Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat Leon Cupra: 280 koní a samosvorný diferenciál

Jan Mička
Diskuze (152)

Seat zveřejnil oficiální fotografie nového Leonu Cupra. Vůz se představí na ženevském autosalonu.

Vůz bude dostupný jak v pětidveřové, tak i třídveřové variantě SC. Od běžných verzí jej na první pohled rozeznáte podle pozměněného vzhledu v čele s plně ledkovými předními světly, dynamickým předním nárazníkem, zadním difuzorem s dvojicí koncovek výfuku a specifickým designem 18“ a 19“ kol. Nechybí ani černá zrcátka či specifické plakety se závodní šachovnicí.

I uvnitř na první pohled poznáte, že nesedíte v obyčejném Leonu. Vůz dostal sportovní tříramenný volant s perforovanou kůží v místech úchopu, anatomická sedadla či hliníkové pedály. Výplně dveří zdobí slušivé červené linky, nechybí ani již zmíněné plakety Cupra.

Pod kapotou najdeme přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec TSI koncernu Volkswagen. Agregát bude dostupný ve verzích s výkonem 195 kW (265 koní) a 206 kW (280 koní), přenos síly na vozovku má na starosti přední náprava. V obou případech má točivý moment hodnotu 350 N.m. Přenést takovou porci může být pro jednu nápravu problematické, Seat však novou Cupru vybavil samosvorným diferenciálem s mírou sevření až 1.600 N.m, který je schopen poslat až 100% točivého momentu na jedno kolo. Standardem je také progresivní řízení či adaptivní podvozek DCC. Na výběr bude mezi manuální šestistupňovou nebo dvouspojkovou převodovkou DSG.

Vůz je postaven na koncernové platformě MQB, díky čemuž je o 55 kilogramů lehčí než srovnatelně vybavený vůz minulé generace. Silnější varianta Cupra 280 s převodovkou DSG zrychlí z klidu na 100 km/h za 5,7 sekundy, verze s manuální skříní je o desetinu sekundy pomalejší. Slabší varianta se 195 kW je v obou případech o desetinu sekundy pomalejší. O bezpečné zastavení se postará posílený brzdový systém.

Přestože je vůz silnější než předchůdce, je zároveň i úspornější a šetrnější k životnímu prostředí. Obě výkonové varianty vykazují kombinovanou spotřebu 6,4 l/100 km s převodovkou DSG, verze s manuální skříní přidá dvě deci. Ve srovnání s předchůdcem se však podařilo ušetřit citelných 41 gramů emisí CO2 na ujetý kilometr (149 a 154 gramů).

Sportovně založené řidiče potěší dvojí nastavení bezpečnostních systémů. V první fázi se omezí kontrola trakce a stabilizační systém se přepne do sportovního režimu, ve druhé fázi se stabilizace zcela vypne a řidič tak bude mít nad vozidlem stoprocentní kontrolu. Systém byl vyvinut speciálně pro novou generaci Leonu Cupra. Ruku v ruce s tím jde i možnost nastavení jednoho z režimů Comfort, Sport nebo Cupra, v každém z nich automobil změní charakteristika řízení, automatické převodovky nebo odezva na sešlápnutí plynového pedálu.

Ostrý Seat si odbude světovou premiéru na březnovém autosalonu v Ženevě. Podle současných informací k zákazníkům nejprve dorazí třídveřová verze SC Cupra, pětidveřová karoserie přijde později. Vůz bude na českém trhu v prodeji od konce května.

Jan Mička
Diskuze (152)
10. 1. 2014 09:21
Re: Seat se vytáhl
Samozřejmě šlo by to...ale Cupra je prostě Cupra...ta stará dobrá Cupra...ostrý rychlý hatchback...tím, že by tomu dali kombi by to prostě zprznili...už by to nebylo tak zajímavé, chápeš?
Kombi můžou dát na Oktu, tam je to jedno, Okta nikdy nebyla jako Cupra, Focus RS, Golf R ... Okta bude vždycky jenom obyčejný rodinný auto nic víc, i kdyby měla čtyři výfuky :-)
Stejný je to třeba s Focusem ST...kombi ano, ale RS v kombi nebude...to je prostě hřích zabít takové auto kombíkem...chápeš?
Proto ať mají kombi FRko, ale ne Cupru proboha...to už by mohli Toyobaru dělat taky v kombi nemyslíš?

To, že by si to v dnešní zvrácené době někdo koupil je věc jiná...
9. 1. 2014 12:38
Re: 280
V první řadě, pointou diferenciálu se zvýšenou svorností je zlepšení přenosu síly, ne zpříjemnění řízení. Pokud zdrojem problémů není otevřený diferenciál, tak by LSD situaci zlepšit neměl. Naopak ji může zhoršit. Samozřejmě, když máš elektronicky řízený systém, můžeš se snažit problém vyřešit na úrovni diferenciálu místo na úrovni posilovače řízení (nebo mohou spolupracovat).
Avatar - white label
9. 1. 2014 11:03
Re: 5,7s
Neboj, určitě v tom podobně nejsi sám... >:-[]
Avatar - iudex
9. 1. 2014 08:37
Re: 280
Z technického hľadiska Ti to už vysvetlili hoši nado mnou, ja z praktického hľadiska dodám, že GTI Performance nemá ani náznak torque-steeru, ten e-dif je natoľko efektívny, že žiadne trhanie volantu z rúk sa nekoná. Tvrdím, že GTI by zniesol 50 koní navyše a na riadení by sa to prejavilo len minimálne. Na rozdiel od takého Focusa ST, ktoré má síce o 20 koní viac (čo nie je nijak extra rozdiel), ale bez samosvoru doslova vytrháva volant z ruky a to nielen pod plynom v zákrute, ale aj pod plným plynom rovno. Takže to nie je o absolútnom výkone, ale o použitej technike a jej naladení a zo skúsenosti s GTI perf. verím, že ani silnejšia Cupra s touto technikou nebude trhať volant z rúk.
9. 1. 2014 08:13
Re: 5,7s
Přemýšlím nad tím od té doby, co to napsal a dělá mi velký problém, přemýšlet nad tím seriózně. >:D >:D