Rozšíří se u sériových přeplňovaných motorů vstřikování vody?

Rozšíří se u sériových přeplňovaných motorů vstřikování vody?

Zvýšení výkonu motorů je možné mnoha způsoby, například použitím turbodmychadla. A co když náhodou nestačí?

V současnosti se turbomotory dostávají i do běžných aut v souvislosti s papírovým snižováním emisí CO2. V reálu však spotřeba spíše vzrůstá. Teď ale opusťme rádobyekologické tlachání a rýpání do bruselských úředníků a zaměřme se na zvýšení samotného výkonu agregátu, když už je minimálně jedním turbem vybaven. Co takhle vstřikování vody do sacího potrubí? Údajně také sníží spotřebu, ale hlavně lezou nahoru „koně“. Myšlenka není nijak nová, zkoušela se už v šedesátých letech a Ford jí aplikoval na konci minulého století u soutěžních Focusů WRC. Ano, měly omezený průměr restriktorů turbodmychadel a oficiálně udávaných 221 kW (300 k). Kolik však jejich motory dávaly ve skutečnosti, to vám nikdo od Cosworthu a M-Sportu ani dnes neřekne...

Výkon i točivý moment se dá zvednout díky zvýšení komprese. Jenže právě to má i svá specifika, směs paliva se může vznítit dříve, než dosáhne ideálního bodu pro zážeh a je přivedena k výbuchu zapalovací svíčkou. Nekontrolované spalování pochopitelně znamená nepravidelný chod motoru a může dojít i k jeho totální destrukci, děravé písty a zničené ojnice jsou konečnou. Důležité je tedy načasovat zapalování tak, aby se směs vznítila skutečně dříve, ale „dobrovolně.“ Dochází ovšem zároveň ke ztrátě účinnost a právě proto existuje rozprašování vody do sacího potrubí.

Pochopitelně se jeho aplikací snižuje teplota uvnitř válce a voda zároveň ochlazuje i hlavy. Nekontrolovaná detonace je tak méně pravděpodobná. Výsledkem je zisk asi 10 koní (7,4 kW) z dvoulitrového motoru. Je to málo? Ano, je, ale systém funguje efektivně v celém rozsahu otáček turbodmychadla, což jej pochopitelně šetří. A extrémní namáhání této součásti moderních motorů je věcí známou. Kromě toho se ještě zlepší křivka točivého momentu – a o tu jde při „dopíngu“ zejména. Je tu ale jeden zásadní problém: na každých 0,7 l spáleného benzinu je potřeba alespoň u soutěžního auta 0,2 l vody. To znamená, že by sériový vůz s tímto systémem potřeboval k palivové nádrži ještě jednu na vodu se zhruba třetinovým objemem. Navíc standardní ECU vstřikování vody rozhodně nepodporuje, jejím přeprogramováním se můžou vyřadit z činnosti bezpečnostní systémy (ESP, ABS apod.). U STK neprojdete, otázkou je pak i spolehlivost zařízení na delší vzdálenosti, když dojde voda.

To ovšem neznamená, že by na aftermarketovém trhu nic takového neexistovalo. Například kity Aquamist, které již několik let vyrábí britská společnost ERL v Peacehavenu (East Sussex) jsou k dostání za relativně málo. Koupíte je v cenách od 360 do 550 liber (11.800-18.100 korun). Skládají se z čerpadla, vlastní řídicí jednotky, senzorů, ukazatele hodnot, nezbytné kabeláže a spojovacího materiálu. Jsou určeny jak pro běžná auta, tak i pro závodní vozy a neslouží jen ke vstřikování vody, ale i methanolu. Takže se dají použít při závodech dragsterů, ale ty jsou na čtvrt míle (402 m), ne na nějakých 250-300 tisíc kilometrů. A tady nastává ještě jeden problém: mezinárodní automobilová federace FIA tento systém nepovoluje a ani do produkčních aut nepřichází jeho použití alespoň prozatím v úvahu.

Snad kdyby se výzkumu v této oblasti začala věnovat některá z velkých automobilek? Testování nezávislých výrobců v menších měřítkách probíhá, v současnosti je však široké použití zařízení na rozprašování vody do sacího potrubí hudbou daleké budoucnosti.

Psali jsme: Ford Focus WRC 2003: Další evoluce

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem O krachující leteckou společnost Alitalia je obrovský zájem

Krachující italská letecká společnost Alitalia obdržela…

10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa 10 robotických startupů, kvůli kterým zaniknou pracovní místa

Robotické technologie se v mnoha oblastech používají už…

 
Zdroj: Autoblog Espaňol

Štítky Ford Focus Technika WRC Nižší střední třída

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR V německé studii spolehlivosti aut letos uspěly výrobky z Česka a SR

Prémiové značky, jako například BMW či Audi letos…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Evropské Automobily roku: Ford Focus (1999) Evropské Automobily roku: Ford Focus (1999)

Ford Focus vystřídal velmi úspěšný Escort v roce 1998.…

Ford Focus proti zdi ve 193 km/h (video) Ford Focus proti zdi ve 193 km/h (video)

Moderní automobily nemají problém dosáhnout velmi…

 



 
S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

S Peugeotem 308 GTi na okruhu Ascari: Skvělá mechanická práce i jedno překvapení

Včera

Peugeot nedávno modernizoval model 308 a nezapomněl ani na ostrou verzi GTi. Technicky se nezměnila, a jak jsme zjistili ve Španělsku, ani to nebylo potřeba.




Blesk.cz

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich tisíce a znemožňují rybolov

Tajemný tvor zaplavil pobřeží Kalifornie. Jsou jich…

Obyvatelé Kalifornie nebyli v červencových vedrech jediní, kdo zaplavil pláž podél severního pobřeží. Oceán v…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty do Slovanu

PŘESTUPY ONLINE: Žádný Fribourg, Řepík jde ze Sparty…

ONLINE | První máj je lásky čas, ale pro hokejové fanoušky také dnem prvních oficiálních přestupů. Právě 1.…

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou drží náskok Froome

Boasson Hagen unikl a na Tour slaví! Před časovkou…

Nejdelší etapu letošní Tour de France vyhrál po 222,5 kilometrech Edvald Boasson Hagen. Norský cyklista zaútočil…

 

Reflex.cz

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové poklekající před ruským spisovatelem Paustovským

Příběh dojemné fotografie Marlene Dietrichové…

Marlene Dietrichová byla celosvětově známou a uznávanou herečkou a zpěvačkou. Konstantin Paustovskij byl ruský a…

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Další katoličtí pedofilové: Prověřme všechny církevní školy!

Zase praskl jeden skandál o laskavosti a dobrotě katolických pedofilů. Tentokrát se vyjevilo, že v Řezně…