Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šéf Mercedes F1: Uhlídat Rosberga a Hamiltona bývá náročné (rozhovor)

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)
Rakušan Torger Christian „Toto“ Wolff šéfuje stáji Mercedes F1, která je jednoznačně nejlepším týmem formule 1 posledních tří let.

Často ho zabírají televizní kamery. Býval automobilovým závodníkem a později se z Tota Wolffa stal úspěšný investor. Odtud vedla jeho cesta do světa formule 1. Tady krotí Lewise Hamiltona a Nika Rosberga, kteří vévodí současné F1.

Hodnotíte svou práci jako úspěšnou, když se dva vaši jezdci srazili v prvním kole v Barceloně?

Máme nejlepší závodníky. Vědí, že nejvyšší prioritou jsou oba vozy v cíli. Současně mají na paměti, že jako tým chceme vyhrát hodnocení jezdců i Pohár konstruktérů. Je to balancování na úzké hraně. Ve Španělsku se stalo něco, co nechce žádný šéf týmu nikdy zažít.

K jejich nehodě došlo třicet závodů poté, co se srazili v Belgii 2014. Dovolil byste oběma jeden střet na třicet velkých cen?

To bych podepsal. Víme přece, jaká rizika podstupujeme, když pouštíme takové piloty proti sobě bez příkazů. Kontakt mezi nimi je tím pádem pravděpodobný. Ne vždy však při něm musí docházet k fatálním situacím, jako byla srážka v Barceloně.

Proč jste reagovali klidněji než před dvěma roky v Belgii, kdy Rosberg zkazil závod Hamiltonovi?

Byli jsme ve hře o první titul týmů i jezdců a nechtěli šance na obě prvenství ohrozit podobnými manévry. Pro mě to byla navíc nová situace. Teď už

mám při jednání s našimi piloty mnohem více zkušeností.

Proč jste mezi nimi nezavedl týmovou režii, když kolidovali v závěrečném okruhu v Rakousku?

Nepřišel její čas. Varovali jsme oba naposledy. Pokud ještě k něčemu takovému dojde, bude to mít pro ně negativní důsledky. Detaily jsou interní záležitostí týmu Mercedes F1.

Není luxus dovolit si situaci, že vaši jezdci bourají, a Mercedes to neohrozí?

Svým způsobem ano. Máme dostatečně rychlý vůz a naše bodová převaha není rovněž zanedbatelná. Pokud jsou týmoví kolegové stále v první řadě

na startu a jde jim jen o vítězství v závodech i šampionátu, může vzniknout problém. Příští rok však možná bude úplně jiná situace. Třeba dojde k soubojům mezi čtyřmi, šesti nebo i více jezdci.

Bývá těžké uhlídat Hamiltona a Rosberga?

Občas je to hodně náročné. Kontroverze a rivalita mezi nimi představuje něco, co není pro zkušeného manažera vůbec snadné zvládnout. Zaměstnáváme dva jezdce číslo 1, kteří mají k dispozici stejnou techniku a možnosti. Řešení jejich situací nám zabírá spoustu času a z dlouhodobého hlediska mohou přijít potíže.

Co máte na mysli?

Z pohledu výkonnosti je zajímavé, když oba tlačí neustále na vyšší výkon auta, zvyšuje se rychlost vozu. Nevýhodou je riziko kolize a zničení materiálu, navíc může dojít ke zhoršení nálady v týmu. Raději bych se vyhnul dramatickým titulkům v novinách a jen vyhrával závody. Nesmíme však zapomínat, že jsme součástí zábavního průmyslu.

Hovoříte o tom, jak se Hamilton mediálně prezentuje v oblastech showbyznysu?

Dokud funguje jako řidič závodního monopostu a přináší Mercedesu výsledky, nebudeme zasahovat do jeho privátních věcí. Každý má právo zvolit si přátele, které uzná za vhodné. To platí pro Hamiltona, Rosberga, mě i jakéhokoliv člena týmu.

Co jste se naučil v posledních dvou letech při práci s Rosbergem a Hamiltonem?

Vím, jak s nimi mluvit, abych z nich dostal to nejlepší. Hrát si na nejvyššího šéfa příliš nepomáhá. Osvědčilo se, že je lepší říkat názory z očí do očí. S každým zvlášť, ale i s oběma najednou.

Nemá Rosbergovo sebevědomí sestupnou tendenci, když přišel o velký náskok a už není lídrem šampionátu?

Mimo závodní vůz se nezměnil. Od Lewise ho dělí devatenáct bodů, což je méně než za vítězství v jedné velké ceně. Nico bývá v této sezoně lepší

v kvalifikaci než Lewis a to může znamenat hodně pro další část šampionátu. Má k dispozici devět závodů a více než 200 bodů k tomu, aby dohnal své dosavadní manko.

Co je nyní z Rosbergova pohledu klíčové?

V této fázi je důležité vyhrát závod, nebo být pravidelně na stupních vítězů. Musí se vyhnout chybám, protože odstoupení z velké ceny může znamenat zásadní ohrožení jeho šancí na titul.

V čem je Hamilton silný?

Má velký talent a rychlost. Když má dobrý den, je neporazitelný. Formule 1 bývá ovšem také o technice a Lewis je jen člověk. Může mít špatné dny, proto nevyhrává každý závod.

Jaké pocity jste měl po vystoupení v Barceloně, které bylo po havárii vašich jezdců tak vzrušující?

Pro formuli 1 bylo dobré, že vyhrál někdo jiný. Pozitivní skutečností bylo vystoupení Maxe Verstappena, jenž se předvedl jako zástupce nové generace závodníků, kteří se začínají prosazovat ve formuli 1. Mám tím na mysli také Pascala Wehrleina, Sebastiana Ocona (oba Manor Mercedes) a Stofela Vandoorna (McLaren).

To znamená, že by mohl být Wehrlein v nejbližších letech jezdcem Mercedesu?

Oba naši současní piloti mají smlouvu do roku 2018. Jakékoliv jiné úvahy jsou předčasné. Pascal se osvědčil vítězstvím v náročném seriálu DTM

(cestovní automobily). U Manoru, který nepatří k nejsilnějším týmům, dělá dobrou práci.

Když testoval tři dny po havárii Hamiltona a Rosberga váš vůz, byla to náhoda?

Ve formuli 1 žádné náhody neexistují. Chtěli jsme zjistit stav vývoje závodního monopostu od člověka, který nám může dát zajímavou zpětnou vazbu.

Co kdyby teď zaklepal na vaše dveře Sebastian Vettel?

Pak bych mu řekl totéž co všem ostatním, kteří projevili zájem závodit pro Mercedes. Nejdříve budeme hovořit s piloty, s nimiž máme smlouvy. Podle

jejich odpovědi budeme řešit další věci.

Musí být nový pilot nutně Němec?

Daimler je mezinárodní skupina. Vždycky chceme mít dva špičkové řidiče bez ohledu na jejich cestovní pas Pokud bude ovšem někdo z nich Němec,

tím lépe.

Pomáhá vám při jednání ve formuli 1 ekonomický, sportovní i technický potenciál, který máte za zády?

Máme špičkový tým, rychlé auto a do budoucna představujeme silnou kombinaci. Přesně takhle mi to říkal Nico Rosberg, když se rozhodl prodloužit

kontrakt.

Věříte si krátce po polovině šampionátu na třetí titul jezdců i týmů?

Nevšiml jsem si, že by nás někdo devět závodů před koncem seriálu korunoval potřetí.

Myslíte si, že vás mohou ještě Red Bull a Ferrari ohrozit?

Red Bull ukazuje, co dokáže, když jeho vůz není hendikepován velkým rozdílem ve výkonu motorů. Renault je letos již dvakrát výrazně vylepšil.

Jaký máte názor na Ferrari?

Ferrari nikdy nemůžete předem odepsat. Nyní evidentně nemá nejlepší období, ale velmi brzy přešlo k vývoji vozu pro sezonu 2017. Nikdy nesmíte

podcenit tým s takovými zdroji a odhodláním.

Jak se díváte na názory Bernieho Ecclestonea, že Mercedes ničí svou dominancí dění ve formuli 1?

Bernie má své kouzlo, když dokáže občas říci něco, co přitáhne pozornost na svět formule 1. Naši výkonnost respektuje, ale jako promotér by pochopitelně chtěl vidět napínavější závody a hodně vítězů. Nová pravidla, jež začnou platit příští rok, možná jeho myšlence pomohou.

Jste na ně připraveni?

Miluji naše inženýry, kteří pracují na aerodynamice vozů. Nevyměnil bych je za nic na světě! Takže ano, jsme.

Nemáte pocit, že Ecclestoneovy názory formuli 1 spíše škodí?

Všichni máme za povinnost F1 nepomlouvat. Zdůrazňováním chyb jsme roztočili negativní spirálu, což není dobré. Měli bychom svoji práci chválit,

nikoliv shazovat.

Jak se díváte na zásahy do pravidel? Především na penalizace za vyjetí jezdce mimo trať.

Stabilita řádů je důležitá. Ve fotbale se také nemění velikost branek ani rozměry hřiště. Pokud si někdo myslí, že dodržováním bílých čar na trati bude ovlivněn čas na jedno kolo, ničemu nerozumí. Dejme pilotům volnost a nechme je závodit.

Je správné, když se formule 1 rozhodla pro další vývoj šestiválcové pohonné jednotky?

Vybrali jsme si cestu hybridů a budeme pokračovat v tomto závodění. Dnešní řešení agregátů je nejzajímavější technologií.

Nemrzí vás, že manželka Susie zanechala kariéry v době, kdy byla testovací pilotkou týmu Williams?

Ačkoliv ujela málo testovacích kilometrů, dokázala by se umisťovat ve středu výsledkové listiny. Její snaha mě utvrdila v tom, že pro formuli 1 je

dobré mít ženu za volantem. Určitě by to vyvolalo zvýšený zájem médií, která dosud nemají nic společného s motoristickým sportem.

Během necelých osmi let za sebou máte raketově úspěšnou kariéru. Čeho chcete ještě dosáhnout?

Když mi dojdou nápady nebo nebudu spokojený s tím, co se kolem mě děje, možná toho nechám. Do tohoto bodu jsem se však ještě nedostal. Ovšem kdo ví, co přinese budoucnost. Vím, že potřebuji namáhavé až vyčerpávající zaměstnání. Je to podobné jako u Bernieho Ecclestonea, který řídí celou formuli 1. Ohromně ho baví, bez ohledu na obtíže.

Nechystáte se tedy opustit svět F1?

Myslíte, abych na venkově choval holuby nebo pěstoval brambory? Vždyť je mi teprve čtyřiačtyřicet let, žiji naplno a dělám, co mě baví. Ve stáří

třeba budu o podobných věcech uvažovat. Zatím se začínám nudit už po osmačtyřiceti hodinách dovolené.

Torger Christian „Toto“ Wolff

  • Narozen: 12. 1. 1972
  • Stav: ženatý (manželka Susie)
  • Bydliště: Ermatingen (Švýcarsko)
  • Povolání: ředitel týmu Mercedes F1,sportovní šéf stáje Mercedes-Benz Motorsport

Kariéra

  • Jezdec formule Ford (1992–1994)
  • Vítěz závodu 24 hodin Nürburgringu
  • 6. ve FIA GT (kategorie N, vyhrál jeden závod)
  • Rakouské mistrovství rallye (2004–2009)
  • Instruktor Walter Lechner Racing School
  • Manažer týmu Williams F1 (2009)
  • Ředitel týmu Williams F1 (2012)
  • Ředitel týmu Mercedes F1 (2013)
  • Podnikatel v oblasti internetových a technologických investic
  • Strategické finanční operace středních průmyslových společností kótovaných na burze
Michal Štěpanovský
Diskuze (0)