Řidiči nedávají pozor, hlavně v místech s rychlostním omezením
Britská agentura IAM provedla průzkum, který došel k zajímavému závěru. Za posledních šest měsíců se 58 % respondentů dostalo do situace, kdy je na silnici řidič jiného vozidla přehlédl a mohl způsobit nehodu. Přitom se 40 % podobných událostí odehraje v tzv. 30 mph zones, tedy rezidentních oblastech s rychlostí omezenou na 48 km/h.
Jiný výzkum zase ukázal, že tento druh nepozornosti je příčinou 29 % lehkých a 36 % těžkých nehod.
Vina je samozřejmě leckdy na obou stranách, ačkoliv řidiči zcela přirozeně ve většině případů označili za 100% viníka někoho jiného (případně měli tendenci se vymlouvat). Kdo se nedívá do zpětných zrcátek, pohybuje se po silnici nečitelně (zbrkle a bez signálů směrovek) nebo neponechává cyklistům a motokářům dostatečný prostor, zavdává zbytečné příčiny pro vznik dopravní nehody. A to i v případě, že z čistě právního pohledu by byl pouhou obětí.
Aktuální trendy nabízí řešení v podobě moderních bezpečnostních systémů. S pomocí senzorů auto dokáže rizikové situace rozpoznat a řidiče varovat, případně se přímo pokusit vlastním zásahem o zmírnění nebezpečí.
Systémy monitorující slepé úhly za vozidlem napravují selhání řidiče při jízdě v pruzích. Jejich výroba se neustále rozšiřuje, jen loni největší dodavatel Autoliv vyrobil senzory pro 1,1 milionu nových aut. Situaci před vozidlem zase mohou sledovat radary nebo kamery. Díky vyhodnocování jejich údajů dokážou dnešní auta udržovat zvolený odstup v hustém provozu nebo v případě neočekávané situace i auto zcela zastavit.
Protože s lidskou nepozorností bojovat nedokážeme, budoucnost nejspíš spočívá právě v pokročilé elektronice. Ta dokáže alespoň mírnit následky lidského selhání, i když zodpovědnost za ovládání auta samozřejmě stále náleží řidiči.