Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rolls Royce Silver Seraph - Příval přepychu

Luboš Chládek
Na kalendáři je datum 3. března 1998 a věhlasná firma z ostrovů oznamuje světu, že skoro po 20 letech představuje svůj nový model luxusního vozu s názvem Silver Seraph. Oči i uši všech boháčů světa směřují do Ženevy k této žhavé novince, která má za...

Před více než třemi lety započala vývojová cesta tohoto skvostu, který se začíná vyrábět v nové továrně v Crewe v Anglii z materiálů nejvyšších kvalit díky řemeslnému mistrovství v klasickém designu..

Nové jméno vychází jak z historické návaznosti - již od roku 1906 počínaje modelem Silver Ghost každý model značky začínal jménem Silver - tak i přispívá novým jménem Seraph, což můžeme podle Oxfordského výkladového slovníku vyložit jako "božská bytost nejvyššího řádu, spojená zejména se světlem, žárem a čistotou".

Elegantní zevnějšek Silver Seraphu vychází z klasických tvarů Rolls-Royce. Jeho nový motor V12 s pětistupňovou přizpůsobivou převodovkou a novým podvozkem byly vyvinuty pro snadný, příjemný a kontrolovaný zážitek z jízdy. Jeho nová platforma je rozhodně pevnější co do torzní tuhosti. Nový brzdový a trakční systém samozřejmě také přispívá ke kontrole řízení.

Vnitřní styling doznal podobných změn jako exteriér, včetně pečlivého propracování detailů a kulatějších křivek. Hlavními inovacemi jsou nová sedadla, nový systém kontroly vnitřního klimatu, nové přístroje a jejich ovládání. Celkové zaoblení interiéru je viditelné na palubní desce, středovém panelu i na dveřních výplních.

"Je to zrod nové éry Rolls-Royce Motor Cars a my přistupujeme do nového tisíciletí plni závazků" říká ředitel Graham Morris ke svým 2500 zaměstnancům v Crewe. Dále uvádí že vrcholem transformace firmy je právě kompletně nový, věhlasnou značku oživující luxusní vůz, Silver Seraph, který dává všem víru v dobrou budoucnost značky.

Exteriér

Vnější tvary Seraphu jsou moderní interpretací klasického tématu, která dává vozu moderní vzhled při zachování exkluzivity značky Rolls-Royce. Definujícím prvkem Silver Seraphu je boční linie procházející nepřerušená od masky až po zadní partie. Při pohledu z boku linie stoupá po přední části, pokračuje přes kliky dveří až se pak vzadu sklání, takže probíhá celou délkou vozu v jediné spojité lince. Dalšími důležitými změnami je přizpůsobení se zákonům aerodynamiky a také zvětšení objemu zavazadlového prostoru.

Přepracovaná mřížka chladiče je nyní více integrovaná do přední masky jako celku. Přední světla jsou umístěny separátně a jsou oddělena od chromované mřížky i od obrysových světlometů a blikačů. Celkový efekt dává vozu kompaktní vzhled s dávkou elegance i svěžího vzhledu.

Jízda

Dvanáctiválcový motor do V byl vybrán pro jeho vyváženost a užitné vlastnosti. Motor, navržený BMW, je celý vyroben z hliníku, má válce umístěné do V s úhlem 60o a objem 5,4 litru. Na jeho vývoji spolupracovali odborníci z Crewe i z Mnichova a výsledkem vývoje a mnoha testů je vysoký výkon a plochá křivka kroutícího momentu splňující požadavky pro motor nového Rolls-Royce Silver Seraph.

Nová adaptivní automatická převodovka má nyní, dnes již standardních, pět stupňů a nabízí lepší "odpich" při všech rychlostních stupních. Signály od řidiče i vozovky jsou průběžně snímány a vyhodnocovány a tím umožňují tak převodovce volit optimální stupeň odpovídající jízdním podmínkám, jako jsou např. městský provoz nebo naopak maximální brzdná síla motoru pro bezpečné zpomalení.

Samonosná ocelová konstrukce má velmi vysokou torzní tuhost, o 65% vyšší, než u předchůdce.

Podvozek pracuje s dvojitým nezávislým zavěšením kol s počítačem řízenými tlumiči, což výrazně přispívá k pohodlí posádky, ale také zlepšuje jízdní vlastnosti tohoto šlechtice. Pohonná jednotka je plně izolována od konstrukce i nápravy pro zlepšení komfortu i jízdních vlastností.

Čtyřkanálový anti-blok je společně s vysoce účinnými kotoučovými brzdami schopen tento kolos zastavit z rychlosti 60-ti mil za hodinu za 3 sekundy na 42 metrech, při maximálním brzdném účinku..

Interiér

Klasická elegance a evokující design exteriéru navazuje také v interiéru tohoto šlechtice, kde najdeme kulatější tvary palubní desky i moderní siluety sedadel. Tak, jak se na Rolls-Royce patří, převládá v interiéru jemná ruční práce kombinující exkluzivitu materiálů jako je zřejmě nejluxusnější kůže Connolly nebo třeba koberečky značky Wilton, chromované přepínače i použité dřevo pro obložení všech důležitých míst v interiéru Seraphu. Zákazníci, kteří si takovéto luxusní vozy kupují, vždy očekávají pozornost detailům a individualitě, dostávají v novém modelu vše, co hledají. Výrobce se zde pečlivě věnuje výběru těch nejkvalitnějších materiálů od dřeva po kovy a dává tím Silver Seraphu jedinečný vzhled i luxus za použití nejnovějších technologií.

Pokročilá technologie byla použita i pro vytvoření sedadel, kdy byla podrobena počítačové analýze studie tlaků vyvíjejících se při sezení. Výsledkem je optimální místo pro nohy i hlavu jak vpředu, tak hlavně i na zadních sedadlech. Všechna sedadla (přední i zadní) jsou nastavitelná ve čtyřech směrech a obsahují samozřejmě vyhřívání a paměť spojenou s dálkovým ovládáním i klíčem. Při použití určitého klíče se automaticky nastaví poloha sedadel, volantu i venkovních zrcátek.

Digitální ovládání pokročilé klimatizace umožňuje individuální nastavení teploty a proudění vzduchu pro čtyři sedadla, takže je možné mít rozdíl v teplotách jak vlevo a vpravo, tak i vpředu a vzadu. Systém obsahuje i kontrolu znečištění vzduchu, pilovou a prachovou filtraci i nastavení vlhkosti vzduchu či případné přitápění proudícího vzduchu.

Kapitola sama pro sebe je audio systém vyvinutý ve spolupráci s firmou, která představuje opět špičku ve svém oboru, firmou Alpine Electronics. Unikátní řídící jednotka byla navržena pro čistý zvuk širokého spektra. Velkoplošná ovládací tlačítka nepostrádají jasnou logiku, se kterou koresponduje čitelný velký display. CD měnič na 6 disků je neobvykle umístěn do středové konzoly a je neobvyklý rychlou výměnou disků pro přehrávání. Odborníci z firmy Alpine dostali možnost analyzovat zvukové spektrum interiéru a mohli tak navrhnou ideální rozmístění reproduktorů pro umocnění sluchového dojmu koncertního sálu.

Celkový dojem z tohoto vozu je neuvěřitelný ačkoli jsme neměli možnost si ho na vlastní kůži vyzkoušet. Takováto příležitost se nám asi hned tak nenaskytne, nicméně věřím, že nový Rolls-Royce Silver Seraph budeme moci brzy potkávat i na našich silnicích díky naší podnikatelské elitě, která vozy této značky dnes už i u nás využívá k podtržení svého image.

Karosérie

Ocelová samonosná konstrukce, plně recyklovatelná. Vysoká torzní tuhost o 65% vyšší než u předchozího modelu. Vysoce pevné konstrukce dveří. 10-ti vrstvý antikorozní nátěr včetně elektrického galvanizování. Elastometrická ochrana proti odlétajícím kamenům na spodní straně vozu. Podpěry usnadňující otevírání i zavírání víka zavazadlového prostoru.

Bezpečnost

Čtyřkanálový elektronický ABS. Tkrační asistence s regulací stability. Vysoko umístěné třetí brzdové světlo. Energii pohlcující konstrukce chránící proti nárazu z předu, ze zadu i z boku. Ochrana dveří proti zpříčení. Velkoobjemové vzduchové vaky pro řidiče i spolujezdce s kontrolou obsazení místa. Sedadla tvarovaná proti podklouznutí těla. Předpínače pásů na předních sedadlech. Snímač pro uzavření přívodu paliva, automatické odemčení dveří i sloupek řízení chránící při nárazu.

Motor

Celohliníkový motor V12. Objem 5379 cm3. Úhel válců 60o. 24 ventilů. Kompresní poměr 10:1. Maximální výkon 240 kW, 322 PS při 5000 ot/min. Max. točivý moment 490 Nm při 3900 ot/min.

Převodovka

5-ti stupňová automatická převodovka s elektronickým ovládáním na volantu. Přizpůsobivý management volení rychlostních stupňů. Kontrola přenosu hnací síly.

Brzdný systém

Hydraulický posilovač brzdného účinku se 4-kanálovým ABS. Mikro-slitinové ventilované kotouče s průměrem 314 mm vpředu a 305 mm vzadu. Indikátor opotřebení destiček. Parkovací brzda s aktivací nohou a odjištěním ručně.

Podvozek

Dvojité nezávislé zavěšení předních a zadních kol. Počítačem řízené adaptivní hydraulické odpružení s odezvou 1/100 sekundy. Automatické nastavení světlé výšky vozu s automatickým přizpůsobení předních světel. Rovnoměrné rozložení hmotnosti 50:50 na přední:zadní nápravu.

Kontrola trakčních vlastností

Systém automatické stability ASC využitím snížení točivého momentu a přibrždění zadních kol. Rychlostní senzor na všech kolech. Detekce aquaplanningu. Systém je možno vypnout/zapnout z místa řidiče.

Řízení

Posilovač řízení s 3,55 otáček mezi krajními polohami. 3-dílný sloupek řízení. Elektricky nastavitelný volant s pamětmi polohy spojenými s nastaveními sedadla řidiče a vnějších zrcátek.

Kola a pneumatiky

235/65 R16 pneumatiky na 7.0J x 16 discích. Pneu značky Goodyear & Avon. Hliníková kola s leštěným ocelovým středem a malovaným středem.

Interiér

Analogové přístroje, informační panel řidiče, počítač pro výlety. Cruise control na volantu. Elektrochromatické samostmavující zpětné zrcátko. Vnější zrcátko sklopné při zařazeném zpětném chodu. Elektricky nastavitelná přední sedadla ve čtyřech směrech se čtyřmi paměťmi polohy. Dvoufázové vytápění sedadel na čtyřech hlavních sedadlech. Samonastavující se pásy na předních sedadlech. Stolky pro piknik a prostor pro časopisy na zadních stranách předních sedadel. Vytápění, klimatizace i ventilace s oddělenou regulací pro přední/zadní i levá/pravá strana s rozdělením pro nohy a hlavu. Pilové a prachové filtry, kontrola vlhkosti vzduchu a zbytkového tepla. Dvojitý držák nápojů na přední středové konzole i na zadní konzole. Jedno-dotykové elektrické ovládání oken. 4x35 W radio/kazetový přehrávač s 6-ti CD měničem a dálkovým ovládáním ze zadních sedadel. Příprava pro GSM telefon v závislosti na trhu.

Zabezpečení

Objemový (volumetrický) a obvodový (perimetrický) alarm systém s možností programování uživatelem. Plovoucí kód transpondéru imobilizéru pro startér i řídící jednotku motoru. Snímače na dveřích, kapotě, zavazadlovém prostoru, přední vnitřní schránce a na okřídleném znaku "Spirit of Extasy". Vnitřní mikrovlnný snímač. Snímač rozbití oken. Centrální zamykání s možností zablokování. Klíče s právy Master anebo s limitovaným přístupem. Klimatizační jednotka s vnitřním osvětlením se aktivuje po odemčení. Ovládací vzdálenost 5 metrů. Siréna o síle 115dB na vzdálenost 1m, spouští se po 30 sekund po aktivaci.

Programovatelné funkce: Odemknout pouze dveře řidiče. Funkce Walk-Up automatického osvětlení. Automatické uzamčení dveří při zařazení rychlosti vpřed a zapnutém motoru. Automatické očištění předních světel.

Celohliníkový motor V12
Objem 5379 cm3
Úhel válců 60 stupňů
Kompresní poměr 10:1
Maximální výkon 240 kW 322 PS při 5000 ot/min
Max. točivý moment 490 Nm při 3900 ot/min
Jízdní výkony
Maximální rychlost (s omezovačem) 225 km/h (140 mph)
Zrychlení 0-100 km/h 7,0 s
Zrychlení 0-160 km/h 17,1 s
Zrychlení 80-120 km/h 4,6 s
Spotřeba paliva
Město 25,4 l/100 km (11,1 miles/gallon)
Mimo město 12,8 l/100 km (22,1 miles/gallon)
Kombinovaná 17,4 l/100 km (16,2 miles/gallon)
Rozměry
Pohotovostní hmotnost 2302 kg (5075 lbs)
Celková hmotnost 2752 kg (6065 lbs)
Celková délka 5390 mm (17ft 8.2 in)
Šířka 1930 mm (6ft 4 in)
Šířka včetně zrcátek 2150 mm (7ft 0.7 in)
Celková výška 1515 mm (4ft 11.6 in)
Zavazadlový prostor 374 litres (13.2 cu ft)
Průměr otáčení 12.62 m (41 ft 5 in)
Rozvor 3116 mm (10ft 2.7 in)
Rozchod 1608 mm (5ft 3.3 in)
Luboš Chládek