Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania testuje bezdrátové dobíjení plug-in hybridů

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)
Scania je první společností ve Švédsku, která zde bude testovat bezdrátové dobíjení plug-in hybridních městských autobusů přímo v linkovém provozu.

Autobus značky Scania s možností bezdrátového dobíjení má do ulic švédského Södertälje vyrazit v červnu roku 2016 v rámci výzkumného projektu, zaměřeného na nové technologie v oblasti pohonu osobních i užitkových vozidel.

Scania se dlouhodobě věnuje výzkumu možnosti elektrifikace pohonných soustav ve svých autobusech a nákladních vozidlech. Jednou z vyvíjených a zkoušených variant je plug-in hybrid s indukčním dobíjením akumulátorů prostřednictvím elektrifikovaných úseků povrchu vozovky.

Do výzkumu prováděného společností Scania, stockholmskou Royal Institute of Technology a městem Södertälje investuje Energetická rada Švédska celkem 9,8 milionu švédských korun (zhruba 28,6 mil. Kč). V rámci výzkumu bude upravena v Södertälje jedna ze zastávek pro možnost bezdrátového dobíjení z povrchu vozovky.

V červnu 2016 pak má být do běžného linkového provozu nasazen plug-in hybridní městský autobus Scania Citybus, který bude upraven pro tento způsob dobíjení. To má v tomto konkrétním případě zabrat okolo šesti až sedmi minut během jednoho stání při nástupu a výstupu cestujících na zastávce.

Hlavním cílem celého projektu je vyhodnocení použitelnosti tohoto způsobu dobíjení hybridních městských autobusů v reálných podmínkách každodenního linkového provozu.

Scania v souvislosti s tímto projektem uvádí, že v případě přechodu na plug-in hybridní autobusy, které pro svůj pohyb mezi zastávkami používají výhradně elektřinu, lze dosáhnout výrazných úspor v oblasti pohonných hmot.

V případě flotily 2000 autobusů může město ušetřit údajně až 50 milionů litrů paliva ročně, což znamená, že náklady na palivo se mohou snížit až o 90 procent.

Kromě indukce se výzkumné a vývojové oddělení společnosti Scania věnuje i jiným možnostem dobíjení a využití elektrické energie. Jedním z nich je například hybridní nákladní automobil vybavený pantografovým sběračem elektrického proudu, jehož vývoj probíhá ve spolupráci se společností Siemens.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)
29. 12. 2014 16:50
Re: ztráty za to nestojí
proto se to testuje a vyvyji, aby se ty ztraty zredukovali ;-) nic jineho tam ke zkoumani stejne neni, jinakztraty zaplati koncovej uzivatel, tedy ten kdo takto dobiji

jinak drazsi nebo levnejsi co se stojanu/stani tyce, hlavnim ucelem OLEV je lenost uzivatelu (lidstvo je neskutecne line) a snaha nevystavovat dalsi a dalsi viditelnou infrastrukturu, ale spise ji z oci odstranit, proste draty pro trolejbusy a tramvaje odstranit aby nehyzdili panorama :-) jinak indukcni dobijeni ma i dalsi vyhody prave diky tomu ze nema stojan a kabel, zaprve se to snazi ted sformovat aby byl jeden standard pro vsechny automobilky (takze zadny rozdilny zastrcky) a zadalsi jak se pise i v clanku, indukcne vybavene useky silnic, nejen stani, takze dane vozidlo pujde takto dobijet i za provozu, stejne tak na parkovosti nekde u supermarketu nebude muset bejt stojan u kazdeho stani, ale proste kazde stani bude automaticky i dobijecim mistem, a hlavni devizou OLEV bude to, ze budou mit mensi kapacity baterii, ale tohle je stejne technologie ktera se teprve chysta, drive nez za 20-30 let se ji stejne masoveji v osobni doprave nedockame :-)
29. 12. 2014 15:32
Re: ztráty za to nestojí
Pochybuji, že je levnější udělat parkovací místo pro OLEV, než klasický stojan, ale můžu se mýlit. Ztráty jsou zatím obrovské resp. účinnost citelně nižší než kabel a pokud by se to mělo rozšířit masově, tak pochybuji, že někdo bude chtít vyhazovat megawatthodiny, jenom kvůli bezdrátovosti. Nabíjím 50kWh akumulátor a jenom kvůli bezdrátu vyhodím min. 5 kWh do háje - to by lidstvo muselo být hodně blbé aby se tohle masově prosadilo.
29. 12. 2014 12:49
Re: ztráty za to nestojí
ztraty nikoho trapit nemusej, jsou v celkovich nakladech doslova zanedbatelne ;-) OLEV je rozhodne budoucnost co se tyce minimalne hromadne dopravy na silnici, a zrejme i budoucnost co se tyce osobni dopravy, kde muze takto slouzit vpodstate kazde parkovaci misto, usetri se tim za stojany a jejich infrastrukturu kterou si bud musi majitele vozit sebou, nebo je soucasti stojanu

BMW to zkousi u svich aut celkem dlouho, OLEV autobusy jiz po svete taky jezdi, ac zatim jen par linek, hlavne v jizni Korei [odkaz] , ale levkej zajem ma oto hlavne Cina, v jejich velkomestech by to mohlo docela pomoct
29. 12. 2014 10:04
ztráty za to nestojí
Kabel je kabel nebo spíš kov je kov a vzduch je vzduch. Bezdrát je dražší a ty ztráty jsou ve větším měřítku neakceptovatelné. To raději trolejbus, cng nebo aku nabíjené klasicky.
29. 12. 2014 09:30
Re: Takže
Tých duobusov jazdí pomerne dosť, aj v BA sú na nejakých linkách už roky. To indukčné dobíjanie je zaujímavé, a najmä by mohlo byť bezproblémové. Viacerí to skúšali na osobných autách, posledne si pamätám Fiat500.