reklama


Seriál o spotřebě: Je úspornější skútr, nebo auto?

Seriál o spotřebě: Je úspornější skútr, nebo auto?

 

Stopětadvacítkový skútr by měl mít nižší spotřebu než auto s malým nafťákem. Nakolik je tento předpoklad správný, zjišťoval Svět motorů.

Náš spotřebový test dává velký smysl nejenom kvůli šíleným cenám benzinu a nafty, ale i proto, že od příštího roku může na stopětadvacítkový skútr usednout každý s řidičákem skupiny B. A nejde jenom o spotřebu. Se skútrem vás nezabrzdí žádná zácpa, stroj navíc zaparkujete prakticky kdekoliv. Nádherná skútrová realita…

Dva stroje, tři trasy…

Na čerpací stanici v Průhonicích stojí dva stroje – Yamaha Xenter 125 a Renault Scénic 1.6 dCi. Spotřebové závodníky čekají tři trasy. Nejdřív čistě dálniční úsek, potom brouzdání po okreskách a silnicích první třídy a nakonec neprodyšná Praha. Start!

TESTOVACÍ STROJE
Renault Grand Scénic 1.6 dCi
Nový dlouhodobý přírůstek ve flotile Světa motorů. Těžký život redaktorské holky pro všechno začal kroutit Renault Grand Scénic s novou vznětovou šestnáctistovkou dCi. Vysoký výkon 96 kW, Renaultem hlášená kombinovaná spotřeba 4,4 litru… My zatím jezdíme v průměru za 5,8 litru, nejvíc času přitom trávíme ve městě. Na jinak vynikajícím motoru trochu vadí výraznější turboefekt. Nový agregát stojí v Grand Scénicu nejmíň 503 900 Kč.
Yamaha Xenter 125
Letošní stopětadvacítková novinka od Yamahy. Skútr s jednoválcem o výkonu 9,2 kW jezdí na velkých šestnáctipalcových kolech – to samo o sobě u skútru znamená komfort, Xenter ale ještě přidává zadní odpružení Monocross (jednotka je uložena šikmo před zadním kolem), kterou používá třeba i vrcholný skútr od Yamahy, model TMax. Skútr má vlastně jenom jednu vrozenou vadu – kvůli velkému kolu nezbylo pod sedačkou skoro žádné místo. Kufr je tak naprostou nutností. Novinkový Xenter 125 přijde na 77 990 Kč.

PRVNÍ ÚSEK - DÁLNICE

Na dálničním úseku se čekalo, že by se skútr mohl spotřebou aspoň přiblížit autu s maloobjemovým turbodieselem. Zatímco jezdec na skútru absolvoval celou trasu se zalomeným pravým zápěstím a stopětadvacítku hnal na plný plyn, řidič scéniku se za ním v poklidu držel s motorem brumlajícím někde kolem dvou tisíc otáček. Těžký chleba pro skútristu. Jel sice naplno, na rovince mu to ale stačilo nejvýš na stovku, z kopce sem tam atakoval stodvacítku, ve stoupání tak tak udržel devadesátku.

Chcete jezdit úsporněji? Vyřazujte na neutrál!

Nervózní z toho byl hlavně řidič autobusu, který se skútristou bojoval už od Průhonic. Na rovinkách byla rychlejší yamaha, do kopce autobus…

Dálniční cíl. Benzinka na 44. kilometru. Řidič scéniku hlásí po necelých čtyřiceti kilometrech jízdy spotřebovaných 2,3 litru nafty. To představuje průměr 5,9 l/100 km. Skútrista mezitím doplňuje po okraj nádrž Yamahy Xenter. dlouho mu to netrvá – počítadlo nakonec ukazuje 1,36 litru. Na sto kilometrů by tak yamaha spotřebovala 3,43 litru. Nečekaně drtivé vítězství pro skútr. A mimochodem. Až na skútru nebo motorce poznáte, zač je toho D1. Něco podobného by se zády nedokázal snad ani tatrovácký polygon.

Průhonice - čerpací stanice na 44. kilometru [km]39,5
Yamaha Xenter 125
Průměrná rychlost [km/h]92,3
Průměrná spotřeba [l]3,43
Cena na jeden kilometr [Kč]1,29
Renault Scénic 1.6 dCi
Průměrná rychlost [km/h]92,3
Průměrná spotřeba [l]5,9
Cena na jeden kilometr [Kč]2,16

 [600×313]

DRUHÝ ÚSEK – MEZIMĚSTO

Nepatrně, jenom o tři deci, ale přece. Na okreskovém úseku se rozdíl ve spotřebě našich strojů zmenšil. Yamaha Xenter s výsledkem 2,65 byla spokojená – míň by to chtělo už opravdové ekozacházení. A spokojená byla i s trasou. Plný plyn na dálnici a závodění s autobusem xenteru úplně nesvědčily, okreskové proplouvání bylo daleko snesitelnější. Skútr se už s nikým nemusel prát, jel vlastně plus minus stejně jako všichni ostatní. Volnější tempo vyhovovalo i scéniku. Na malebných silničkách jenom tak povlával za skútrem, s plynem skoro nedotčeným. Samozřejmě kdyby chtěl, stopětadvacítce by v pohodě ujel. Ale za cenu překročení rychlostních limitů. A to by od scéniku nebylo hezké… Renaultu tak po trase dlouhé 76,6 kilometru zapisujeme pěkný průměr 4,8 litru. A mohlo být ještě líp, kdyby celou cestu naplno neběžela klimatizace. V proskleném scéniku by to ale bez ní bylo na zalknutí.

Čerpací stanice na 44. kilometru - čerpací stanice v Praze na Průmyslové [km]76,6
Yamaha Xenter 125
Průměrná rychlost [km/h]58,2
Průměrná spotřeba [l]2,65
Cena na jeden kilometr [Kč]1,00
Renault Scénic 1.6 dCi
Průměrná rychlost [km/h]58,2
Průměrná spotřeba [l]4,8
Cena na jeden kilometr [Kč]1,76

TŘETÍ ÚSEK – PRAHA

Přichází domácí půda pro skútr. Město. A klasicky naprosto zacpané. Scénic se nejdřív xenteru držel – kousek po Jižní spojce naše stroje zvládly ještě plynule. Pak ale následuje kolona. Scénic musí zastavit, yamaha ale pokračuje nerušeně dál – šine si to svižně mezi auty. A řidič renaultu za chvilku ztrácí yamahu z dohledu. Po sedmnácti kilometrech zastavuje skútr na benzině v Argentinské ulici. Skútrista si může dát svačinu, scénic se hned tak neobjeví. Renault s nevrlou posádkou přijíždí po pětadvaceti minutách. Spokojený skútrista hlásí ještě nižší spotřebu než na okreskách – 2,45 l/100 km. Hlavně proti druhému úseku pomohl nižší rychlostní průměr. Řidič auta mezi zuby procedí, že jel za 7,9 litru. Scénic se občas snažil průměr srazit stop-start systémem. Pak ale kleslo napětí v akumulátoru, ozvala se i klimatizace, že je prý potřeba víc zchladit interiér. A tak měl stop-start utrum. Město představuje jednoznačný skútrový triumf. Tady bude malý stroj vždycky rychlejší a úspornější než auto. A o hodně.

Čerpací stanice na Průmyslové - čerpací stanice na Argentinské [km]17,0
Yamaha Xenter 125
Průměrná rychlost [km/h]41,2
Průměrná spotřeba [l]2,45
Cena na jeden kilometr [Kč]0,92
Renault Scénic 1.6 dCi
Průměrná rychlost [km/h]21,6
Průměrná spotřeba [l]7,9
Cena na jeden kilometr [Kč]2,89

 [600×333]

Spolupracujeme s TipCars.com
Věštec z Omahy Buffet dál ziskový, Berkshire vzrostl o víc jak 6 miliard dolarů Věštec z Omahy Buffet dál ziskový, Berkshire vzrostl o víc jak 6 miliard dolarů

Čistý zisk investiční společnosti Berkshire Hathaway…

Babiš dál povede ANO, ve volbě neměl protihráče Babiš dál povede ANO, ve volbě neměl protihráče

Podpora staronového šéfa byla na celostátním sněmu hnutí…

 
 

Přidat názorDiskuse: Seriál o spotřebě: Je úspornější skútr, nebo auto?



reklama






reklama




Blesk.cz

Mumie na rentgenu: Baron Trenck vydal po 270 letech své tajemství! Válečníka nepostřelili

Mumie na rentgenu: Baron Trenck vydal po 270 letech…

Legendární baron Trenck podstoupil rentgen ve Fakultní nemocnici v Brně! Tedy jeho mimořádně zachovaná mumie,…

Utajená Krampolova láska: Miloval Dvorskou, jenže pak na chodbě přišla studená sprcha!

Utajená Krampolova láska: Miloval Dvorskou, jenže…

Měl každou ženu, na kterou si ukázal. Tedy, skoro každou. Jiří Krampol (78) jako mladý kluk bláznivě miloval…

 

iSport.cz

CELÝ SESTŘIH: Dukla - Karviná 0:0. Střelci spalovali na Julisce šance

CELÝ SESTŘIH: Dukla - Karviná 0:0. Střelci spalovali…

Úvodní utkání sobotního programu fotbalové ePojisteni.cz ligy žádnou branku nenabídlo. Střelci Dukly i Karviné…

Proč talent Král opustil Slavii? Neřekli mi, co se mnou bude, tvrdí

Proč talent Král opustil Slavii? Neřekli mi, co se…

Jeho přestup ze Slavie do Teplic vzbudil poměrně velký ohlas. Jak už je zvykem, jedni ho kritizují, druzí se ho…

 

Reflex.cz

Pravice se mýlí, otcovská dovolená je dobrá věc

Pravice se mýlí, otcovská dovolená je dobrá věc

Včera prošla sněmovnou otcovská dovolená - týden volna pro tatínky po narození jejich dítěte. Opatření je to…

Krvavý příběh varšavského ghetta na silných fotografiích: Z půl milionu Židů nezbyl žádný

Krvavý příběh varšavského ghetta na silných…

Druhého října roku 1940 podepsal Ludwig Fisher, starosta Varšavy, jež byla součástí Generálního gouvernementu,…

 
 
reklama