Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat Exeo Last Edition: Audi A4 z roku 2000 definitivně odchází

Aleš Dragoun
Diskuze (40)
Seat s velkým Exeem neuspěl, sedany a kombi se loučí. Poslední série nese logický název Last Edition.

Exeo je španělskou verzí již nevyráběné druhé generace Audi A4. Nebo třetí? Pravda, vychází ze série B7 (2004-2007), ta byla však jen výraznou modernizací předchozí B6 z roku 2000. Ingolstadt navíc pro obě řady používá stejný kód 8E, takže jde skutečně o jednu a tutéž generaci. A Exeo včetně kombi ST má přece přední i zadní část dále upravenou. Přadní partie odpovídají čtvrté Ibize před modernizací, tvary koncových světel pak připomínají první Leon z konce devadesátých let.

Levné využití starší koncernové techniky včetně karoserie se španělské značce moc nezdařilo, mohlo dopadnout rozhodně lépe. Střední třídu tak po pouhých čtyřech letech bez přímého nástupce opouští. Sedan se představil v Paříži 2008, kombi ST jej následovalo v Ženevě 2009 a prodej této řady začal v březnu téhož roku. Zákazníci neměli zájem, i u nás si koupili maximálně několik kusů měsíčně. Domácí statistiky SDA evidují 277 dosud registrovaných aut, nejúspěšnější byla pro tento model sezóna 2010 se 113 exempláři na kontě. Výroba Exea skončí v červenci.

V domácím Španělsku bude k mání Last Edition s jediným motorem 2.0 TDI CR/105 kW (143 k). Nabídne sportovní podvozek, šestnáctipalcová kola litá kola, bi-xenony, denní diody, automatické svícení, zadní optika je také LEDková, nechybějí ani tónovaná skla. Rychlost hlídá tempomat, komfort zvyšují a obsluhu usnadňují třeba dešťový senzor, manuální klimatizace, integrované audio s osmi reproduktory, nelze pominout ani USB port a informační systém Media E včetně navigace. Klienti si mohou dále připlatit za metalízu, ale například střešní okno, nebo kožené čalounění už v položkách nehledejme. Španělské ceny začínají na 23.618 eurech za sedan, respektive 25.018 eurech za kombi. To odpovídá částkám od 605.200 do 641.100 Kč.

Na jiných trzích se objeví sedmnáctipalcová kola, respektive motory 1.8 TSI/118 kW (160 k) a 2.0 TSI/155 kW (210 k). Druhý jmenovaný agregát se dodává i s plynulým automatem Multitronic, v tomto případě má nižších 147 kW, tedy 200 koní. Multitronic lze koupit rovněž s výše zmíněným dvoulitrovým turbodieselem.

Tristní situaci Exea dokresluje zpráva španělského Autoblogu, která říká, že prodejci už Last Edition zlevňují až na 20,5 tisíce eur (525.300 korun). Tahle exkurze se Seatu vůbec nepovedla a je to škoda. Exeo totiž nevypadá špatně. Design je sice otázkou osobního vkusu, ale najdou se i tací, kterým se líbí více než originály se čtyřmi kruhy. Ti se ale nikdy nedočkali pohonu všech kol, na němž staví velkou část svých úspěchů originál od Audi.

Aleš Dragoun
Diskuze (40)
24. 7. 2013 16:03
Re: Superb vs. Exeo
Souhlasím, avšak mi nehraje, že by Superb byl převlečený činský Passat přivedený do Evropy. Přeci jenom byl Superb představen v roce 2011 - studie Montreux a čínský passat v roce 2005 ([odkaz] právě na základě pomalu končícího Superbu. Třeba se mýlím, ale předchozí generace čínského passatu vypadala jinak. :-)
15. 6. 2013 01:28
Re: Žádná škoda, pro Exeo nikdo plakat nebude...
Systém, který používali na B7, nové Audi nepoužívají. Podobný pohon čtyř kol je vzácnost, nikdo z konkurence ho nemá. Pravděpodobně nechtěli, aby lezlo do zelí A4 s pohonem všech kol.
Avatar - Parda71 (BMWfans)
13. 6. 2013 22:45
Re: Superb vs. Exeo
Ano, tohle vše já vím a beru to. Ale principiálně se ten strategický krok nepovedl. SEAT věřil, že drahou techniku Audi ve svém kabátě o něco levněji prodá. Já byl vždycky k tomuhle autu skeptický, neb jsem zkrátka neviděl kupce. Pro koho to bylo auto? A kdyby to zase na druhou stranu udělali jinak, levněji a auto prodávali v ceně jako tehdejší Magentis, tak by to zase nebylo strategicky správné prodávat Seata jako low end. Tohle byla ta chyba, to auto nikdy nemělo zaměření. Já to beru jako plácnutí do tmy, metoda hokus pokus. Superb byl v tomhle mnohem lépe promyšlený. Nebo možná Škodovákům lichotím a byl to taky jen pokus, a třeba nad tím takhle nepřemýšleli, ale strategicky byl Superb naplánovaný mnohem lépe.

Souhlas, být laikem tak asi taky Seat řadím k Fiatu :-) Očividně staré vazby v lidech drží.
13. 6. 2013 12:25
oblíbený vůz v Německu
Propadák v Česku, ale celkem oblíbený vůz v Německu. Nejspíš kvůli příslušnosti k A4 se tam stal v roce 2009 firemním autem roku. Jen v letošním květnu si němečtí zákazníci koupili na 346 kusů této odcházející generace.
Exeo - dobré auto za špatný peníz.
Avatar - leone
13. 6. 2013 12:20
škoda, byl to dobrý model !!!!
škoda, byl to dobrý model !!!!, respektive mohl být !!!!....asi před pěti lety jsem o něm uvažoval , ale byl cenově totálně přestřelen,...být tak o 100 -150 tis.levnější,...určitě by se jich potkáválo dnes více,...jaký prostor na slevy cz zastoupení SEATU mělo či nemělo, to nevím,....ale po celou životnost tohoto téměř běžné veřejnosti neznámého modelu,...trvalo na svých pevně stanovených ( nesmyslných ) cenách,...to je nutno, hodnotit kladně >:D >:D ,....jinak jsem velým fans SEATů,...ale co je příliš toho je prostě MOC !!!!