Scania testuje bezdrátové dobíjení plug-in hybridů
Autobus značky Scania s možností bezdrátového dobíjení má do ulic švédského Södertälje vyrazit v červnu roku 2016 v rámci výzkumného projektu, zaměřeného na nové technologie v oblasti pohonu osobních i užitkových vozidel.
Scania se dlouhodobě věnuje výzkumu možnosti elektrifikace pohonných soustav ve svých autobusech a nákladních vozidlech. Jednou z vyvíjených a zkoušených variant je plug-in hybrid s indukčním dobíjením akumulátorů prostřednictvím elektrifikovaných úseků povrchu vozovky.
Do výzkumu prováděného společností Scania, stockholmskou Royal Institute of Technology a městem Södertälje investuje Energetická rada Švédska celkem 9,8 milionu švédských korun (zhruba 28,6 mil. Kč). V rámci výzkumu bude upravena v Södertälje jedna ze zastávek pro možnost bezdrátového dobíjení z povrchu vozovky.
V červnu 2016 pak má být do běžného linkového provozu nasazen plug-in hybridní městský autobus Scania Citybus, který bude upraven pro tento způsob dobíjení. To má v tomto konkrétním případě zabrat okolo šesti až sedmi minut během jednoho stání při nástupu a výstupu cestujících na zastávce.
Hlavním cílem celého projektu je vyhodnocení použitelnosti tohoto způsobu dobíjení hybridních městských autobusů v reálných podmínkách každodenního linkového provozu.
Scania v souvislosti s tímto projektem uvádí, že v případě přechodu na plug-in hybridní autobusy, které pro svůj pohyb mezi zastávkami používají výhradně elektřinu, lze dosáhnout výrazných úspor v oblasti pohonných hmot.
V případě flotily 2000 autobusů může město ušetřit údajně až 50 milionů litrů paliva ročně, což znamená, že náklady na palivo se mohou snížit až o 90 procent.
Kromě indukce se výzkumné a vývojové oddělení společnosti Scania věnuje i jiným možnostem dobíjení a využití elektrické energie. Jedním z nich je například hybridní nákladní automobil vybavený pantografovým sběračem elektrického proudu, jehož vývoj probíhá ve spolupráci se společností Siemens.