reklama


Rozhovor: Odstraněný filtr pevných částic poznám hned

Rozhovor: Odstraněný filtr pevných částic poznám hned

 

Libor Fleischhans, mladoboleslavský rodák a hlavní postava firmy IHR technika, platí za jednoho z největších odborníků na diagnostiku v Čechách.

Jaké vybavení by musely stanice technické kontroly mít, aby mohly přesně měřit i kouřivosti blízké nule a usvědčit vozidla z demontáže či špatné funkce filtru?

Nové, stokrát přesnější kouřoměry, které se liší již samotným způsobem jímání výfukových plynů. Nasávají si je samy a podrobují podobnému rozboru jako analyzátory používané při homologacích vozidel. Na jejich přesnost nemá vliv tvar koncovky výfuku ani blízkost odsávání. Nabízí je dnes již několik firem a majitelé novějších kouřoměrů mohou dokoupit jen příslušný modul. Investice pro STK proto může být jen kolem padesáti tisíc korun.

Proč vlastně musíme stále měřit, co vychází z výfuku, když již od roku 2004 mají i vznětové vozy povinně systém E-OBD a samo auto případný emisní problém neomylně nahlásí? Pamatujeme si, že představa o technických kontrolách budoucnosti počítala s pouhým vyčtením řídicí jednotky motoru.

Máte pravdu, moderní vozidla generují takzvaný readiness kód. Ovšem zkušenosti s E-OBD jsou lépe vypracovány na zážehové motory. U vznětových mají ještě co dohánět. Například chybí monitorování činnosti fi ltru pevných částic včetně dosahovaných teplot, popřípadě jeho test na funkčnost, zaplnění a stáří. To v readiness kódu není implementováno, ale mělo by. Dále nemáme žádný systémový a spolehlivý nástroj bez velkých nároků na znalosti obsluhy, který by nám řekl, zda řídicí jednotka vozidla nebyla upravena třeba tak, aby se nedožadovala fi ltru pevných částic a funkcí s ním souvisejících.

Vážně neexistuje nic, co by nám po vyčtení řídicí jednotky řeklo, že software v ní byl upraven či přehrán jiným?

Já to odhalím, ale pouze díky spolupráci s výrobci a informacím od nich. Žádný tester zatím neumí poznat, že v autě je nepůvodní software, který si s ekologií hlavu neláme. Na nemožnost snadno rozluštit všechny funkce auta se naučili hřešit i sami výrobci. Do readiness kódu se například musí zapsat, pokud motor přesáhne kritický počet nezápalů. Ovšem už nikdo nekontroluje, jak přísná je vlastně ta definice pro zápis nezápalu.

Mnozí si ji schválně nastaví hodně benevolentně, takže jejich vozy se tváří, že je vše v pořádku, i když z výfuku již dávno vychází nadlimitní množství oxidu uhelnatého či nespálených uhlovodíků. V neposlední řadě pokud u problémového auta někdo za rohem stanice technické kontroly smaže chyby uložené v řídicí jednotce, smaže tím i readiness kód. V Německu nyní běží zkušební rok, v rámci kterého zkoušejí kouřivost neměřit, pokud je paměť závad prázdná a příslušné readiness kódy jsou načteny. Jestliže je paměť závad prázdná, avšak kódy načteny nejsou, pak má majitel vozu na vybranou. Buď mu bude kouřivost změřena standardním způsobem a osvědčení o zkoušce dostane na poloviční dobu jeden rok, nebo se vrátí později s načtenými kódy.

Náležitě vybavené stanice technické kontroly jsou jedna věc, jejich neúplatnost však druhá. Existuje možnost odhalit vozidlo s vymontovaným filtrem přímo v silničním provozu?

Zaškolený policista by to zvládl. Vozy, jejichž fi ltry fungují, mají i po osmdesáti tisících kilometrů výfuk zevnitř stále světlý. Osobně používám jiný trik. Odpojím senzor diferenčních tlaků, který je ve všech autech podobný, a pokud se po startu nerozsvítí závada motoru, byl software řídicí jednotky upraven pro odstranění filtru. A nakonec jestliže má auto na štítku uveden součinitel absorpce 0,5, jde o vůz s filtrem. A pokud viditelně černě kouří, vůbec se není o čem bavit.

Existují však vozy, kde výrobce fungování filtru mírně řečeno podcenil. Jeho demontáž je jedinou nadějí takového auta na spolehlivý provoz. Máme na mysli třeba Škodu Octavia RS TDI-PD z let 2006 až 2008 či jiné modely s tímto motorem. Co budou jejich majitelé dělat, až se skutečně podaří vykopávání filtrů vymýtit?

Pro zmíněný vůz má řešení sám výrobce. Motory s jednotkami čerpadlo-tryska podávaly vyšší točivý moment v nízkých otáčkách, takže je každý podtáčel a bylo to vnímáno jako přednost před ostatními agregáty. Tím trpěl nejen filtr pevných částic – neboť odspodu je kouřivost nejvyšší, ale převodovka, dvouhmotový setrvačník a vibrace páchaly další škody. Například praskaly trubky ke snímači diferenčního tlaku. Výrobce má připravená četná vylepšení softwaru i hardwaru. Podobné problémy měli skoro všichni a z nepříliš šťastných začátků filtrů se poučili. No a třeba v Německu již zákazníci vyhrávají soudy s prodejci, kteří jim zamlčeli nevhodnost moderního vznětového vozu pro provoz na výhradně krátké vzdálenosti.

Spolupracujeme s TipCars.com
Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte Tablety mají vrchol za sebou, jedou vinyly, tvrdí prognóza Deloitte

Tablety mají svá vrcholná léta za sebou, poptávka po nich…

Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách Arabové koupili českou centrálu Vodafonu. V Praze se dívají po dalších realitách

České nemovitosti lákají investory z celého světa. Poprvé…

Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu Sázky na internetu frčí, Tipsportu loni vzrostly tržby o více než třetinu

Sázkovému holdingu Tipsport loni meziročně vzrostly tržby…

Ťok vzývá rok 2025. Slibuje dálnice do Polska a Rakouska Ťok vzývá rok 2025. Slibuje dálnice do Polska a Rakouska

Ministr dopravy Dan Ťok se zhlédl v roce 2025. Právě v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Rozhovor: Odstraněný filtr pevných částic…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Dnes 18:51

V poslední době se mluví hlavně o elektrické budoucnosti, motor spalující benzin by však zatím ještě nemusel vyklidit pole působnosti. Tato technologie má zážehovým agregátům zajistit další roky života!




Blesk.cz

Z Fica podplukovník, z šéfa Sněmovny kapitán: Vojáci zuří, internet se baví

Z Fica podplukovník, z šéfa Sněmovny kapitán: Vojáci…

Slovenský ministr obrany Peter Gajdoš nezmění svůj rozkaz, kterým loni na podzim potichu povýšil šéfa parlamentu…

Torture porno ve virtuální realitě! Recenze Resident Evil 7: Biohazard

Torture porno ve virtuální realitě! Recenze Resident…

Resident Evil byl tou sérií, která nás naučila se při hraní bát. Etablovala žánr survival hororu a patřila vždy…

 

iSport.cz

Už nemám důvod nehrát v Česku, hlásí útočník Beauguel, posila Zlína

Už nemám důvod nehrát v Česku, hlásí útočník…

V milionové Praze se mu stýskalo po Marseille, postrádal své nejbližší. Trpěl, jeho výkonnost postupně klesala.…

Gudas sundal soka, ten se smál výroku sudího a českého beka se zastal

Gudas sundal soka, ten se smál výroku sudího a…

Uškodila mu znovu jmenovka na zádech? Je to klidně možné. A s Radko Gudasem to odnesla celá Philadelphia. Tvrdý,…

 

Reflex.cz

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k mládí bez drog a alkoholu

Úspěch Islandu na Euru 2016: Radikální cesta země k…

Island se dlouhodobě umisťuje na špici evropského žebříčku zemí s nejzdravěji žijícími teenagery. Nebylo tomu…

 
 
reklama