reklama


Renault vzkřísí malý model 5, pracuje na jeho třetí generaci

 

Renault se rozhodl, že mu nestačí jeden minivůz a jedno čtyřmetrové auto. Pustil se do vývoje nového modelu, který bude svou velikostí patřit mezi ně.

Současné malé vozy už vlastně nejsou malé, protože se svou délkou pohybují kolem čtyř metrů. Tolik měřila před nějakými pětadvaceti lety auta nižší střední třídy. Jistě, do konstrukce zasáhly značnou měrou bezpečnostní předpisy, ale stejně se zástupci B-segmentu radikálně zvětšili, skokový nárůst přišel v polovině minulé dekády. Toho si je vědom i Renault se čtvrtou generací Clia, které měří dokonce 4062 mm. Minivozy naopak zastupuje jeho nové, mrštné a ve vyšších specifikacích řádně stylové Twingo, u něho vzkřísil ve spolupráci se Smartem koncepci „vše vzadu“. Na délku má bez půl centimetru 3,6 m.

To znamená ovšem, že v aktuální nabídce zeje takřka půlmetrová propast. A chce ji v blízké budoucnosti zaplnit, proto se opět vrátí do historie. Jaký paradox! Ale podávejte se právě na nejnovějšího prcka, designér Csaba Wittinger se při návrhu exteriéru nechal inspirovat první generací slavné R5, zejména ultimativním a úspěšným soutěžním speciálem s turbomotorem za sedadly. A právě „pětka“ se podle britského Auto Expressu chystá na velkolepý comeback. Není vyloučené, že se tak auto bude skutečně jmenovat. Do jejího debutu však chybí ještě několik let, vývoj nedostal zelenou. Minimálně tedy alespoň tři roky.

Design s krátkými převisy se inspiruje původními R5, dostane ovšem moderní nádech ve stylu interního prototypu Value Up. Ten Renault zatím veřejnosti neukázal, ale chystá se na to. Dvoubarevný stříbrošedý pětidveřový vůz se chlubí podobnými proporcemi jako originály, délkou 3,8 m, hmotností 830 kg a místo klasických sedadel má dvě lavice. Dřevo a bambus ale určitě do série nepřežijí. Techniku samozřejmě nabídne třetí „pětka“ veskrze současnou. To znamená litrový tříválec a možná i plug-in hybrid se spotřebou 2,1 l na 100 km, oba s robotizovanými převodovkami. Využije novou nízkonákladovou platformu A-Entry právě z Value Up. Peníze ušetřené na konstrukci se zase projeví v hi-tech interiéru plném displejů. Dvě sedmipalcové obrazovky bude mít před sebou řidič, jedna z nich nahradí klasické sdružené přístroje. Další dvojici tentokrát šestnáctipalcových dotykových zařízení najdeme na palubní desce, v jejím středu a před spolujezdcem. Ty budou podporovat Google Android Auto a Apple Car Play, takže absence spojení se světem při jízdě se bát nemusíme a k většině funkcí vozu se dostaneme právě tudy. Mohou nám do nich mluvit i ti vzadu, protože budou mít svůj tablet. Mimochodem, ceny mají být zhruba stejně vysoké jako u Clia.

Legendární Renault 5 se vyráběl ve dvou stylisticky příbuzných, ale přesto technicky odlišných generacích. Ta první vznikala v letech 1972-1986. Měla velkoplošné plastové nárazníky a věru sympatické tvary z pera Michela Bouého. Podélně vpředu umístěné motory představovaly už tehdy vzhledem k přednímu pohonu naprostou výjimku. Skromné benzinové čtyřválce 0,78 l, 0,85 a 0,96 l doplnily agregáty 1,11 a 1,29 l, kromě třídveřové karoserie se objevila i pětidveřová a také sedan 7 (Siete) ze Španělska. Verze Alpine a Turbo měly přeplňované čtrnáctistovky, u druhé jmenované s výraznými blatníky se ale přestěhovala před zadní nápravu, jak už bylo řečeno. Výkonové spektrum sériových aut sahalo od 25 až do 118 kW. 5,58 milionu vyrobených exemplářů dokazuje obrovský komerční úspěch.

Nová generace dostala okamžitě přezdívku Supercinq („superpětka“) a první postupně nahrazovala od podzimu 1984. Pro Británii ji ve Slovinsku stavěli ještě o dvanáct let později, většinou ji ale již v úvodu dekády paradoxně vystřídalo první Clio. Přinesla agregáty umístěné obvykleji napříč s objemy od 1.0 do 1,7 l a výkony 31-88 kW. Čtrnáctistovky s turby tehdy zůstaly na svém místě a přišel konečně i diesel 1,6 l. Pětidveřové verze měly delší rozvor a o vnější design se postaral Marcello Gandini. Této řady se vyrobilo skoro 3,44 milionu kusům, ani ona tak žádným komerčním propadákem rozhodně nebyla.

VETERÁN.AUTO.CZ: Renault 5 (1972-1986): Malá francouzská revoluce

Spolupracujeme s TipCars.com
Čínská ekonomika zrychlila, pohánějí ji rekordní půjčky od bank Čínská ekonomika zrychlila, pohánějí ji rekordní půjčky od bank

Tempo růstu čínské ekonomiky ve čtvrtém čtvrtletí…

Netflix potěšil investory, jeho výsledky příjemně překvapily Netflix potěšil investory, jeho výsledky příjemně překvapily

Akcie Netflixu vzrostly před zahájením obchodování na…

ECB podpořila spekulanty na zhodnocení koruny, s tiskem peněz nepřestane ECB podpořila spekulanty na zhodnocení koruny, s tiskem peněz nepřestane

Společná měna během necelé hodiny oslabila o více než půl…

Komentář Michaela Romancova: Jak se chovat u stolu s Trumpem Komentář Michaela Romancova: Jak se chovat u stolu s Trumpem

S nástupem Baracka Obamy byly spojovány nesmírné naděje.…

 
Zdroj: Auto Express, Auta 5P, Renault
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 




Video: Renault 5 -  40 let malého hatchbacku Video: Renault 5 - 40 let malého hatchbacku

Před čtyřiceti lety započal Renault 5 novou epochu malých…

Renault 5 slaví čtyřicítku: Prohlédněte si galerii dobových fotografií Renault 5 slaví čtyřicítku: Prohlédněte si galerii dobových fotografií

Renault 5 započal před čtyřiceti lety novou epochu malých…

 



 
Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Dnes 08:03

Volvo XC90 se čtyřválcovým turbodieselem D5 jsme už proti šestiválcovému konkurentovi jednou postavili. Prohrálo. Dokáže si po změnách pro modelový rok 2017 vylepšit reputaci?




Blesk.cz

Narkobaron „Prcek“ dobojoval: Mexiko ho vydalo Spojeným státům

Narkobaron „Prcek“ dobojoval: Mexiko ho vydalo…

Mexický narkobaron Joaquín Guzmán byl vydán do Spojených států. Oznámilo to mexické ministerstvo zahraničí a…

Natálka (6) onemocněla rakovinou už ve dvou letech. „Točila se jí hlava“

Natálka (6) onemocněla rakovinou už ve dvou letech.…

Rakovina je diagnóza, které se bojí každý. Když ale onemocní malé dítě, je to rána pro celou rodinu. To velmi…

 

iSport.cz

Švenger je ve Zlíně nadšený a bojuje o smlouvu: Chci začít od nuly

Švenger je ve Zlíně nadšený a bojuje o smlouvu: Chci…

Vzal telefon a zavolal tátovi, bývalému prvoligovému brankáři: „Je to tady super,“ hlásil mu Milan Švenger ze…

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

 

Reflex.cz

Ruský velkofilm Viking pochválil sám Putin. I tak přijde někomu málo vlastenecký

Ruský velkofilm Viking pochválil sám Putin. I tak…

Ruský historický film Viking vydělal v devíti dnech rekordní miliardu rublů. Může dokonce vytlačit nejúspěšnější…

Děkujeme Sobotkově vládě, že nás tak pěkně vychovává. Bez ní bychom zvlčili

Děkujeme Sobotkově vládě, že nás tak pěkně…

Stačí už jen prezidentův podpis a začneme žít zdravě, moderním životním stylem. Po poslancích i ctihodní…

 
 
reklama