Scania a alternativní paliva - Včas myslet na budoucnost

Scania a alternativní paliva - Včas myslet na budoucnost

 
 

Vysokou závislost průmyslu a dopravy na ropě je třeba řešit co nejdříve. Podle Urbana Johanssona, který má ve švédské automobilce Scania na starosti vývoj hnacích systémů, by měl začít přechod na alternativní paliva co nejdříve, pokud možno ihned...

Nejistota, jak dlouho bude ještě možné spoléhat na ropu, je jednou z klíčových výzev, před nimiž odborníci na vývoj vozidel v současné době stojí. Neméně důležité jsou ale i tlaky ze strany zákazníků (kteří očekávají od svých vozidel minimální spotřebu), požadavky veřejnosti na snižování emisí související s globálním oteplováním a mnoho dalších.

„Nejjistějším řešením by bylo omezit veškerý průmysl a snížit dopravu, což je skutečně těžko představitelné. Zvláště když dvě třetiny světové populace usilují o neustálý růst svého životního standardu,“ uvádí Johansson. Scania proto ve vývojovém programu zvyšuje výkonnost hnacích agregátů a současně připravuje přechod na alternativní paliva.

Mnohé společnosti dokáží už nyní výrazně snižovat svoje náklady na palivo. „Dopravce, který se naučí optimálně využívat kapacitu svých vozidel poháněných energeticky úspornými motory, má kvalifikované zkušené řidiče a propracovaný systém logistiky, dokáže ušetřit velké částky a být velmi konkurenceschopný. I přes rostoucí ceny ropy,“ říká Johansson.

Fosilní paliva budou sice dopravnímu odvětví dominovat ještě po mnoho let, ale k přechodu bude docházet. Postupně. A to jak u palivových směsí použitelných také u starších vozidel, tak u vozů umožňujících spalování etanolu nebo plynu. „Snažíme se tento proces urychlit a zároveň ho co nejvíce usnadnit našim zákazníkům. Proto jsme investovali do technologií, které využívají alternativní paliva v kombinaci se známou řadou motorů z modulárního systému Scania,“ říká Johansson.

„Rychlost, s jakou se alternativní zdroje začnou nyní využívat v širokém měřítku, je tak otázkou spíše politickou - záleží na dostupnosti surovin a možnostech výroby v dané lokalitě,“ dodává Johansson. A upozorňuje, že není třeba čekat, až dozrají pokročilé pohonné koncepce jako sluneční panely nebo pohon vodíkem. Přechod na alternativní paliva by měl začít okamžitě, a to s využitím existujících a osvědčených technologií.

Etanol - nejlepší alternativa

Etanol je podle zkušeností společnosti Scania nejvýznamnějším alternativním palivem pro všechna vozidla v krátkém časovém horizontu. Během posledních 15 let prodala přibližně 600 autobusů spalujících etanol a je stále jejich jediným světovým sériovým výrobcem. Nemá o zakázky nouzi.

Výroba tohoto paliva ve světě rapidně roste. A tam, kde je vybudovaná potřebná distribuční síť, přináší etanol opravdové zlepšení životního prostředí. Proto se tato „etanolová“ infrastruktura rychle rozvíjí. Jako palivo se obvykle vyrábí z cukrové třtiny či cukrové řepy, ale surovinou mohou být i obiloviny nebo biologické odpady, např. štěpky z těžby dřeva nebo kultivace krajiny. Má sice nižší energetickou hustotu než nafta či benzín, ale protože je kapalný, snadno se s ním manipuluje, ve vozidlech i při distribuci.

Vznětové motory Scania upravené pro spalování etanolu umožňují u vozidel normálně poháněných naftou jednoduché mechanické přepnutí na etanolový provoz. Palivem je čistý etanol s aditivem pro podporu vznícení. Jeho cena se však blíží cenové hladině ropné nafty jen tam, kde stát dotuje pěstování a zpracování surovin.

Řepkový metylester (RME)

Další „bioprodukt“, který muže být používán ve vznětových motorech Scania ve všech druzích dopravy. Nejsou přitom potřeba žádné technické úpravy. Spalovatelný RME se vyrábí z řepkového oleje a někdy je nazýván také FAME (z anglického fatty acid methyl ester - metylester mastných kyselin). Lze jej snadno míchat s naftou v různých poměrech a může tak podpořit a usnadnit přechod na alternativní paliva.

Moderní vznětové motory Scania se vstřikovacími jednotkami typu Common Rail i čerpadlo/tryska mohou pracovat se 100% RME až do teploty -10 °C. To však kromě jiného předpokládá, že palivo vyhovuje mezinárodním požadavkům na FAME paliva, a také to vyžaduje kratší intervaly výměn motorového oleje. Scania již po mnoho let u všech svých motorů dovoluje přidávat do nafty až 5 % RME. (Bionafta běžně prodávaná v ČR však mezinárodní normě neodpovídá!). Cena bez dotací se již pomalu blíží ceně ropných paliv.

Bioplyn a zemní plyn

Atraktivní alternativou je i zemní plyn, přestože vhodný je zejména pro stacionární instalace, jako jsou výtopny a elektrárny. Hmotnost palivových nádrží (600 - 800 kg navíc) snižuje užitečné zatížení vozidla a následně jeho dojezd a flexibilitu, v neposlední řadě pak také rentabilitu. Výhodou naopak je tichý provoz plynem poháněného motoru a jeho extrémně nízké exhalace.

Motor na plynový pohon funguje v Ottově cyklu a proto je jeho hendikepem významně nižší účinnost než vykazuje motor používající cyklus Dieselův. Plynem může být stlačený zemní plyn (CNG), což je fosilní palivo, nebo s výhledem na budoucnost raději bioplyn, protože je to palivo z obnovitelného zdroje.

Místa, kde se těží ropa, obvykle mívají značné přebytky zemního plynu, což se odráží v jeho příznivé ceně. Zemní plyn se tak stal atraktivním pro provoz vozidel, navzdory nevýhodným těžkým tlakovým nádobám a omezenému dojezdu.

Na počátku 80. let přestavěla Scania asi 20 vznětových motorů pro užitková vozidla na plynový pohon a kromě toho ve stejném období dodala více než 1000 průmyslových motoru poháněných plynem. Sériová výroba motorů spalujících zemní plyn a určených pro užitková vozidla běží od počátku devadesátých let sériově. Klíčovou otázkou v této kategorii je ekonomická efektivita provozu.

Dimetyléter (DME)

Méně známé plynné palivo, které funguje v dieselově cyklu. Proto může být DME spalován v upraveném sériovém vznětovém motoru. Tento plyn připomíná LPG, na rozdíl od bioplynu a CNG však nevyžaduje skladování pod vysokým tlakem. Lze jej vyrábět ze zemního plynu nebo biomasy zplyněné za vysokého tlaku a teploty. Pro zplynění a syntézu paliv jako jsou DME nebo syntetická nafta, lze využít černý louh, zbytkový produkt papírenského průmyslu. V současnosti se DME nejvíce používá jako pohonná látka ve sprejích. Scania sleduje vývoj a možnosti využití DME jako paliva pro vznětové motory. Většímu rozvoji brání vysoká cena a distribuční problémy.

Syntetická nafta

Fosilní paliva pro vznětové motory mohou být postupně nahrazována syntetickou naftou, kterou lze vyrábět ze zemního plynu, biologického odpadu a dalších materiálů. Syntetickou naftu je možné míchat s ropnou naftou. Postupné zvyšování jejího podílu usnadní pozvolný přechod k alternativním pohonům bez dopadu na vlastnosti paliva, což bude vhodné pro starší vozidla. Aplikace opět závisí na dosažení ceny blízké ceně ropné nafty.

Hybridy jsou perspektivní

Komerčně dostupné hybridní pohony užitkových vozidel budou k dispozici přibližně za pět let a slibují úspory paliva 25 % i více, a to především v městském provozu charakterizovaném opakovanými rozjezdy a zastaveními. Od roku 1995 bylo dodáno asi 20 hybridních autobusů různých typů.

Hybridní hnací ústrojí, která Scania nyní vyvíjí, vycházejí z robustní technologie současných vozidel, která je doplněna elektrickým motorem/generátorem pro pohon a recyklaci energie, a dále velkokapacitním kondenzátorem pro uchovávání energie. Hnacím agregátem muže být naftou, etanolem nebo plynem poháněný motor. Podobně jako u hybridních vozidel osobních. Problémem je zatím cena zařízení a provozní náklady.

Ve spolupráci se Scania

Autor: Ondřej HORSKÝ

Foto: archiv

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 

Štítky Scania CNG LPG

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 





 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Dnes 17:15

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…