23.9. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

Šéfinženýr Toyoty Prius: Nová generace oblíbeného hybridu je sexy (rozhovor)

Šéfinženýr Toyoty Prius: Nová generace oblíbeného hybridu je sexy (rozhovor)

Pohonné ústrojí čtvrté generace Toyoty Prius je kompletně nové. Auto bude dostupné s dvěma druhy baterií.

Toyota na frankfurtském autosalonu ukázala světu čtvrtou generaci Priusu, která svým netradičním designem opravdu překvapila. Nejen o tvarech hybridní novinky jsme si v exkluzivním rozhovoru popovídali s tím nejpovolanějším, šéfinženýrem Priusu Kodžim Tojošimou.

Vedle tvarů nás velice zajímalo i pohonné ústrojí nového Priusu, které ale Toyota zatím drží v tajnosti. Mnoho detailů neprozradil ani Tojošima, který nám však sdělil, že se bude jednat o zcela nový hybridní systém. Více se o něm dozvíme až na říjnovém autosalonu v Tokiu, kde Toyota techniku nového Priusu definitivně odhalí. Na českém trhu se pak čtvrtá generace Priusu objeví v průběhu jara 2016.

Design nové Toyoty Prius veřejnost šokoval. Zatímco minulé generace byly spíše usedlé, novinka přijíždí s expresivním výrazem. Z jakého důvodu?

Čtvrtá generace znamená, že se Prius stává 18 let starým autem. Po základní a střední škole se Prius dostává na univerzitu a připravuje se být dospělým. Doposud jsme měli styl zdůrazňující jeho čistotu, nyní jsme ale Prius chtěli udělat dospělejší a více sexy. Prius je úsporné auto, měli jsme však rezervy ve vzrušujícím charakteru, což jsme chtěli změnit.

Nepřehlédněte: Toyota Prius živě – Vzkaz z budoucnosti (+video)

Ovlivnil jste tvary Priusu také přímo vy?

Upřímně řečeno jsme design vybrali i na základě mých přání. Jsem totiž uživatel současného Priusu.

Jaký vliv na design měla nová platforma TNGA, na jejímž základě je Prius čtvrté generace postaven?

Díky snížení těžiště nám platforma umožnila navrhnout hezčí tvary. Věříme, že použitím této techniky jsme udělali zábavnější a agresivnější auto.

Co dalšího nová platforma přinesla?

Hlavní důraz při vývoji jsme kladli na snížení těžiště. Řidič ve srovnání s dosavadním Priusem sedí o 60 mm blíže silnici. Snížené těžiště znamená nižší valivý odpor, pomáhá to též bezpečnosti a jízdním vlastnostem. Tuhost karoserie jsme přitom zvýšili o více než 6 %.

Jakým způsobem se změnil podvozek Priusu?

Dosavadní platforma používá zadní nápravu tvořenou torzní příčkou. Nový Prius má vzadu lichoběžníkové zavěšení. Až budete auto řídit, sami ucítíte zlepšení.

Bude nová platforma použita i pro další modely?

Tuto specifickou platformu je možné použít pro vozy segmentu C, a to s benzinovými i dieselovými motory.

O pohonném systému nového Priusu zatím nemluvíte. Můžete nám k němu přesto něco prozradit?

O detailech pohonné jednotky dnes nemůžu mluvit. Hybridní ústrojí je nicméně kompletně nové, vyvíjeli jsme ho na čistém papíře. Účinnost pohonného systému je o osmnáct procent vyšší, samotný spalovací motor je účinnější o čtyřicet procent.

Spekuluje se o tom, že v novém Priusu nabídnete dva druhy baterií. Je to pravda?

Řeknu k tomu jen to, že použijeme lithiové i niklové baterie. Co se týče výkonu, nebude mezi nimi rozdíl. Lithiové baterie budou kompletně nové.

K tématu: Toyota Prius 2016 je tady, nabízí větší rozměry a výrazný design

Ve Frankfurtu představujete též RAV4 s hybridním pohonem. Byly nový Prius a hybridní RAV4 vyvíjeny společně?

Ne, techniku Priusu jsme vyvinuli pouze pro tento hybrid. Naše know-how ale použijeme také v dalších modelech.

V současnosti vedle Priusu prodáváte i Prius plug-in hybrid, MPV Prius+ a malý hatchback Prius c. Dočkáme se v nové generaci stejných variant?

K tomu v současnosti nemůžu nic říci. Prozradím však, že plánujeme postupně nabídnout různé verze.

Aktuálně jsou velice populární crossovery. Mohl by vzniknout Prius s takovou karoserií?

Díky platformě TNGA můžeme vyvinout různé vozy. Sedany, crossovery i sporťáky. Platformu použije třeba nové malé SUV s označením C-HR, jehož sériovou verzi představíme na jaře v Ženevě. Auto bude dostupné i jako hybrid.

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan je na cestě k prezidentské obhajobě Erdogan je na cestě k prezidentské obhajobě

Turecký prezident Recep Tayyip Erdogan je na cestě k…

Praha jako vzorové město: podle studie má jednu z nejvyspělejších dopravních sítí Praha jako vzorové město: podle studie má jednu z nejvyspělejších dopravních sítí

O šest příček si polepšilo hlavní město České republiky v…

Zeman změnil plány. Babiš a Hamáček míří do Lán Zeman změnil plány. Babiš a Hamáček míří do Lán

Prezidentovo prohlášení v rozhovoru pro blesk.cz, že…

Část Britů se nechce smířit s odchodem z Evropské unie Část Britů se nechce smířit s odchodem z Evropské unie

Devět měsíců před předpokládaným termínem brexitu stále…

 
 

Přidat názorDiskuse: Šéfinženýr Toyoty Prius: Nová generace…












Blesk.cz

Xiaomi Black Shark zkusí zaujmout podruhé. Tentokrát jako modrý žralok

Xiaomi Black Shark zkusí zaujmout podruhé. Tentokrát…

Herní smartphone Black Shark od Xiaomi byl představen v dubnu, ovšem již zítra bude chtít zařízení své…

Past na turisty: Hotel lákal na obří kulečník, stůl byl spíš pro trpaslíky!

Past na turisty: Hotel lákal na obří kulečník, stůl…

Vychytralost některých lidí je občas natolik fascinující, že se člověk ani nemůže zlobit. V některých případech…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

ONLINE: Japonsko - Senegal 1:2. Wague přiblížil Afričany k postupu

ONLINE: Japonsko - Senegal 1:2. Wague přiblížil…

Druhé kolo základních skupin finišuje. Ve zřejmě nejvyrovnanější skupině H se jako první střetne Japonsko se…

 

Reflex.cz

Volby v Turecku sledujeme online: Stane se Erdoan tureckým prezidentem i předsedou vlády?

Volby v Turecku sledujeme online: Stane se Erdoan…

Už 16 let je u moci šéf islamistické strany AKP Recep Tayyip Erdoan. Byl už premiérem, prezidentem a teď chce…

Až čtvrtina japonských pracujících uvažovala o tom, že by zabila svého šéfa

Až čtvrtina japonských pracujících uvažovala o tom,…

Podmínky na japonském pracovním trhu jsou tradičně velmi tvrdé a mnoho společností „ždíme“ své zaměstnance…