Saab 9-5 - Nový vůz z Trollhätanu

Saab 9-5 - Nový vůz z Trollhätanu

 
 

Padesáté výročí vzniku poctila automobilka Saab zcela novým modelem 9-5. Tento designově velmi povedený model nahrazuje ve výrobě postarší, ale stále úspěšnou řadu 9000. Pětidveřová verze CS/CSE se splývavou zádí dokonce zůstává i nadále ve výrobě.

Nelze si nepovšimnout, kolik známých designových prvků minulých Saabů je v 9-5-ce použito. Například chromovaná maska a přední světla připomínajín současnou řadu 900. Tvar bočních oken připomíná světoznámou řadu Saab 99.

4,8 m dlouhý vůz ukrývá řadu drobných vylepšení, ale i převratné novinky. Z drobností je to např. natočení středového panelu k řidiči, řada odkládacích ploch, skříňka zapalování mezi sedadly (klíček lze vyjmout jen při zařazené zpátečce), velkoryse udělaná sedadla. Mezi zajímavé novinky lze počítat chlazení boxu mezi sedadly a elektromotorky odvětrávaná sedadla. Mezi opravdu převratnou novinku lze počítat systém aktivních opěrek hlav (viz obr.), které při např. při nárazu zezadu zabrání přílišnému zaklonění hlavy.

U Saabu se tradičně věnovalo mnoho úsilí zvětšení bezpečnosti cestujících. Kromě již popsaných aktivních opěrek byla výrazně zvýšena tuhost skeletu karoserie (viz obr.), ostřikovače předního skla mají místo obvyklých 4 trysek rovnou 6, proti oslnění sluncem bojují zdvojené clony a již tradičně obsahuje i nový Saab tzv. Black panel, kdy je za noční jízdy osvětlen jen rychloměr. Saab 9-5 splňuje všechny současné evropské i americké bezpečnostní normy pro náraz zepředu (viz obr.) i zboku.

Podvozek je z části převzat z Opelu Vectra, ale i tyto díly vždy prošly ještě dalšími konstrukčními úpravami. Ve předu jde o klasickou podobu McPherson (viz obr.), vzadu je použit komplikovaný víceprvkový závěs (viz obr.), zajišťující lepší ovladatelnost i směrovou stabilitu. Jako každý nový vůz, prodělal Saab 9-5 řadu „nepříjemných testů na silnici (viz obr.) i v laboratořích (viz obr.).

Motory jsou vždy přeplňované zážehové čtyřválce (viz obr.) a šestiválce se čtyřventilovou technikou. Již základní čtyřválcový dvoulitr disponuje velmi slušným výkonem 110 kW a výborným točivým momentem 240 N.m., který vrcholí již při 1800 ot/min. Stejné konstrukce je i větší 2,3/125 kW motor. Z Opelu Omega převzatý šestiválec prošel důkladným prozkoumáním a výsledkem je přeplňování s mezichladičem stlačeného vzduchu a výkon 147 kW. Točivý moment je opět velmi slušný - 310 N.m.

Osobitost a solidnost dává novému švédskému vozu skvělé předpoklady pro boj s konkurenčními vozy Audi A6, Mercedes E, BMW 5 nebo Volvo S70.

Spolupracujeme s TipCars.com
Státy souhlasí s ratifikací klimatické dohody na úrovni EU Státy souhlasí s ratifikací klimatické dohody na úrovni EU

Ministři životního prostředí EU schválili ratifikaci…

Češi na Světový pohár v hokeji prosázeli necelých 300 milionů Češi na Světový pohár v hokeji prosázeli necelých 300 milionů

Sázky na Světový pohár v hokeji u sázkových kanceláří v…

Miliardář Krúpa o akciích Monety: GE se narychlo zbavila podílu, protože se nás bojí Miliardář Krúpa o akciích Monety: GE se narychlo zbavila podílu, protože se nás bojí

Menšinový vlastník banky Moneta Money bank, americký GE…

 

Štítky Saab Představujeme

 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue




Historie crash-testů: Saab 9-5 Historie crash-testů: Saab 9-5

Vysoký bezpečnostní standard Saabů let minulých i…

Saab 9-5 Aero Biopower Concept: likérová špička Saab 9-5 Aero Biopower Concept: likérová špička

Ve Švédsku úspěšný Saab 9-5 Biopower spalující směs…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Zastaví se rekonstrukce hlavního nádraží? Italům, kteří ho opravují, končí smlouva

Zastaví se rekonstrukce hlavního nádraží? Italům,…

Právníci Správy železniční dopravní cesty nedoporučili uzavřít dodatek s italskou společností Grandi Stazioni,…

Hranická propast je nejhlubší zatopenou jeskyní světa. Je hluboká 404 metrů

Hranická propast je nejhlubší zatopenou jeskyní…

Hranická propast na Přerovsku je nejhlubší zatopenou jeskyní na světě. Potvrdil to v úterý výzkum česko-polské…

 

iSport.cz

Dallas Czech Stars! V Texasu si pořídili dalšího Čecha, probuzeného Válu

Dallas Czech Stars! V Texasu si pořídili dalšího…

V hokejovém Dallasu se utěšeně rozrůstá česká kolonie. Po Aleši Hemském, Radku Faksovi a Jiřím Hudlerovi by dres…

Inter to schytává! Na Spartě byl trapný, píší v Itálii. Hráči nadávají za selfie

Inter to schytává! Na Spartě byl trapný, píší v…

Po nečekané domácí prohře s izraelským Hapoel Beer-Sheva se dušovali, že na Spartě předvedou mnohem lepší výkon.…

 

Reflex.cz

Sonda Rosetta přistála na kometě a ukončila svou 12 letou výzkumnou misi

Sonda Rosetta přistála na kometě a ukončila svou 12…

Sonda Rosetta Evropské vesmírné agentury (ESA) dnes po poledni SELČ ukončila více než 12 let trvající misi v…

Facebook poprvé zveřejnil fotografie ze svého obřího datového centra ve Švédsku

Facebook poprvé zveřejnil fotografie ze svého obřího…

Zakladatel a šéf Facebooku Mark Zuckerberg vůbec poprvé zveřejnil fotografie z obřího datového centra firmy,…