Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Sbírka veteránů Jima Rogerse: Na prodej je více než 230 starých aut

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Čas od času se konají opravdu velké aukce historických aut, ale i motocyklů, literatury a dalších souvisejících předmětů. Jedna taková se chystá v Las Vegas.

Většina velkých dražeb je z pozůstalosti, výjimkou bylo snad jen muzeum mikrovozítek Bruce Weinera. Pamětníci si určitě vzpomenou na sbírku Billa Harraha v nevadském Renu, která se rozprodávala před nějakými třemi dekádami. RM Auctions zase nabídnou 75 aut, které nashromáždili otec a syn Andrewsové, Paul a Chris. Všechno možné od předválečných duesenbergů přes Cobry po supersporty z 80. let.

Velký rozruch vyvolal nedávný objev zbytku kolekce Francouze Rogera Baillona. Většina aut byla nalezena na statku v západní části země v neutěšeném stavu, ale právě o tomto víkendu jsou k vidění na pařížské výstavě Rétromobile a určitě se rovněž prodají. Baillon je chtěl renovovat už kdysi, ale jeho velká autodoprava zkrachovala a už před 40 lety část prodal. Pak zemřel a na auta se zapomnělo... Takových překvapení ve stodolách ovšem valem ubývá.

My se však podíváme opět za moře, do USA a navíc ještě až na druhou stranu od nás, zpátky do Nevady. Zde, konkrétně v Las Vegas sídlí sbírka Jima Rogerse, tedy oficiálně Rogers' Classic Car Museum. Není globálně tolik známá, ale čítá na víc než 230 unikátních aut. Jim Rogers byl činný v tamním vysokém školství a později vedl jihonevadskou pobočku televize NBC, zemřel loni v 75 letech. Takže se opět jedná o „výprodej z pozůstalosti“, ale slevy rozhodně nečekejte. Tady se bude pochopitelně prodávat zájemcům, kteří dají nejvíc.

Vyjmenovat všech 230 kusů nelze, ale z těch nejzajímavějších nechybí otevřený dvoumístný Model T ročníku 1915, uzavřený šestnáctiválcový Cadillac série 90 (1939), baculaté otevřené Eldorado (1953) stejné značky, hodně vzácný rudý kabriolet Dual-Ghia (1956), či vznešený britský aristokrat na kolech, Rolls-Royce Silver Cloud II coby kabriolet Drophead Coupe od dvorního karosáře dvou R H. J. Mullinera (1962). Americká a britská produkce je zastoupena nejčastěji.

Vozů Dual-Ghia bylo vyrobeno v letech 1956-1958 jen 117 a do dnešních dní jich přežilo pouhých dvaatřicet kusů! Vlastnily je mnohé americké celebrity včetně prezidentů. Tvar vycházel z konceptu Chrysler Firearrow navrženého Virgilem Exnerem. Podvozky včetně vidlicových osmiválců 5,2 l se vozily z Detroitu do Itálie ke karosování a kompletaci. Dual Motors Eugene Casarolla však po pouhých dvou letech padla. Později tento název neslo ještě několik prototypů, znovu se znakem Chrysleru.

Najdeme tu však jen historická auta, ale i ta současná. Vzhledem k (ne)šťastnému osudu Fiskeru mají šanci ti, kteří si nestihli koupit Karmu. Na prodej jsou dokonce dva kusy luxusně sportovního elektrického sedanu s prodlouženým dojezdem: stříbrný a vínový.

Vdova Beverly Rogers řekla: „Sbírka mého muže stabilně rostla po celý jeho život, snažil se sestavit něco, co reprezentuje stoupající cestu amerického dělníka k úspěchu.“ Nám se slavný pojem „americký sen“ může zdát jako klišé a hodně obehraná písnička, ale on je za Atlantikem pořád živý.

Aukci pořádá síň Mecum a bude se konat přímo v areálu muzea 27. - 28. února. Od nás je to do Sin City (města hříchu), jak se také metropoli hazardu logicky přezdívá, dost daleko. Kdyby si chtěl někdo udělat výlet, už si pomalu může zamlouvat letenky... Výtěžek poputuje na účet Rogersovy nadace. Charita? Tentokrát ale žádná nemocnice, ani výzkum rakoviny. Jim Rogers Foundation vyhledává a nabízí lepší vzdělávací příležitosti pro studenty v jižní Nevadě. Prostě peníze zase půjdou na dobrou věc...

Aleš Dragoun
Diskuze (0)