Seriál o spotřebě: Je úspornější skútr, nebo auto?
Náš spotřebový test dává velký smysl nejenom kvůli šíleným cenám benzinu a nafty, ale i proto, že od příštího roku může na stopětadvacítkový skútr usednout každý s řidičákem skupiny B. A nejde jenom o spotřebu. Se skútrem vás nezabrzdí žádná zácpa, stroj navíc zaparkujete prakticky kdekoliv. Nádherná skútrová realita…
Dva stroje, tři trasy…
Na čerpací stanici v Průhonicích stojí dva stroje – Yamaha Xenter 125 a Renault Scénic 1.6 dCi. Spotřebové závodníky čekají tři trasy. Nejdřív čistě dálniční úsek, potom brouzdání po okreskách a silnicích první třídy a nakonec neprodyšná Praha. Start!
TESTOVACÍ STROJE |
Renault Grand Scénic 1.6 dCi |
Nový dlouhodobý přírůstek ve flotile Světa motorů. Těžký život redaktorské holky pro všechno začal kroutit Renault Grand Scénic s novou vznětovou šestnáctistovkou dCi. Vysoký výkon 96 kW, Renaultem hlášená kombinovaná spotřeba 4,4 litru… My zatím jezdíme v průměru za 5,8 litru, nejvíc času přitom trávíme ve městě. Na jinak vynikajícím motoru trochu vadí výraznější turboefekt. Nový agregát stojí v Grand Scénicu nejmíň 503 900 Kč. |
Yamaha Xenter 125 |
Letošní stopětadvacítková novinka od Yamahy. Skútr s jednoválcem o výkonu 9,2 kW jezdí na velkých šestnáctipalcových kolech – to samo o sobě u skútru znamená komfort, Xenter ale ještě přidává zadní odpružení Monocross (jednotka je uložena šikmo před zadním kolem), kterou používá třeba i vrcholný skútr od Yamahy, model TMax. Skútr má vlastně jenom jednu vrozenou vadu – kvůli velkému kolu nezbylo pod sedačkou skoro žádné místo. Kufr je tak naprostou nutností. Novinkový Xenter 125 přijde na 77 990 Kč. |
PRVNÍ ÚSEK - DÁLNICE
Na dálničním úseku se čekalo, že by se skútr mohl spotřebou aspoň přiblížit autu s maloobjemovým turbodieselem. Zatímco jezdec na skútru absolvoval celou trasu se zalomeným pravým zápěstím a stopětadvacítku hnal na plný plyn, řidič scéniku se za ním v poklidu držel s motorem brumlajícím někde kolem dvou tisíc otáček. Těžký chleba pro skútristu. Jel sice naplno, na rovince mu to ale stačilo nejvýš na stovku, z kopce sem tam atakoval stodvacítku, ve stoupání tak tak udržel devadesátku.
Chcete jezdit úsporněji? Vyřazujte na neutrál!
Nervózní z toho byl hlavně řidič autobusu, který se skútristou bojoval už od Průhonic. Na rovinkách byla rychlejší yamaha, do kopce autobus…
Dálniční cíl. Benzinka na 44. kilometru. Řidič scéniku hlásí po necelých čtyřiceti kilometrech jízdy spotřebovaných 2,3 litru nafty. To představuje průměr 5,9 l/100 km. Skútrista mezitím doplňuje po okraj nádrž Yamahy Xenter. dlouho mu to netrvá – počítadlo nakonec ukazuje 1,36 litru. Na sto kilometrů by tak yamaha spotřebovala 3,43 litru. Nečekaně drtivé vítězství pro skútr. A mimochodem. Až na skútru nebo motorce poznáte, zač je toho D1. Něco podobného by se zády nedokázal snad ani tatrovácký polygon.
Průhonice - čerpací stanice na 44. kilometru [km] | 39,5 |
Yamaha Xenter 125 | |
Průměrná rychlost [km/h] | 92,3 |
Průměrná spotřeba [l] | 3,43 |
Cena na jeden kilometr [Kč] | 1,29 |
Renault Scénic 1.6 dCi | |
Průměrná rychlost [km/h] | 92,3 |
Průměrná spotřeba [l] | 5,9 |
Cena na jeden kilometr [Kč] | 2,16 |
DRUHÝ ÚSEK – MEZIMĚSTO
Nepatrně, jenom o tři deci, ale přece. Na okreskovém úseku se rozdíl ve spotřebě našich strojů zmenšil. Yamaha Xenter s výsledkem 2,65 byla spokojená – míň by to chtělo už opravdové ekozacházení. A spokojená byla i s trasou. Plný plyn na dálnici a závodění s autobusem xenteru
úplně nesvědčily, okreskové proplouvání bylo daleko snesitelnější. Skútr se už s nikým nemusel prát, jel vlastně plus minus stejně jako všichni ostatní. Volnější tempo vyhovovalo i scéniku. Na malebných silničkách jenom tak povlával za skútrem, s plynem skoro nedotčeným. Samozřejmě kdyby chtěl, stopětadvacítce by v pohodě ujel. Ale za cenu překročení rychlostních limitů. A to by od scéniku nebylo hezké… Renaultu tak po trase dlouhé 76,6 kilometru zapisujeme pěkný průměr 4,8 litru. A mohlo být ještě líp, kdyby celou cestu naplno neběžela klimatizace. V proskleném scéniku by to ale bez ní bylo na zalknutí.
Čerpací stanice na 44. kilometru - čerpací stanice v Praze na Průmyslové [km] | 76,6 |
Yamaha Xenter 125 | |
Průměrná rychlost [km/h] | 58,2 |
Průměrná spotřeba [l] | 2,65 |
Cena na jeden kilometr [Kč] | 1,00 |
Renault Scénic 1.6 dCi | |
Průměrná rychlost [km/h] | 58,2 |
Průměrná spotřeba [l] | 4,8 |
Cena na jeden kilometr [Kč] | 1,76 |
TŘETÍ ÚSEK – PRAHA
Přichází domácí půda pro skútr. Město. A klasicky naprosto zacpané. Scénic se nejdřív xenteru držel – kousek po Jižní spojce naše stroje zvládly
ještě plynule. Pak ale následuje kolona. Scénic musí zastavit, yamaha ale pokračuje nerušeně dál – šine si to svižně mezi auty. A řidič renaultu
za chvilku ztrácí yamahu z dohledu. Po sedmnácti kilometrech zastavuje skútr na benzině v Argentinské ulici. Skútrista si může dát svačinu, scénic se hned tak neobjeví. Renault s nevrlou posádkou přijíždí po pětadvaceti minutách. Spokojený skútrista hlásí ještě nižší spotřebu než na okreskách
– 2,45 l/100 km. Hlavně proti druhému úseku pomohl nižší rychlostní průměr. Řidič auta mezi zuby procedí, že jel za 7,9 litru. Scénic se občas snažil průměr srazit stop-start systémem. Pak ale kleslo napětí v akumulátoru, ozvala se i klimatizace, že je prý potřeba víc zchladit interiér. A tak měl stop-start utrum. Město představuje jednoznačný skútrový triumf. Tady bude malý stroj vždycky rychlejší a úspornější než auto. A o hodně.
Čerpací stanice na Průmyslové - čerpací stanice na Argentinské [km] | 17,0 |
Yamaha Xenter 125 | |
Průměrná rychlost [km/h] | 41,2 |
Průměrná spotřeba [l] | 2,45 |
Cena na jeden kilometr [Kč] | 0,92 |
Renault Scénic 1.6 dCi | |
Průměrná rychlost [km/h] | 21,6 |
Průměrná spotřeba [l] | 7,9 |
Cena na jeden kilometr [Kč] | 2,89 |