Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab získal první peníze z Číny: Kapříci připluli

redakce AUTO.CZ
Diskuze (13)
Problémová švédská automobilka Saab získala první peníze od čínského investora Zhejiang Youngman Lotus Automobile.

Dodala, že její vedení dělá vše, co je v jeho silách, aby bylo schopno vyplatit mzdy zaměstnancům a udržet podnik v režimu soudní ochrany před věřiteli.

"Mohu potvrdit první platbu od společnosti Youngman. Peníze dorazily na účty Saabu," uvedl mluvčí automobilky Eric Geers. Odmítl však upřesnit velikost získané částky. Upozornil, že rozhovory s firmou Youngman stále pokračují.

Nucený správce automobilky Guy Lofalk nedávno požádal o zrušení ochrany podniku před věřiteli. Uvedl, že automobilka si nedokázala zajistit dostatek financí k pokrytí nákladů na reorganizaci, a dodal, že nevidí žádné realistické vyhlídky na obnovení produkce. Soud by měl o ochraně Saabu před věřiteli rozhodnout v pátek. Ukončení ochrany by otevřelo cestu k vyhlášení bankrotu automobilky.

Ztrátový Saab loni koupila nizozemská společnost Swedish Automobile za 400 milionů dolarů (7,8 miliardy Kč) od americké automobilky General Motors. Transakce tehdy zachránila švédskou značku před postupným ukončením činnosti, o kterém rozhodla GM.

Automobilka Saab nicméně letos v dubnu zastavila výrobu, protože její dodavatelé přerušili dodávky kvůli nezaplaceným účtům. V režimu soudní ochrany před věřiteli se Saab nachází od září.

Swedish Automobile se v říjnu předběžně dohodla, že automobilku Saab převezmou čínské společnosti Pang Da Automobile Trade a Zhejiang Youngman Lotus Automobile. Tato dohoda však narazila na řadu překážek, včetně odporu bývalého majitele Saabu, největší americké automobilky General Motors.

Swedish Automobile začátkem měsíce uvedla, že o koupi podílu v Saabu jedná nejmenovaná čínská banka. Dodala, že pokračují rozhovory s firmou Youngman. Odmítla se však vyjádřit k tomu, zda tyto rozhovory zahrnují i společnost Pang Da.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (13)
Avatar - Andromeda
14. 12. 2011 00:50
Re: Drzim palce!
Velice trefný postřeh :yes:
Avatar - Mrakoplas
14. 12. 2011 00:47
Re: Drzim palce!
Myslím, že pěkným měřítkem jak se do značky investuje, je modelové porfolio.

Jaguar - v době kdy ho Ford přebíral vyráběl dva modely s kořeny v 70.letech. Indům byl prodán se třemi modely a čtvrým na konci vývoje.
Volvo - koupeno se třemi modely v portfoliu a číňanům prodáno se šesti plus jeden ve vývoji.

Teď SAAB - když ho GM kupovalo, tak měl jeden model ve výrobě a druhý ve vývoji. Na konci dva zastaralé modely a z nějakého důvodu do výroby neuvedená novinka, plus nějaké předělávky Cadillaců.

Z toho je vidět že míra investic Ford vs GM do dceřiných společností je naprosto nesrovnatelná. Osobně si myslím, že americká vláda měla nechat GM zkrachovat. S tímhle přístupem by si nic jiného nezasloužili.
Avatar - Righ
13. 12. 2011 19:34
Re: Drzim palce!
Ty "milujes" Saab a pritom si nevzpomenes ani na jedno jeho poradny auto za poslednich 20 let? Co prvni 9-5ka, vzdyt to byla ve svy dobe daleko vetsi pecka nez s nekolikaletym zpozdeni uvedena druha generace. Podobne druha generace 900ky, kterou zminuje kolega vyse, byla ve svy dobe mimoradne dobre hodnocenym autem na dostrel soudoby nemecky premii. Ostatne ani 9-3ka nebyla a neni vubec spatny auto, pribuznost s Oplem je ji vycitana zbytecne prikre a radikalne.

Jinak Saab by tady bez GM mozna uz davno nebyl, Americani ho na konci 80. let kupovali jako ztratovou firmu s nutnosti velky restrukturalizace. GM se bohuzel choval k Saabu lehce macessky a od uvedeni 9-3ky v roce 2003 se uz i diky vlastni ohromny krizi k nicemu nedostal. Kdyby aspon vypustili pred 3 lety novou 9-5ku a zaroven vrhli na trh kombi, mohlo byt dneska leccos jinak... Na kdyby se ale nehraje a Saab je od prelomu roku 2009/2010 de facto mrtva znacka, protoze maximalne naivni podnik s partou komiku kolem Spykeru nikdy nebyl zivotaschopnym projektem. Definitivni konec pak prisel letos na jare, kdy Saabu dosly posledni prachy a zastavil vyrobu. To, co cteme od ty doby, jsou uz jenom takovy posmrtny zaskuby, asi jako kdyz vcela bez hlavy klepe nozickama. ;-) ;-\
Avatar - Righ
13. 12. 2011 19:19
Re: Čínská banka
Ta to neni, nejaka krachujici pidiautomobilka z Evropy je zcela pod rozlisovaci schopnosti Bank of China. I kdyz faktem je, ze cca pred tydnem diky nepresnymu zneni nekterych agenturnich zprav chvili kolovaly famy, ze se jedna o samotnou BOC.

Ve skutecnosti je to prozatim blize nespecifikovana nejaka cinska banka, ktera ma patrne slouzit pouze jako bily kun Youngmanu, aby obesel veto GM prodeji Saabu Cinanum.
Avatar - Bristol
13. 12. 2011 19:19
Re: Drzim palce!
mě se třeba hrozně líbí nástupnická 9-3 co přišla po 900...to taky nebylo špatné auto...ale špatné v porovnání s tím kam bylo namířeno...