Chcete jezdit úsporněji? Vyřazujte na neutrál!

Chcete jezdit úsporněji? Vyřazujte na neutrál!

 

Časopis Svět motorů zbořil mýtus o tom, že u moderních aut se nevyplatí vyřazovat v klesání rychlost.

Rozšířená lidová moudrost doporučuje ponechávat při jízdě v klesání zařazený rychlostní stupeň, protože prý vstřikovací zařízení moderních motorů uzavře přívod paliva a okamžitá spotřeba klesne na nulu. „Ovšem ono ‚zdarma‘ vyřčené s okem na nulové hodnotě palubního počítače je velkým omylem," upozorňuje technický poradce Světa motorů Martin Vaculík.

Svět motorů provedl srovnávací měření, při kterém do testovacího Fordu Focus kombi s motorem EcoBoost 1,6 l (134 kW) nechal nainstalovat diferenční průtokoměr paliva. Ten je mnohem přesnější než palubní počítač. Vaculík potom několikrát jel po dálnici D1 z Prahy do Brna a zpět, přičemž úzkostlivě dbal na dosažení opakovatelného rychlostního průměru při střídání různých domněle úsporných technik jízdy v čele s vyřazováním.

Na základě změřených údajů sestavil Svět motorů překvapivé tipy pro úspornou jízdu, které jsou mnohdy v přímém rozporu s pravdami rozšířenými mezi českými řidiči.

 [600×280]

Nová pravidla úsporné jízdy podle Světa motorů

1. Akcelerace – Nebojte se plynu

Kdo chce jezdit úsporně, obvykle zdržuje okolní provoz velmi laxní akcelerací. Přitom k rozjezdu vozidla na určitou rychlost je potřeba práce odpovídající hmotnosti vozidla a cílové rychlosti.

A je úplně jedno, zda ji vykonáte pomalu (malým výkonem) nebo rychle (velkým). Vyhněte se však příliš vysokým otáčkám, při nichž razantně rostou ztráty z tření a setrvačnosti pohyblivých komponent agregátu. Dnešní turbomotory mají dost výkonu ke svižnému zrychlení již ve spodní třetině otáček a řidiči je vytáčejí většinou zbytečně. Plynový pedál můžete stisknout důrazněji, ovšem ne až k podlaze. V tomto režimu se totiž řídicí jednotka snaží o maximální točivý moment na úkor účinnosti – u zážehových motorů používá například obohacení směsi.

2. Zpomalení či zastavení – Neplýtvejte energií

Když už musíte zastavit či zpomalit, snažte se využít maximum z kinetické energie k ujetí další vzdálenosti. Tedy daleko před cedulí Stop či omezením rychlosti vyřaďte na neutrál a plachtěte. Pokud potřebujete zastavit rychleji, brzděte motorem. Maříte sice energii, ale alespoň nespotřebováváte další na volnoběžný chod motoru. Brzdy používejte, jen když to situace v provozu vyžaduje.

3. Účinnost – Držte motor v nízkých otáčkách

Ve starých učebnicích pro řidiče najdete informaci, že nejnižší měrnou spotřebu a nejvyšší účinnost má motor obvykle v otáčkách maximálního točivého momentu. To však platí jen během plného zatížení. Při částečném bývá měrná spotřeba (a tedy i schopnost motoru měnit energii z paliva na mechanickou práci) přímo závislá na otáčkách. Čím jsou nižší, tím klesne i spotřeba. Jezděte proto v co nejnižších otáčkách na co nejvyšší převod, ale tak, aby agregát běžel plynule a nenamáhal zbytek hnacího řetězce vibracemi.

 [600×453] 4. Na dálnici – Lepší je zrychlit než zpomalit

Defenzivně jezdící motorista v hustém agresivním a netolerantním provozu často řeší problém: v pravém pruhu jedou kamiony osmdesát, v levém služební passaty 160 km/h. Co dělat, když se zezadu blíží xenony a vpředu překáží nákladní souprava? Je lepší zabrzdit, nebo na to šlápnout a xenonům ujet? Rozhodně to druhé!

Akcelerace vás sice bude stát palivo, ale naberete kinetickou energii a můžete pak třeba pár set metrů plachtit na neutrál. Jestliže však zabrzdíte, pouze zmaříte kinetickou energii a palivo budete potřebovat jen k tomu, abyste vůbec obnovili původní tempo. Pokud jsou moderní motory schopné razantní akcelerace již z nízkých otáček, prudké zrychlení není takový hřích jako v dobách marného vytáčení kouřící Škody 105.

5. Klesání – Vyřazujte z kopce rychlost!

Při jízdě vozu z kopce se polohová energie mění na kinetickou, která nás i dole může ještě kus dovézt či pomoci zdolat následující stoupání. Snažte se proto v každém klesání nechat vozidlo jet tak rychle, jak samo na neutrál chce. Pokud potřebujete z důvodu bezpečnosti či rychlostního omezení zpomalit (vzácnou kinetickou energii prostě ztratit musíte), nejdřív brzděte motorem.

Okamžitá spotřeba klesne na nulu a snížíte opotřebení brzd, vyvarujete se také jejich přehřátí v dlouhých klesáních. Použití brzd bez zařazení rychlosti (na neutrál) nemá energetickou logiku – kinetickou energii beztak ztrácíte a další potřebujete k udržení agregátu v chodu. „Naměřené výsledky definitivně potvrdily, že vyřazováním lze ušetřit. Proti první jízdě jsme uspořili 1,2 litru, vyjádřeno finančně to v době testu (při ceně 36,20 Kč za litr Naturalu 95) znamenalo 43,44 Kč," upozorňuje Vaculík.

Svět Motorů 01/2012: Škoda Citigo vs. Kia Picanto

Další čtyři překvapivé tipy pro úspornější jízdu (zatáčky, stoupání, rychlost, vypínání motoru), reportáž z měřicích jízd včetně naměřených výsledků a také fyzikální zdůvodnění, proč je vyřazování na neutrál šetrnější, najdete ve Světě motorů 1/2012 – na stáncích od 3. do 8. ledna.

Anketa

Jsou pro vás tyto rady užitečné?
  • Ano, dozvěděl jsem se mnoho nového

    10,1

    Hlasovat

     
  • Ano, pár drobností jsem nevěděl

    48,6

    Hlasovat

     
  • Ne, všechno už znám

    21,3

    Hlasovat

     
  • Ne, vyřazovat se stejně nechystám

    20,0

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Obědy zdražují, do stovky je lze průměrně pořídit jen v Olomouci a Jihlavě Obědy zdražují, do stovky je lze průměrně pořídit jen v Olomouci a Jihlavě

Češi letos v červnu zaplatili za oběd v průměru 108,20…

Zatemněná a pro Židy zakázaná. Podívejte se, jak jezdila tramvaj za protektorátu Zatemněná a pro Židy zakázaná. Podívejte se, jak jezdila tramvaj za protektorátu

Tramvaj č.2294 byla běžnou součástí pražské veřejné…

Američané do Číny začnou dovážet rýži, jedná se o známku zlepšování vzájemných vztahů Američané do Číny začnou dovážet rýži, jedná se o známku zlepšování vzájemných vztahů

Čína poprvé povolila dovoz americké rýže. Oznámil to dnes…

 

Štítky Reportáže

 

Přidat názorDiskuse: Chcete jezdit úsporněji? Vyřazujte na neutrál!







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

 





 
Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Aston Martin AMR1 (1988-1989): Kratičký comeback

Dnes 18:57

Návrat Aston Martinu do nejvyšší ligy vytrvalostních závodů nepřinesl žádné vítězství, nicméně úplný propadák to nebyl. Jenže Ford koupil Jaguar a přišel rychlý konec...




Blesk.cz

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku: „Ženské do expedic patří,“ říkají

Pět Češek v tuk tuku chce dobýt Jižní Ameriku:…

Že ženské do expedice nepatří? Omyl! O tom vás přesvědčí pětice dobrodružek z Česka, které se rozhodly projet…

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Lucie Vondráčková si mne ruce: Další kšeft snů!

Zpěvačce Lucii Vondráčkové (37) se v Kanadě, kde žije s manželem Tomášem Plekancem (34) a dvěma syny, daří čím…

 

iSport.cz

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský záložník Mandjeck

Sparta hlásí devátou posilu. Přichází kamerunský…

Fotbalová Sparta hlásí svou devátou letní posilu, z francouzských Mét přichází střední záložník Georges…

Žilina vypadla, kouči vadila penalta. Přirovnal bych to k Saganovi, řekl

Žilina vypadla, kouči vadila penalta. Přirovnal bych…

Vyhráli v Kodani 2:1, ale po domácí porážce 1:3 vypadli a v pohárové Evropě končí. Na trenérovi fotbalistů…

 

Reflex.cz

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a podívejte se na snímky z uplynulých let

Akty X 2017: Přihlaste své fotografie do soutěže a…

Akty X, dlouhodobě nejpopulárnější soutěž časopisu Reflex, které se každý rok účastní stovky profesionálních i…

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a lidové horůrky zmapoval Polák

Děs a hrůza v české literatuře: naše krvavé romány a…

První komplexní monografie věnovaná české hrůzostrašné literatuře! Na téměř pěti stech stránkách Hrůzy v české…