Renault vzkřísí malý model 5, pracuje na jeho třetí generaci

 

Renault se rozhodl, že mu nestačí jeden minivůz a jedno čtyřmetrové auto. Pustil se do vývoje nového modelu, který bude svou velikostí patřit mezi ně.

Současné malé vozy už vlastně nejsou malé, protože se svou délkou pohybují kolem čtyř metrů. Tolik měřila před nějakými pětadvaceti lety auta nižší střední třídy. Jistě, do konstrukce zasáhly značnou měrou bezpečnostní předpisy, ale stejně se zástupci B-segmentu radikálně zvětšili, skokový nárůst přišel v polovině minulé dekády. Toho si je vědom i Renault se čtvrtou generací Clia, které měří dokonce 4062 mm. Minivozy naopak zastupuje jeho nové, mrštné a ve vyšších specifikacích řádně stylové Twingo, u něho vzkřísil ve spolupráci se Smartem koncepci „vše vzadu“. Na délku má bez půl centimetru 3,6 m.

To znamená ovšem, že v aktuální nabídce zeje takřka půlmetrová propast. A chce ji v blízké budoucnosti zaplnit, proto se opět vrátí do historie. Jaký paradox! Ale podávejte se právě na nejnovějšího prcka, designér Csaba Wittinger se při návrhu exteriéru nechal inspirovat první generací slavné R5, zejména ultimativním a úspěšným soutěžním speciálem s turbomotorem za sedadly. A právě „pětka“ se podle britského Auto Expressu chystá na velkolepý comeback. Není vyloučené, že se tak auto bude skutečně jmenovat. Do jejího debutu však chybí ještě několik let, vývoj nedostal zelenou. Minimálně tedy alespoň tři roky.

Design s krátkými převisy se inspiruje původními R5, dostane ovšem moderní nádech ve stylu interního prototypu Value Up. Ten Renault zatím veřejnosti neukázal, ale chystá se na to. Dvoubarevný stříbrošedý pětidveřový vůz se chlubí podobnými proporcemi jako originály, délkou 3,8 m, hmotností 830 kg a místo klasických sedadel má dvě lavice. Dřevo a bambus ale určitě do série nepřežijí. Techniku samozřejmě nabídne třetí „pětka“ veskrze současnou. To znamená litrový tříválec a možná i plug-in hybrid se spotřebou 2,1 l na 100 km, oba s robotizovanými převodovkami. Využije novou nízkonákladovou platformu A-Entry právě z Value Up. Peníze ušetřené na konstrukci se zase projeví v hi-tech interiéru plném displejů. Dvě sedmipalcové obrazovky bude mít před sebou řidič, jedna z nich nahradí klasické sdružené přístroje. Další dvojici tentokrát šestnáctipalcových dotykových zařízení najdeme na palubní desce, v jejím středu a před spolujezdcem. Ty budou podporovat Google Android Auto a Apple Car Play, takže absence spojení se světem při jízdě se bát nemusíme a k většině funkcí vozu se dostaneme právě tudy. Mohou nám do nich mluvit i ti vzadu, protože budou mít svůj tablet. Mimochodem, ceny mají být zhruba stejně vysoké jako u Clia.

Legendární Renault 5 se vyráběl ve dvou stylisticky příbuzných, ale přesto technicky odlišných generacích. Ta první vznikala v letech 1972-1986. Měla velkoplošné plastové nárazníky a věru sympatické tvary z pera Michela Bouého. Podélně vpředu umístěné motory představovaly už tehdy vzhledem k přednímu pohonu naprostou výjimku. Skromné benzinové čtyřválce 0,78 l, 0,85 a 0,96 l doplnily agregáty 1,11 a 1,29 l, kromě třídveřové karoserie se objevila i pětidveřová a také sedan 7 (Siete) ze Španělska. Verze Alpine a Turbo měly přeplňované čtrnáctistovky, u druhé jmenované s výraznými blatníky se ale přestěhovala před zadní nápravu, jak už bylo řečeno. Výkonové spektrum sériových aut sahalo od 25 až do 118 kW. 5,58 milionu vyrobených exemplářů dokazuje obrovský komerční úspěch.

Nová generace dostala okamžitě přezdívku Supercinq („superpětka“) a první postupně nahrazovala od podzimu 1984. Pro Británii ji ve Slovinsku stavěli ještě o dvanáct let později, většinou ji ale již v úvodu dekády paradoxně vystřídalo první Clio. Přinesla agregáty umístěné obvykleji napříč s objemy od 1.0 do 1,7 l a výkony 31-88 kW. Čtrnáctistovky s turby tehdy zůstaly na svém místě a přišel konečně i diesel 1,6 l. Pětidveřové verze měly delší rozvor a o vnější design se postaral Marcello Gandini. Této řady se vyrobilo skoro 3,44 milionu kusům, ani ona tak žádným komerčním propadákem rozhodně nebyla.

VETERÁN.AUTO.CZ: Renault 5 (1972-1986): Malá francouzská revoluce

Spolupracujeme s TipCars.com
Praha schválila další výkup pozemků pro linku metra D Praha schválila další výkup pozemků pro linku metra D

Hlavní město plánuje koupit pozemky v Písnici za zhruba…

 
Zdroj: Auto Express, Auta 5P, Renault

Štítky Renault Minivozy Malé vozy

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 



Renault 5 Turbo 2 Evolution: Draží se vzácná přeplňovaná pětka z poloviny 80. let Renault 5 Turbo 2 Evolution: Draží se vzácná přeplňovaná pětka z poloviny 80. let

Renault 5 Turbo se v 80. letech minulého věku proslavil.…

Video: Renault 5 -  40 let malého hatchbacku Video: Renault 5 - 40 let malého hatchbacku

Před čtyřiceti lety započal Renault 5 novou epochu malých…

 



 
BMW dostanou nový digitální přístrojový štít. Podívejte se, jak bude vypadat!

BMW dostanou nový digitální přístrojový štít. Podívejte se, jak bude vypadat!

Dnes 16:52

BMW nechává nahlédnout do vývoje a blízké budoucnosti svých značek. Hlavním lákadlem je nový digitální přístrojový panel spolu s novou generací informačního systému.




Blesk.cz

Jaký otec, takový syn. Recenze God of War

Jaký otec, takový syn. Recenze God of War

Kratos nezemřel, Kratos žije! Boha totiž není tak snadné zabít. Po událostech v mytologickém Řecku se…

Geislerová je znovu volná! Po třech letech rozchod se zeťákem herečky Šulcové

Geislerová je znovu volná! Po třech letech rozchod…

Každou chvíli si vyznávali lásku na sociálních sítích, ale loni to utichlo. Produkční a blogerka Ester…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Sandra

Sandra "Medojed" Mašková v pořadu Fight!: Zápasení…

Je aktuálně nejúspěšnější a nejpopulárnější zápasnicí Čechách. Sandra Medojed Mašková navíc patří mezi největší…

 

Reflex.cz

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…

Ekonom vs. feministka: Nerovnost platů žen a mužů není. Je to lež, která útočí na tradiční rodinu

Ekonom vs. feministka: Nerovnost platů žen a mužů…

Dva naprosto různé pohledy na fakt, že ženy mají tenčí výplatní pásky, přinese druhé vydání pořadu Proti Sobě…