Seat Exeo Last Edition: Audi A4 z roku 2000 definitivně odchází
Exeo je španělskou verzí již nevyráběné druhé generace Audi A4. Nebo třetí? Pravda, vychází ze série B7 (2004-2007), ta byla však jen výraznou modernizací předchozí B6 z roku 2000. Ingolstadt navíc pro obě řady používá stejný kód 8E, takže jde skutečně o jednu a tutéž generaci. A Exeo včetně kombi ST má přece přední i zadní část dále upravenou. Přadní partie odpovídají čtvrté Ibize před modernizací, tvary koncových světel pak připomínají první Leon z konce devadesátých let.
Levné využití starší koncernové techniky včetně karoserie se španělské značce moc nezdařilo, mohlo dopadnout rozhodně lépe. Střední třídu tak po pouhých čtyřech letech bez přímého nástupce opouští. Sedan se představil v Paříži 2008, kombi ST jej následovalo v Ženevě 2009 a prodej této řady začal v březnu téhož roku. Zákazníci neměli zájem, i u nás si koupili maximálně několik kusů měsíčně. Domácí statistiky SDA evidují 277 dosud registrovaných aut, nejúspěšnější byla pro tento model sezóna 2010 se 113 exempláři na kontě. Výroba Exea skončí v červenci.
V domácím Španělsku bude k mání Last Edition s jediným motorem 2.0 TDI CR/105 kW (143 k). Nabídne sportovní podvozek, šestnáctipalcová kola litá kola, bi-xenony, denní diody, automatické svícení, zadní optika je také LEDková, nechybějí ani tónovaná skla. Rychlost hlídá tempomat, komfort zvyšují a obsluhu usnadňují třeba dešťový senzor, manuální klimatizace, integrované audio s osmi reproduktory, nelze pominout ani USB port a informační systém Media E včetně navigace. Klienti si mohou dále připlatit za metalízu, ale například střešní okno, nebo kožené čalounění už v položkách nehledejme. Španělské ceny začínají na 23.618 eurech za sedan, respektive 25.018 eurech za kombi. To odpovídá částkám od 605.200 do 641.100 Kč.
Na jiných trzích se objeví sedmnáctipalcová kola, respektive motory 1.8 TSI/118 kW (160 k) a 2.0 TSI/155 kW (210 k). Druhý jmenovaný agregát se dodává i s plynulým automatem Multitronic, v tomto případě má nižších 147 kW, tedy 200 koní. Multitronic lze koupit rovněž s výše zmíněným dvoulitrovým turbodieselem.
Tristní situaci Exea dokresluje zpráva španělského Autoblogu, která říká, že prodejci už Last Edition zlevňují až na 20,5 tisíce eur (525.300 korun). Tahle exkurze se Seatu vůbec nepovedla a je to škoda. Exeo totiž nevypadá špatně. Design je sice otázkou osobního vkusu, ale najdou se i tací, kterým se líbí více než originály se čtyřmi kruhy. Ti se ale nikdy nedočkali pohonu všech kol, na němž staví velkou část svých úspěchů originál od Audi.