Rozhovor: Odstraněný filtr pevných částic poznám hned

Rozhovor: Odstraněný filtr pevných částic poznám hned

 
17.4. 2012 Martin Vaculík

Libor Fleischhans, mladoboleslavský rodák a hlavní postava firmy IHR technika, platí za jednoho z největších odborníků na diagnostiku v Čechách.

Jaké vybavení by musely stanice technické kontroly mít, aby mohly přesně měřit i kouřivosti blízké nule a usvědčit vozidla z demontáže či špatné funkce filtru?

Nové, stokrát přesnější kouřoměry, které se liší již samotným způsobem jímání výfukových plynů. Nasávají si je samy a podrobují podobnému rozboru jako analyzátory používané při homologacích vozidel. Na jejich přesnost nemá vliv tvar koncovky výfuku ani blízkost odsávání. Nabízí je dnes již několik firem a majitelé novějších kouřoměrů mohou dokoupit jen příslušný modul. Investice pro STK proto může být jen kolem padesáti tisíc korun.

Proč vlastně musíme stále měřit, co vychází z výfuku, když již od roku 2004 mají i vznětové vozy povinně systém E-OBD a samo auto případný emisní problém neomylně nahlásí? Pamatujeme si, že představa o technických kontrolách budoucnosti počítala s pouhým vyčtením řídicí jednotky motoru.

Máte pravdu, moderní vozidla generují takzvaný readiness kód. Ovšem zkušenosti s E-OBD jsou lépe vypracovány na zážehové motory. U vznětových mají ještě co dohánět. Například chybí monitorování činnosti fi ltru pevných částic včetně dosahovaných teplot, popřípadě jeho test na funkčnost, zaplnění a stáří. To v readiness kódu není implementováno, ale mělo by. Dále nemáme žádný systémový a spolehlivý nástroj bez velkých nároků na znalosti obsluhy, který by nám řekl, zda řídicí jednotka vozidla nebyla upravena třeba tak, aby se nedožadovala fi ltru pevných částic a funkcí s ním souvisejících.

Vážně neexistuje nic, co by nám po vyčtení řídicí jednotky řeklo, že software v ní byl upraven či přehrán jiným?

Já to odhalím, ale pouze díky spolupráci s výrobci a informacím od nich. Žádný tester zatím neumí poznat, že v autě je nepůvodní software, který si s ekologií hlavu neláme. Na nemožnost snadno rozluštit všechny funkce auta se naučili hřešit i sami výrobci. Do readiness kódu se například musí zapsat, pokud motor přesáhne kritický počet nezápalů. Ovšem už nikdo nekontroluje, jak přísná je vlastně ta definice pro zápis nezápalu.

Mnozí si ji schválně nastaví hodně benevolentně, takže jejich vozy se tváří, že je vše v pořádku, i když z výfuku již dávno vychází nadlimitní množství oxidu uhelnatého či nespálených uhlovodíků. V neposlední řadě pokud u problémového auta někdo za rohem stanice technické kontroly smaže chyby uložené v řídicí jednotce, smaže tím i readiness kód. V Německu nyní běží zkušební rok, v rámci kterého zkoušejí kouřivost neměřit, pokud je paměť závad prázdná a příslušné readiness kódy jsou načteny. Jestliže je paměť závad prázdná, avšak kódy načteny nejsou, pak má majitel vozu na vybranou. Buď mu bude kouřivost změřena standardním způsobem a osvědčení o zkoušce dostane na poloviční dobu jeden rok, nebo se vrátí později s načtenými kódy.

Náležitě vybavené stanice technické kontroly jsou jedna věc, jejich neúplatnost však druhá. Existuje možnost odhalit vozidlo s vymontovaným filtrem přímo v silničním provozu?

Zaškolený policista by to zvládl. Vozy, jejichž fi ltry fungují, mají i po osmdesáti tisících kilometrů výfuk zevnitř stále světlý. Osobně používám jiný trik. Odpojím senzor diferenčních tlaků, který je ve všech autech podobný, a pokud se po startu nerozsvítí závada motoru, byl software řídicí jednotky upraven pro odstranění filtru. A nakonec jestliže má auto na štítku uveden součinitel absorpce 0,5, jde o vůz s filtrem. A pokud viditelně černě kouří, vůbec se není o čem bavit.

Existují však vozy, kde výrobce fungování filtru mírně řečeno podcenil. Jeho demontáž je jedinou nadějí takového auta na spolehlivý provoz. Máme na mysli třeba Škodu Octavia RS TDI-PD z let 2006 až 2008 či jiné modely s tímto motorem. Co budou jejich majitelé dělat, až se skutečně podaří vykopávání filtrů vymýtit?

Pro zmíněný vůz má řešení sám výrobce. Motory s jednotkami čerpadlo-tryska podávaly vyšší točivý moment v nízkých otáčkách, takže je každý podtáčel a bylo to vnímáno jako přednost před ostatními agregáty. Tím trpěl nejen filtr pevných částic – neboť odspodu je kouřivost nejvyšší, ale převodovka, dvouhmotový setrvačník a vibrace páchaly další škody. Například praskaly trubky ke snímači diferenčního tlaku. Výrobce má připravená četná vylepšení softwaru i hardwaru. Podobné problémy měli skoro všichni a z nepříliš šťastných začátků filtrů se poučili. No a třeba v Německu již zákazníci vyhrávají soudy s prodejci, kteří jim zamlčeli nevhodnost moderního vznětového vozu pro provoz na výhradně krátké vzdálenosti.

Spolupracujeme s TipCars.com
Čeští investoři vsadili miliony dolarů na izraelský kryptoprojekt Čeští investoři vsadili miliony dolarů na izraelský kryptoprojekt

Izraleský start-up KZen Networks, který vyvíjí vlastní…

Česko se v čerpání dotací zlepšuje, málo peněz však putuje do výstavby dálnic Česko se v čerpání dotací zlepšuje, málo peněz však putuje do výstavby dálnic

Evropská komise do konce září Česku proplatila 18 procent…

 
 

Přidat názorDiskuse: Rozhovor: Odstraněný filtr pevných částic…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Přísná pravidla pro STK se změní. Platila jenom pár týdnů Přísná pravidla pro STK se změní. Platila jenom pár týdnů

Deník E15 tento týden upozornil na velice přísná pravidla…

Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout

Nový ceník Škody Karoq platný od 19. října přinesl hodně…

 





 
Jak jezdit na podzim? Nezapomínejte na mlhovky a denní svícení! A dávejte pozor na mrazíky

Jak jezdit na podzim? Nezapomínejte na mlhovky!

Dnes 17:21

I jízda na podzim má svá specifika. Dny se krátí, jezdí se tak více času za tmy. A potřeba je také dávat pozor na ranní mrazíky.




Blesk.cz

Muže z videa, který obtěžoval holčičku, ještě nechytli. Policie nabádá rodiče k obezřetnosti

Muže z videa, který obtěžoval holčičku, ještě…

Pražští policisté dosud nedopadli neznámého cizince, který na dětském hřišti v pražských Kyjích obtěžoval malou…

Osud malého Adámka (10) rozplakal i Krainovou! Noční můra každého rodiče, vzlyká modelka

Osud malého Adámka (10) rozplakal i Krainovou! Noční…

Případ malého Adámka (10), kterého nechali dlouhých 13 minut krvácejícího a bez pomoci v pardubické nemocnici,…

 

iSport.cz

Bomba v Anglii! Subway Dancer se v dostihu o 38 milionů rozjel jako vlak!

Bomba v Anglii! Subway Dancer se v dostihu o 38…

Šestiletý hnědák Subway Dancer z české stáje Bonanza doběhl s Radkem Koplíkem třetí ve vrcholném dostihu…

SESTŘIHY: Plzeň ztratila, výprask Příbrami, Dukla už není poslední

SESTŘIHY: Plzeň ztratila, výprask Příbrami, Dukla už…

Fotbalisté Plzně ve 12. kole FORTUNA:LIGY zaváhali na půdě Bohemians 1905 a po remíze 2:2 je může Slavia…

 

Reflex.cz

Babiš hájil Vondráčka ohledně jeho sporné cesty do Ruska

Babiš hájil Vondráčka ohledně jeho sporné cesty do Ruska

Premiér Andrej Babiš dnes v České televizi hájil předsedu Sněmovny Radka Vondráčka (oba ANO) v souvislosti s…

Čím barevnější, tím horší. Jak vybírat notebook, abyste nekoupili šmejd

Čím barevnější, tím horší. Jak vybírat notebook,…

Nebudu vám mít za zlé, když budete vybírat počítač jen podle vzhledu a vyberete si ten, který se vám prostě bude…