Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Maserati Ghibli: První jízdní dojmy (+ video)

Aleš Jungmann
Diskuze (126)
Nejlevnější Maserati má pod kapotou naftový šestiválec. Vydali jsme se do Itálie zjistit, zda neztratilo svou jedinečnost.

Maserati chce do roku 2015 radikálně zvýšit prodeje, v plánu je dnes jenom těžko představitelných 50.000 automobilů ročně. Hlavními dvěma tahouny budou modely Ghibli a Levante, tedy čtyřdveřový sedan vyšší střední třídy a velké sportovní SUV, díky kterým Maserati zkompletuje nabídku na trhu s prémiovými vozy.

Zatímco na druhém jmenovaném se usilovně pracuje a není zatím úplně jasné, kde se vlastně bude vyrábět (oproti dřívějším informacím, že v Detroitu, to nyní vypadá na Itálii), klasický trojzubec jsme už vyzkoušeli na toskánských silnicích. Italské okresky nejsou tak hladké jako ty ve Španělsku nebo Německu, takže se charakterem velmi blížily těm českým, s tím milým rozdílem, že na zhruba 200 testovacích kilometrech nabídly velkou spoustu přehledných zatáček různých poloměrů.

Ještě než se do nich ponoříme v rychlém italském sedanu, zastavme se na chvíli u smělého plánu značky do příštích dvou let. Jak si automobilka stojí na jednotlivých trzích nyní? Nejžádanějším modelem je nové Quattroporte: v Číně si jej letos objednalo již téměř 3.600 zákazníků, v USA zhruba 2.300 a v Evropě necelá tisícovka. Ani Ghibli na tom není špatně, uvážíme-li, že jej zákazníci ještě neměli šanci vidět na showroomech: eviduje se 2.300 objednávek. Zajímavé je složení podle kontinentů: tipovali byste na prvním místě opět Čínu? Ani náhodou, pro tamní milionáře je Ghibli moc „krátké“ – objednávky vedou USA (1.200 ks), následované Evropou (700 ks); Čína je na zhruba 150 kouscích.

maserati jizdnidojmy vyssistredni sportovni maserati jizdnidojmy vyssistredni sportovni

Kdo jsou hlavní konkurenti? Samozřejmě auta jako BMW 5, Audi A6 a Mercedes-Benz E, nicméně Maserati má namířeno také o kousek výš na stylovější modely typu Mercedes-Benz CLS nebo Audi A7.

Znásobení prodejů samozřejmě znamená rozvoj prodejní a servisní sítě. V Česku je zatím zastoupena pouze Praha, značka Maserati by se však měla v krátké době objevit také v Brně a o něco později pravděpodobně i v Ostravě. Síť by měla být dobudována ještě před příchodem SUV Levante. U něho bychom se mohli dočkat i osmiválcového turbodieselu, vhodného rovněž pro Quattroporte, všechno však bude záviset na úspěchu vznětového Ghibli.

Hliník, hořčík a 50:50

Ačkoli to při délce 4.971 mm nevypadá, Ghibli je o celých 291 mm kratší a má o 173 mm menší rozvor než současné Quattroporte. Pod kapotou najdeme dva přeplňované třílitrové šestiválce: vznětový o výkonu 202 kW a benzinový o výkonu 243 a 301 kW.

Zatímco benzinový, dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový šestiválec se vyrábí v Maranellu (takže o jeho vhodnosti pro Maserati nikdo nepochybuje), turbodiesel přichází z dílen VM Motori. Ano, jde v zásadě o stejný agregát, jaký najdete třeba v Lancii Thema, nicméně podmínkou managementu Maserati v případě zástavby vznětového agregátu byl zvuk: auta s trojzubcem nesmí rachtat! Upravený agregát tak nejenže poskytuje výrazně vyšší výkon než v Lancii, ale může se pochlubit i na míru střiženým výfukovým potrubím se dvěma zvukovými komorami u koncovek. Výsledný zvuk je sice hezčí, než byste u turbodieselu čekali, že nejde o benzin však bezpečně poznáte (díky jisté umělosti).

Nový model sdílí 45 % všech dílů s Quattroporte, se kterým jej spojuje i podobné pracoviště řidiče a vůbec celá přístrojová deska. Karoserie je z 50 procent vyrobena z hliníku a mohlo by jej být i více, kdyby inženýři neměli za cíl dosažení rovnoměrného zatížení náprav. Nejen zadní pomocný rám, ale také třeba víko zavazadlového prostoru jsou z oceli právě kvůli požadavku na ideální rozložení váhy. Zajímavostí je hořčíková nosná příčka v palubní desce, kterou však cestující nevidí.

maserati jizdnidojmy vyssistredni sportovni maserati jizdnidojmy vyssistredni sportovni

Na předních sedadlech je místa tak akorát, řidič se pěkně usadí vedle masivního středového tunelu. Dotykový multimediální systém nabízí velkou úhlopříčku 8,4“, na sluníčku je však hůře čitelný. Úplně nás nenadchla ani grafika navigace od Garminu a dřevěný dekor, u kterého bychom jeho opravdovost netipovali. Na zadních sedadlech má 180 cm vysoký člověk nad hlavou ještě asi tři centimetry místa, před koleny však už velká rezerva nezbývá, navíc zadní část předních sedadel je z tvrdého plastu.

maserati jizdnidojmy vyssistredni sportovni maserati jizdnidojmy vyssistredni sportovni

Skutečný nástupce Quattroporte

Nové Quattroporte se znatelně uklidnilo a zvětšilo, což někteří fanoušci nesli dosti nelibě. Pátou generaci vyvinuli ve Ferrari podle jejich gusta a tak šlo o opravdu fantastický sportovní sedan se vším, co s tím souvisí. Tedy i s negativy. Auto bylo na řadu majitelů zkrátka až příliš rozdováděné. Část z jeho DNA se nyní přesunulo do Ghibli, které používá stejnou, avšak odlišně naladěnou techniku: dvojité lichoběžníky vpředu a pětiprvkové zavěšení vzadu. Zlé zvěsti o podvozku z Chrysleru se nepotvrdily, Ghibli si pouze „vypůjčilo“ střední část podlahy. Všechno ostatní je nefalšované Maserati, u kterého můžeme bez špetky pochybnosti říci, že jde o nejlepší řidičské auto segmentu.

Fantasticky přesné hydraulické řízení přináší nevídanou kontrolu nad 1,8 tuny těžkým vozem i v ostrých zatáčkách, kdy jiné posilovače rezignují na jakoukoliv zpětnou vazbu. Inženýři nešli cestou umělého tuhnutí, takže přes relativně velký kožený volant známý z Quattroporte cítíte i drobné nuance silnice pod vámi a máte pocit, že řídíte vůz o půl tuny lehčí. Překvapivě ani turbodiesel nebyl v tomto ohledu pozadu, bez přímého srovnání by nepatrně větší nedotáčivost nešlo identifikovat.

Maserati Ghibli - technická data a ceny
Model Ghibli Diesel Ghibli Ghibli S Ghibli S Q4
Převodovka 8A 8A 8A 8A 4x4
Zdvihový objem [cm3] 2987 2979 2979 2979
Válce/ventily 6/4 6/4 6/4 6/4
Největší výkon [kW/min-1] 202/4000 243/5000 301/5500 301/5500
Největší toč. mom. [N.m/min-1] 600/2000-2600 500/1750-4500 550/1750-5000 550/1750-5000
Max. rychlost [km/h] 250 263 285 284
Zrychlení 0-100 km/h [s] 6,3 5,6 5,0 4,8
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,0 9,6 10,4 10,5
Hmotnost [kg] 1835 1810 1810 1870
Cena [Kč] 1.703.800,- 1.753.800,- 2.084.600,- 2.162.600,-

Brzdy na druhou stranu nepůsobí až tak suverénně, což platí nejen pro slabší verze s předními čtyřpístkovými kotouči o průměru 345 mm, ale také pro šestipístky o průměru 360 mm ve verzi Ghibli S. Ty jsou sice citelně ostřejší, nicméně pocit „pověšení“ do pásů se tak úplně nedostavil. Jezdili jsme však s předprodukčními verzemi po řadě novinářů, takže je možné, že brzdy od Bremba nebyly zcela ve formě. Podobně to může být s interiérem, ze kterého se občas ozvalo zavrzání, což se u ručně stavěných předprodukčních verzí může stát, navíc se to dělo jenom v jednom ze tří testovaných vozů.

Klapkami ovládaný výfuk je ve sportovním módu (který zrychlí řazení osmistupňového automatu na 150 ms či omezí péči stabilizačního systému) pěkně hlasitý, avšak neobtěžující. Při meziplynech hezky zahučí, prskání koncovek se zde nenosí. Podvozek všech verzí je krásně poddajný, poslušně odfiltruje i občasnou díru a je až překvapivě komfortní.

Základní šestiválec má dost síly a hezký zvuk, opravdoví fanoušci však zvolí silnější verzi. Ta má 410 koní, což je mimochodem více než u minulého Quattroporte, a umí hezky zatlačit do sedadla. Těm by slušelo výraznější boční vedení, podle informací od lidí z vývoje však jsou sportovnější sedadla v plánu.

maserati jizdnidojmy vyssistredni sportovni maserati jizdnidojmy vyssistredni sportovni

S převodovkou jsou všechny motory sladěny výborně a je až s podivem, jak rychlý umí osmistupňový automat od firmy ZF být. V manuálním módu navíc nepřeřadí nahoru, ale poslušně čeká na přitažení pravého pádla. To je umístěno napevno a kdybyste jej z nějakého důvodu v zatáčce nechtěli použít, můžete „ťuknout“ do voliče uprostřed. Jeho orientace (dopředu sestupně) je správná, na takovýchto detailech si Italové dávají záležet. Pedál plynu má u Ghibli poměrně velký zdvih, u přeplňovaného motoru je to ale v podstatě zbytečné, protože chirurgické dávkování síly známé z atmosférických Maserati zde tak úplně nefunguje.

Turbodiesel umí šetřit palivo (a přitom nebýt jednoznačně identifikován; v exteriéru žádné rozdíly nejsou), při rychlé jízdě ukázal palubní počítač patnáct litrů, což je polovina spotřeby Ghibli S a o deset litrů méně než u slabší benzinové verze, pokud si s nimi máte chuť trochu pohrát. Dostat se pod deset litrů není problém, pod osm už by to ale chtělo velmi řídký provoz a ohromnou disciplínu. Při stovce točí motor na osmičku jenom zhruba 1.500 otáček. Diesel, stejně jako benziny, táhne v celém spektru otáček, výrazně se nadechne kolem 1.800 min-1 a to nejlepší ze sebe vydá o 500 otáček výše. Do čtyř tisíc tak zbývá ještě 1.700 otáček plných plnokrevného zátahu 600 N.m.

Nejvýkonnější verze Ghibli S disponující 301 kW může být za příplatek spojena s pohonem všech kol, pak se jmenuje Ghibli S Q4. Jeho dodavatelem je Magna, která má zkušenosti se systémy xDrive (BMW) i 4Matic (Mercedes-Benz). Funkčně shodný systém nyní najdeme například i v Jaguaru. Při klidné jízdě na dálnici jde většina točivého momentu k zadní nápravě (cca 90:10), při 80 km/h se tento poměr pohybuje kolem 70:30. Elektronika neustále mění míru připojení předních kol sepnutím spojky v olejové lázni, což můžete pozorovat i na barevném displeji mezi přístroji. Rychlost sepnutí jako takového je pouze 50 milisekund. Citlivější řidič okamžitě pozná, že na výjezdu ze zatáčky si vůz pomáhá i předními koly, tudíž můžete dříve šlápnout na plyn.

maserati jizdnidojmy vyssistredni sportovni maserati jizdnidojmy vyssistredni sportovni

Levinson má problém, kdo dál?

Ghibli přichází na trh solidně vybaveno, oproti v základu méně „vyzbrojeným“ německým konkurentům se i nejlevnější turbodieselové Ghibli pyšní například automatickou dvouzónovou klimatizací, tempomatem, osmnáctipalcovými litými koly, bixenonovými světlomety, koženým čalouněním Poltrona Frau, osmistupňovým automatem nebo 8,4“ dotykovým displejem. Na druhou stranu v ceníku nenajdete „hi-tech“ prvky jako třeba noční vidění, různé elektronické asistenty či adaptivní tempomat.

Lidé od Maserati jistou nekompletnost (viděno optikou prémiové konkurence) vysvětlují tím, že se zaměřili na to hlavní: jak automobil jezdí. Na elektroniku je spoustu času, vždyť životní cyklus bude minimálně šest let. A nutno podotknout, že je to přístup sympatický, protože opravdu nejde o mlácení prázdné slámy: Ghibli jezdí úžasně.

Za zhruba 110.000 korun si do vozu můžete přikoupit audiosystém od renomované společnosti Bowers & Wilkins s patnácti reproduktory a výkonem 1280 W. I když jsme jej měli možnost vyzkoušet pouze ve stojícím autě, jeho podání hudby je opravdu špičkové. Pocitově snad ještě lepší, než u dosavadního leadera: Lexusu a aparatury Mark Levinson...

Maserati Ghibli je dobré auto, což se však dá říci o všech konkurentech. Zákazníky si jistě najde, protože na rozdíl od ostatních jsou jeho devizou jízdní schopnosti na silnici, což je dnes pod nánosy elektronických pomocníků pomalu zapomenutá kvalita.


Aleš Jungmann
Diskuze (126)
Avatar - petr164
5. 2. 2014 11:45
Re: KOULE
Barva Maserati je typicky modrá, rudá byla obecně pro italské závodní vozy a specificky pro Ferrari a "malé F" Alfu.
29. 6. 2013 09:32
Re: Konkurence se má bát?
Jak jsem naznačil, jediná šance je, že někdy v budoucnu bude mít EU zájem o Maglev. Ten na stávajících tratích nebude moci jezdit. To by mohla být naše šance se dostat zpět do hry. Ale to se bavíme tak o 2050. Možná i později. Tak nějak pochybuji, že se za vlastní peníze začleníme do evropského systému.
28. 6. 2013 18:25
Dvojčata
Schválně porovnejte.
[odkaz]
a
[odkaz]
Nemluvě o tom, že ten první se dá pořídit s atmosférickým osmiválcem...
28. 6. 2013 16:44
Lepší volba je...
...[odkaz] - gratulace královi třídy :yes: :yes: :yes:
Avatar - Hammunasakra
28. 6. 2013 15:03
Re: Konkurence se má bát?
Pro začátek nám byla spojnice Berlín - Vídeň nabídnutá, my (de*ilové) sme odmítli, takže povede okolo nás. Je pozdě, už si můžem leda řikat že jsme ty de*ilové případně alespoň nechat nést odpovědnost chytráky co to rozhodli