Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Twingo II – Malý velký van

Tomáš Zajíček
Diskuze (14)

Twingo se ihned po představení v roce 1992 stalo především ve Francii velmi oblíbeným, pro některé až kultovním automobilem. To se pochopitelně odrazilo v komerčním úspěchu tohoto minivanu. 

Renault posílen tímto úspěchem i nadále pokračuje ve vývoji velkoprostorových vozů. Důkazem je "prostřední" Scénic, který získal před dvěma lety ocenění Car of the Year 1997. To, že se Renault vydal správnou cestou dokazuje intenzivní vývoj podobných automobilů u konkurence.

Twingo dostalo před několika měsíci tzv. facelift, který se podepsal především na zvýšení bezpečnosti (2x přední, 2x boční airbagy, předpínače bezpečnostních pásů + zpevněná karoserie a optické vylepšení (nové lakované nárazníky, zadní světla ...).

Testované Twingo mělo prakticky veškerou možnou výbavu. Ta zahrnovala ABS, 4x airbag, mlhovky, elektricky ovládaná okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a velké elektricky ovládané střešní okno. To vše za cenu 334.000 Kč. Základní Twingo se skromnější výbavou je pochopitelně levnější. Koupit si jej můžete za 254.900 Kč.

Ocenění Twingo zaslouží za slušné jízdní vlastnosti a dobrý komfort odpružení. Poněkud měkčí pérování má však za následek větší naklánění v zatáčkách. Nejde však o nic nebezpečného, ale spíše o zvyk.

Také jediný montovaný motor 1,2 s výkonem 43 kW není špatný. Vzhledem k objemu poskytuje dobrý tah z nižších a středních otáček a relativně slušný nejvyšší výkon. Dobře odstupňovaná převodovka má pátý stupeň trochu těžší, takže na dálnici i ve vyšších rychlostech (okolo 130-140 km/h) není motor v příliš vysokých otáčkách. Odhlučnění motoru je dobré, při běžné jízdě posádku vozu neruší. Během týdenního testu byla spotřeba Twinga rozumných 7,2 l/100 km. Nevýhodou oproti konkurenci je nabídka jen jediného motoru. Například Opel Corsa nabízí 4 zážehové a dva vznětové motory. Brzdová soustava vybavená ABS pracovala bezchybně a se zpomalením lehkého Twinga nejsou potíže.

Interiér Twinga obsahuje řadu dobrých nápadů, příkladem je posuvná zadní sedačka. Tímto elegantním a relativně levným řešením je možno výrazně zvětšit prostor pro nohy cestujících. Samozřejmě, že se tímto zmenší, v danou chvíli, zavazadlový prostor.

Ten lze naopak využít pro přepravu velkých předmětů sklopením zadních sedaček směrem dopředu. Při zavírání "třetích" dveří jsem však postrádal vnitřní madlo, což je v nynějším "špinavém" období dost nepraktické.

Interiér však nemá jen klady, ale i zápory. Při prvním nasednutí do Twinga překvapí hned několik věcí. Jde například o velký počet kovových ploch, které zřejmě z ekonomických důvodů nejsou zakryty, dále je to podivný posez na místě řidiče. Ten by se dal charakterizovat slovy "volant moc daleko, pedály moc blízko". A konečně neergonomické umístění jedné části ukazatelů do středu přístrojové desky a druhé části "tam kde bývají obvykle". Digitální display má však své výhody. Číslicemi vyobrazená rychlost 58 km/h nutí řidiče ve městě sundat nohu z plynu podstatně více než stejná rychlost indikovaná na klasickém rychloměru.

Twingo je uspořádáním interiéru ve své třídě opravdu geniální, ale nemohu se zbavit pocitu šetření za každou cenu, které se projevuje hlavně v interiéru vozu. Brzy uveřejníme test většího sourozence - Scénicu 2,0. Uvidíme, jak se povedl.

Tomáš Zajíček
Diskuze (14)
Cena základní sestavy 255 Kč
Cena testované sestavy 334 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1149
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 43 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 93 / 2500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 151
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.5 / 5.1 / 6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 168 / 0
Objem nádrže (l): 40
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 820 / 410
Rozměr pneu: 155
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3433
b) šířka (mm): 1630
c) výška (mm): 1423
d) rozvor (mm): 2340
e) rozchod vpředu (mm): 1416
f) rozchod vzadu (mm): 1374
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 870 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 910
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 860
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1340
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
21. 11. 2021 19:57
Re: To auto bylo geniální
Hrůzy ne, ale nejsou - bohužel! - pokračovatelé.
Avatar - wakantanka
21. 11. 2021 18:43
Re: Re: Re: Twingo
Vážne ti mám vymenovať výbavu? Takže, ABS, 2xairbag, predné okná a zrkadlá v elektrike, rádio Blaupunkt, servo u 1,6, mechanická klíma, strešné okno, alu kolesá 14', u kombika Hagusy, centrál s diaľkovým ovládaním, imobilizér v kľúči. Ja myslím, že celkom slušné. Tvingo malo z toho čo v podobnej cene?
21. 11. 2021 17:10
Re: To auto bylo geniální
A stejně tak i s Fiatem Multiplou (1. i 2.) a Hondou CR-F. Jakoby lidi neměli ponětí, co dobré jest. Co je nadčasové, a tedy jiné. Dají na módu, která k pokroku nejenže nepřispívá, ale brzdí ho - uhýbá ho jinam.
Avatar - lordlord
21. 11. 2021 16:50
Re: To auto bylo geniální
tenkrát taky twingo nemělo konkurenci, stejně to dopadlo u espacu a scenicu
21. 11. 2021 16:42
Twingo (1) je geniální celkovým konceptem
Necelé 3,5 m dlouhé auto, které je jen o 2,3 cm vyšší než 1400(!) mm, svěřil šéf Patrick Le Quément mladým lidem, nezatížených konvencemi, a ti pod jeho okem vytvořili monobox, a to s takovým vnitřním prostorem, že můžeme bez nadsázky říct, že to auto je větší zevnitř než zvenku. Při šikovně podélně nastavených předních a zadních sedadlech se do něj vejdou 4 střední postavy se skoro nataženýma nohama a to ještě zbývá prostor pro zavazadla (2 velké nákupní tašky). A naopak, při předních sedačkách zcela vzadu a zadních zcela vpředu se pořád 4 dospělí jakž takž s nohama vejdou a vzadu je velký prostor pro zavazadla. Zadní sedadlo se dá posunovat jak z kabiny, tak především (nově) z kufru - tj.: přijde se zavazadly, otevře se zadní výklopná "stěna", uvidí se, že kufr nestačí, tak se posune sedadlo dopředu! Výšky nad sedáky jsou sice jen kolem 900 mm (což je objektivně minimum), ale přesto je nad hlavou až zázračná rezerva.

Tušíme, jak oni mladí začali s návrhem od sedících lidí v rozvoru vozu tak, aby pro ně vzniklo dobré podélné místo a pak, aby délka karosérie nepřelezla 3,5 m, nechali poměrně menší kola v samých rozích karoserie - s nulovým předním i zadním převisem. Taky se nebáli posunovat zadní dvojité sedadlo mezi podběhy zadních kol. To celé pak "obalili" karosérií nad hlavami; a dopředu - kde už se "nedalo nic jiného dát" - zbylo místo pro napříč umístěný motor s převodovkou a rozvodovkou.
Motor nebyl velký, ale poměrně pružný a s 850 kg vozem si tak docela čile poradil - užitečná hmotnost 400 kg byla uspokojivě dostačující.

Za zmínku třeba stojí i jediný nápaditý stírač čelního skla, který ho setře téměř celé - jeho dvojité rameno je paralelogram.

Celé auto jezdilo s úsměvem v masce a s veselýma očima reflektorů.

Škoda, že tento koncept už pak následně Renault nerozvíjel. Auto třeba nemělo na tehdejší dobu nejlepší výsledky nárazovek (při čelním nárazu se ohýbal práh i oblouk nad dveřmi).
Mám kamaráda, který jel s Twingem (1) ve 4-ech dospělých z Prahy do Paříže na několik dní a zpět a chválil si až nečekanou pohodlnost a dostatečný prostor pro zavazadla i jízdní pohodu.

PS - dlužno poznamenat:
Polský prototyp monoboxu Beskyd 6 z r.1983, míněný jako náhrada Fiatu 126P - Maluch, byl vytvořený v továrně FSM polskými inženýry Wiatrakem a Meissnerem. Ze "socilastických důvodů" se nevyráběl. Po projití patentů (určitě ne dobře zavedených) mohl Renault v klidu své Twingo postavit.
To však úroveň a zásluhu Renaultu nesnižuje. I ten váhal, zda do toho jít, nebo ne. A je zásluha Le Quémenta, že se tak stalo - a obchodní úspěch se okamžitě dostavil.
Ještě pozn.: I Renault měl prototyp monoboxu už dříve - už v 1986 - od mistra Gandiniho.