Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania a alternativní paliva - Včas myslet na budoucnost

AutoProfi
Diskuze (7)
Vysokou závislost průmyslu a dopravy na ropě je třeba řešit co nejdříve. Podle Urbana Johanssona, který má ve švédské automobilce Scania na starosti vývoj hnacích systémů, by měl začít přechod na alternativní paliva co nejdříve, pokud možno ihned...

Nejistota, jak dlouho bude ještě možné spoléhat na ropu, je jednou z klíčových výzev, před nimiž odborníci na vývoj vozidel v současné době stojí. Neméně důležité jsou ale i tlaky ze strany zákazníků (kteří očekávají od svých vozidel minimální spotřebu), požadavky veřejnosti na snižování emisí související s globálním oteplováním a mnoho dalších.

„Nejjistějším řešením by bylo omezit veškerý průmysl a snížit dopravu, což je skutečně těžko představitelné. Zvláště když dvě třetiny světové populace usilují o neustálý růst svého životního standardu,“ uvádí Johansson. Scania proto ve vývojovém programu zvyšuje výkonnost hnacích agregátů a současně připravuje přechod na alternativní paliva.

Mnohé společnosti dokáží už nyní výrazně snižovat svoje náklady na palivo. „Dopravce, který se naučí optimálně využívat kapacitu svých vozidel poháněných energeticky úspornými motory, má kvalifikované zkušené řidiče a propracovaný systém logistiky, dokáže ušetřit velké částky a být velmi konkurenceschopný. I přes rostoucí ceny ropy,“ říká Johansson.

Fosilní paliva budou sice dopravnímu odvětví dominovat ještě po mnoho let, ale k přechodu bude docházet. Postupně. A to jak u palivových směsí použitelných také u starších vozidel, tak u vozů umožňujících spalování etanolu nebo plynu. „Snažíme se tento proces urychlit a zároveň ho co nejvíce usnadnit našim zákazníkům. Proto jsme investovali do technologií, které využívají alternativní paliva v kombinaci se známou řadou motorů z modulárního systému Scania,“ říká Johansson.

„Rychlost, s jakou se alternativní zdroje začnou nyní využívat v širokém měřítku, je tak otázkou spíše politickou - záleží na dostupnosti surovin a možnostech výroby v dané lokalitě,“ dodává Johansson. A upozorňuje, že není třeba čekat, až dozrají pokročilé pohonné koncepce jako sluneční panely nebo pohon vodíkem. Přechod na alternativní paliva by měl začít okamžitě, a to s využitím existujících a osvědčených technologií.

Etanol - nejlepší alternativa

Etanol je podle zkušeností společnosti Scania nejvýznamnějším alternativním palivem pro všechna vozidla v krátkém časovém horizontu. Během posledních 15 let prodala přibližně 600 autobusů spalujících etanol a je stále jejich jediným světovým sériovým výrobcem. Nemá o zakázky nouzi.

Výroba tohoto paliva ve světě rapidně roste. A tam, kde je vybudovaná potřebná distribuční síť, přináší etanol opravdové zlepšení životního prostředí. Proto se tato „etanolová“ infrastruktura rychle rozvíjí. Jako palivo se obvykle vyrábí z cukrové třtiny či cukrové řepy, ale surovinou mohou být i obiloviny nebo biologické odpady, např. štěpky z těžby dřeva nebo kultivace krajiny. Má sice nižší energetickou hustotu než nafta či benzín, ale protože je kapalný, snadno se s ním manipuluje, ve vozidlech i při distribuci.

Vznětové motory Scania upravené pro spalování etanolu umožňují u vozidel normálně poháněných naftou jednoduché mechanické přepnutí na etanolový provoz. Palivem je čistý etanol s aditivem pro podporu vznícení. Jeho cena se však blíží cenové hladině ropné nafty jen tam, kde stát dotuje pěstování a zpracování surovin.

Řepkový metylester (RME)

Další „bioprodukt“, který muže být používán ve vznětových motorech Scania ve všech druzích dopravy. Nejsou přitom potřeba žádné technické úpravy. Spalovatelný RME se vyrábí z řepkového oleje a někdy je nazýván také FAME (z anglického fatty acid methyl ester - metylester mastných kyselin). Lze jej snadno míchat s naftou v různých poměrech a může tak podpořit a usnadnit přechod na alternativní paliva.

Moderní vznětové motory Scania se vstřikovacími jednotkami typu Common Rail i čerpadlo/tryska mohou pracovat se 100% RME až do teploty -10 °C. To však kromě jiného předpokládá, že palivo vyhovuje mezinárodním požadavkům na FAME paliva, a také to vyžaduje kratší intervaly výměn motorového oleje. Scania již po mnoho let u všech svých motorů dovoluje přidávat do nafty až 5 % RME. (Bionafta běžně prodávaná v ČR však mezinárodní normě neodpovídá!). Cena bez dotací se již pomalu blíží ceně ropných paliv.

Bioplyn a zemní plyn

Atraktivní alternativou je i zemní plyn, přestože vhodný je zejména pro stacionární instalace, jako jsou výtopny a elektrárny. Hmotnost palivových nádrží (600 - 800 kg navíc) snižuje užitečné zatížení vozidla a následně jeho dojezd a flexibilitu, v neposlední řadě pak také rentabilitu. Výhodou naopak je tichý provoz plynem poháněného motoru a jeho extrémně nízké exhalace.

Motor na plynový pohon funguje v Ottově cyklu a proto je jeho hendikepem významně nižší účinnost než vykazuje motor používající cyklus Dieselův. Plynem může být stlačený zemní plyn (CNG), což je fosilní palivo, nebo s výhledem na budoucnost raději bioplyn, protože je to palivo z obnovitelného zdroje.

Místa, kde se těží ropa, obvykle mívají značné přebytky zemního plynu, což se odráží v jeho příznivé ceně. Zemní plyn se tak stal atraktivním pro provoz vozidel, navzdory nevýhodným těžkým tlakovým nádobám a omezenému dojezdu.

Na počátku 80. let přestavěla Scania asi 20 vznětových motorů pro užitková vozidla na plynový pohon a kromě toho ve stejném období dodala více než 1000 průmyslových motoru poháněných plynem. Sériová výroba motorů spalujících zemní plyn a určených pro užitková vozidla běží od počátku devadesátých let sériově. Klíčovou otázkou v této kategorii je ekonomická efektivita provozu.

Dimetyléter (DME)

Méně známé plynné palivo, které funguje v dieselově cyklu. Proto může být DME spalován v upraveném sériovém vznětovém motoru. Tento plyn připomíná LPG, na rozdíl od bioplynu a CNG však nevyžaduje skladování pod vysokým tlakem. Lze jej vyrábět ze zemního plynu nebo biomasy zplyněné za vysokého tlaku a teploty. Pro zplynění a syntézu paliv jako jsou DME nebo syntetická nafta, lze využít černý louh, zbytkový produkt papírenského průmyslu. V současnosti se DME nejvíce používá jako pohonná látka ve sprejích. Scania sleduje vývoj a možnosti využití DME jako paliva pro vznětové motory. Většímu rozvoji brání vysoká cena a distribuční problémy.

Syntetická nafta

Fosilní paliva pro vznětové motory mohou být postupně nahrazována syntetickou naftou, kterou lze vyrábět ze zemního plynu, biologického odpadu a dalších materiálů. Syntetickou naftu je možné míchat s ropnou naftou. Postupné zvyšování jejího podílu usnadní pozvolný přechod k alternativním pohonům bez dopadu na vlastnosti paliva, což bude vhodné pro starší vozidla. Aplikace opět závisí na dosažení ceny blízké ceně ropné nafty.

Hybridy jsou perspektivní

Komerčně dostupné hybridní pohony užitkových vozidel budou k dispozici přibližně za pět let a slibují úspory paliva 25 % i více, a to především v městském provozu charakterizovaném opakovanými rozjezdy a zastaveními. Od roku 1995 bylo dodáno asi 20 hybridních autobusů různých typů.

Hybridní hnací ústrojí, která Scania nyní vyvíjí, vycházejí z robustní technologie současných vozidel, která je doplněna elektrickým motorem/generátorem pro pohon a recyklaci energie, a dále velkokapacitním kondenzátorem pro uchovávání energie. Hnacím agregátem muže být naftou, etanolem nebo plynem poháněný motor. Podobně jako u hybridních vozidel osobních. Problémem je zatím cena zařízení a provozní náklady.

Ve spolupráci se Scania

Autor: Ondřej HORSKÝ

Foto: archiv

scania cng lpg scania cng lpg

AutoProfi
Diskuze (7)
21. 8. 2007 09:17
Lidi neverte pitomostem
Ten chlapek od Scanie tomu nerozumi, hybridy perspektivni nejsou, rikal to tu jeden, co tomu rozumi. Radeji si prectete nejakou britkou satiru na klasickej tuning, vo tom to dneska je.
21. 8. 2007 07:47
Re: Jednou přijde den....
No,máš sice pravdu,ale počítače se nenajíš... >:D >:D
Avatar - Falco
21. 8. 2007 07:23
Re: Jednou přijde den....
Co dneska výdělává penize a má budoucnost jsou IT služby.. Američané si to narozdíl od Evropanů uvědomují!
Lepší jeden počítač, než deset kraviček :]