Rozhovor: Odstraněný filtr pevných částic poznám hned

Rozhovor: Odstraněný filtr pevných částic poznám hned

 

Libor Fleischhans, mladoboleslavský rodák a hlavní postava firmy IHR technika, platí za jednoho z největších odborníků na diagnostiku v Čechách.

Jaké vybavení by musely stanice technické kontroly mít, aby mohly přesně měřit i kouřivosti blízké nule a usvědčit vozidla z demontáže či špatné funkce filtru?

Nové, stokrát přesnější kouřoměry, které se liší již samotným způsobem jímání výfukových plynů. Nasávají si je samy a podrobují podobnému rozboru jako analyzátory používané při homologacích vozidel. Na jejich přesnost nemá vliv tvar koncovky výfuku ani blízkost odsávání. Nabízí je dnes již několik firem a majitelé novějších kouřoměrů mohou dokoupit jen příslušný modul. Investice pro STK proto může být jen kolem padesáti tisíc korun.

Proč vlastně musíme stále měřit, co vychází z výfuku, když již od roku 2004 mají i vznětové vozy povinně systém E-OBD a samo auto případný emisní problém neomylně nahlásí? Pamatujeme si, že představa o technických kontrolách budoucnosti počítala s pouhým vyčtením řídicí jednotky motoru.

Máte pravdu, moderní vozidla generují takzvaný readiness kód. Ovšem zkušenosti s E-OBD jsou lépe vypracovány na zážehové motory. U vznětových mají ještě co dohánět. Například chybí monitorování činnosti fi ltru pevných částic včetně dosahovaných teplot, popřípadě jeho test na funkčnost, zaplnění a stáří. To v readiness kódu není implementováno, ale mělo by. Dále nemáme žádný systémový a spolehlivý nástroj bez velkých nároků na znalosti obsluhy, který by nám řekl, zda řídicí jednotka vozidla nebyla upravena třeba tak, aby se nedožadovala fi ltru pevných částic a funkcí s ním souvisejících.

Vážně neexistuje nic, co by nám po vyčtení řídicí jednotky řeklo, že software v ní byl upraven či přehrán jiným?

Já to odhalím, ale pouze díky spolupráci s výrobci a informacím od nich. Žádný tester zatím neumí poznat, že v autě je nepůvodní software, který si s ekologií hlavu neláme. Na nemožnost snadno rozluštit všechny funkce auta se naučili hřešit i sami výrobci. Do readiness kódu se například musí zapsat, pokud motor přesáhne kritický počet nezápalů. Ovšem už nikdo nekontroluje, jak přísná je vlastně ta definice pro zápis nezápalu.

Mnozí si ji schválně nastaví hodně benevolentně, takže jejich vozy se tváří, že je vše v pořádku, i když z výfuku již dávno vychází nadlimitní množství oxidu uhelnatého či nespálených uhlovodíků. V neposlední řadě pokud u problémového auta někdo za rohem stanice technické kontroly smaže chyby uložené v řídicí jednotce, smaže tím i readiness kód. V Německu nyní běží zkušební rok, v rámci kterého zkoušejí kouřivost neměřit, pokud je paměť závad prázdná a příslušné readiness kódy jsou načteny. Jestliže je paměť závad prázdná, avšak kódy načteny nejsou, pak má majitel vozu na vybranou. Buď mu bude kouřivost změřena standardním způsobem a osvědčení o zkoušce dostane na poloviční dobu jeden rok, nebo se vrátí později s načtenými kódy.

Náležitě vybavené stanice technické kontroly jsou jedna věc, jejich neúplatnost však druhá. Existuje možnost odhalit vozidlo s vymontovaným filtrem přímo v silničním provozu?

Zaškolený policista by to zvládl. Vozy, jejichž fi ltry fungují, mají i po osmdesáti tisících kilometrů výfuk zevnitř stále světlý. Osobně používám jiný trik. Odpojím senzor diferenčních tlaků, který je ve všech autech podobný, a pokud se po startu nerozsvítí závada motoru, byl software řídicí jednotky upraven pro odstranění filtru. A nakonec jestliže má auto na štítku uveden součinitel absorpce 0,5, jde o vůz s filtrem. A pokud viditelně černě kouří, vůbec se není o čem bavit.

Existují však vozy, kde výrobce fungování filtru mírně řečeno podcenil. Jeho demontáž je jedinou nadějí takového auta na spolehlivý provoz. Máme na mysli třeba Škodu Octavia RS TDI-PD z let 2006 až 2008 či jiné modely s tímto motorem. Co budou jejich majitelé dělat, až se skutečně podaří vykopávání filtrů vymýtit?

Pro zmíněný vůz má řešení sám výrobce. Motory s jednotkami čerpadlo-tryska podávaly vyšší točivý moment v nízkých otáčkách, takže je každý podtáčel a bylo to vnímáno jako přednost před ostatními agregáty. Tím trpěl nejen filtr pevných částic – neboť odspodu je kouřivost nejvyšší, ale převodovka, dvouhmotový setrvačník a vibrace páchaly další škody. Například praskaly trubky ke snímači diferenčního tlaku. Výrobce má připravená četná vylepšení softwaru i hardwaru. Podobné problémy měli skoro všichni a z nepříliš šťastných začátků filtrů se poučili. No a třeba v Německu již zákazníci vyhrávají soudy s prodejci, kteří jim zamlčeli nevhodnost moderního vznětového vozu pro provoz na výhradně krátké vzdálenosti.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Pojistné podvody loni přesáhly miliardu korun Pojistné podvody loni přesáhly miliardu korun

Objem odhalených pojistných podvodů v roce 2017 přesáhl…

Praha uzavře klíčový Libeňský most. Je v havarijním stavu Praha uzavře klíčový Libeňský most. Je v havarijním stavu

Pražský magistrát z noci ze čtvrtka na pátek uzavře…

Policie vnikla do kanceláře ruského vůdce opozice Navalného Policie vnikla do kanceláře ruského vůdce opozice Navalného

Ruská policie pronikla do petrohradské kanceláře vůdce…

 
 

Přidat názorDiskuse: Rozhovor: Odstraněný filtr pevných částic…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf! Toto jsou nejprodávanější auta světa v roce 2017: Civic dohání VW Golf!

Sečteno je kompletních 12 měsíců světových prodejů.

Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

 





 
Nová vlajková loď Citroënu: Náhrada za C5 či C6 bude!

Nová vlajková loď Citroënu: Náhrada za C5 či C6 bude!

Dnes 12:51

Velké vozy značky Citroën měly vždycky své zvláštní kouzlo, ale postupně se začaly vytrácet. Nyní ale svítá naděje, že se velkého nástupce opět dočkáme. Jak by mohl vypadat a kdy jej očekávat?




Blesk.cz

Další blogerka na scéně? Sdílení má smysl, tvrdí Klusová

Další blogerka na scéně? Sdílení má smysl, tvrdí Klusová

Mnoho známých žen má v poslední době pocit, že mají co sdělit světu a tak si zakládají na internetu blogy nebo…

Fotograf Gdovín z Manželských etud: Pod 100 tisíc jsem nevstal ani z postele!

Fotograf Gdovín z Manželských etud: Pod 100 tisíc…

Proslavily ho nahé fotky Jany Švandové (70), Míši Kuklové (49) a Markéty Hrubešové (45). Dávno předtím ale…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Rytmus nastoupí v ringu! Slovenský král rapu kývl na nabídku XFN

Rytmus nastoupí v ringu! Slovenský král rapu kývl na…

To, že je Patrik Vrbovský alias Rytmus povahou bojovník, ví asi každý. Jeho písně jsou toho důkazem. Nyní se ale…

 

Reflex.cz

Prázdné pokladny, náčelníci bez vojska… Mají strany důvod bát se předčasných voleb?

Prázdné pokladny, náčelníci bez vojska… Mají strany…

Po demisi první vlády Andreje Babiše se má všeobecně za to, že to bude opět šéf hnutí ANO, kdo dostane od…

Tragický příběh sovětské gymnastky Muchinové. Při nebezpečném saltu si zlomila vaz

Tragický příběh sovětské gymnastky Muchinové. Při…

Byla jedním z největších talentů v dějinách moderní gymnastiky. Vynikala hbitostí, přesností i ženskou ladností.…