Rozšíří se u sériových přeplňovaných motorů vstřikování vody?

Rozšíří se u sériových přeplňovaných motorů vstřikování vody?

Zvýšení výkonu motorů je možné mnoha způsoby, například použitím turbodmychadla. A co když náhodou nestačí?

V současnosti se turbomotory dostávají i do běžných aut v souvislosti s papírovým snižováním emisí CO2. V reálu však spotřeba spíše vzrůstá. Teď ale opusťme rádobyekologické tlachání a rýpání do bruselských úředníků a zaměřme se na zvýšení samotného výkonu agregátu, když už je minimálně jedním turbem vybaven. Co takhle vstřikování vody do sacího potrubí? Údajně také sníží spotřebu, ale hlavně lezou nahoru „koně“. Myšlenka není nijak nová, zkoušela se už v šedesátých letech a Ford jí aplikoval na konci minulého století u soutěžních Focusů WRC. Ano, měly omezený průměr restriktorů turbodmychadel a oficiálně udávaných 221 kW (300 k). Kolik však jejich motory dávaly ve skutečnosti, to vám nikdo od Cosworthu a M-Sportu ani dnes neřekne...

Výkon i točivý moment se dá zvednout díky zvýšení komprese. Jenže právě to má i svá specifika, směs paliva se může vznítit dříve, než dosáhne ideálního bodu pro zážeh a je přivedena k výbuchu zapalovací svíčkou. Nekontrolované spalování pochopitelně znamená nepravidelný chod motoru a může dojít i k jeho totální destrukci, děravé písty a zničené ojnice jsou konečnou. Důležité je tedy načasovat zapalování tak, aby se směs vznítila skutečně dříve, ale „dobrovolně.“ Dochází ovšem zároveň ke ztrátě účinnost a právě proto existuje rozprašování vody do sacího potrubí.

Pochopitelně se jeho aplikací snižuje teplota uvnitř válce a voda zároveň ochlazuje i hlavy. Nekontrolovaná detonace je tak méně pravděpodobná. Výsledkem je zisk asi 10 koní (7,4 kW) z dvoulitrového motoru. Je to málo? Ano, je, ale systém funguje efektivně v celém rozsahu otáček turbodmychadla, což jej pochopitelně šetří. A extrémní namáhání této součásti moderních motorů je věcí známou. Kromě toho se ještě zlepší křivka točivého momentu – a o tu jde při „dopíngu“ zejména. Je tu ale jeden zásadní problém: na každých 0,7 l spáleného benzinu je potřeba alespoň u soutěžního auta 0,2 l vody. To znamená, že by sériový vůz s tímto systémem potřeboval k palivové nádrži ještě jednu na vodu se zhruba třetinovým objemem. Navíc standardní ECU vstřikování vody rozhodně nepodporuje, jejím přeprogramováním se můžou vyřadit z činnosti bezpečnostní systémy (ESP, ABS apod.). U STK neprojdete, otázkou je pak i spolehlivost zařízení na delší vzdálenosti, když dojde voda.

To ovšem neznamená, že by na aftermarketovém trhu nic takového neexistovalo. Například kity Aquamist, které již několik let vyrábí britská společnost ERL v Peacehavenu (East Sussex) jsou k dostání za relativně málo. Koupíte je v cenách od 360 do 550 liber (11.800-18.100 korun). Skládají se z čerpadla, vlastní řídicí jednotky, senzorů, ukazatele hodnot, nezbytné kabeláže a spojovacího materiálu. Jsou určeny jak pro běžná auta, tak i pro závodní vozy a neslouží jen ke vstřikování vody, ale i methanolu. Takže se dají použít při závodech dragsterů, ale ty jsou na čtvrt míle (402 m), ne na nějakých 250-300 tisíc kilometrů. A tady nastává ještě jeden problém: mezinárodní automobilová federace FIA tento systém nepovoluje a ani do produkčních aut nepřichází jeho použití alespoň prozatím v úvahu.

Snad kdyby se výzkumu v této oblasti začala věnovat některá z velkých automobilek? Testování nezávislých výrobců v menších měřítkách probíhá, v současnosti je však široké použití zařízení na rozprašování vody do sacího potrubí hudbou daleké budoucnosti.

Psali jsme: Ford Focus WRC 2003: Další evoluce

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon

Z floridského Mysu Canaveral po několika odkladech…

Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán

Osvobozující rozsudek v případu skladování údajně…

Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR

Rusko by mělo Spojeným státům více pomáhat ve snaze…

V Praze chybí stále více bytů, situace se ještě zhorší V Praze chybí stále více bytů, situace se ještě zhorší

Počet chybějících bytů v Praze se za poslední tři roky…

 
Zdroj: Autoblog Espaňol

Štítky Ford Focus Technika WRC Nižší střední třída

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S... Poprvé za volantem nového Mercedesu G. Další inspirace třídou S...

Od roku 1979 nabízí Mercedes-Benz svůj ultimativní…

 



Evropské Automobily roku: Ford Focus (1999) Evropské Automobily roku: Ford Focus (1999)

Ford Focus vystřídal velmi úspěšný Escort v roce 1998.…

Ford Focus proti zdi ve 193 km/h (video) Ford Focus proti zdi ve 193 km/h (video)

Moderní automobily nemají problém dosáhnout velmi…

 



 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4  – Cena za půl sekundy

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4 – Cena za půl sekundy

Dnes 18:42

Postavili jsem proti sobě dva exempláře Kodiaqu s 2.0 TDI se 110 a 140 kW. Má slabší verze vůbec nějakou šanci?




Blesk.cz

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru mozku má vedlejší účinky

Senátor McCain musel do nemocnice. Léčba nádoru…

Léčba republikánského senátora Spojených států Johna McCaina, který trpí mimořádně zhoubným nádorem na mozku,…

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není. Horáček na to dohlédl

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není.…

Představa komunisty Zdeňka Ondráčka v čele kontrolní komise pro Generální inspekci bezpečnostních sborů opět…

 

iSport.cz

Vítězka Ledecká si v mlze neviděla pod nohy: Ta druhá viděla stejný houby!

Vítězka Ledecká si v mlze neviděla pod nohy: Ta…

PŘÍMO Z ITÁLIE | V noci se dlouho jen převalovala, páteční závodní odpoledne jí zase znepříjemnila mlha, která…

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit mapa ligových trenérů

Trpišovský do Slavie? ROZBUŠKA. Jak se může změnit…

Jindřich Trpišovský podepíše smlouvu se Slavií. Tahle věc je totálně na spadnutí a nic kromě dohody majitelů…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…