Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST SEAT Ibiza 1,4 16V vs. Škoda Fabia 1,4 16V – Eurosouboj o masy

Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
Škoda Fabia
29 Fotogalerie
Ibiza versus Fabia? Ještě před několika lety šlo o velmi podobné vozy. Dnes toho mají společného méně, než bychom od koncernových dvojčat čekali. Osobitý styl má každý z nich, ale design přece není vše...

Oba dva vozy stojí před námi. Španělský SEAT Ibiza nás láká na své dynamické, mladistvé tvary, zatímco česká Škoda Fabia má sobě vlastní styl, který se z čistě praktického zaměření přeorientoval i na emoce. Zde těžko hledat objektivně vítěze, subjektivně zajímavější je širší, nižší Ibiza a její nevšední design. Bude to ale stejné za rok nebo za dva?

Oba příbuzní ale mají nesporně šmrnc, minimálně když se takříkajíc načančají. Fabia s bílou střechou sice sází na známý MINI-efekt, i když aby to bylo dokonalé, měli byste místo naší nádražácké modré zvolit příplatkovou červenou barvu. Ibiza v komunikační brčálově zelené metalíze s lakovanými doplňky exteriéru svítí v ulicích zaplavených stříbrnými a černými auty jako sluníčko… Jen líbivý vzhled ale dnes již rozhodně nestačí, a tak se pojďme podívat do jejich útrob.

Uvnitř: Téměř remíza

Po otevření dveří nás v obou případech čeká dobře slícovaný a bytelně postavený interiér, kde mají hlavní roli poměrně kvalitní plasty. SEAT sází na uspořádání palubní desky s důrazem na řidiče, takže rádio či panel ovládání klimatizace je mu lépe dostupný. Oproti Fabii působí palubní deska živějším a mladistvějším dojmem, však také nová Ibiza míří zejména na mladé lidi. Takže nevadí ani o něco menší míra použití měkčených, nebo alespoň se tak tvářících plastů, než je tomu ve voze z Mladé Boleslavi. Škoda Fabia sice nenabízí tak trendy interiérový design (jakoby se taky na emoce zapomnělo), místo toho sází na léty ověřené, pro automobilku se šípem ve znaku typické uspořádání. Lépe čitelné přístroje a ukazatele nalezneme ve Fabii, v SEATu jsou o poznání menší a zejména na přímém slunci hůře čitelné. Po materiálové i ergonomické stránce nemáme výraznějších výtek vůči žádnému za soupeřů. Nakonec kromě čitelnosti přístrojů rozhodl fakt, že nám interiér SEATu na první pohled přijde až příliš plastový, a tak tento minisouboj nakonec vyhrává Fabia, byť o prsa korejské ženy.

seat skoda fabia testy srovnavacitestyseat skoda fabia testy srovnavacitesty | Zdroj: aczRozměrově je to ale úplně jiná písnička, naplno se totiž projevují odlišné koncepce stavby karoserie. Čtvrtá generace Ibizy těží maximálně z výhod nové koncernové podvozkové platformy pro třídu malých vozů. Vpředu i vzadu mají, dle našich měření, cestující ve španělském voze o šest centimetrů (!) více místa v oblasti loktů než ve Fabii. Naopak plus si z měření interiérů odnáší český vůz za o 4 cm větší vnitřní výšku nad zadními sedáky. Také z měření vnitřního podélného prostoru vyšla Fabia vítězně. V Ibize jsme se ovšem v tomto ohledu necítili nikterak stísněně, a tak tento fakt proto zdaleka nemohl přebít (či alespoň dorovnat) drtivé vítězství SEATu na poli vnitřní šířky interiéru. Ta se nejvíce podílí na subjektivním pocitu dospělejšího vozu, v mnohém připomínajícím o kategorii větší Leon.

Sedadla jsou v obou případech dobrá, pozice za volantem je v SEATu o něco sportovnější, ve Fabii se vpředu sedí trochu více jako na židli, což ale nemusí nutně znamenat mínusové body. Velikost i výška sedáků nad podlahou vzadu je u Ibizy výborná (370 mm), u Fabie bychom přivítali o něco rozměrnější přední sedáky, zejména do šířky. Přeci jen, Češi jsou proslulí rozšířením těl i nadváhy v populaci. Pokud často cestujete letadlem, upoutá vás v interiéru Ibizy strop, který by jako z oka vypadl vnitřním bočním panelům z dopravních letadel.

seat skoda fabia testy srovnavacitestyseat skoda fabia testy srovnavacitesty | Zdroj: acz
 

Výhled dopředu ven z vozu je v případě Ibizy standardně dobrý, Fabia ovšem za svým konkurentem ztrácí další cenné bodíky. Přední sklo je malé a navíc končí dále vpředu, což má za následek zhoršený výhled vzhůru (například pokud stojíte pod semafory) i šikmo vpřed. Výhled vzad je u obou vozů již velmi podobný, i zde ovšem Fabia v přímém porovnání ztratila.

Přístup konstruktérů z Mladé Boleslavi je svým způsobem unikátní. Kdybychom se na Fabii dívali jako na auto pro čtyři dospělé cestující, asi byste na čtyřech metrech délky nenašli vhodněji vymyšlený interiér. Když jsou vzadu jen dva a ti vpředu nemají do šířky nadměrné rozměry, snadno se s malou šířkou interiéru vypořádáte. Kdo přesedne z auta jen o kategorii většího, bude chvíli trpět o výplň dveří obouchaným loktem.

Ibiza plýtvá prostorem nad půdorysem mnohem více než Fabia. Jde o auto navržené podle dnes tak moderní školy, s dlouhým čelním sklem, které končí daleko vpředu, s vzdušným interiérem, který je výrazně širší. Interiér nemá takovou efektivní výšku jako Fabia, ale ta v tomto ohledu doslova vyčnívá, projevuje se to na jejím vnějším designu a dokonce ani mnozí skalní zákazníci jí to nejsou ochotní odpustit.

Bylo by zajímavé sledovat, jak by si Fabia vedla, pokud by stála na stejné platformě, jako Ibiza. Jsme přesvědčeni, že výsledný verdikt tohoto srovnávacího testu by byl z velké části zcela jiný. Ale nepředbíhejme.

Přeborník na kufry: Fabia

Kde Fabia zcela neohroženě vládne je zavazadlový prostor, jeho velikost, přístupnost a variabilita. V absolutní velikosti sice Ibiza neztrácí příliš (Fabia 300/1000 litrů, Ibiza 284/900 l), automobil od Škody ale jasně kraluje ve velikosti a tvaru vstupního otvoru jakož i v přístupnosti (výšce nakládací hrany zavazadlového prostoru - 650 vs. 700 mm). Českého milovníka víkendového chalupaření, stejně jako rodinu s dětmi tak Fabia uspokojí o něco snáze než Ibiza a i proto tento dílčí souboj vyhrává.

Jízdní vlastnosti: Novější je lepší

seat skoda fabia testy srovnavacitestyseat skoda fabia testy srovnavacitesty | Zdroj: aczÓda na novou podvozkovou platformu pokračuje i když nápravy mají v zásadě standardní konstrukci vpředu se vzpěrami McPherson a vzadu s vlečenými rameny, spojenými zkrutnou příčkou. Podvozky se liší v detailech, které pak dělají rozhodující odchylky.

Ibiza radostněji poslouchá pokyny, které k jejím předním kolům vyšlete. Posilovač je stejně jako ve Fabii trochu více starostlivý, zpětná vazba je ale o stupínek lepší. Přesnost řízení nelze ani u jednoho z vozů, vzhledem k určení obou konkurentů, výrazněji kritizovat. Pokud ale s vozem plánujete i nějaké to sportovní svezení, připište si k Ibize další bodík navíc. Ve Fabii jde se všemi důležitými ovládacími prvky manipulovat velmi lehce (řízení, řazení, pedály) a to sportovního ducha rozhodně nepodporuje. Oba dva vozy nejsou moc kamarádi se silným bočním větrem či příčnými nerovnostmi, městské prostředí plné kočičích hlav či propadlých kanálů lépe zvládá Ibiza.

Řadit vás bude bavit v obou těchto vozech. Dráhy i kulisa jsou tradičně velmi dobré, u Fabie jsme museli při řazení vynakládat o něco menší sílu. To je na jednu stranu chvalitebné, v Ibize ale máte řadičku blíže na dosah, při změně rychlostních stupňů překonáváte o něco větší odpor a cítíte se tak více vtaženi do děje. Celkově vzato je ale řazení u obou konkurentů výborné, což je vzhledem k použitým agregátům důležité zjištění. Obě dvě benzinové jednotky je totiž potřeba točit, chcete-li z nich vydolovat ochotnější reakci na sešlápnutí plynového pedálu.

seat skoda fabia testy srovnavacitestyseat skoda fabia testy srovnavacitesty | Zdroj: acz
 

Motor: Shoda pod kapotou

Pod kapotou se sešly shodné základní čtyřválce – čtrnáctistovky – takže papírově si oba konkurenti mohou podat se svými 63 kW při 5000 ot./min. a 132 Nm při 3800 ot./min ruce. Srovnávací jízda ukázala, že šestnáctiventilový benzinový agregát se subjektivně více doma cítí pod kapotou Ibizy. Ve Fabii musí sice rozhýbávat nějaké ty kilogramy navíc, oněch 33 kilogramů se ale při reálné jízdě těžko může projevit. Co ale již může hrát svou roli je obutí. Španěl totiž v pozdním podzimu vsadil, na rozdíl od Škody s jejím širokým zimním obutím, na letní pneumatiky.

Při vyšších rychlostech dojde nepatrně dříve dech Fabii, která je zde i o něco méně stabilní než Ibiza. Aerodynamickému hluku lépe vzdoruje sportovněji střižená karoserie SEATu, celkově je ale v obou vozech (pokud si odmyslíme vyšší hluk od zimního obutí) při rychlostech okolo 100 km/h ještě příjemně klidno. Přeci jen o něco lépe je ale odhlučněn motorový prostor Ibizy.

Hmotnost: Ibiza shodila kila

Moderní malá auta se čtyřválcovým motorem dnes váží asi 1100 kg. V tabulce jsou námi naměřené reálné hmotnosti obou testovaných vozů. SEAT slibuje lehčí auto a ono také lehčí je, konkrétně o 33 kg. Příplatková výbava navýšila pohotovostní hmotnost přibližně o šest desítek kilogramů u obou vozů proti údajům v technických průkazech.

Škoda je správně – vzhledem k větší přepravní kapacitě – připravena i nomenklaturně na vyšší užitečné zatížení. Ani 437 kg, které lze naložit do SEATu, není špatná hodnota.

Ibiza se chlubí nepatrně lepším rozložením hmotnosti mezi nápravy 60/40.

HmotnostiIbizaFabia
Pohotovostní hmotnost dle TP [kg]10251060
Celková hmotnost dle TP [kg]15261575
Užitečná hmotnost [kg]501515
Naměřená pohotovostní hmotnost [kg]10891122
Naměřené zatížení přední nápravy [kg]658680
Naměřené zatížení zadní nápravy [kg]431442
Rozložení hmotn. mezi př./zad. nápr. [%]60/4061/39
Nadváha (rozdíl skutečné a udávané poh. hm.) [kg]6462
Skutečná užitečná hmotnost [kg]437453

Spotřeba paliva: Očekávaná rovnost

Co se týče spotřeby, tak zde jsou na tom oba vozy – podle očekávání – téměř shodně. Při jízdě reálnou rychlostí 100 km/h si ze 45litrové nádrže vyžádá agregát Ibizy vynikajících 4,9 l Naturalu 95 na sto kilometrů, pokud zrychlíme na tuzemský dálniční limit, zvýší se spotřeba na 7,8 litru. Otáčky motoru mají v těchto režimech hodnotu 3000 resp. 3800 ot./min. U Fabie jsme naměřili hodnoty sice o něco vyšší – 5,1 a 8,2 l/100 km, diferenci lze přičíst na vrub vyšší stavbě karoserie, zimnímu obutí a větší šířce pneumatik. Otáčky motoru (zpřevodování) byly při testovacích rychlostech shodné.

seat skoda fabia testy srovnavacitestyseat skoda fabia testy srovnavacitesty | Zdroj: acz
 

Finance: Lámání chleba?

Konečně se dostáváme ke kapitole, která bývá při výběru vozu ze třídy malých aut klíčová. Finální cena srovnatelně vybavených automobilů se shodnými pohonnými jednotkami náš souboj dost možná v praxi ukončí.

Vezměme tedy Fabii v prostřední výbavě Ambiente a Ibizu v cenově a výbavově odpovídající výbavě Reference a dorovnejme oba vozy na přibližně stejnou úroveň. Většinu z důležitých příplatků vidíte dole v tabulce.

Ceny a výbava [Kč]Ibiza ReferenceFabia Ambiente
Základní cena v dané výbavě304.900,-289.900,-
Čelní airbagySS
Boční airbagySS
Hlavové airbagy5.500,-7.000,-
ABSSS
Stabilizační systém10.000,-15.000,-
Manuálně regulovaná klimatizace20.000,-10.000,-*
Automaticky regulovaná klimatizace-32.000,-
Autorádio s CD7.500,-8.000,-
DVD navigační systém-35.000,-
Metalický lak10.900,-8.500,-
Centrální zamykání s d.o.SS
Elektricky ovládaná okna vpředuSS
Elektricky ovládaná okna vzadu-**5.000,-
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhříváním2.500,-S
Kola z lehkých slitin 15"11.500,-12.000,-
Mlhové světlomety5.500,-S
Vyhřívání předních sedadel5.500,-5.000,-
Palubní počítač-**S
Parkovací senzory vzadu3.900,-9.000,-
Xenonové světlomety-**-
Vnější zpětná zrcátka v barvě vozu-**S
Tempomat4.900,-9.000,-

* Sada Ambiente Plus obsahuje klimatizaci Climatic, SunSet, šedý pruh na čelním skle

** Jen s vyšší výbavou

Základní výbavy obou vozů jsou si velmi podobné a v celkovém účtování vychází v takřka shodných výbavách (SEAT nutno dovybavit mlhovkami a zpětnými zrcátky s el. ovládáním) španělský vůz o 23.000,- dráž. Jeho nevýhodou v této základní verzi je nemožnost objednání některých prvků výbavy, které například Škoda Fabia má ve stupni Ambiente ve výbavě základní. Konkrétně se jedná například o vnější zpětná zrcátka v barvě vozu či palubní počítač.

V rámci nových ceníků Škody pořídíte do Fabie Ambiente sadu Ambiente Plus s klimatizací, zatmavenými skly od B-sloupku dozadu za 10 tisíc, což nabídku SEATu znevýhodňuje. Divili bychom se, kdyby se ceny Ibizy z června 2008 hlavnímu rivalovi brzy nepřizpůsobily.

Škoda zdánlivě boduje svou širokou nabídkou další příplatkové výbavy, kde nechybí navigace, automatická klimatizace či měnič na 6 CD. Tyto prvky jsme u SEATu v ceníku hledali marně, ale kdo chce lépe vybavenou Ibizu, má k dispozici ještě stupně Stylance a Sport. V nich je na rozdíl od Škody možno zakoupit třeba bi-xenonové světlomety s natáčením za atraktivních 16.900,- Kč nebo panoramatickou střechu za stejné peníze. SEAT asi správně předpokládá, že navigační úlohu bude u jeho zákazníků na českém území v této třídě řešit přenosný přístroj za zlomek ceny vestavěné navigace.

Co se týče momentálních slevových akcí, u SEATu můžete do konce roku zakoupit skladové vozy s motory 1,2 a 1,4 ve výbavách Reference a Stylance o 30.000,- levněji. U Škody nedávno proběhlo snížení cen, ale přesto zřejmě novou Fabii pořídíte ještě levněji vzhledem k větším skladovým zásobám obchodní sítě Škody než SEATu.

Mládí vpřed

Na body, i když poměrně těsně, vítězí SEAT. Přes o něco vyšší pořizovací cenu se stává vítězem našeho testu. SEAT Ibiza sbírá body hlavně v oblasti jízdních vlastností, dospěleji působícím uspořádání interiéru, odhlučnění a výhledu z vozu. Pro SEAT hovoří i lepší výsledek v bezpečnostních testech Euro NCAP.

Fabia získává většinu ztracených bodů zpět díky své lepší využitelnosti, snadnému nastupování a prostornějším interiéru na výšku. Nedivili bychom se, kdyby Fabii kvůli jejím přednostem zvolili spíše starší zákazníci.

Mladým jistě nebude vadit horší přístupnost o málo menšího zavazadlového prostoru Ibizy, trochu obtížnější nastupování a méně místa na zadních sedadlech na výšku. Dojem z řízení většího auta bude hrát důležitou roli u zákazníků, kteří hledají spíše rodinné auto i na delší cesty. Ne, že by Fabia nezvládla jízdu na dovolenou, ale z cesty samotné budete mít trochu méně radosti než při jízdě v Ibize.

seat skoda fabia testy srovnavacitestyseat skoda fabia testy srovnavacitesty | Zdroj: acz
 

SEAT Ibiza 1,4 16V Reference

První cena vozu289.900,- Kč (1.2 12V (51 kW), Reference)
První cena vozu s testovanou motorizací304.900,- Kč (1.4 16V (63 kW), Reference)
Základní cena testovaného vozu304.900,- Kč (1.4 16V (63 kW), Reference)
Cena testovaného vozu vč. příplatků362.800,- Kč (1.4 16V (63 kW), Reference)

Plusy

  • velmi dobré jízdní vlastnosti
  • přesné řazení a řízení, optimální nastavení posilovače řízení
  • nadprůměrná bezpečnost, dobré zpracování
  • pohodlná sedadla
  • poloha za volantem
  • pocit jízdy s větším autem
  • lepší výsledek v testu Euro NCAP

Minusy

  • horší přístup do zavazadlového prostoru
  • menší vertikální prostor nad sedadly vzadu
  • horší čitelnost přístrojů
  • nevhodné umístění spínače varovných světel
  • bezpečnostní pásy vpředu nelze výškově nastavit
  • vyšší cena

Škoda Fabia 1,4 16V Ambiente

První cena vozu229.900,-Kč (1,2 HTP, Classic)
První cena vozu s testovanou motorizací274.900,-Kč (1,4 16V, Classic)
Základní cena testovaného vozu289.900,-Kč (1,4 16V, Ambiente)
Cena testovaného vozu vč. příplatků375.800,-Kč (1,4 16V, Ambiente)

Plusy

  • kvalitní materiály a zpracování
  • velikost a využitelnost zavazadlového prostoru
  • místo nad hlavou a u kolen
  • bezkonkurenční prostor vzadu (ale jen pro 2 cestující)
  • snadné nastupování
  • přesné řízení a řazení
  • dobré jízdní vlastnosti
  • optimální nastavení složení standardní výbavy
  • šíře nabídky příplatkové výbavy

Minusy

  • horší výhled do boku a šikmo vpřed
  • pocit menší volnosti vpředu, přístrojová deska zasahuje do interiéru
  • úzký interiér, spíše 4místné než 5místné auto
  • řidičovo pravé koleno v nepříjemném kontaktu s přístrojovou deskou (u 2DIN rádií)
  • vyšší spotřeba