Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab PhoeniX: Švédský sporťák od bývalého designéra Ferrari

David Bureš
Diskuze (7)
Nový designový směr značky Saab představuje koncept sporťáku.

Den před zahájením ženevského autosalonu Saab oznámil, že zde ukáže budoucí vzhled svých vozů. Dnes byl vzhled auta konečně odhalen a ukázalo se, že tajemný koncept PhoeniX je sportovním hybridem s pohonem všech kol. S jeho sériovou výrobou se nepočítá.

Pod vzhledem automobilu je podepsán nový designér značky Jason Castriota, který v minulosti navrhoval například Ferrari 599GTB Fiorano a Maserati GranTurismo.

Hlavní téma vzhledu, takzvaný Aeromotional Design, pokračuje v trendu značky a inspirovalo se leteckým průmyslem. Některé prvky konceptu uvidíme v budoucích sériových modelech Saabu. Castriota zmiňuje velké logo v čelní masce, které je umístěné v nenápadném spoileru. Mřížka je lemována agresivními diodovými světlomety, které bychom rovněž měli spatřit na budoucích Saabech.

Saab PhoeniX používá aktivní vzduchové klapky a automobilka tvrdí, že i jejich použití je u budoucích modelů zvažováno. Tyto klapky pomáhají ke koeficientu odporu 0,25.

Kolem dveří prostupují takzvaná zakrnělá křídla letadel, jejich funkcí je směřovat vzduch na záď vozu, což zvyšuje jeho jízdní stabilitu. Samotné dveře jsou typu gullwing.

Záď Kamm je jakýmsi odkazem na Saab Sonett, vyráběný v šedesátých a sedmdesátých letech.

Interiér v konfiguraci 2+2 je na rozdíl od jiných konceptů plně vybaven. Kokpit ukazuje kovové díly, které mají evokovat ochrannou klec. Bodové světlo z diod má zase ukazovat „srdce“ automobilu. Informační systém IQon používá Google Android a je ovládán pomocí dotykové obrazovky. Podle vlastních slov Saab tento systém v budoucnu určitě použije znovu.

Saab PhoeniX používá nový systém pohonu všech kol eXWD, který byl vyvinut ve spolupráci s amrickou firmou Axle. Přední kola pohání napříč uložený přeplňovaný 1,6litrový motor s přímým vstřikováním. Jednotka pochází z dílny BMW a je první ukázkou vzájemné spolupráce.

Motor produkuje 147 kW (200 koní), točivý moment je 250 Nm. V případě funkce overboost však točivý moment vzroste o dalších 20 Nm. Manuální převodovka je šestistupňová.

Zadní kola naopak pohání elektromotor o výkonu 25 kW. Kapacita lithium-ionových baterií je 1,1 kWh.

Základem automobilu je platforma, která bude použita v nástupci 9-3. Saab však neuvádí, jestli se jedná o úpravu stávajícího podvozku, nebo o podvozek koupený od BMW.

Samotný název odkazuje na bájného ptáka fénixe a má evokovat současný stav automobilky. Saab tvrdí, že také povstal z popela a těší se na nový život v novém desetiletí.

Na ženevském autosalonu se švédská automobilka bude rovněž prezentovat kabrioletem Saab 9-3 Cabriolet Independece Edition, který oslavuje rok samostatnosti švédské automobilky. Právě loni převzal automobilku Saab z rukou General Motors holandská společnost Spyker Cars.

David Bureš
Diskuze (7)
1. 3. 2011 19:50
Re: Combi
Ale bylo [odkaz]
1. 3. 2011 14:58
Alien...
Masivní bubák :-) ale videt ho v záplavě běžné šedi českých silnic by mohlo být fajn... ovšem kdyby jeho budoucnost byla jistější :-)
1. 3. 2011 14:58
Combi
Už konečne pošlite fotky Combi 9-5...
Alebo ešte nebolo oficiálne predstavené?
Avatar - kosmonaut
1. 3. 2011 14:55
Re: Letadlo
Tak o tom se vědělo dopředu. Od počátku tento koncept má být pouze předzvěstí směrů, užitých na nové 93.
Avatar - kosmonaut
1. 3. 2011 14:53
Re: Letadlo
Koukám na to dál. Vyjma na5rané kapoty a těch bočních "křídel", tedy věcí, které se ani v pozměněné podobě do výroby pravděpodobně nedostanou, nemá koncept chybu. Chtělo by to ucelenější pohled dovnitř. Ale jinak pecka.