Rozhovor: „Potřebovali jsme dostat Rapid cenově blíž k zákazníkovi“

Rozhovor: „Potřebovali jsme dostat Rapid cenově blíž k zákazníkovi“

 

Martin Hrdlička, vedoucí vývoje podvozku a agregátu ve Škoda Auto, nám prozradil technické detaily ke Škodě Rapid.

Rodina Hrdličků je s mladoboleslavskou automobilkou spojena už tři generace, od roku 1929. Při prezentaci modelu Rapid nám poskytl rozhovor nejmladší z rodu konstruktérů, Ing. Martin Hrdlička, Ph.D., MBA, který v automobilce zastává funkci Vedoucí vývoje podvozku a agregátu.

Auto.cz: Roomster je založený na specifické architektuře – předek z Fabie, vlastní podlaha a zadní část s vlečenou nápravou z první Octavie. Jak je to u Rapidu?

U tohoto vozu nešlo o to překvapit nečekanou technikou. Cílem bylo postavit auto, které bude blíž našemu zákazníkovi a využije dostupné technologie. Podobně jako u stavebnice jsme použili konstrukční celky z již existujících modelů, protože jsme chtěli postavit to, co má největší užitek.

Třeba kliková náprava dnes nikoho nepřekvapí, nakonec podobné řešení bylo už na Favoritu. Pro svou jednoduchou konstrukci ale nabízí úsporu místa. V Rapidu je široká, aby poskytla prostor pro posádku a zavazadla. Je robustní a má vysokou únosnost a tak snese Rapid v určitých výbavách až 580 kg užitečného nákladu. A vpředu, kde je agregát, stačí náprava užší, proto je rozdíl v rozchodu kol 34 mm. Zároveň je vůz stabilizován, takže jako podvozkář řeknu, že jsem rád, že tam takovou nápravu máme.

Auto.cz: Ten rozdíl 34 mm ale asi nevznikl jen tak. Z jakých modelů jste použili tyto konstrukční celky?

Doslova hotové moduly jsme pro Rapid neměli, modifikovali jsme existující celky. Třeba nápravy jsme přizpůsobili, například z pohledu senzoriky kvůli moderní generaci ESP. Takže modul jsme lidově řečeno vzali z regálu, ale pro Rapid jsme ho museli modernizovat.

Auto.cz: Volkswagen ale dnes uvádí novou modulární platformu, od které si slibuje, že zlevní výrobu. Uvažovali jste, že Rapid postavíte na platformě MQB?

Vždycky musíme porovnávat dostupné varianty a hledat nejlepší řešení. Když navrhujete vozidlo zařazené mezi Fabií a Octavií, určitě by šlo postavit ho na základě příští Octavie. My jsme ale potřebovali řešení, které se cenově i technicky posune blíž k zákazníkovi.

Moduly MQB-A jsou dimenzovány na větší zátěž, než bylo potřeba. Naše vozidlo váží od 1070 kg, což je špička v segmentu. Kdybychom použili moduly z platformy MQB-A, která míří o kousek výš, je robustnější a snese větší zatížení, dostali bychom se cenou i hmotností někam, kde jsme nechtěli být.

Takže technika MQB byla spíš virtuální možnost. My jsme se potřebovali dostat o něco níž.

Auto.cz: Motor 1,4 TSI už existuje v nové „modulární“ generaci EA211. Vy ale používáte v Rapidu stávající generaci EA111. Zůstává starší řada agregátů z logistických důvodů?

Tříválcové motory v Citigo jsou už z nové řady EA211. Čtyřválcoví bratříčci nabíhají až na podzim s Golfem. My jsme proto využili techniku, kterou už máme, a já si nemyslím, že by byla pozadu. Třeba výrobu motoru 1,2 TSI jsme zahájili jako první v koncernu teprve před dvěma roky přímo v Mladé Boleslavi, takže to není žádný „doprodej“ výběhových motorů.

Nepřehlédněte: Vše o Škodě Rapid ve speciální příloze Auto.cz

Řada motorů EA211 se samozřejmě postupně dostane do všech modelů koncernu. Ale musíme někde začít a někde skončit, přezbrojit celý koncern na nové motory není možné ze dne na den. Další věc je, že motory TSI vyrábíme v Mladé Boleslavi, takže je to logisticky nejvhodnější cesta.

Auto.cz: Jak je to s emisní normou Euro 6?

Vývoj motorů EA211 samozřejmě počítá s přechodem na Euro 6, a to dnešní motory EA111 neumožňují. Ty splňují aktuální emisní normu Euro 5, takže dnes jsou naprosto v pořádku. Přejít na motory EA211 stačí až v roce 2014 a u již vyráběných modelů až v září 2015.

V tu dobu pochopitelně nabídneme už jen techniku, která splňuje Euro 6. To ale znamená třeba katalyzátory, které jsou syceny více drahými kovy. A toto my v tento okamžik od zákazníka nemusíme požadovat. Takže se naopak jen snažíme v této kategorii nabízet za rozumné peníze to, co velmi dobře funguje.

Auto.cz: S modernizací současných motorů se tedy nepočítá?

Ne, postupně přejdeme ve všech modelových řadách na motory nové generace, tedy - EA211 namísto EA111, respektive u dieselových motorů na EA288 místo současných EA189.

Auto.cz: Děkujeme za rozhovor

Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud

Americký odvolací soud potvrdil pozastavení platnosti…

Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Jistě, titulek je trochu přehnaný. Trochu víc. Nicméně…

Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím

Sociální síť Facebook chce rozšířit portfolio svých…

 

Štítky Škoda Rapid Rozhovor

 

Přidat názorDiskuse: Rozhovor: „Potřebovali jsme dostat Rapid…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely

Světovým rekordmanem v dojezdu pouze na zásobu stlačeného…

Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

 







 
To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

Včera

Nissan GT-R, Skyline, Ford Escort Cosworth a několik dalších sportovních aut se stalo obětí požáru v jednou britském servisu.




Blesk.cz

Indonésie chce potírat homosexualitu. Speciální jednotkou proti gayům

Indonésie chce potírat homosexualitu. Speciální…

Médii před pár dny proběhly záběry dvou mladíků, které islámský soud v Indonésii odsoudil k 85 ranám bičem za…

Havel milost pro Kajínka skutečně řešil: Na Hrad přišel klíčový svědek, odhalila právnička

Havel milost pro Kajínka skutečně řešil: Na Hrad…

Slíbil Václav Havel Jiřímu Kajínkovi milost, jak propuštěný vězeň tvrdí, nebo ne?! Právnička Lenka Marečková,…

 

iSport.cz

Berdych se rozjel. V Lyonu je v semifinále, Simonovi dal kanára

Berdych se rozjel. V Lyonu je v semifinále, Simonovi…

Tomáš Berdych porazil na antukovém turnaji v Lyonu domácího tenistu Gillese Simona 6:4, 6:0 a v generálce na…

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín jsem alergický!

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín…

Po 51 letech vrátil do Brna hokejový titul, i k němu se s odstupem vrací Libor Zábranský, boss a současně kouč…

 

Reflex.cz

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo House of Cards

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo…

Třicátého května vpustí Netflix do světa první díl již páté série populárního seriálu House of Cards. Ta…

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou rozprodal Oliver Cromwell, se vrací do Londýna

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou…

Když se v roce 2012 procházel ředitel Královské akademie umění Christopher Le Brun po horách s hlavním kurátorem…