Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Řídili jsme unikátní studentský elektromobil: Jede 200 km/h a má slušný dojezd!

Matouš Jelínek
Diskuze (20)
Také by vás lákalo postavit si auto? Na technické univerzitě v Ostravě to zvládli. A vyspělý elektromobil nás dokonce nechali řídit!

Lány kvalitní kůže, propracované detaily, jakými je třeba krásná broušená hlavice řadicí páky, funkční displeje přehledně zobrazující vyčerpávající množství informací. I když jsme vyhlášení šťouralové, tomuto interiéru není moc co vytknout. Jenže… pedál plynu míří k podlaze a auto vyráží vpřed. Spíše bychom to přirovnali k výstřelu z kulovnice. Každý ze čtyř elektromotorů, pohánějících jednotlivá kola, má 55 kW a hlavně 525 N.m, které se nás snaží protlačit sedačkou. Právě jedeme po okresce na okraji Ostravy a to, co zcela exkluzivně řídíme, je auto vyvinuté na Katedře materiálů a technologií pro automobily Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava. Na to, že jde o jediný existující kus, jehož hodnota je prakticky nevyčíslitelná, nám zpracování i kvalita jízdního zážitku vyrážejí dech. Výtvor se jmenuje StudentCar SCX a nejen vypadá, ale i se ovládá jako opravdový sporťák. Odpory řízení i pedálů jsou větší a odpružení spíše tvrdší. Mimochodem tuhost tlumičů je nastavitelná. Rozložení množství točivého momentu na jednotlivá kola nebo intenzita rekuperace při brzdění jsou nastavitelné prostřednictvím tabletu před námi. Na odlehlé ploše pak za doprovodu kvílejících gum prověřujeme, jak moc je vůz stabilní. Když vystupujeme, jsme upřímně nadšeni.

Jako v Británii

„Hlavní část projektu probíhala v letech 2010 až 2014, vývoj ale pokračuje dále. V roce 2015 jsme začali se stavbou nové generace vozu StudentCar, jejíž podvozkovou platformu máme nyní připravenou,“ popisuje vedoucí projektu a šéf Katedry materiálů Petr Tomčík. Jen pro upřesnění – elegantní kupé, které před námi stojí, je kompletně dílem zdejších pracovníků a studentů. Při stavbě se nakupovaly jen brzdy, pneumatiky, ložiska, kulové čepy, hutní polotovary a spojovací materiál i komponenty elektroniky a příslušenství. Zbytek vozu včetně pomaloběžných elektromotorů zde vyvinuli a postavili!

„Nejprve jsme řešili, jakou koncepci vůz bude mít. Když bylo jasné, že půjde o čtyřkolku, musel se tomu začít přizpůsobovat prostorový rám i návrh

a kinematika ramen. Tu jsme dělali s využitím softwaru od Lotus Engineeringu. Pro nás je firma Lotus ikona – už jen filozofií stavby lehkých aut. V podmínkách střední Evropy jsme obecně přesvědčeni o tom, že správné je dělat vývoj auta jen za předpokladu, kdy se kolem motají obří koncerny s tisícovkami inženýrů a miliardovými rozpočty. To v Británii zbouchají kitcar v kdejaké stodole. Britský empirický inženýrský přístup, kdy se to vyzkouší a postaví, je nám bližší a inspirující,“ osvětluje filozofii zdejšího přístupu Petr Tomčík, když přicházíme do modelárny v přízemí Technické univerzity Ostrava.

Špičkové vybavení

Rozhodně ale nejsme v „kdejaké stodole“, ale na moderním vývojářském pracovišti. Před námi stojí spousta zmenšených hliněných studentských

modelů interiérů i celých vozidel. „Pořádáme různé studentské soutěže. Vítězové se pak podílejí na našich projektech,“ vysvětluje Petr Tomčík. V dalším prostoru vidíme přes celou stěnu model vozu ve virtuální realitě. „Využíváme ji pro práci už pět let, přesto vše ověřujeme právě na hliněných modelech,“ popisuje Petr Tomčík. Pro vaši představu – student, který design vozu vytvořil, dnes pracuje u McLarenu. Při stavbě prototypů zde využívají nejen 3D tiskárny, ale i speciální modelářské frézy, schopné na základě dat z počítače vytvořit až třímetrový model z hlíny nebo třeba plastu.

Vedle je pak další obrovský obráběcí stroj, schopný zpracovat výsledné materiály. „Můžeme na něm dělat například ramena náprav, bloky motorů a převodovek z hliníku i oceli. Zrovna nyní zde vyvíjíme technologii pro výrobu optické části světlometu,“ vysvětluje Petr Tomčík a přidává příběh, jak se stroj do podzemí Fakulty metalurgie a materiálového inženýrství dostal. „Když jsme frézku kupovali, neměli jsme na ni dost peněz. Žádali jsme o slevu s tím, že ji nutně potřebujeme pro vývoj sportovního elektromobilu. Přímo z Tchaj-wanu přiletěl generální ředitel výrobce. Nevěřil, že v Evropě existuje banda, která ve sklepě vyvíjí auta,“ směje se Tomčík.

Životní náplň

Svět motorů ale zajímají i dílny, laboratoře a ateliéry, kde vůz vznikl. Zdejší pracoviště totiž má nejen motorovou brzdu, ale i speciální zkušebnu pro dynamické testování dílů. „Můžeme si zde například testovat kompletní zavěšení kola, nechat na něj působit síly odpovídající jízdě po rozbité okresce a měřit, jak se bude chovat,“ vysvětluje Petr Tomčík. Náročné testování za sebou má i chlazení motorů a převodovky. Auto se zvládne uchladit i při opakovaném zrychlování z nuly na 200 km/h, trvajícím do vybití baterie. Ta při pravidelné jízdě v režimu odpovídajícím městskému okruhu vydrží asi 150 kilometrů. A na silnice se vůz může běžně vydat. I když jsme vyjeli na prototypových značkách, SCX je schváleno pro běžný provoz. Dokonce má i vlastní číslo VIN. „Museli jsme kvůli tomu absolvovat různé nárazové testy, homologovat světla, skla… A mohl bych pokračovat,“ popisuje

Tomčík.

Zajímá nás, kolik času na tomto voze zdejší tým studentů a vyučujících strávil. „To už nikdo ani nepočítá. Jsme tu dnem i nocí, o sobotách i nedělích. A stále nás baví auto vylepšovat,“ loučí se s námi Martin Juránek, který elektroniku vozu začínal programovat ještě jako student a nyní na něm učí další. Už se těšíme na další výsledky práce zdejšího týmu. Po prohlídce pracoviště můžeme prozradit, že se chystá něco velkého!

Do série?

Díky vývoji vozidel si zdejší studenti mohou vyzkoušet práci s nejmodernějšími technologiemi. Zde vymyšlená řešení jsou však dále využívána v praxi. Například systém bateriového boxu v našel uplatnění i v sériové výrobě.

Motor

Vozidlo je vybaveno čtyřmi nezávislými pohonnými jednotkami s identickými parametry. Jde o synchronní pomaloběžné vysoko momentové elektromotory s kapalinovým chlazením. Každá pohonná jednotka má nezávislé řízení vlastním frekvenčním měničem.

Technické parametry jedné pohonné jednotky:

  • Maximální trvalý výkon 55 kW
  • Maximální otáčky 1800 ot./min
  • Maximální točivý moment 525 N.m

Baterie

Bateriový systém je vytvořen z článků založených na technologii LiFePOo4, propojených v sériově paralelním zapojení. Bateriový systém je vybaven balancéry pro udržování stejnoměrného nabití/ vybití článků, odpojovacími mechanismy, řídicí a nabíjecí jednotkou, kontrolou izolačního stavu a chladicím systémem.

Hlavní parametry bateriového boxu:

  • Celková kapacita 17 kWh
  • Maximální napětí 326 V
  • Jmenovité trakční napětí 291 V
  • Provozní teplota -20 °C až 50 °C

Nápravy

Přední: řízená, lichoběžníková, osazená torzním stabilizátorem, hnaná s nezávislým pohonem kol.

Zadní: víceprvková, osazená torzním stabilizátorem, hnaná s nezávislým pohonem kol.

Řízení

Levostranné s elektrickým posilovačem. Vozidlo je vybaveno elektronickým diferenciálem.

Kola

Pneumatiky: 235/35 R19 96V, 255/35 R19 84 91 W

Disky: 8,5 J x 19 ET38 5 x 112

Brzdová soustava

Dvouokruhový hydraulický systém s posilovačem a ABS. Na všech kolech kotoučové brzdy. Parkovací nezávislá mechanická brzda.

Rám

Příhradový samonosný ocelový

Výbava

  • Vyhřívané čelní sklo
  • Multifunkční volant
  • Audiosystém Pioneer
  • Elektricky stavitelná a vyhřívaná sedadla
  • Sada handsfree
  • Multimediální tablet
  • Couvací kamera
Matouš Jelínek
Diskuze (20)
Avatar - petr164
12. 6. 2017 19:35
Re: Lepší by bylo nějaké použitelnější vozítko
Aha, pán netuší, že pro vývoj podvozku a bodykitu je právě metalurgie zásadní věc.
Avatar - petr164
12. 6. 2017 19:33
Re: Lepší by bylo nějaké použitelnější vozítko
Začít takto umožňuje snadno přejít na jednodušší dvoukolku. Tohle je testbed s kompletním designem a vývojem včetně testů, což je ověření něčeho směřujícího k sériím, nikoli nutně takto sportovního střihu.
Avatar - petr164
12. 6. 2017 19:31
Re: Klobouk dolů!
Nejste sám. V týmu tato představa existuje též.
Avatar - petr164
12. 6. 2017 19:30
Re: DESIGN...
Ano, ale - jakoby se zhlédli u BMW, kde u menších kupátek o hmotové harmonii nelze hovořit vůbec.
Avatar - petr164
12. 6. 2017 19:29
Re: Potlesk a dotaz
Ehm dovolím si podotknout, že není výkon jako výkon a ten rozhodující je na hřídeli kola za všemi převody. Krouťák není o akceleraci, ale o schopnosti udržet záběr, což je po dosažení požadované rychlosti to podstatné.