Chcete jezdit úsporněji? Vyřazujte na neutrál!

Chcete jezdit úsporněji? Vyřazujte na neutrál!

 

Časopis Svět motorů zbořil mýtus o tom, že u moderních aut se nevyplatí vyřazovat v klesání rychlost.

Rozšířená lidová moudrost doporučuje ponechávat při jízdě v klesání zařazený rychlostní stupeň, protože prý vstřikovací zařízení moderních motorů uzavře přívod paliva a okamžitá spotřeba klesne na nulu. „Ovšem ono ‚zdarma‘ vyřčené s okem na nulové hodnotě palubního počítače je velkým omylem," upozorňuje technický poradce Světa motorů Martin Vaculík.

Svět motorů provedl srovnávací měření, při kterém do testovacího Fordu Focus kombi s motorem EcoBoost 1,6 l (134 kW) nechal nainstalovat diferenční průtokoměr paliva. Ten je mnohem přesnější než palubní počítač. Vaculík potom několikrát jel po dálnici D1 z Prahy do Brna a zpět, přičemž úzkostlivě dbal na dosažení opakovatelného rychlostního průměru při střídání různých domněle úsporných technik jízdy v čele s vyřazováním.

Na základě změřených údajů sestavil Svět motorů překvapivé tipy pro úspornou jízdu, které jsou mnohdy v přímém rozporu s pravdami rozšířenými mezi českými řidiči.

 [600×280]

Nová pravidla úsporné jízdy podle Světa motorů

1. Akcelerace – Nebojte se plynu

Kdo chce jezdit úsporně, obvykle zdržuje okolní provoz velmi laxní akcelerací. Přitom k rozjezdu vozidla na určitou rychlost je potřeba práce odpovídající hmotnosti vozidla a cílové rychlosti.

A je úplně jedno, zda ji vykonáte pomalu (malým výkonem) nebo rychle (velkým). Vyhněte se však příliš vysokým otáčkám, při nichž razantně rostou ztráty z tření a setrvačnosti pohyblivých komponent agregátu. Dnešní turbomotory mají dost výkonu ke svižnému zrychlení již ve spodní třetině otáček a řidiči je vytáčejí většinou zbytečně. Plynový pedál můžete stisknout důrazněji, ovšem ne až k podlaze. V tomto režimu se totiž řídicí jednotka snaží o maximální točivý moment na úkor účinnosti – u zážehových motorů používá například obohacení směsi.

2. Zpomalení či zastavení – Neplýtvejte energií

Když už musíte zastavit či zpomalit, snažte se využít maximum z kinetické energie k ujetí další vzdálenosti. Tedy daleko před cedulí Stop či omezením rychlosti vyřaďte na neutrál a plachtěte. Pokud potřebujete zastavit rychleji, brzděte motorem. Maříte sice energii, ale alespoň nespotřebováváte další na volnoběžný chod motoru. Brzdy používejte, jen když to situace v provozu vyžaduje.

3. Účinnost – Držte motor v nízkých otáčkách

Ve starých učebnicích pro řidiče najdete informaci, že nejnižší měrnou spotřebu a nejvyšší účinnost má motor obvykle v otáčkách maximálního točivého momentu. To však platí jen během plného zatížení. Při částečném bývá měrná spotřeba (a tedy i schopnost motoru měnit energii z paliva na mechanickou práci) přímo závislá na otáčkách. Čím jsou nižší, tím klesne i spotřeba. Jezděte proto v co nejnižších otáčkách na co nejvyšší převod, ale tak, aby agregát běžel plynule a nenamáhal zbytek hnacího řetězce vibracemi.

 [600×453] 4. Na dálnici – Lepší je zrychlit než zpomalit

Defenzivně jezdící motorista v hustém agresivním a netolerantním provozu často řeší problém: v pravém pruhu jedou kamiony osmdesát, v levém služební passaty 160 km/h. Co dělat, když se zezadu blíží xenony a vpředu překáží nákladní souprava? Je lepší zabrzdit, nebo na to šlápnout a xenonům ujet? Rozhodně to druhé!

Akcelerace vás sice bude stát palivo, ale naberete kinetickou energii a můžete pak třeba pár set metrů plachtit na neutrál. Jestliže však zabrzdíte, pouze zmaříte kinetickou energii a palivo budete potřebovat jen k tomu, abyste vůbec obnovili původní tempo. Pokud jsou moderní motory schopné razantní akcelerace již z nízkých otáček, prudké zrychlení není takový hřích jako v dobách marného vytáčení kouřící Škody 105.

5. Klesání – Vyřazujte z kopce rychlost!

Při jízdě vozu z kopce se polohová energie mění na kinetickou, která nás i dole může ještě kus dovézt či pomoci zdolat následující stoupání. Snažte se proto v každém klesání nechat vozidlo jet tak rychle, jak samo na neutrál chce. Pokud potřebujete z důvodu bezpečnosti či rychlostního omezení zpomalit (vzácnou kinetickou energii prostě ztratit musíte), nejdřív brzděte motorem.

Okamžitá spotřeba klesne na nulu a snížíte opotřebení brzd, vyvarujete se také jejich přehřátí v dlouhých klesáních. Použití brzd bez zařazení rychlosti (na neutrál) nemá energetickou logiku – kinetickou energii beztak ztrácíte a další potřebujete k udržení agregátu v chodu. „Naměřené výsledky definitivně potvrdily, že vyřazováním lze ušetřit. Proti první jízdě jsme uspořili 1,2 litru, vyjádřeno finančně to v době testu (při ceně 36,20 Kč za litr Naturalu 95) znamenalo 43,44 Kč," upozorňuje Vaculík.

Svět Motorů 01/2012: Škoda Citigo vs. Kia Picanto

Další čtyři překvapivé tipy pro úspornější jízdu (zatáčky, stoupání, rychlost, vypínání motoru), reportáž z měřicích jízd včetně naměřených výsledků a také fyzikální zdůvodnění, proč je vyřazování na neutrál šetrnější, najdete ve Světě motorů 1/2012 – na stáncích od 3. do 8. ledna.

Anketa

Jsou pro vás tyto rady užitečné?
  • Ano, dozvěděl jsem se mnoho nového

    10,2

    Hlasovat

     
  • Ano, pár drobností jsem nevěděl

    48,8

    Hlasovat

     
  • Ne, všechno už znám

    21,5

    Hlasovat

     
  • Ne, vyřazovat se stejně nechystám

    19,6

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 

Štítky Reportáže

 

Přidat názorDiskuse: Chcete jezdit úsporněji? Vyřazujte na neutrál!







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Bělobrádek smetl Čunka, uspěli Jurečka i Herman a lidovci kývli Starostům

Bělobrádek smetl Čunka, uspěli Jurečka i Herman a…

Vicepremiér Pavel Bělobrádek s přehledem zvítězil v souboji o křeslo předsedy lidovců, když získal 84 procent…

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové dutinu nosní!

Provokatér Pavol Habera: Prstem prozkoumal Peštové…

Ti dva se spolu opravdu nenudí. Zpěvák Pavol Habera (55) svoji partnerku Danielu Peštovou (46) umí tedy pořádně…

 

iSport.cz

VIDEO: Teplice - Dukla 0:1. Zmar domácích. Poháry se na Stínadlech hrát nebudou

VIDEO: Teplice - Dukla 0:1. Zmar domácích. Poháry se…

Fotbalisté Teplic předkolo Evropské ligy hrát nebudou. I když měli svůj osud ve vlastních rukou, poslední ligový…

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Straka o MS: Že přijel Pastrňák bez smlouvy? Zbytečný humbuk

Ve zlaté éře českého hokeje patřil mezi nejvýraznější osobnosti. Majitel Plzně a její trenér Martin Straka proto…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…