Rok 2014: Maserati slaví 100 let
Slavný výrobce sportovních aut vznikl na konci roku 1914. U zrodu stála pětice bratrů: Alfieri, Bindo, Carlo, Ettore a Ernesto. Šestý z bratrů Maseratiových, Mario, se stal malířem a v roce 1920 vytvořil firemní logo – trojzubec, který se za tu dobu změnil jen minimálně.
Automobilka u příležitosti jubilea spustila webovou stránku www.maserati100.com, která mapuje sto let existence této firmy. Pojďme se společně podívat na hlavní milníky a nejdůležitější modely Maserati.
První roky byly hlavně ve znamení závodů. Vše začalo už v roce 1900, když se Carlo Maserati stal testovacím jezdcem Fiatu. Bratři postupně vystřídali několik automobilek a koketovali i s létáním, až nakonec založili vlastní dílnu v Boloni, s názvem Officine Alfieri Maserati SA. Válka přesměrovala Maserati zpět k letectví, firma se specializovala na zapalovací svíčky pro letecké motory. V roce 1920 se ale bratři vrátili k závodění a začali stavět auta na zakázku. Pod vlastní značkou začali závodit od roku 1926, kdy Alfieri rovnou vyhrál Targa Florio.
Z řady úspěšných typů si automobilka sama nejvíce cení třílitrový osmiválec Maserati 8CM. Kompresorem přeplňovaný řadový motor měl výkon 220 koní. Za volant usedl mimo jiné legendární Tazio Nuvolari, který s tímto strojem vyhrál dvě velké ceny.
V závěru třicátých let bratři prodali firmu rodině Orsi, která přenesla sídlo do Modeny. Maseratiové se ale i nadále podíleli na konstrukci aut, a tak stojí mimo jiné za dvěma triumfy v 500 mil Indianapolis (1939 a 1940). Maserati je jedinou italskou automobilkou, která zvítězila ve slavném americkém závodu.
Poválečné období přineslo první cestovní kupé, model Maserati A6 z roku 1946. Tento vůz s šestiválcovým motorem byl posledním, na kterém pracovali zakladatelé automobilky. Motor měl objem 1,5 nebo 2,0 litru a kromě silniční verze vznikla i závodní A6GCS a monopost A6GCM. Více úspěchů ale vybojovala až následující formule 250F s 2,5litrovým motorem, která dovezla Juana-Manuela Fangia ke dvěma titulům mistra světa.
Vraťme se ale zpět k silničním vozům. Po vedle klasicky tvarovaných modelů 3500 a Sebring zazářil Mistral. Tento model je přelomem – přinesl moderní design od Pietra Fruy a zároveň byl posledním Maserati s řadovým šestiválcem, který si vydobyl slávu na závodních tratích. Mistral měl objem až 4,0 litru, vstřikování paliva a výkon 255 koní.
To osmiválcové Ghibli z roku 1967 mělo 4,7 litru a 340 koní. Karoserii navrhl Giorgetto Giugiaro, tehdy pracující pro studio Ghia. Ghibli bylo přímým soupeřem Ferrari Daytona a podařilo se mu dosáhnout stejných prodejních úspěchů.
V revolučním roce 1968 se novým majitelem automobilky stal Citroën. Francouzi měli zájem o technologie, hlavně nově vyvinutý motor V6 určený původně pro model Merak. Díky tomu si našel cestu i do luxusního kupé Citroën SM. Merak byl ale výjimečný i něčím jiným – spolu s technicky spřízněným osmiválcem Bora byl reakcí na módu sportovních vozů s motorem uprostřed. Tyto modely, vyráběné v letech 1971 až 1982, ovšem skončily bez přímého nástupce.
V roce 1975 automobilku převzal Alejandro de Tomaso a další dekáda byla navzdory existenci luxusních řad Quattroporte a Kyalami jednoznačně ve znamení modelu Biturbo. Nejmenší kupé v historii značky vzniklo jako reakce na přísné italské daně. Díky přeplňovanému dvoulitrovému motoru (pro export existovaly i varianty 2,5 a 2,8 l) bylo Biturbo cenově dostupné a znamenalo mimořádný prodejní úspěch, celkem vzniklo na 40 tisíc kusů. Postupně vznikla celá řada různých verzí i odvozených modelů, jména jako Ghibli II, Karif, Racing, Shamal nebo Spyder jsou fanouškům italských youngtimerů jistě dobře známá.
Novým majitelem automobilky se v roce 1993 stal koncern Fiat. Maserati díky tomu spojilo síly s někdejším rivalem, Ferrari, který získal nad firmou plnou kontrolu v roce 1999. Zatímco kupé 3200 GT ještě mělo přeplňovaný osmiválec Maserati (výkon 370 koní, sdílený s modely Shamal a Quattroporte IV), mírně modifikované Coupé a Spyder už dostaly atmosférický 4,2 l V8 (390 k) ze společného vývoje s Ferrari. Od té doby se tento motor dočkal mnoha modifikací a objevil se ve všech osmiválcových modelech Maserati a Ferrari.
Poslední rok přinesl bouřlivé změny. Maserati uvedlo dva nové čtyřdveřové modely, šestou generaci Quattroporte a menší řadu Ghibli. S nimi se vrací přeplňované motory a poprvé přichází pohon všech kol a dieselový pohon. Díky tomu Maserati oslovuje podstatně širší okruh zákazníků než kdy předtím. A to se chystá i SUV Levante…