Saab 9-3: Po sedanu se vrátí i kombi a kabriolet
Saab 9-3 druhé generace se znovu vyrábí od 2. prosince 2013, první prototyp vznikl v Trollhättanu loni 18. září. Jedná se výhradně o verzi Aero s benzinovým turbomotorem objemu 2,0 l a 162 kW. Diesel kvůli právům GM nebude. Existuje už i několik prototypů elektromobilů, které se testují v čínském Čching-tao (Qingdao). Automobilka také v Říši středu hodlá prodávat, zatím nabízí svá auta jen doma. Ale společnost NEVS (New Electric Vehicle Sweden) má částečně čínské vlastníky, takže je orientace logická. „Jelikož vyznáváme globální perspektivu, v budoucnu chceme přidávat další trhy. Ovšem jen tehdy, pokud si však budeme jisti, že obchody přinesou zisk.“ sdělil pro Autoblog v e-mailové korespondenci mluvčí Mikael Östlund,
Současný majitel Saabu však plánuje znovuuvedení dalších karosářských verzí včetně kombi (jeho oficiální název zněl SportCombi). Östlund také potvrdil, že existuje i myšlenka uvést zpět otevřenou variantu s plátěnou střechou. Detaily včetně konkrétního data uvedení si však nechal pro sebe, respektive je nemohl říci. Produkce beztak nesmí přesáhnout 1.000 kusů ročně od každého karosářského provedení, protože jinak by 9-3 musela znovu absolvovat testy Euro NCAP. A těmi určitě neprojde. NEVS však ví, že s jednou verzí nepřežije a kombíky jsou nejen u nás, ale i na severu Evropy velmi populární.
Čtyřdveřový 9-3 SportSedan měl sice premiéru již před dvanácti lety (kabriolet a kombi v roce 2003), ale žádný jiný model nepřekročil první fáze vývoje. Druhá generace 9-5, která s námi strávila pouze velmi krátkou dobu, se již nevrátí. Od listopadu 2009 do dubna 2011 bylo mimochodem vyrobeno 11.280 sedanů a pouhých 27 kombi! Nezapadl však úplně koncept PhoeniX, který navrhl Jason Castriota ještě za peníze General Motors. Byl představen v Ženevě 2011. Hybridní kupé mělo pod kapotou řadový napříč umístěný dvoulitrový zážehový čtyřválcový turbomotor o výkonu 147 kW (200 k) s rozvodem DOHC, čtyřventilovou hlavou a přímým vstřikem, který doplnil elektromotor s 25 kW. Šestistupňová manuální převodovka poháněla přední kola.
Jeho platforma měla nahradit právě druhou generaci 9-3, ale zatím na ní z důvodů bankrotu Saabu 19. prosince 2011 nedošlo. Östlund řekl: „Platforma je flexibilní, takže jsme na jejím základě schopni vyvinout různé modely a karosářské verze. Ale v tuto chvíli své plány a jakékoli údaje nechceme prezentovat.“ Dříve se mluvilo o tradičním liftbacku, pochopitelně kabrioletu a také crossoveru.
Automobilová divize SAAB (původně šlo o zkratku Svenska Aeroplan Aktiebolaget, proto velká písmena) vznikla v roce 1947. Později se spojila s výrobcem nákladních aut Scania a od letecké divize se oddělila. V roce 1990 přešla pod křídla amerického koncernu General Motors, který ji technicky propojil s Opely. O dekádu později ji koupil celou a a nakonec ji těsně před krachem prodal nizozemskému Spykeru.