Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab 9-3: Po sedanu se vrátí i kombi a kabriolet

Aleš Dragoun
Diskuze (24)
Saab pod křídly NEVS sice vyrábí kusově, ale žije. Plány má navíc smělé, po sedanu chce uvést zpět na trh i kombi a kabriolet.

Saab 9-3 druhé generace se znovu vyrábí od 2. prosince 2013, první prototyp vznikl v Trollhättanu loni 18. září. Jedná se výhradně o verzi Aero s benzinovým turbomotorem objemu 2,0 l a 162 kW. Diesel kvůli právům GM nebude. Existuje už i několik prototypů elektromobilů, které se testují v čínském Čching-tao (Qingdao). Automobilka také v Říši středu hodlá prodávat, zatím nabízí svá auta jen doma. Ale společnost NEVS (New Electric Vehicle Sweden) má částečně čínské vlastníky, takže je orientace logická. „Jelikož vyznáváme globální perspektivu, v budoucnu chceme přidávat další trhy. Ovšem jen tehdy, pokud si však budeme jisti, že obchody přinesou zisk.“ sdělil pro Autoblog v e-mailové korespondenci mluvčí Mikael Östlund,

Současný majitel Saabu však plánuje znovuuvedení dalších karosářských verzí včetně kombi (jeho oficiální název zněl SportCombi). Östlund také potvrdil, že existuje i myšlenka uvést zpět otevřenou variantu s plátěnou střechou. Detaily včetně konkrétního data uvedení si však nechal pro sebe, respektive je nemohl říci. Produkce beztak nesmí přesáhnout 1.000 kusů ročně od každého karosářského provedení, protože jinak by 9-3 musela znovu absolvovat testy Euro NCAP. A těmi určitě neprojde. NEVS však ví, že s jednou verzí nepřežije a kombíky jsou nejen u nás, ale i na severu Evropy velmi populární.

Čtyřdveřový 9-3 SportSedan měl sice premiéru již před dvanácti lety (kabriolet a kombi v roce 2003), ale žádný jiný model nepřekročil první fáze vývoje. Druhá generace 9-5, která s námi strávila pouze velmi krátkou dobu, se již nevrátí. Od listopadu 2009 do dubna 2011 bylo mimochodem vyrobeno 11.280 sedanů a pouhých 27 kombi! Nezapadl však úplně koncept PhoeniX, který navrhl Jason Castriota ještě za peníze General Motors. Byl představen v Ženevě 2011. Hybridní kupé mělo pod kapotou řadový napříč umístěný dvoulitrový zážehový čtyřválcový turbomotor o výkonu 147 kW (200 k) s rozvodem DOHC, čtyřventilovou hlavou a přímým vstřikem, který doplnil elektromotor s 25 kW. Šestistupňová manuální převodovka poháněla přední kola.

Jeho platforma měla nahradit právě druhou generaci 9-3, ale zatím na ní z důvodů bankrotu Saabu 19. prosince 2011 nedošlo. Östlund řekl: „Platforma je flexibilní, takže jsme na jejím základě schopni vyvinout různé modely a karosářské verze. Ale v tuto chvíli své plány a jakékoli údaje nechceme prezentovat.“ Dříve se mluvilo o tradičním liftbacku, pochopitelně kabrioletu a také crossoveru.

Automobilová divize SAAB (původně šlo o zkratku Svenska Aeroplan Aktiebolaget, proto velká písmena) vznikla v roce 1947. Později se spojila s výrobcem nákladních aut Scania a od letecké divize se oddělila. V roce 1990 přešla pod křídla amerického koncernu General Motors, který ji technicky propojil s Opely. O dekádu později ji koupil celou a a nakonec ji těsně před krachem prodal nizozemskému Spykeru.

Aleš Dragoun
Diskuze (24)
Avatar - Kamaya Painter
29. 4. 2014 17:01
Re: 9-5 Kombi
Ano, zde dukaz:
[odkaz]
[odkaz]

Jsou to auta vyrobena pouze pro US trh, tudiz tenhle kousek pochazi ze statu.
Je to svym zpusobem odvaha, ale auto je to opravdu moc zajimavy.
Avatar - Kamaya Painter
29. 4. 2014 16:59
Re: 9-5 Kombi
No, pokavad vim, tak pan Suchomel s nim nejezdi. Duvodem je chybejici homologace.
V Nemecku jich nekolik jezdi, protoze si majitele dodatecnou homologaci zaplatili.
Jinak se jedna o plnohodnotna auta.
Avatar - Hotwire
29. 4. 2014 15:14
Re: 9-5 Kombi
A ono to moze normalne na cestu s normalnym technicakom a stk? Lebo som cital ze tym testovacim dost vela veci chybalo
29. 4. 2014 10:16
Re: 9-5 Kombi
přesně, tak, minimálně jeden (možná i dva) jsou v ČR, zatím jsem neměl to štěstí vidět naživo. Ale myslím, že 9-5SC NG bylo vyrobeno víc než 27.

Stejně tak je v ČR minimálně 3 9-4X, kterých bylo vyrobeno jen kolem 700ks.

A další nepřesnost - combi 9-3SC bylo uvedeno v roce 2005 (ne 2003), cabrio tuším 2004.
29. 4. 2014 10:04
Re: Proc by neprosel Euro NCAP testy?
Proč sem dáváš starý model? :no: Takhle přesně vznikají manipulace s tupým davem.