Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania: Tipy pro nižší spotřebu paliva u užitkových vozidel

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Švedská společnost Scania zveřejnila tipy pro dosažení lepší spotřeby paliva od jednoho ze svých nejzkušenějších instruktorů řízení.

Ve službách Scania Transport Laboratory pracuje Cem Kizilkaya jako instruktor řidičů, který má sám na svém kontě bohaté zkušenosti s řízením nejrůznějších vozidel od taxíků přes městské a meziměstské autobusy až po dálkové autokary a lehká, střední i těžká nákladní vozidla.

Právě díky svým zkušenostem patří tento muž k důležitým oporám Scania Transport Laboratory, jenž je součástí výzkumného a vývojového oddělení společnosti Scania a věnuje se testování nových technologií a řešení, jejichž cílem je zlepšení spotřeby paliva v dopravním průmyslu.

Za posledních šest let provozu se díky zkušenostem řidičů, jako je Cem Kizilkaya, podařilo Scania Transport Laboratory dosáhnout výrazného snížení spotřeby paliva i emisí CO2 a nyní uvádí několik tipů od tohoto mistra volantu, při jejichž dodržování lze zlepšit spotřebu paliva ve vlastních užitkových vozidlech.

První z těchto rad se týká geometrie kol a to nejen u samotného vozidla, ale i u přívěsu nebo návěsu. Špatná geometrie kol se podílí na zvýšení spotřeby paliva i předčasném opotřebení pneumatik a dalších komponentů podvozku. Naopak správná geometrie kol se pozitivně projevuje na spotřebě paliva i životnosti vozidla.

Vedle geometrie kol je samozřejmě důležitý i správný tlak v pneumatikách, který může rovněž výrazně ovlivňovat spotřebu paliva. U vozidel bez elektronických systémů sledování tlaku v pneumatikách je dobré jej kontrolovat alespoň jednou týdně.

Kamion s kabinou ozdobenou přídavnými světly podle Kizilkaya může vypadat hezky, ale již jen svou přítomnosti se díky zvýšení aerodynamického odporu podílejí na vyšší spotřebě paliva a to dokonce až o dvě procenta.

Důležité je rovněž předvídání a vhodné využití setrvačnosti. K snížení spotřeby pak může přispět i plynulejší průjezd křižovatkou nebo jízda z kopce bez zapnutého tempomatu. Dobré je rovněž se vyhnout volnoběhu, kdy motor spaluje palivo prakticky zbytečně.

Při jízdě v koloně nákladních automobilů lze při dodržení odstupu okolo 70 metrů od vpředu jedoucího vozidla dosáhnout snížení spotřeby paliva o pět procent. Dokonce i při jízdě za osobním automobilem při udržení odstupu 100 metrů se výrazně snižuje odpor vzduchu u nákladního vozu.

Pro snížení spotřeby paliva až o 10 procent je vhodné snížit rychlost z 90 km/h na stabilní tempo 80 km/h, čímž se snižuje až o 40 riziko smrtelných dopravních nehod i opotřebení vozidla, zatímco čas strávený na cestě se prodlouží jen o jedno procento.

K nižší spotřebě paliva pak přispívá rovněž pravidelná údržba a pro zimní provoz doporučuje Cem Kizilkaya elektrické předehřívání motoru.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)