18.3. 2013 Auto Tip

Rozvodové řetězy: Praskají i nadále

Rozvodové řetězy: Praskají i nadále

Zkušenosti motoristů ukazují jasně: Současné rozvodové řetězy jsou daleko větším rizikem než řemeny, i když by tomu mělo být naopak!

Výrobcům se bezhlavé šetření na materiálech vymklo z rukou, jen během loňského roku obsahovalo zhruba 40 % dopisů do naší redakce informace o selhání motoru kvůli rozvodovým řetězům! Pro srovnání, když bylo zdánlivě choulostivým rozvodovým řemenům nejhůře, stížnosti na ně tvořily nejvýš 28 % redakční pošty. Přitom by to mělo být naopak, řetězy mají sloužit po celou životnost auta.

Proč se stal rozvodový řetěz zdrojem problémů?

Mnoho dílů přichází do automobilky od subdodavatelů a ti jsou pod stále sílícím tlakem na snižování nákladů. Vývoj, volba materiálů i výroba – všude se musí šetřit halíře či centy. A ve výsledku je to bohužel často na úkor kvality. Bez viny nejsou ani konstruktéři, mnohdy podceňující potřebnou dimenzaci.

V kolika najetých kilometrech lze čekat první problémy s rozvodovým řetězem?

Dříve než se nadějete. U motorů VW TSI máme zdokumentované první problémy ještě před dosažením 20 000 km, nejčastěji se projevují mezi 40 a 60 tisíci kilometry. Předtím to bylo lepší – staré dvojité řetězy (například v „pianu“ (Mercedes-Benz W 123) vydržely navěky, i jednoduché daimlerovské pak minimálně 200 000 km.

Jak poznám zlobící řetěz?

Začíná to neobvyklým chrastěním či řinčením z motoru po studeném startu. Pak už jdou věci rychle – řetěz se začne natahovat, nebo dokonce přeskočí na ozubeném kole. V tu chvíli se zpravidla rozsvítí kontrolka motoru a je nejvyšší čas navštívit servis. Jinak totiž hrozí totální zničení agregátu.

Co dělají značky pro nápravu?

Opatření se liší podle toho, kde výrobci odhalili zdroj problémů. BMW 116i a čtyřválec Opel 2,2 l dostaly vylepšený napínák řetězu. Volkswagen u starších TSI zpřísnil dozor nad kvalitou komponentů a modifikoval řetěz, u nových TSI přechází na řemen. A není sám, přidává se i Ford a další, nové materiály totiž umožňují protáhnout životnost řemene na 200 tisíc i více kilometrů.

Co dokáže poškozený řetěz?

Čtyřdobý motor nejdříve nasaje směs paliva a vzduchu do spalovacího prostoru, kde ji píst (1.) stlačí, ta následně shoří a spaliny odproudí druhou stranou. Na tom, aby se všechno dělo ve správném čase, se podílí rozvodový řetěz (2.), vačkový (3.) a klikový (4.) hřídel. Pokud je vše, jak má být, otočí se klikový hřídel dvakrát během jediné otáčky toho vačkového. Ventil (5.) se otevírá a zavírá podle polohy pístu. Pokud se rozvodový řetěz přetrhne nebo přeskočí na ozubeném kole, ventil se otevře v nesprávný čas a v nejhorším případě se potká s pístem v horní úvrati. Pak se může zlomit ventil, zničit píst nebo ohnout ojnice (6.). Dvoulitrový turbodiesel BMW, zobrazený v řezu, má řetěz netypicky vzadu u spojky. To je sice pro jeho životnost výhodnější, ale neúměrně to komplikuje jeho výměnu.

 [600×671]

Kompletní text si přečtete v aktuálním Auto Tipu č. 6/13, který je právě k dostání na stáncích.

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Technika Auto Tip

 

Přidat názorDiskuse: Rozvodové řetězy: Praskají i nadále







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 






 
Takto budeme svítit v budoucnosti: Opravdu jsou laser a diody nejlepší cesta?

Takto budeme svítit v budoucnosti: Opravdu jsou laser a diody nejlepší?

Dnes 11:31

Budoucnost svícení dnes patří laseru a diodám, jež dávají designérům netušené možnosti. Máme ale dát vale klasice?




Blesk.cz

Barbora (33) bojuje s roztroušenou sklerózou! Součást terapie: Let nad nočním Brnem

Barbora (33) bojuje s roztroušenou sklerózou!…

Bála jsem se. Bylo to ale úžasné. Dechberoucí! Tak zhodnotila svůj víkendový přelet nad ohňostroji v Brně…

Modřany se přesouvají tisíce let před náš letopočet: Startuje výstava „Doba bronzová“

Modřany se přesouvají tisíce let před náš letopočet:…

Praha 12 zahajuje dlouho plánovanou výstavu s názvem „Doba bronzová“. V oblíbeném Viničním domku se objevila…

 

iSport.cz

Vážná nehoda sparťana Čermáka! Jeho auto hořelo, měl být opilý

Vážná nehoda sparťana Čermáka! Jeho auto hořelo, měl…

Ligová sezona pro Aleše Čermáka skončila vážnou nehodou. Záložník Sparty měl mít podle informací agentury…

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc než ve Spartě

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc…

Poslední zápas sezony, výhra 4:0, která znamenala mistrovský titul. O dobrou náladu bylo po sobotním duelu…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…