Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Rolls-Royce Wraith: Duchovní záležitost

Jiří Baborský
Diskuze (42)
S Rolls-Roycem si nekupujete pouhý automobil, ale rovnou i společenský status a ve své podstatě i životní styl. Nadpozemsky luxusní a nákladný, navíc opředeným mýty a legendami. Těmi je britská značka protkána.

Převtělením sedanu Ghost (duch) vzniklo kupé Wraith (přízrak) a my jsme za jeho volantem objevovali spiritistický svět.

Člověk by si rád zachoval chladnou hlavu a k vínovému rolls-roycu přistupoval pragmaticky. Jenže ono to dost dobře nejde. Aura výjimečnosti je v tomto případě příliš intenzivní a posílená svérázným přístupem ke zdánlivým banalitám.

Rolls-Royce léta tajil parametry motorů, o excentrických přáních klientů nehovoří ani anonymně a řešit finanční stránku obchodu považuje za nezdvořilé. Jste-li tohoto panského povozu hodni, pak vás nemusejí tak přízemní věci jako cenovky zajímat. Pokud je tomu jinak, vaše postavení ani konto ještě zcela nedozrály.

Astronomické pořizovací i provozní náklady automobilce zaručují, že se její produkty dostanou jen do správných rukou. My ostatní můžeme tiše závidět, říkat si, jaké by to asi bylo, a dál šířit úsměvně naivní, ale tolik oblíbené mýty – že původně rudé logo je černé od smrti Sira Henryho Royce, že je soška na přídi ručně odlévaná z pravého stříbra, že kapotu motoru výrobce pečetí, protože rolls se nikdy neporouchá, a navíc má doživotní záruku. No… na kupé Wraith dostanete celkem „pozemskou“ čtyřletou garanci a pod kapotu můžete zavítat, kdykoli se vám zachce.

Lekce odívání

Luxusní kupé Wraith je odvozeno od sedanu Ghost. A jakkoli působí se svými 5,3 metru a cenou 7,7 milionu okázale, v hierarchii značky se musí

spokojit s pozicí stájové dvojky. Jedničkou je Phantom Coupe – o 35 cm větší urostlejší a o dalších skoro pět milionů dražší.

Wraith se v mnohém inspiroval u stejnojmenného předchůdce z roku 1938 a na poměry konzervativního výrobce je odvážný až pokrokový. Jeho existenci a pozici v rodině nejlépe ozřejmují slova samotného šéfdesignéra. „Sedan Phantom je jako smoking. Ten také nosíte jen při zvláštní příležitosti. Menší ghost si představte jako luxusní oblek na míru, ve kterém děláte většinu každodenních činností. A wraith? To je značková sportovní

bunda pro volný čas.“

Pokud máte dojem, že pan designér jaksi samozřejmě kalkuluje s vlastnictvím více různých rollsů pro různé příležitosti, pak vězte, že jen vychází z časté praxe.

Všechny smysly mlsají

Britové si dali nesmírně záležet, aby byla každá cesta ve wraithu jedna velká extravagantní show. Po odemčení vozu se z útrob masky chladiče vynoří legendární soška „Spirit of Ecstasy“, ukrytá před zraky vandalů. Marně hledáme kliku na obvyklém místě, pro 35 cm dlouhé chromované madlo musíme k přednímu blatníku. Dveře se totiž pro zvýšení efektu otevírají proti směru jízdy. Spíš než dveře jsou to čtvrt metru tlustá vrata od trezoru, jejichž vnitřní stranu může na přání pokrývat největší dřevěná dýha celého automobilového průmyslu. Mysleli jsme si, že budeme ohromeni pověstnou jemností a vůní kůže Conolly, ale měkoučké přistání v hluboké hřívě koberců z tlustých kalifornských ovcí nás absolutně odzbrojilo.

Hypnotizováním vzdáleného madla dlouhých dveří se snažíme přimět nadpřirozené síly k činnosti. Marně. Přece jen je to jenom auto, dveře se tedy zavírají… už jsme málem napsali ručně, ale na poslední chvíli jsme si všimli nenápadného tlačítka elektrického dovírání. Automatický portýr, to svět neviděl. Jaké následovalo zklamání, že bezpečnostní pás nemá podavač jako jiná, až šestkrát levnější kupé.

Cvak. Ticho. Ducha byste slyšeli kráčet. Jako bychom jediným ovladačem ztlumili celou Prahu. Majitelé rollsů prý žijí rušný život a jejich vůz tak má sloužit jako relaxační oáza. Také proto se výrobce snaží vyvarovat komplikovaných palubních technologií, které spíš ruší, než pomáhají. Ani wraith coby dítě 21. století tak nemá obvyklé prvky jako nastavování tuhosti tlumičů, volič jízdních režimů, manuální režim převodovky či digitální klimatizaci. Svého pána, šoféra nebo oba v jednom nehodlá vůz zatěžovat zbytečným přemýšlením a nastavováním. Vzduchové odpružení je paušálně nastaveno na optimální úroveň, motor je za každé situace stejně výkonný, samočinná převodovka je věrná svému názvu a pracuje výhradně automaticky.

Klimatizace je zhmotněným konzervatismem. Chromované táhlo zavírá a otvírá výdechy, půlené otočné ovladače nastavují teplotu zvlášť pro horní a spodní část interiéru. Proč ale zatěžovat mozek stupni Celsia, když člověk sám nejlépe cítí, jestli potřebuje teplotu snížit, nebo zvýšit. Následně je prací elektroniky, aby ve voze nenápadně udržovala konstantní klima od Arktidy po Saharu, aniž by si členové čehokoli všimli.

Čeho si ovšem nelze nevšimnout, je DNA vozů BMW. Jakkoli se nám taková slova příčí, ani Rolls-Royce se nevyvaroval úsporám. Dokonce se jimi netají. Je veřejným tajemstvím, že „malá“ modelové řada Ghost/Wraith/Dawn (sedan/kupé/ kabriolet) sdílí technický základ s BMW řady 7. A kromě toho také třeba palubní systém iDrive, jen převlečený do noblesnější barevné kombinace. Na jednu stranu smutné, na druhou logické. I ručně stavěné

malosériové auto si tak může dopřát luxus třeba v podobě kompletní české lokalizace. Znalcům bavorských vozů bude rovněž povědomá grafika displeje v přístrojovém štítu. Budiž. Mnohem víc nás ale zabolelo okaté šetření na místech, která mají být typickému majiteli primárně utajena. Obyčejné plastové víčko nádrže, povinná výbava snad ze supermarketu, laciné spony bezpečnostních pásů jako z felicie. Když wraith startuje na skoro osmi milionech a ohromuje nadpozemskou péčí o každý detail, nečekáme takové kompromisy. Kdo jiný by měl i v dnešní spořivé době šokovat

zdobeným hliníkovým hrdlem, lékárnou v koženém pouzdře a trojúhelníkem v luxusním tubusu. A nikoli konfekcí, navíc s logem mateřského BMW.

Pak ale stačí prohnat ruku trávníkem koberce v zavazadlovém prostoru a na tvář se vrací široký úsměv.

Rekorman rodu

Moderní legislativa přinutila i britskou šlechtu vyjít s pravdou ven. S tvrzením, že výkon motoru je dostatečný, už si dnes nevystačí ani dvojité R. A tak máme k dispozici všechny potřebné údaje. Pod monumentální kapotou bije jak jinak než srdce nejušlechtilejší, dvanáctiválcové. Stejně jako ze všeho na tomhle autě se i z jeho parametrů motá hlava. Objem 6,6 litru, dvě turba, výkon 465 kW (632 koní) a točivý moment 800 N.m. Zkrátka nejsilnější rolls všech dob. Na bedrech má naloženo 2,4 tuny, přesto zůstává suverénní za každé situace. Až nás překvapilo, že si motor nebere servítky a posílá všechnu tu sílu na zadní kola docela zostra. Za deště záď hezky tancuje. Samozřejmě jen mezi mantinely stabilizačního systému, mimochodem plně vypínatelného. To víte, že nám to nedalo a sklouzli jsme se i v driftu. Kolikrát za život má člověk takovou příležitost. Ale upřímně – přišlo nám to podobně nepatřičné jako vyzvat britskou královnu k tanci na diskotékovou muziku.

Živelnost dvanáctiválce zkrátka svádí k nejrůznějším experimentům. Třeba k ověření udávaného zrychlení na stovku za 4,6 s. Při těch rozměrech a váze těžko pochopitelná hodnota. A co teprve pružnost! Ze 60 na 100 km/h wraith vystřelí dřív, než řeknete Rolls-Royce – přesně za 2,3 s. A z osmdesátky na stodvacítku se tenká ručička tachometru přemístí za podobně fascinujících 2,8 sekundy.

Asi nikoho nepřekvapí, že je tohle kupé mistrem světa v maskování skutečné rychlosti. Je úplně jedno, jestli jedete 100, 150 nebo 200 km/h, uvnitř vládne pořád stejně noblesní atmosféra. Jen nás trochu šokovalo, když od 140 km/h spolujezdec poukazoval na svist kolem dveří. Že by nedopatření, co se stane jednou za deset let?

Očista duše

Snažili jsme se přijít na nějaké auto, ke kterému bychom jízdu v R-R přirovnali. A napadá nás snad jen jachta. Pomalé reakce mohutného trupu na lehce se točící kormidlo, ležérní pohupování se na vlnách. Bentley, Ferrari i Mercedes umějí postavit podobně výkonná, luxusní i drahá auta, žádné se ale nepohybuje rollsovským způsobem. Tak neslyšně, jemně a důstojně. I směrovky špitají měkce, aby nerušily. Audiosystém ze zakázkového programu Bespoke rozmazluje naše uši nejjemnějšími detaily filmové hudby mistra Morriconeho, který by v tom tichu mohl svá díla rovnou natáčet. Dokonalý duševní wellness.

Když v kolonách jen jemně lechtáme plyn, zní dvanáctiválec jako meluzína ve vzdáleném komíně. Přidáme víc a zahučí v něm jak v kamnech. Celá ta

masa se rozjíždí s mírným zakloněním a všechny pohyby karoserie na vzduchovém polštáři jsou tak uklidňující, až by jeden usnul. Chvíli nám trvalo, než jsme přistoupili na fakt, že i ve 200 km/h může být auto tak vláčné a stabilní současně.

Přes všechnu tu vznešenost se nám podařilo lorda nachytat. Respektive se to povedlo českým cestářům. Na jejich zapadlé kanály a ostré krátery je i nejluxusnější auto světa krátké. Může to znít jako rouhání, ale i Rolls-Royce v českých podmínkách bouchá od kol. Jejich příplatkový rozměr 21 palců, tuhé dojezdové pneumatiky runflat a vzduchové odpružení, které má s krátkými nerovnostmi principiální problém, tvoří v součtu kapelu, která dokáže být na rozbité cestě trochu hlučná. Kdyby takto jezdilo jakékoli jiné šestisetkoňové kupé, spadne nám brada. Jenže od R-R má člověk tak nesplnitelná očekávání…

Peníze nejsou všechno

Za krásu, majestát, ruční výrobu, individuální přístup a ochotu plnit i nejbizarnější přání vám v případě kupé Wraith vystaví šek minimálně na 7,7 milionu korun. Pochybujeme ovšem, že tak levný rolls vůbec někdy opustil bránu továrny v Goodwoodu. Až 80 % zákazníků při objednávce osloví oddělení Bespoke, ve kterém řeší všechna přání, na něž nestačí standardní seznam příplatkových položek. Dokonce i náš testovací kousek si tam zajel pro pár šperků a rázem byla cena o 2,2 milionu vyšší. Kolik jednotlivé položky stojí, jsme si ovšem museli zjistit neoficiální cestou. Z továrny nám totiž místo očekávaných částek přišel pouze výstižný bonmot Henryho Royce: „Cena je dávno zapomenuta, zatímco kvalita zůstává.“

Čím také Rolls-Royce fascinuje

Výrobní tempo

V celé goodwoodské továrně najdete pouze čtyři roboty, všechny v lakovně. Vyrobit jedno kupé Wraith trvá 450 hodin, to je 18 a tři čtvrtě dne. Samotný interiér zabere 17 dní. Takové Toyotě trvá jedno auto 17 hodin.

Rok 2014 byl pro Rolls-Royce nejúspěšnější v historii, když vyrobil 4063 vozů. Tolik se v Česku vyprodukuje škodovek za dva dny. Anebo jinak – každé dvě a čtvrt hodiny sjel z linky jeden nový rolls. Mladá Boleslav chrlí octavie s kadencí minuta a dvacet sekund.

Nekonečné možnosti

Program Bespoke nabízí neuvěřitelných 44.000 odstínů karoserie. Vůz může ladit s oblíbenou kravatou, vybavením domu nebo třeba kopírovat lak šlapacího autíčka z dětství – to všechno už v továrně řešili.

Na přání se upravuje cokoli včetně konstrukce auta. I když zajde zákazník příliš daleko, neřekne prodejce přímo ne. Pokusí se ale požadavek rozmluvit, k čemuž slouží i konzultace s vývojáři. Obvykle prý zákazník sám změní názor. Principiálně se továrna brání požadavkům, u kterých nelze garantovat požadovanou kvalitu – třeba karoserii v zrcadlovém lesku, která prozradí sebemenší škrábanec.

Použité postupy

Čalounění je ručně sešito z 219 kusů nejkvalitnější přírodní kůže, která žije vlastním životem a přirozeně stárne. Ne jako syntetické náhražky, které nevržou ani nepraskají.

Dvacet vrstev dvoutónového laku by vystačilo na 18 běžných aut. Před opuštěním továrny se karoserie pět hodin leští hadry z jehněčí vlny. Poslední, komu se nové auto dostane do ruky před předáním klientovi, je Mark Court – jediný člověk na světě schopný ručně namalovat strojově přesné linky po celé délce vozu. S nadsázkou o něm říkají, že nemá právo na dovolenou ani odchod do důchodu. Původem písmomalíř hledal správnou techniku řadu let a nástupce ještě nestihl vytrénovat. Jedna šestimetrová linka Markovi zabere tři hodiny, často jsou dvě nad sebou. Připlácí se 30.000 Kč. Když si někdo vzpomene dodatečně, sbalí si Mark štětečky z veverčích chlupů, barvu a vyrazí kamkoli na světě.

Legenda o Eleanor

Spirit of Ecstasy, soška lady ve vlajícím šátku, je symbolem vozů Rolls-Royce od 6. února 1911. Návrhem byl pověřen sochař Charles Robinson Sykes. Podle legendy mu i tenkrát stála modelem jeho oblíbená múza, tehdy třicetiletá Eleanor Velasco Thorntonová, asistentka a tajná milenka Lorda Montagu, vášnivého motoristy a sběratele aut. Eleanor tragicky zahynula v roce 1915 při lodním neštěstí a pravdu o vzniku slavného maskota si nechala pro sebe.

Soška „Spirit of Ecstasy“ spolu s chrámovou chladičovou maskou jsou pro značku posvátné. Základní figurka je z leštěné nerezové oceli. Povolena je stříbrná či pozlacená varianta a nejnověji průsvitný prosvícený polykarbonát. Příplatek dosahuje až čtvrt milionu.

Soška se umí schovat do útrob chladiče. Buď ji ovládáte manuálně přes palubní systém, nebo necháte zajíždět při zamčení vozu. Z bezpečnostních důvodů se samočinně uklidí v případě hrozící nehody, stejně tak zmizí z povrchu při pokusu o krádež.

Co jste o Rolls-Royce možná nevěděli

  • V případě modelové řady Ghost/Wraith/Dawn své auto řídí 80 % majitelů. Dokonce i větší typ Phantom sama šoféruje přibližně polovina vlastníků.
  • 15 % zákazníků značky představují ženy.
  • Jen 20 % klientů jsou celebrity a jiné veřejně známé osobnosti.
  • Největším trhem značky jsou USA. V Evropě pak Velká Británie, Rusko a Německo.
  • Hotel Peninsula v Hongkongu vozí hosty 14 identickými phantomy s prodlouženým rozvorem. Zakázka z roku 2006 je dodnes největší objednávkou tohoto modelu.
  • Nejrozsáhlejší veřejně přístupná sbírka vozů Rolls-Royce na světě se nachází v rakouském městečku Dornbirn u Bodamského jezera. V bývalé textilce odpočívá na 70 aut.
  • Neoficiálně je nejvěrnějším klientem brunejský sultán, jehož sbírka aut má obsahovat kolem 350 rolls-royců.
  • Rolls-Royce je držitelem rychlostních rekordů na zemi, ve vodě i vzduchu. Vyrábí totiž i lodní a letecké motory – pohání například kolosální Airbus A380.
  • Šest z deseti rolls-royců, které kdy byly vyrobeny, je stále provozuschopných.
Technické údaje
Motor a převodové ústrojí Zážehový vidlicový dvanáctiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly
Zdvihový objem 6592cm3
Vrtání/zdvih 89x88,3 mm
Rozvod DOHC
Válce/ventily 12/48
Výkon 465 kW při 5600 ot./min
Točivý moment 800 N.m při 1500-5500 ot./min.
Pohon Zadních kol
Převodovka Automatická osmistupňová
Nejvyšší rychlost 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 4,6 s
Emise CO2 327 g/km
Spotřeba město/mimo město 21,2/9,8 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 14 l/100 km
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor náprav 3112 mm
Délka x šířka x výška 5269 x 1947 x 1507 mm
Poměr rozložení hmotnosti na nápravy 50,4:49,6
Provozní/užitečná hmotnost 2435/450 kg
Objem palivové nádrže 83 l
Pneu 255/45 R20 vpředu a 285/40 R20 vzadu
Objem kufru 470 l
ZÁRUKY A CENY Komplexní záruka 4 roky bez omezení kilometrů včetně servisu zdarma.
Cena testovaného vozu 9.878.741 Kč (navíc osvětlený kožený strop Starlight 320.000 Kč, loga vyšitá

v hlavových opěrkách 25.400 Kč, ventilovaná masážní sedadla 95.000 Kč, červené prošití sedadel 85.000 Kč, bezklíčkový přístup 48.000 Kč, adaptivní světlomety 32.000 Kč, 21palcová kola 130.000 Kč, koberce z ovčí vlny 29.000 Kč, RR Bespoke Audio 188.000 Kč, kamerový systém 95.000 Kč…) Ceny příplatkových prvků jsou z neoficiálního zdroje, výrobce je nesděluje.

Základní cena 7.739.917 Kč
Jiří Baborský
Diskuze (42)
22. 2. 2016 17:41
Re: A koule?
No, na takový auto opravdu potřebuješ koule:)
22. 2. 2016 11:00
Re: poradil by mi nekdo
teď mně to docvaklo:) jinak jsem napoprvé pochopil tvůj příspěvek tak, že máš RR Wraith a vevnitř ti svítí nějaká červená lišta, kterou nemůžeš vypnout:)
Avatar - Dinar
22. 2. 2016 08:21
Rolls
jakkoliv s plebejskou technikou BMW je prostě něco, něco, co se nahradit sebelepším modelem premiového výrobce nedá. To kouzlo je právě v těch x hodinách ručního sestavování, které Rollsy staví na jiný level než sebelepší produkt linkové výroby. Prostě dokonalost v každém detailu a jízdní zážitek nesrovnatelný s jinými auty. :yes:
Avatar - sargis
22. 2. 2016 07:35
Re: Šmejdi
Toto nie je iPhone vyrabany v Cine s nakladmi dajme tomu za 200 a predajnou cenou 3x vyssou.
Toto auto robia vynimocne materialy a hlavne tie talentovane ruky, ktore ho navrhnu a aj zmontuju - a tie sa nechaju zaplatit.
PS - Nepopieram, ze par % z ceny je urcite aj za tradiciu a imidz s nou spojeny. Ale aspon to nestrelis po 6 rokov v AAA >:D
21. 2. 2016 20:09
pružnosť
Tak to pružné zrýchlenie je fakt sila.