23.9. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

Šéfinženýr Toyoty Prius: Nová generace oblíbeného hybridu je sexy (rozhovor)

Šéfinženýr Toyoty Prius: Nová generace oblíbeného hybridu je sexy (rozhovor)

Pohonné ústrojí čtvrté generace Toyoty Prius je kompletně nové. Auto bude dostupné s dvěma druhy baterií.

Toyota na frankfurtském autosalonu ukázala světu čtvrtou generaci Priusu, která svým netradičním designem opravdu překvapila. Nejen o tvarech hybridní novinky jsme si v exkluzivním rozhovoru popovídali s tím nejpovolanějším, šéfinženýrem Priusu Kodžim Tojošimou.

Vedle tvarů nás velice zajímalo i pohonné ústrojí nového Priusu, které ale Toyota zatím drží v tajnosti. Mnoho detailů neprozradil ani Tojošima, který nám však sdělil, že se bude jednat o zcela nový hybridní systém. Více se o něm dozvíme až na říjnovém autosalonu v Tokiu, kde Toyota techniku nového Priusu definitivně odhalí. Na českém trhu se pak čtvrtá generace Priusu objeví v průběhu jara 2016.

Design nové Toyoty Prius veřejnost šokoval. Zatímco minulé generace byly spíše usedlé, novinka přijíždí s expresivním výrazem. Z jakého důvodu?

Čtvrtá generace znamená, že se Prius stává 18 let starým autem. Po základní a střední škole se Prius dostává na univerzitu a připravuje se být dospělým. Doposud jsme měli styl zdůrazňující jeho čistotu, nyní jsme ale Prius chtěli udělat dospělejší a více sexy. Prius je úsporné auto, měli jsme však rezervy ve vzrušujícím charakteru, což jsme chtěli změnit.

Nepřehlédněte: Toyota Prius živě – Vzkaz z budoucnosti (+video)

Ovlivnil jste tvary Priusu také přímo vy?

Upřímně řečeno jsme design vybrali i na základě mých přání. Jsem totiž uživatel současného Priusu.

Jaký vliv na design měla nová platforma TNGA, na jejímž základě je Prius čtvrté generace postaven?

Díky snížení těžiště nám platforma umožnila navrhnout hezčí tvary. Věříme, že použitím této techniky jsme udělali zábavnější a agresivnější auto.

Co dalšího nová platforma přinesla?

Hlavní důraz při vývoji jsme kladli na snížení těžiště. Řidič ve srovnání s dosavadním Priusem sedí o 60 mm blíže silnici. Snížené těžiště znamená nižší valivý odpor, pomáhá to též bezpečnosti a jízdním vlastnostem. Tuhost karoserie jsme přitom zvýšili o více než 6 %.

Jakým způsobem se změnil podvozek Priusu?

Dosavadní platforma používá zadní nápravu tvořenou torzní příčkou. Nový Prius má vzadu lichoběžníkové zavěšení. Až budete auto řídit, sami ucítíte zlepšení.

Bude nová platforma použita i pro další modely?

Tuto specifickou platformu je možné použít pro vozy segmentu C, a to s benzinovými i dieselovými motory.

O pohonném systému nového Priusu zatím nemluvíte. Můžete nám k němu přesto něco prozradit?

O detailech pohonné jednotky dnes nemůžu mluvit. Hybridní ústrojí je nicméně kompletně nové, vyvíjeli jsme ho na čistém papíře. Účinnost pohonného systému je o osmnáct procent vyšší, samotný spalovací motor je účinnější o čtyřicet procent.

Spekuluje se o tom, že v novém Priusu nabídnete dva druhy baterií. Je to pravda?

Řeknu k tomu jen to, že použijeme lithiové i niklové baterie. Co se týče výkonu, nebude mezi nimi rozdíl. Lithiové baterie budou kompletně nové.

K tématu: Toyota Prius 2016 je tady, nabízí větší rozměry a výrazný design

Ve Frankfurtu představujete též RAV4 s hybridním pohonem. Byly nový Prius a hybridní RAV4 vyvíjeny společně?

Ne, techniku Priusu jsme vyvinuli pouze pro tento hybrid. Naše know-how ale použijeme také v dalších modelech.

V současnosti vedle Priusu prodáváte i Prius plug-in hybrid, MPV Prius+ a malý hatchback Prius c. Dočkáme se v nové generaci stejných variant?

K tomu v současnosti nemůžu nic říci. Prozradím však, že plánujeme postupně nabídnout různé verze.

Aktuálně jsou velice populární crossovery. Mohl by vzniknout Prius s takovou karoserií?

Díky platformě TNGA můžeme vyvinout různé vozy. Sedany, crossovery i sporťáky. Platformu použije třeba nové malé SUV s označením C-HR, jehož sériovou verzi představíme na jaře v Ženevě. Auto bude dostupné i jako hybrid.

Spolupracujeme s TipCars.com
Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou

Japonská telekomunikační firma NTT expanduje do…

Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let

Němečtí dodavatelé velkých průmyslových celků loni…

Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce? Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce?

Přesčasy, práce o víkendech a nízká mzda – tak vypadá…

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil zatím…

 
 

Přidat názorDiskuse: Šéfinženýr Toyoty Prius: Nová generace…













Blesk.cz

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i policii. Prošetřuje ho

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i…

Zpráva o dětské pornografii na počítači prezidenta Miloše Zemana byla překvapivá i pro orgány činné v trestním…

 

iSport.cz

TOP 10 příběhů play off: Marná Sparta, Štichův blikanec i flastry

TOP 10 příběhů play off: Marná Sparta, Štichův…

Play off není jen o výsledcích a gólech. V téhle fázi jsou hlavním tahákem i silné příběhy, které se prolínají…

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli dvojí ceně vstupenek

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli…

V hokejové extralize zbývá v Generali play off už jen čtveřice nejlepších, semifinále začne ve středu 29. března…

 

Reflex.cz

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů, společnost ji u nás nebude nadále vyrábět

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů,…

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Před…