Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Twingo II - Roztomilý sympaťák omlazuje

Luboš Chládek
21. července 1998 firma Renault představila upravený a modernizovaný model Twingo s číslovkou 2 na konci. Kdo by čekal převratný design, byl by zklamán. Tvary "starého" Twinga jsou totiž natolik revoluční a natolik líbivé, že není důvodu je nějak...

Hlavními důvody úprav bylo zvýšení bezpečnosti tohoto minivozu a také zatraktivnit jeho zevnějšek i interiér dnešním požadavkům a standardům, které v této nejmenší kategorii vozů stanovuje Evropě nejprodávanější vůz své třídy, Ford Ka. Že si o pár let starší Twingo vede velmi dobře, dokazuje jeho umístění v celoevropském měřítku na druhém místě a ve Francii je dokonce jedničkou. Celkově se těchto vozů vyrobilo již přes jeden milion kusů, což je rozhodně úctyhodné číslo.

Prodej inovovaného modelu Twingo 2 začne v záři tohoto roku s cenou 55 tisíc francouzských franků. Jako hlavní nové zbraně proti konkurenci bude hlavně bezpečnost s dvojicí airbagů a omezovači tahu bezpečnostních pásů a nový interiér. Pojďme se na ně podívat trochu podrobněji.

Vnější tvary (viz foto) se, jak jsme již poznamenali, o mnoho nezměnily, ale drobné úpravy přeci jen nastaly. Přední světla mají lehce vypouklejší tvar a integrované směrovky jsou pod společnou čočkou. Nově je tvarovaný i přední nárazník a spoiler pod ním nese dvě kruhová mlhová světla. Zajímavá je nová elektrická stahovací střecha z panoramatického skla, která pokrývá takřka celou plochu střechy. Změny nastaly i v barvách, kde budou mít zákazníci na výběr ze čtyř tmavých barev a tří metalických laků s perlovým efektem.

Uvnitř vozu zaujme hlavně modernizovaná palubní deska (viz foto), která si přes zdůraznění funkčnosti zachovává stále poněkud netradiční centrální umístění hlavních ukazatelů. Návrháři se zaměřili především na zvětšení odkládacích prostor, kterých u vozů s airbagy nebývá právě na zbyt. Před spolujezdcem najdete jednu velkou skříňku na rukavice, jak se tento uzavíratelný prostor správně nazývá, a hned pod ním ještě otevřenou poličku. Menší krytou skřínku má k dispozici i řidič na levé straně od volantu. Tvar sedadel, polstrování, linie i barvy interiéru jsou všechny kompletně nové.

Bezpečnost Twinga 2 profituje zejména z dlouhodobého programu výzkumu Renaultu pro bezpečnost posádky při srážce menšího vozu s větším. Nové Twingo má zpevněnou strukturu podle SRP (bezpečnostní program Renaultu) s naprogramovanými "zpomalenými" airbagy (viz technická kresba), předpínači a omezovači tahu bezpečnostních pásů vpředu i vzadu a opěrky hlavy ve tvaru složeného listu . Tento stupeň úrovně bezpečnosti je v této kategorii nevídaný.

V aktivní bezpečnosti pokročilo inovované Twingo také o pěkný kus cesty. Používá nyní širší pneumatiky o rozměru 155 na místo 145 již ve standardu a celkově bylo optimalizováno pro zlepšení jízdní stability a kontroly řízení. Brzdná dráha se zkrátila o 12% za studena a po zahřátí brzd až o 24% díky větším plochám brzdících součástek a nové generaci ABS.

Renault se zaměřil na všechny stránky vozu a tak se Twingo 2 může chlubit i daleko tišším chodem než je obvyklé, protože motor o objemu 1149 cm3 je i přes svou svižnost (z 0 na 100 km/h za 13,4 s - viz technické parametry) velmi dobře odhlučněn a dokonce i nové pneumatiky produkují méně hluku. K ekologii samozřejmě patří i spotřeba a tu se podařilo také snížit na průměrných 7,5 litru bezolova ve městě a 6 litrů ve smíšeném provozu.

Jak dalece se záměr marketingových a designérských a mnoha dalších odborníků Renaultu podaří naplnit, ukáže až čas. Bude zajímavé sledovat, jak se na evropském trhu s minivozy projeví vstup koncernu Volkswagen se svými drobečky Arosa a Lupo a jak rychle si zákazníci okoukají dnes ještě poměrně neotřelý Ford Ka. Nesmíme zapomenout ani na "Asijské tygry" s maličkým Daewoo Matiz a Huindai Atos. Počkejme si proto na prodejní výsledky spíše až roku 1999, kdy už se rozhodně prokáže, kdo na tom je nejlépe. Rozhodně to bude boj, protože žádná automobilka nechce nechat nic zadarmo.

Jak jste se měli dnes možnost seznámit, faktem je, že nové Twingo jede do tohoto nelítostného boje trhu velmi dobře vyzbrojeno.

Luboš Chládek