Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Salon Privé 2011: Klasika i moderna v Londýně

Aleš Dragoun
Diskuze (9)
Salon Privé sice nemá takovou tradici jako jiné prestižní akce, ale i tak toho v Londýně letos bylo k vidění hodně.

Pojďme se za letošním, v pořadí 6. ročníkem ohlédnout. Ve dnech 22. - 24. června se v Syon Parku sešla společenská i automobilová smetánka. Na tomto místě se výstava konala poprvé, přesunula se sem z Hurlingham Clubu. Vstupenky byly sice k mání i pro obyčejné smrtelníky, jenže 175 liber bez daně jaksi není malá částka. Za tuto cenu ale dostane návštěvník láhev šampaňského Pommery, oběd a odpolední čaj. A může se pohybovat po vnějších prostorech sídla vévody z Northumberlandu bez omezení.

Salon Privé je přehlídkou klasických i moderních vozů a také motocyklů. Nejen britští výrobci využívají této události k představení nových modelů. Vstup ovšem mají povoleny jen exkluzivní značky, například Aston Martin, Bentley, BMW, Bugatti, Jaguar, Lamborghini, Lexus, Maserati, Maybach, Mercedes-Benz, Morgan, Spyker, či elektrická Tesla.

100 let Spirit of Ecstasy zde slavil domácí aristokrat Rolls-Royce, k vidění byly kromě moderny včetně elektrického konceptu 102 EX i Silver Ghosty, či Phantomy I a II. Chybět nemohl ani Land Rover. Rustikální Defender není levný, byť o luxusu v jeho případě nemůže být řeč. Britská automobilka v indických rukou ale také v domácí premiéře představila nejmenší řadu Evoque.

Aston Martin přivezl nové Virage, Maserati se pochlubilo modelem GranTurismo MC Stradale, který doplňovaly krásné ženy. BMW ukázalo v předpremiéře nové kupé řady 6 F12.

Návštěvníci mohli obdivovat vozy Velkých cen vyrobené do 70. let, ale i starší kousky kategorie GT, či koncepty. Zvláštní pozornost byla věnována motocyklům ze slavné Tourist Trophy na ostrově Man a rovněž jednostopým strojům z doby největší slávy amerického herce Steva McQueena.

Porsche je legendou závodů sportovních vozů a v Londýně to bylo vidět, našli bychom zde několik vozů typů 956 a 962, samozřejmostí byla přítomnost legendární 911 i jejího předchůdce 356.

Klasická Ferrari zastupovaly například různé verze legendární řady 250. Přítomen byl i mateřský Fiat. Ne že by v historii nevyráběl také luxusnější vozy, v Syon Parku ale bylo možné potkat lidovky 500 Topolino a 600 Multipla. Lidovky? Možná v době výroby, dnes jsou ceněnými veterány.

Mezi nejzajímavější historiky bezesporu patřil čtvrtý exemplář tříkolky Dymaxion. Dílo Američana Richarda Buckminstera Fullera, kterému neřekl nikdo jinak než Bucky, šokuje i dnes. Přísně aerodynamické vozidlo nabízelo tolik prostoru, že mu moderní MPV mohou závidět. Motor byl umístěn vzadu, poháněna však byla přední kola! Řídilo se naopak to zadní... Projekt skončil dvěma vážnými nehodami s dvojicí lidských životů na kontě. Vznikly jen tři Dymaxiony, vystavený čtvrtý je sice datován rokem 1934, ale jedná se o nově postavený vůz.

Aerodynamická karoserie vzdáleně připomíná soudobé Tatry. Jednu z nich, ovšem poválečný typ 600 Tatraplan z roku 1949 v šedé barvě, bychom také našli mezi exponáty ročníku 2011. Vzácností byl americký cyclecar Twombly modelu B z roku 1914. Americká firma Driggs-Seabury je vyráběla jen dva roky (1913-1915). Poháněly je kapalinou chlazené čtyřválce. Klasikou vozítek této kategorie byly dvě sedadla v tandemu (za sebou) a řetězový převod, zvláštnost představoval podvěšený rám. Místo hlavních světlometů měly jen malé acetylenové lampy, vždyť se jednalo o nejlevnější čtyřkolová přibližovadla. Do současnosti se jich dochovalo pouze několik.

Na takové akci nemůže chybět dražba historických vozů. Letos ji pořádala síň RM Auctions a špičkou nabídky byl Bentley Speed Six Le Mans Vanden Plas Tourer s číslem podvozku FA 2518, vyrobený v roce 1929.

Aleš Dragoun
Diskuze (9)
6. 7. 2011 17:18
Re: Co je to za auto?
Aha, pardon, ty názvy jsem trapně přehlédl.
6. 7. 2011 15:37
Re: audi
Proč tam není nevím, ale třeba R8 spider by tam zapadla rozhodně lépe, než Mito.
6. 7. 2011 14:10
Re: audi
Já ho klidně napíšu, vůbec mi tam nechybí... Upřímně mě jsem velmi rychle proklikal i fotky Lamborghini, když tam nebyl Estoque...
6. 7. 2011 13:21
Re: audi
minuly rok tam Audi bolo. To, že tam tento rok nieje nič neznamená.
6. 7. 2011 13:09
Re: audi
nestyď se a napiš svůj názor na nepřítomnost audi ;-)