Rozhovor: „Potřebovali jsme dostat Rapid cenově blíž k zákazníkovi“

Rozhovor: „Potřebovali jsme dostat Rapid cenově blíž k zákazníkovi“

 

Martin Hrdlička, vedoucí vývoje podvozku a agregátu ve Škoda Auto, nám prozradil technické detaily ke Škodě Rapid.

Rodina Hrdličků je s mladoboleslavskou automobilkou spojena už tři generace, od roku 1929. Při prezentaci modelu Rapid nám poskytl rozhovor nejmladší z rodu konstruktérů, Ing. Martin Hrdlička, Ph.D., MBA, který v automobilce zastává funkci Vedoucí vývoje podvozku a agregátu.

Auto.cz: Roomster je založený na specifické architektuře – předek z Fabie, vlastní podlaha a zadní část s vlečenou nápravou z první Octavie. Jak je to u Rapidu?

U tohoto vozu nešlo o to překvapit nečekanou technikou. Cílem bylo postavit auto, které bude blíž našemu zákazníkovi a využije dostupné technologie. Podobně jako u stavebnice jsme použili konstrukční celky z již existujících modelů, protože jsme chtěli postavit to, co má největší užitek.

Třeba kliková náprava dnes nikoho nepřekvapí, nakonec podobné řešení bylo už na Favoritu. Pro svou jednoduchou konstrukci ale nabízí úsporu místa. V Rapidu je široká, aby poskytla prostor pro posádku a zavazadla. Je robustní a má vysokou únosnost a tak snese Rapid v určitých výbavách až 580 kg užitečného nákladu. A vpředu, kde je agregát, stačí náprava užší, proto je rozdíl v rozchodu kol 34 mm. Zároveň je vůz stabilizován, takže jako podvozkář řeknu, že jsem rád, že tam takovou nápravu máme.

Auto.cz: Ten rozdíl 34 mm ale asi nevznikl jen tak. Z jakých modelů jste použili tyto konstrukční celky?

Doslova hotové moduly jsme pro Rapid neměli, modifikovali jsme existující celky. Třeba nápravy jsme přizpůsobili, například z pohledu senzoriky kvůli moderní generaci ESP. Takže modul jsme lidově řečeno vzali z regálu, ale pro Rapid jsme ho museli modernizovat.

Auto.cz: Volkswagen ale dnes uvádí novou modulární platformu, od které si slibuje, že zlevní výrobu. Uvažovali jste, že Rapid postavíte na platformě MQB?

Vždycky musíme porovnávat dostupné varianty a hledat nejlepší řešení. Když navrhujete vozidlo zařazené mezi Fabií a Octavií, určitě by šlo postavit ho na základě příští Octavie. My jsme ale potřebovali řešení, které se cenově i technicky posune blíž k zákazníkovi.

Moduly MQB-A jsou dimenzovány na větší zátěž, než bylo potřeba. Naše vozidlo váží od 1070 kg, což je špička v segmentu. Kdybychom použili moduly z platformy MQB-A, která míří o kousek výš, je robustnější a snese větší zatížení, dostali bychom se cenou i hmotností někam, kde jsme nechtěli být.

Takže technika MQB byla spíš virtuální možnost. My jsme se potřebovali dostat o něco níž.

Auto.cz: Motor 1,4 TSI už existuje v nové „modulární“ generaci EA211. Vy ale používáte v Rapidu stávající generaci EA111. Zůstává starší řada agregátů z logistických důvodů?

Tříválcové motory v Citigo jsou už z nové řady EA211. Čtyřválcoví bratříčci nabíhají až na podzim s Golfem. My jsme proto využili techniku, kterou už máme, a já si nemyslím, že by byla pozadu. Třeba výrobu motoru 1,2 TSI jsme zahájili jako první v koncernu teprve před dvěma roky přímo v Mladé Boleslavi, takže to není žádný „doprodej“ výběhových motorů.

Nepřehlédněte: Vše o Škodě Rapid ve speciální příloze Auto.cz

Řada motorů EA211 se samozřejmě postupně dostane do všech modelů koncernu. Ale musíme někde začít a někde skončit, přezbrojit celý koncern na nové motory není možné ze dne na den. Další věc je, že motory TSI vyrábíme v Mladé Boleslavi, takže je to logisticky nejvhodnější cesta.

Auto.cz: Jak je to s emisní normou Euro 6?

Vývoj motorů EA211 samozřejmě počítá s přechodem na Euro 6, a to dnešní motory EA111 neumožňují. Ty splňují aktuální emisní normu Euro 5, takže dnes jsou naprosto v pořádku. Přejít na motory EA211 stačí až v roce 2014 a u již vyráběných modelů až v září 2015.

V tu dobu pochopitelně nabídneme už jen techniku, která splňuje Euro 6. To ale znamená třeba katalyzátory, které jsou syceny více drahými kovy. A toto my v tento okamžik od zákazníka nemusíme požadovat. Takže se naopak jen snažíme v této kategorii nabízet za rozumné peníze to, co velmi dobře funguje.

Auto.cz: S modernizací současných motorů se tedy nepočítá?

Ne, postupně přejdeme ve všech modelových řadách na motory nové generace, tedy - EA211 namísto EA111, respektive u dieselových motorů na EA288 místo současných EA189.

Auto.cz: Děkujeme za rozhovor

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko výrazně zvýší investice do obrany, výdaje budou růst až desetiprocentním tempem ročně Česko výrazně zvýší investice do obrany, výdaje budou růst až desetiprocentním tempem ročně

Výdaje na obranu budou v České republice v příštích třech…

Zápisník Barbory Pánkové: Nejmenší lidé na světě Zápisník Barbory Pánkové: Nejmenší lidé na světě

Kolaps na D1 z minulého týdne připomněl vtip…

Rozpočet projde, komunisté ustoupili Rozpočet projde, komunisté ustoupili

Místo původně požadovaných návrhů za dvě až tři miliardy…

Belgický premiér po krizi kvůli migračnímu paktu oznámil demisi Belgický premiér po krizi kvůli migračnímu paktu oznámil demisi

Belgický premiér Charles Michel před poslanci oznámil…

 

Štítky Škoda Rapid Rozhovor

 

Přidat názorDiskuse: Rozhovor: „Potřebovali jsme dostat Rapid…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Američanka chtěla natankovat do elektrické Tesly. A snažila se dlouho Američanka chtěla natankovat do elektrické Tesly. A snažila se dlouho

Je to opravdu náhodný záznam z čerpací stanice, nebo si…

Lincoln vrací do hry sebevražedné dveře. Oslavuje výročí Continentalu Lincoln vrací do hry sebevražedné dveře. Oslavuje výročí Continentalu

Lincoln se po letech rozhodl svou limuzínu Continental…

 






 
Americké muzeum se zbavuje své rozsáhlé sbírky. Na prodej bude přes 170 zajímavých aut!

Americké muzeum se zbavuje své rozsáhlé sbírky. Na prodej bude přes 170 zajímavých aut!

Dnes 08:00

Replika tříkolky od Benze, nikdy nejetý Dodge Viper nebo Lincoln po Elvisu Presleyem, to všechno bude v prodeji na dubnové aukci.




Blesk.cz

Historie s nádechem romantiky: Jan (62) je jedním z posledních lampářů. Každým rokem rozsvěcí Karlův most

Historie s nádechem romantiky: Jan (62) je jedním z…

Každý prosinec v čase předvánočním vyráží Jan Žákovec (62) na Karlův most rozsvěcet tamní plynové lampy. Někteří…

Zkažené Vánoce »Jasněnky« Kuklové: Syna na Štědrý den neuvidí!

Zkažené Vánoce »Jasněnky« Kuklové: Syna na Štědrý…

Každoročně ji na Vánoce vídáme jako princeznu Jasněnku, ovšem sama Míša Kuklová (50) letos nebude mít pohádkové…

 

iSport.cz

Dění v United. Jak vyhodili Mourinha a kdo se stane novým koučem?

Dění v United. Jak vyhodili Mourinha a kdo se stane…

Dva a půl roku trvající snažení je u konce. José Mourinho přijel v úterý ráno do tréninkového centra v…

Tvrdík o Slavii: Zatím nejhezčí sezona. Náš odchovanec Král stojí o satisfakci

Tvrdík o Slavii: Zatím nejhezčí sezona. Náš…

První místo v lize, postup do jarní části Evropské ligy. Ve Slavii mohou být s podzimem více než spokojení, tomu…

 

Reflex.cz

Kříženec Okamura se pozastavil nad křížením lidských plemen. Vlastenci mu tleskají za odvahu říkat pravdu

Kříženec Okamura se pozastavil nad křížením lidských…

Vyléčený imigrant, prima kluk, vlastenec, vicemistr Evropy v populismu, terč posměchu, někdo, koho může brát…

Potápění se žraloky aneb Když vám čtyřmetrové monstrum sežere kameru

Potápění se žraloky aneb Když vám čtyřmetrové…

Máme s Walterem na starosti pět nováčků, kteří si chtějí zkusit potápění se žraloky. Dnes připlouvají sotva…