Rozhovor: „Potřebovali jsme dostat Rapid cenově blíž k zákazníkovi“

Rozhovor: „Potřebovali jsme dostat Rapid cenově blíž k zákazníkovi“

 

Martin Hrdlička, vedoucí vývoje podvozku a agregátu ve Škoda Auto, nám prozradil technické detaily ke Škodě Rapid.

Rodina Hrdličků je s mladoboleslavskou automobilkou spojena už tři generace, od roku 1929. Při prezentaci modelu Rapid nám poskytl rozhovor nejmladší z rodu konstruktérů, Ing. Martin Hrdlička, Ph.D., MBA, který v automobilce zastává funkci Vedoucí vývoje podvozku a agregátu.

Auto.cz: Roomster je založený na specifické architektuře – předek z Fabie, vlastní podlaha a zadní část s vlečenou nápravou z první Octavie. Jak je to u Rapidu?

U tohoto vozu nešlo o to překvapit nečekanou technikou. Cílem bylo postavit auto, které bude blíž našemu zákazníkovi a využije dostupné technologie. Podobně jako u stavebnice jsme použili konstrukční celky z již existujících modelů, protože jsme chtěli postavit to, co má největší užitek.

Třeba kliková náprava dnes nikoho nepřekvapí, nakonec podobné řešení bylo už na Favoritu. Pro svou jednoduchou konstrukci ale nabízí úsporu místa. V Rapidu je široká, aby poskytla prostor pro posádku a zavazadla. Je robustní a má vysokou únosnost a tak snese Rapid v určitých výbavách až 580 kg užitečného nákladu. A vpředu, kde je agregát, stačí náprava užší, proto je rozdíl v rozchodu kol 34 mm. Zároveň je vůz stabilizován, takže jako podvozkář řeknu, že jsem rád, že tam takovou nápravu máme.

Auto.cz: Ten rozdíl 34 mm ale asi nevznikl jen tak. Z jakých modelů jste použili tyto konstrukční celky?

Doslova hotové moduly jsme pro Rapid neměli, modifikovali jsme existující celky. Třeba nápravy jsme přizpůsobili, například z pohledu senzoriky kvůli moderní generaci ESP. Takže modul jsme lidově řečeno vzali z regálu, ale pro Rapid jsme ho museli modernizovat.

Auto.cz: Volkswagen ale dnes uvádí novou modulární platformu, od které si slibuje, že zlevní výrobu. Uvažovali jste, že Rapid postavíte na platformě MQB?

Vždycky musíme porovnávat dostupné varianty a hledat nejlepší řešení. Když navrhujete vozidlo zařazené mezi Fabií a Octavií, určitě by šlo postavit ho na základě příští Octavie. My jsme ale potřebovali řešení, které se cenově i technicky posune blíž k zákazníkovi.

Moduly MQB-A jsou dimenzovány na větší zátěž, než bylo potřeba. Naše vozidlo váží od 1070 kg, což je špička v segmentu. Kdybychom použili moduly z platformy MQB-A, která míří o kousek výš, je robustnější a snese větší zatížení, dostali bychom se cenou i hmotností někam, kde jsme nechtěli být.

Takže technika MQB byla spíš virtuální možnost. My jsme se potřebovali dostat o něco níž.

Auto.cz: Motor 1,4 TSI už existuje v nové „modulární“ generaci EA211. Vy ale používáte v Rapidu stávající generaci EA111. Zůstává starší řada agregátů z logistických důvodů?

Tříválcové motory v Citigo jsou už z nové řady EA211. Čtyřválcoví bratříčci nabíhají až na podzim s Golfem. My jsme proto využili techniku, kterou už máme, a já si nemyslím, že by byla pozadu. Třeba výrobu motoru 1,2 TSI jsme zahájili jako první v koncernu teprve před dvěma roky přímo v Mladé Boleslavi, takže to není žádný „doprodej“ výběhových motorů.

Nepřehlédněte: Vše o Škodě Rapid ve speciální příloze Auto.cz

Řada motorů EA211 se samozřejmě postupně dostane do všech modelů koncernu. Ale musíme někde začít a někde skončit, přezbrojit celý koncern na nové motory není možné ze dne na den. Další věc je, že motory TSI vyrábíme v Mladé Boleslavi, takže je to logisticky nejvhodnější cesta.

Auto.cz: Jak je to s emisní normou Euro 6?

Vývoj motorů EA211 samozřejmě počítá s přechodem na Euro 6, a to dnešní motory EA111 neumožňují. Ty splňují aktuální emisní normu Euro 5, takže dnes jsou naprosto v pořádku. Přejít na motory EA211 stačí až v roce 2014 a u již vyráběných modelů až v září 2015.

V tu dobu pochopitelně nabídneme už jen techniku, která splňuje Euro 6. To ale znamená třeba katalyzátory, které jsou syceny více drahými kovy. A toto my v tento okamžik od zákazníka nemusíme požadovat. Takže se naopak jen snažíme v této kategorii nabízet za rozumné peníze to, co velmi dobře funguje.

Auto.cz: S modernizací současných motorů se tedy nepočítá?

Ne, postupně přejdeme ve všech modelových řadách na motory nové generace, tedy - EA211 namísto EA111, respektive u dieselových motorů na EA288 místo současných EA189.

Auto.cz: Děkujeme za rozhovor

Spolupracujeme s TipCars.com
Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce

Loď italské pobřežní stráže Diciotti se 177 migranty na…

V Příbrami hoří v areálu Ravaku, je vyhlášen třetí stupeň poplachu V Příbrami hoří v areálu Ravaku, je vyhlášen třetí stupeň poplachu

V Příbrami hoří v průmyslovém areálu výrobce bazénů a…

Janovský most zřejmě spadl kvůli prasknutí nosného lana Janovský most zřejmě spadl kvůli prasknutí nosného lana

V Janově na severu Itálie pokračovalo pátrání po…

 

Štítky Škoda Rapid Rozhovor

 

Přidat názorDiskuse: Rozhovor: „Potřebovali jsme dostat Rapid…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky…

 



Novým papamobilem se stává Škoda Rapid! Bez zásadních úprav... Novým papamobilem se stává Škoda Rapid! Bez zásadních úprav...

Hlava katolické církve se dlouhá léta spoléhá na…

Škoda Rapid prošla modernizací. Tenhle facelift ale u nás nekoupíte! Škoda Rapid prošla modernizací. Tenhle facelift ale u nás nekoupíte!

Modernizace kompaktu mladoboleslavské značky přináší nově…

 



 
Futuristické Ferrari 512S Modulo je stále plně funkční. A můžete jej potkat v provozu!

Futuristické Ferrari 512S Modulo je stále plně funkční. A můžete jej potkat v provozu!

Dnes 18:50

Jeden z nejzvláštnějších exemplářů Ferrari se po delší době ukázal na veřejnosti. A co víc, rovnou se proháněl v uličkách města.




Blesk.cz

Podezřelý balíček na poště v Řepích! Sypal se z něj bílý prášek a páchl, dvě ženy skončily v nemocnici

Podezřelý balíček na poště v Řepích! Sypal se z něj…

V pátek o půl jedenácté 17. srpna dostali policisté hlášení o podivné zásilce. Zaměstnanci pošty zjistili, že z…

Brutální destrukce všeho a všech! Recenze Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered

Brutální destrukce všeho a všech! Recenze Red…

Nejenom dobří holubi se vracejí. I klasické a oblíbené videohry vycházejí v nových remasterovaných konverzích.…

 

iSport.cz

Čechovi mizí konkurence. Ospina jde z Arsenalu hostovat do Neapole

Čechovi mizí konkurence. Ospina jde z Arsenalu…

Arsenal poslal na hostování do Neapole fotbalového brankáře Davida Ospinu, jenž byl v uplynulých třech sezonách…

Sparta redukuje kádr. Mustedanagič míří za Holoubkem na Slovensko

Sparta redukuje kádr. Mustedanagič míří za Holoubkem…

Po vyřazení ve druhém předkole Evropské ligy bylo zřejmé, že Sparta přistoupí k redukci početného kádru. Tak se…

 

Reflex.cz

10 nejlepších seriálů poslední dekády a důvody, proč je rozhodně nesmíte propásnout

10 nejlepších seriálů poslední dekády a důvody, proč…

Homeland. Sherlock. Peaky Blinders… Zatímco zbrusu nové seriály vám kriticky (OK, většinou spíš nekriticky)…

Vzpomínky na Srpen 68: Každý se ptal, je to válka? Bylo to horší, nebránili jsme se. Celých dvacet let!

Vzpomínky na Srpen 68: Každý se ptal, je to válka?…

Ta noc z úterka 20. na středu 21. srpna 1968 skutečně nebyla krátká.  Čtenáři Reflexu se podělili o své…