17.4. 2017 ČTK

Samořízení se opravdu blíží. Na moři...

Samořízení se opravdu blíží. Na moři...

Nebe nad trondheimským přístavem je zatažené, mrholí a je zima. Ani psa by nevyhnal. Na vodě pluje asi pětimetrový černo-červený člun neustále tam a zpět po pevně stanovené dráze, což trvá hodiny.

Vyměřuje dno přístavu, aby mohly být zhotoveny ještě přesnější mapy. Pro kapitána takového člunu je to monotónní práce. Jenže tento dopravní prostředek společnosti Maritime Robotics žádnou posádku nemá. Je řízen dálkově a "kapitán" sedí ve vyhřáté kanceláři před monitorem, píše agentura DPA.

Nejen automobilový průmysl totiž zkoumá možnosti autonomní navigace - i v lodní dopravě jsou čluny bez kormidelníka stále reálnější. Svědčí o tom právě fjord v norském Trondheimu, který je testovací základnou pro autonomní lodě. Tedy takové, které plují zcela samy. V Trondheimu jsou si jisti, že taková plavidla představují budoucnost. Proto byl fjord dán k dispozici jako testovací oblast pro samořízené čluny.

Výzkumné instituce, úřady, ředitelství přístavu, univerzita a soukromé firmy úzce spolupracují na tom, aby na tento lukrativní trh vstoupily jako první. Na samořízené lodní dopravě lze totiž hodně vydělat.

"V Norsku se realizuje 40 procent přepravy zboží po moři," říká Örnulf Jan Rödseth z výzkumného institutu pro námořní techniku Sintef Ocean. "Z globálního hlediska se na moři odvíjí 90 procent světového obchodu. To je obrovský podíl," dodává Rödseth, který na samořízených lodích pracuje od roku 2012. Věří, že už za pět let bude možné uvést do komerčního provozu první loď na dálkové ovládání. "Jen musíme najít někoho, kdo to celé bude financovat," říká badatel s culíkem.

Na začátku se v Sintef Ocean soustředí především na dvě oblasti: trajekty na osobní přepravu na pevně daných trasách, a na nákladní dopravu na krátké a střední vzdálenosti. U velkých kontejnerových lodí, které plují na mezikontinentálních trasách, se beztak nevyplatí posádku redukovat, domnívá se Rödseth.

"Výhodou malých lodí je to, že je můžeme konstruovat s nafto-elektrickým pohonem. Nepotřebujete ubytování pro posádku a postačí vám poměrně jednoduché systémy nakládky. V přístavu běží všechno automaticky, a díky tomu na palubě stačí provádět velmi málo údržbářských prací," říká Rödseth. Tyto čluny prý budou řízeny z kontrolního centra. Z místnosti, která by mohla vypadat jako lodní můstek, by se dalo ovládat několik lodí najednou.

Nákladní lodě, které mají na mysli trondheimští výzkumníci, se mají pohybovat po stanovených trasách u pobřeží. V případě havárie nebo jiných technických problémů by nejbližší přístav nebyl daleko. Uvedení takových lodí do provozu je podle Rödsetha představitelné i na vnitroněmeckých vodních cestách, například na Labi.

Rödseth doufá, že by se tak dala přesunout nákladní doprava ze silnice. "Lodě jsou energeticky mnohem efektivnější než nákladní auta, méně zatěžují životní prostředí, nevznikají emise z důvodu opotřebování a silnice nebudou ucpávat nákladní automobily," domnívá se vědec. Nikdo, kdo chce snižovat emise v dopravě, podle něj nemůže lodní dopravu ignorovat.

K tomu, aby čluny bez kapitána dopluly bezpečně na místo určení, je potřeba trocha techniky: protikolizní systémy, satelitní navigace, radar, infračervené senzory a optické systémy, jako jsou kamery. "Je důležité, aby uměly přesně pozorovat okolí a abychom měli zařízení, které na ty systémy dohlíží," říká Gard Ueland z koncernu Kongsberg Seatex, který vyrábí vybavení pro lodní můstky. Nesmí se stát, aby chyba v počítači zapříčinila neštěstí. Software musí být chráněn také před kybernetickými útoky.

Ueland očekává, že automatizace lodní dopravy se bude vyvíjet postupně. "Začne to tím, že na normální lodi bude instalováno stále více pomocných prostředků. Pak se přejde k dálkovému ovládání a v poslední fázi loď popluje sama," říká Ueland. To ale neznamená, že loď musí být zcela bez posádky.

Německo-norská společnost DNVGL výzkum pozorně sleduje. Právě ona musí nakonec vydat povolení k provozu. "S průmyslovými podniky spolupracujeme na několika výzkumných projektech, první výsledky očekáváme během roku až dvou let," říká Nicolai Husteli. Než z toho vyplynou konkrétní předpisy, ale podle něj potrvá ještě několik let. "My v DNVGL nepředpokládáme, že by takové lodě byly ve velkém uváděny do komerčního provozu v příštích deseti letech," podotkl Husteli.

Pro studenty Kjetila Muggeruda a Henrika Alfheima jde o velmi napínavé téma. V trondheimském přístavu experimentují se zhruba tři metry dlouhým modelem člunu, který poskytly DNVGL a Univerzita vědy a techniky. "S naším modelem testujeme přepravu osob z jedné strany trondheimského průplavu na druhou," vysvětluje Kjetil. "Bylo by přece mnohem levnější řídit takto krátké trasy počítačem, než zaměstnávat kapitána. Nechat ho kormidlovat těch 100 metrů tam a zpátky by přece bylo velmi monotónní a nudné," dodal student.

S dálkovým ovládáním v ruce manévruje Kjetil člunem po vodě. "Dneska si ještě nedokážu představit, jaké to je plout na takové lodi," připouští student. "Auta přece ale dnes už také řídí počítače. Určitě to tedy není o nic zvláštnější, než se posadit za volant tesly," uzavřel Kjetil.

Spolupracujeme s TipCars.com
Na Viktoriině jezeře se převrátil trajekt, zahynulo nejméně 40 lidí Na Viktoriině jezeře se převrátil trajekt, zahynulo nejméně 40 lidí

Nejméně 40 lidí zahynulo, když se na Viktoriině jezeře v…

Nástupce Škody 1000 MBX pohřbily kritické chyby. Projekt Š 717 T se nikdy nerealizoval Nástupce Škody 1000 MBX pohřbily kritické chyby. Projekt Š 717 T se nikdy nerealizoval

Zapomenutá a nikdy nerealizovaná Škoda Š 717 T vyplnila…

Alternativní taxislužby v Praze vystupují z šedé zóny, řidiči už nejezdí bez licencí Alternativní taxislužby v Praze vystupují z šedé zóny, řidiči už nejezdí bez licencí

Časy, kdy se alternativní taxislužby pohybovaly na pomezí…

 

Štítky Elektromobil

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily

Oficiální premiéra nové Octavie proběhne až v příštím…

 





 
Seat Tarraco poprvé naživo: Sportovnější medvěd s větším kufrem

Seat Tarraco poprvé naživo: Sportovnější medvěd s větším kufrem

Dnes 18:50

Největší SUV Seatu jsme si prohlédli ve městě, které mu dalo jméno. Tarraco je historický název španělského města Tarragona, které za antického Říma bývalo důležitým přístavem.




Blesk.cz

Tipy na víkend: Na Bílé hoře se rozhoří bitva, Lysou oslní krása koní a záchranáři předvedou, co umí

Tipy na víkend: Na Bílé hoře se rozhoří bitva, Lysou…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Kadeřávková z Ulice už není sama: Klofla o 16 let staršího hudebníka

Kadeřávková z Ulice už není sama: Klofla o 16 let…

Před dvěma měsíci Anna Kadeřávková (21) oznámila rozchod s hercem Johanem Mádrem (24). Pánové v tu chvíli…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Zlín – Mountfield HK 1:2. Hradec slaví druhou výhru v řadě

SESTŘIH: Zlín – Mountfield HK 1:2. Hradec slaví…

Hokejisté Hradce Králové zvítězili v předehrávce 3. kola extraligy ve Zlíně 2:1 a dokázali, že se jim daří…

Speciál k fotbalové Lize mistrů: 76 stran, soupisky, hvězdy, program!

Speciál k fotbalové Lize mistrů: 76 stran, soupisky,…

Porovnejte si výsledky první rundy fotbalové Ligy mistrů s odhady pátečního speciálu, na jehož 76 stranách…

 

Reflex.cz

Erotika bez nahoty: Takhle kdysi vypadaly extravagantní tanečnice v pánských klubech

Erotika bez nahoty: Takhle kdysi vypadaly…

Mnoho lidí si představuje vystoupení burlesky jako laciný striptýz, ale profesionální tanečnice tohoto žánru…

Po čem muži touží: Na to se ptejte v jiném filmu a tenhle paskvil raději vynechte

Po čem muži touží: Na to se ptejte v jiném filmu a…

Komedie Po čem muži touží titulní otázku neřeší, ale zato dává důkladně na vědomí, po jakých vtipech podle…