14.1. 2017 Svět motorů

Sebastien Ogier a Jari-Matti Latvala hovoří o novém angažmá u Fordu a Toyoty

 

Sebastien Ogier, čtyřnásobný mistr světa v rallye, změnil angažmá. O pátý titul se pokusí v barvách týmu Ford. Stejně tak matador Jari-Matti Latvala si musel před pár měsíci hledat nový tým. Od ledna bude sbírat body pro Toyotu Gazoo Racing.

Nemám co ztratit

Sebastien Ogier, čtyřnásobný mistr světa v rallye, změnil angažmá. O pátý titul se pokusí v barvách týmu Ford.

Francouze čeká desátá sezona v šampionátu MS. Dosud řídil citroëny, škodovku, volkswagen a teď ho čeká nová etapa s modrým oválem ve znaku.

Vzpomenete si na okamžik, kdy jste se dozvěděl o odchodu Volkswagenu z rallye?

Přišlo to nečekaně. První dojem byl šílený, když se něco dozvíte a mozek to odmítá přijmout. Chtěli jsme oslavit čtvrtý titul, místo toho přišla tahle informace. Při poslední loňské soutěži v Austrálii nebylo vůbec jednoduché dostat z hlavy myšlenku, že to všechno kolem nás končí.

Máte po zisku čtyř titulů mistra světa ještě další motivaci?

Vítězství je příjemný pocit, ale za roky strávené u Volkswagenu se pro mě stal normální. Vždyť se mi povedlo vyhrát jednatřicet soutěží mistrovství světa. Když jsem začínal, bylo mou snahou získat titul šampiona. To se mi povedlo nejprve v juniorské kategorii a potom čtyřikrát v posledních letech. Uvidíme, co přinese budoucnost.

Nemáte obavu, že v roce 2017 nemusíte obhájit titul šampiona?

Dosáhl jsem toho dost a nepotřebuji nikomu nic dokazovat. Letos nemám co ztratit.

Berete jako výzvu soutěžit v týmu Ford, který vede ikona světových rallye Malcolm Wilson?

Je to nová motivace, abych pomohl pozvednout tým, který už deset let čeká na titul v hodnocení značek. A jezdecký šampionát vyhrál… Vidíte, to si nevzpomínám. (pozn.red.: Podařilo se to Arimu Vatanenovi v roce 1981, o dva roky později se Sebastien Ogier narodil.)

Proč jste zvolil tým M Sport, který provozuje speciály Ford?

Bylo příjemné vidět nadšení a zápal lidí, aby mě se spolujezdcem Julienem dostali do týmu. Fascinuje mě elán, který Malcolm Wilson šíří kolem sebe při práci. Nemáme takový rozpočet jako soupeři, ale entuziasmus může tento hendikep překonat a přinést dobré výsledky.

Co říkáte na týmového kolegu Estonce Otta Tänaka?

Loni předvedl hodně dobré výkony. Ještě se dobře neznáme, ale působí jako slušný kluk.

Jak hodnotíte nové předpisy pro vozy WRC?

Každý pilot touží po vyšším výkonu a to nové řády mistrovství světa umožňují. Auta budou zásluhou širších přítlačných křídel a nové aerodynamiky vytvářet větší přítlak, což nám dovolí vyšší rychlost.

Do jaké míry se loni v létě změnil váš život po narození syna Tima?

Mám teď na věci kolem sebe jiný pohled. Je pro mě mnohem těžší opouštět domov. Nezměnil se můj profesionální přístup, ale chci trávit více času s rodinou.

Daří se vám dělit čas mezi manželku a syna na straně jedné a mezi závody podle svých představ?

Cítím se vyrovnanější v situacích, jakou bylo odstoupení Volkswagenu z rallye. Je přede mnou velký životní úkol být dobrým tátou. Nechci přijít o chvíle, kdy Tim začne mluvit. Věřím, že ho manželka Andrea naučí ze všeho nejdříve říkat, že táta je doma.

Sebastien Ogier

  • Narozen: 17. 11. 1983
  • Debut v MS: Mexiko 2008
  • Starty v MS: 110
  • Vítězství: 38
  • Stupně vítězů: 56
  • Vyhrané RZ: 479
  • Body MS: 1517
  • Největší úspěchy: mistr světa 2013, 2014, 2015, 2016 (Volkswagen), juniorský mistr světa 2008 (Citroën)

Vracím se domů

Matador Jari-Matti Latvala si musel před pár měsíci hledat nový tým. Od ledna bude sbírat body pro Toyotu Gazoo Racing.

Finský soutěžák má za sebou dlouhodobější zkušenosti hlavně s fordy, jezdil však také se subaru, volkswagenem, ale i toyotou. K japonské značce se vrátil.

Jaký je to pocit, být součástí Toyoty Gazoo Racing?

Jsem rád, že jsem v Toyotě ve chvíli, kdy po mnoha letech znovu vstupuje do šampionátu. Jako kdybych se vracel domů. Vzpomínám si, jak jsem v roce 2005 startoval ve Finsku s Corollou WRC. V domácí garáži mám čtyři toyoty.

Co můžete po několika dnech zkoušek říct o Yarisu WRC?

Rozhodně má velký potenciál, ale dál na voze ještě musíme pracovat a z toho mám radost. Vím, že rok 2017 bude hodně o testování vozu, ale jsem za tuhle šanci vděčný.

Stihl jste už rozpoznat přednosti auta i to, co je potřeba ještě vylepšit?

Spokojený jsem s aerodynamikou, silou vozu a brzdami. Ale některé věci ještě potřebují čas a vývoj, to bylo cítit například u zavěšení kol na asfaltu. Další testování ukáže, které nastavení je nejlepší a autu nejvíc vyhovuje. To bývá u nových modelů běžné.

Než Volkswagen oznámil svůj konec ve WRC, stihl jste testovat Polo WRC pro nový ročník. Můžete ho porovnat s Yarisem WRC?

To lze jen těžko, s každým autem jsem jezdil na jiném povrchu. Je složité říct, které bylo rychlejší. S yarisem máme ještě před sebou práci, ale zároveň se v něm cítím dobře. Například na kluzkém povrchu je výtečný.

Můžete popsat pocity po oznámení, že Volkswagen končí v rallye?

Jako když vám někdo sebere půdu pod nohama. Následoval měsíc, kdy nebylo jasné, co se bude dít. Považuji to za nejtěžší období v životě, jen jsem čekal. Věci se začaly hýbat až na začátku loňského prosince. Pak se mi konečně ulevilo a mohl jsem se pořádně nadechnout.

Vnímal jste novou energii?

Rázem jsem našel motivaci. Mým snem je titul mistra světa a teď tu možnost opět mám. V případě, že vstoupíte do šampionátu jako soukromník, můžete udělat dobrý výsledek, ale na celkové vítězství to nestačí.

Neměl jste obavy, že budete v roce 2017 soutěžit jen ve finském šampionátu?

Měl. V polovině listopadu jsem přítelkyni řekl, že to tak možná dopadne. Profesionální řidič musí jezdit. Bez toho ztratí kontakt se svým sportem.

Na jak dlouho jste podepsal s Toyotou smlouvu?

O tom zatím nesmím mluvit, ale vedení společnosti to brzy oznámí.

Krátce před vámi podepsal váš nedávný kolega Sebastien Ogier kontrakt s týmem M-Sport. Jsou teď z přátel rivalové?

Stále jsme kamarádi. Ovšem když vyjedeme na trať v různých barvách, jsme nemilosrdní soupeři.

Šampionát odstartuje v Monte Carlu. Co od něj očekáváte?

Na mokru se může stát cokoliv. Na suchu se uvidí, tam jsem ještě tolik netestoval. Jestliže se vejdeme po prvních třech soutěžích mezi nejlepších pět, budu spokojený.

Jari-Matti Latvala

  • Narozen: 3. 4. 1985
  • Debut v MS: Velká Británie 2002
  • Starty v MS: 169
  • Vítězství: 16
  • Stupně vítězů: 57
  • Vyhrané RZ: 466
  • Body MS: 1310
  • Největší úspěchy: 2. v MS 2010 (Ford), 3. v MS 2012 (Ford), 3. v MS 2013 (Volkswagen), 2. v MS 2014 a 2015 (Volkswagen)

Autoři: Michal Štěpanovský; Martin Tomaides, deník Sport

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Theresa Mayová zůstane v čele britské vlády Theresa Mayová zůstane v čele britské vlády

Britská premiérka Theresa Mayová dnes ustála hlasování…

Trumpův exprávník stráví tři roky ve vězení Trumpův exprávník stráví tři roky ve vězení

Soud na newyorském Manhattanu ve středu poslal Michaela…

Unie stopla Agrofertu dotace kvůli Babišovi. Nevidíme pro to důvod, brání se firma Unie stopla Agrofertu dotace kvůli Babišovi. Nevidíme pro to důvod, brání se firma

Dokud nebude vyjasněna situace okolo možného střetu zájmů…

Investor Rusňák koupil nákupní parky se supermarkety Albert, Billa a Penny Investor Rusňák koupil nákupní parky se supermarkety Albert, Billa a Penny

V Česku se uskutečnila další transakce s obchodními…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě Škoda Scala dostala vychytávku, kterou ocení úplně každý. Hlavně v zimě

Vozy Škoda jsou známé pro svá chytrá řešení. Mnohdy…

Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

 





 
Jízdní dojmy se Škodou Kodiaq RS: Motor, jaký měl mít od začátku

Jízdní dojmy se Škodou Kodiaq RS: Motor, jaký měl mít od začátku

Včera

Takhle rychle jste sedm lidí ve škodovce ještě nikdy nesvezli. Nová Škoda Kodiaq RS má pod kapotou vznětový dvoulitr o výkonu 176 kW a my ho poprvé vyzkoušeli.




Blesk.cz

Extrémně akční sérii dochází dech. Recenze Just Cause 4

Extrémně akční sérii dochází dech. Recenze Just Cause 4

Série Just Cause byla vždy o extrémní a šílené akci, která popírala jakýkoliv realismus nebo zdravý rozum.…

Inspirace: Dárky pro celou rodinu

Inspirace: Dárky pro celou rodinu

Dochází vám nápady? Nevíte, co rodině pod stromeček? Milé dámy a pánové, inspirujte se tipy na to, co vaši…

 

iSport.cz

Pyšný Hubník: Vrba je vítězný trenér, Schick si moc nezahrál

Pyšný Hubník: Vrba je vítězný trenér, Schick si moc nezahrál

Na tváři mu hrál vítězný úsměv. Roman Hubník dovedl svůj tým k dalšímu velkému úspěchu, s Viktorií Plzeň slaví…

Posily Masopust a Ševčík. V čem jsou silní a na koho ve Slavii zatlačí?

Posily Masopust a Ševčík. V čem jsou silní a na koho…

V lize kosí soupeře a honí titul, Evropskou ligu má rozehranou na postup ze základní skupiny. Slavia už ale…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: Kdo je státu nebezpečnější? Mynář, nebo prezident?

Karel Steigerwald: Kdo je státu nebezpečnější?…

Prezidentův Mynář půjde před Vánocemi k soudu, protože se soudí o to, jestli dostal či nedostal prověrku…

Horor, nebo důvod k pobavení? Podívejte se, kde všude může být v Rusku pošta

Horor, nebo důvod k pobavení? Podívejte se, kde…

Rusko je rozlohou největší zemí světa a na mnoha místech je to pořád ještě poměrně chudá země. Ale dopisy či…