Scania: První motory splňující Euro 6

Scania: První motory splňující Euro 6

 
 

Scania jako první výrobce těžkých nákladních vozidel uvádí novou řadu motorů splňující požadavky normy Euro 6.

Scania představuje třináctilitrové šestiválce 440 a 480 Euro 6 určené převážně pro těžkou dálkovou dopravu, ale použitelné i pro ostatní způsoby uplatnění. V těchto motorech jsou kombinována inovativní technická řešení pro radikální snížení emisí, zatímco výkony a spotřeba paliva zůstávají na stejné úrovni, jako u motorů Scania Euro 5.

Všechny vývojové práce byly uskutečněny vlastními silami ve Scanii. Zkombinovány byly technologie, které Scania rozvíjí a používá v posledních letech – recirkulace výfukových plynů (EGR), proměnná geometrie lopatek turbodmychadla (VGT), velmi vysokotlaké vstřikování paliva systémem common rail (XPI), selektivní katalytická redukce (SCR) i redukce pevných částic. Vlastní systémy řízení motoru a výfukové soustavy jsou integrovány do jediného celku.

Nové motory typu 440 a 480 jsou založeny na poslední modulární platformě agregátů Scania s vrtáním válců 130 mm představených jako Euro 5 EGR v roce 2007. Litinový blok válců zůstává nezměněn, byl od počátku koncipován pro vysoké spalovací tlaky (v tomto případě až 200 barů). Plazmově nanesený povlak pracovní plochy válců snižující tření přispívá k snížení spotřeby paliva. Použity jsou ocelové písty s mírně upraveným vybráním dna přinášejícím kompresní poměr 17,3:1.

Nízkoemisní otevřené větrání klikové skříně tvoří nyní standardně plastová vana s kapacitou tří litrů, která potlačuje hluk a snižuje hmotnost. Agregát je co do hmotnosti shodný s typem Euro 5 EGR. Provozní hmotnost vozidel je vyšší o přibližně 200 kg instalací systému AdBlue (nádrž 75 l) a přidanými prvky výfukového systému.

Výkonnost chladicí soustavy byla zvýšena pro potřeby úprav Euro 6 již při představení nové řady R v roce 2009. Ventilátor pracuje v koordinaci s řídicí jednotkou motoru, což přispívá k snížení spotřeby paliva a zlepšuje výkon retardéru. Rychloběžný ventilátor může být specifikován podle speciálních potřeb.

Nový Scania Engine Management system (shodný s typem pro osmiválce o objemu 16,4 l) ovládá všechny parametry motoru stejně, jako vstřikovací soustavu očisty výfukových plynů. Novým řešením je instalace čidel v tlumiči výfuku, která řídí teplotu výfukových plynů a hladinu NOx v nich.

Soustava Scania XPI (velmi vysokotlaké vstřikování paliva) na principu common rail je konstruována pro vstřikovací tlaky až 2400 barů s pracovní úrovní okolo 1800 barů v běžném provozu. Osmiotvorové vstřikovače poskytují tři tlakové pulzy v každém cyklu pro dosažení optimální funkce motoru a nejlepších hodnot emisí.

V případě potřeby je dovstřik používán pro dosažení optimální výfukové teploty a tím i optimalizaci funkce soustavy SCR (selektivní katalytická redukce výfukových plynů) a také na pomoc regeneraci odlučovače pevných částic.

Scania VGT (proměnná geometrie lopatek turbodmychadla) je kombinována s technologií Scania SCR s jednostupňovým chlazením. Systém VGT zvyšuje ovladatelnost motoru a rychlost jeho reakce, současně je užitečný pro rychlost řazení soustavy Opticruise. EGR (recirkulace výfukových plynů) poměry jsou poněkud nižší než pro Euro 5 (do 25 % proti 30 %), systémy EGR a SCR mohou být vzájemně vyváženy pro optimální účinnost.

Škrticí klapka sání se snímačem polohy je užívána pro přesnou kontrolu vstupu vzduchu. Omezení průtoku vzduchu motorem, když není v tahu, pomáhá udržovat teplotu ve výfukovém traktu pro dosažení největší účinnosti systému SCR.

Integrovaný tlumič výfuku je kompaktní izolovanou jednotkou obsahující oxidační katalyzátor a plnoprůtokový odlučovač pevných částic, na něž navazuje dvojice paralelních katalyzátorů SCR i konvertor pohlcující čpavek.

Scania vyvinula nové elektricky aktivované dávkování a vstřikování činidla AdBlue pro vysokou přesnost, větší odolnost a vzduchotěsnou funkci. AdBlue je vstřikováno do směšovače (patent Scania) a činidlo se zde odpařuje před vstupem do paralelních katalyzátorů SCR.

V soustavě následuje kompaktní a účinný konvertor pohlcující čpavek a odstraňující jej z výfukových plynů beze zbytku. Odpařovací způsob je extrémně krátký, což usnadňuje dosažení doporučené teploty. Systém je monitorován novými snímači teploty, tlaku a podílu NOx pro optimální výkon a snadné řízení.

Procesy EGR a SCR jsou nepřetržitě vyvažovány pro optimální účinnost eliminace emisí. Typické je odbourání asi 50 % oxidů dusíku již při vzniku prostřednictvím EGR a dalších 95 % v katalyzátoru SCR, zatímco 99 % pevných částic je zachyceno v DPF (odlučovač pevných částic).

Prostřednictvím dvou čidel jsou změny tlaku sledovány v integrovaném odlučovači pevných částic pro kontrolu míry jeho zanesení a nutnosti jeho regenerace. Ta je zařazena do soustavné činnosti během jízdy. Jestliže se odlučovač začíná zanášet sazemi, dostane řidič upozornění na hlavním displeji. Aktivace je doporučena za předpokladu volnoběžného chodu motoru.

Odlučovač pevných částic musí být čištěn v pravidelných intervalech. Je vyjímatelný z tlumiče výfuku, který je ustaven pružně na nosníku dvěma šrouby pro snadnou obsluhu a výměnu filtrační vložky.

Servisní intervaly jsou shodné s třináctilitry Scania Euro 5 EGR, to znamená do 90.000 km (120.000 km u vozidel do 36 000 kg celkové hmotnosti), v závislosti na specifikaci.

Scania Euro 6 - Technické údaje
Motor440 k Euro 6 EGR SCR480 k Euro 6 EGR SCR
Označení motoruDC13 109 440DC13 110 480
Principnuceně chlazenýnuceně chlazený
Uspořádání válcůšest v řaděšest v řadě
Zdvihový objem [cm3]12.70012.700
pořadí zážehu1-5-3-6-2-41-5-3-6-2-4
Válce/ventily6/46/4
Vrtání x zdvih [mm]130 x 160130 x 160
Kompresní poměr17,3:117,3:1
Nejvyšší výkon [kW/min-1]324/1900353/1900
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1]2300/1000-13002500/1000-1300
Výkon motorové brzdy [kW/min-1]235/2400235/2400
Vstřikování palivaScania XPIScania XPI
Řízení emisíScania EGR, VGT, DOC, DPF, SCRScania EGR, VGT, DOC, DPF, SCR
Objem motor. oleje [l]4343

Motory Scania Euro 6 jsou schváleny pro užívání se spalováním běžných směsí s až 8 % schválené biosložky ve standardní motorové naftě. Nyní jsou testovány možnosti dlouhodobého provozu s aplikací přídavku aditiv a spalováním až 100% bionafty.

Nové pohonné jednotky typu 440 a 480 jsou k dispozici pro řady G a R pro všechny typy a aplikace, včetně dopravy ADR. Vícenápravové (8x2 a 8x4) budou následovat v roce 2012.

Díky kompaktní konstrukci nové tlumiče výfuku nepotřebují více prostoru k umístění na podvozku, než u typů Euro 5 (SCR i EGR). Stejně tak umístění a velikosti nádrží paliva jsou k dispozici ve stejném rozsahu, jako u vozidel Euro 5 a s možností volby nádrže pro AdBlue od 50 do 75 l. V případě uložení akumulátorů na zádi je k dispozici až 1500 l objemu pro palivo pro tahače typu 4x2, při standardním uložení akumulátorů to činí až 1370 litrů.

Emisní norma Euro 6

Limity normy Euro 6 vstoupí v platnost v Evropské unii a sousedních zemích 31. prosince 2012 pro nová vozidla uváděná do výroby a o rok později na všechny nové prodávané vozy.

V rámci Euro 6 jsou limity pro kysličníky dusíku 0,4 g/kWh (2 g/kWh podle Euro 5), pro pevné částice 0,01 g/kWh (0,02/0,03 podle testovacího cyklu Euro 5) a četnost částic 6,00 x 1011 částic/kWh (proměnný cyklus) a 8,00 x 1011 částic/kWh (stacionární cyklus). To znamená 600 nebo 800 miliard částic na kWh. Jedna kWh odpovídá energii spotřebované během průměrně 30 sekund jízdy čtyřicetitunové soupravy v dálniční rychlosti.

Emisní normy Euro 5 neobsahovaly požadavky na počty částic, ale srovnáním těchto norem bychom dosáhli snížení počtu částic přibližně o 99%.

Euro 6 je prvním stupněm k uvedení do praxe emisních standardů s celosvětovou harmonizací, tolik let hledanému sjednocení norem zahrnujících Evropu, Severní Ameriku i Japonsko. To umožní koordinaci a vývoj příštích standardů. Limity Euro 6 jsou velmi blízké těm, které jsou uplatňovány v Severní Americe (EPA 10) a Japonsku (Post NLT) v roce 2010. Norma Euro 6 je poprvé ve WHDC (world harmonised duty cycle) dohodnuta k certifikaci.

Spolupracujeme s TipCars.com
Splácí jen Irák. Cizí státy dluží Česku desítky miliard Splácí jen Irák. Cizí státy dluží Česku desítky miliard

Pohledávky loni narostly kvůli úrokům a posílení dolaru…

Tržby Hamé vzrostly nejen v Česku, úspěch slaví v Izraeli i na Ukrajině Tržby Hamé vzrostly nejen v Česku, úspěch slaví v Izraeli i na Ukrajině

Tržby kunovické potravinářské společnosti Hamé loni…

Největší čínský operátor si loni polepšil Největší čínský operátor si loni polepšil

Největší čínský telekomunikační operátor China Mobile…

Učtenkvou loterii zajistí Wincor Nixdorf. Kdy začne, není jasné Učtenkvou loterii zajistí Wincor Nixdorf. Kdy začne, není jasné

Účtenkovou loterii k elektronické evidenci tržeb (EET)…

 
Zdroj: Scania
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 






 
Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Dnes 08:00

Původní Freelander byl produktem již zaniklé skupiny MG/Rover. Líbivý a obchodně velmi úspěšný vůz skvěle zachytil nastupující vlnu SUV. Z pohledu spolehlivosti však šlo doslova o průšvih. Zlepšila se druhá generace?




Blesk.cz

Život na Marsu je objeven! Špatná zpráva pro Zemi, dobrá pro diváky

Život na Marsu je objeven! Špatná zpráva pro Zemi,…

Zvědavě hltáme novinové titulky, které informují o vesmírných objevech. Tak - je tam život, nebo ne? Nyní můžete…

Pražská čistírna odpadních vod: Je největší v ČR, denně tu proteče 307 milionů litrů vody!

Pražská čistírna odpadních vod: Je největší v ČR,…

Neuvěřitelných 307 milionů litrů vody denně proteče pražskou Ústřední čistírnou odpadních vod, která je největší…

 

iSport.cz

Kulisa v Ústí? Vyprodáno i prázdná místa. Trošku zklamání, řekl Jankto

Kulisa v Ústí? Vyprodáno i prázdná místa. Trošku…

Fotbalový svátek, na který se těšilo celé město. Nebo ne? Česká fotbalová reprezentace poprvé zavítala do Ústí…

Janktova PARÁDA! Nováček předvedl super sólo a gól: Věděl jsem, co udělám

Janktova PARÁDA! Nováček předvedl super sólo a gól:…

Tohle může být hráč české budoucnosti! Záložník Jakub Jankto svůj premiérový start za národní tým okořenil…

 

Reflex.cz

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro transplantace, tvrdí americký futurolog

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro…

Za deset let bude běžné transplantovat lidem orgány vypěstované z jejich vlastních buněk, je přesvědčen americký…

Závody krav jsou populárním koníčkem indonéských farmářů

Závody krav jsou populárním koníčkem indonéských farmářů

Pacu Jawi, populární svátek, za kterým se na indonéskou Sumatru sjíždí každým rokem více zvědavců. Kraví dostihy…