Chcete jezdit úsporněji? Vyřazujte na neutrál!

Chcete jezdit úsporněji? Vyřazujte na neutrál!

 

Časopis Svět motorů zbořil mýtus o tom, že u moderních aut se nevyplatí vyřazovat v klesání rychlost.

Rozšířená lidová moudrost doporučuje ponechávat při jízdě v klesání zařazený rychlostní stupeň, protože prý vstřikovací zařízení moderních motorů uzavře přívod paliva a okamžitá spotřeba klesne na nulu. „Ovšem ono ‚zdarma‘ vyřčené s okem na nulové hodnotě palubního počítače je velkým omylem," upozorňuje technický poradce Světa motorů Martin Vaculík.

Svět motorů provedl srovnávací měření, při kterém do testovacího Fordu Focus kombi s motorem EcoBoost 1,6 l (134 kW) nechal nainstalovat diferenční průtokoměr paliva. Ten je mnohem přesnější než palubní počítač. Vaculík potom několikrát jel po dálnici D1 z Prahy do Brna a zpět, přičemž úzkostlivě dbal na dosažení opakovatelného rychlostního průměru při střídání různých domněle úsporných technik jízdy v čele s vyřazováním.

Na základě změřených údajů sestavil Svět motorů překvapivé tipy pro úspornou jízdu, které jsou mnohdy v přímém rozporu s pravdami rozšířenými mezi českými řidiči.

 [600×280]

Nová pravidla úsporné jízdy podle Světa motorů

1. Akcelerace – Nebojte se plynu

Kdo chce jezdit úsporně, obvykle zdržuje okolní provoz velmi laxní akcelerací. Přitom k rozjezdu vozidla na určitou rychlost je potřeba práce odpovídající hmotnosti vozidla a cílové rychlosti.

A je úplně jedno, zda ji vykonáte pomalu (malým výkonem) nebo rychle (velkým). Vyhněte se však příliš vysokým otáčkám, při nichž razantně rostou ztráty z tření a setrvačnosti pohyblivých komponent agregátu. Dnešní turbomotory mají dost výkonu ke svižnému zrychlení již ve spodní třetině otáček a řidiči je vytáčejí většinou zbytečně. Plynový pedál můžete stisknout důrazněji, ovšem ne až k podlaze. V tomto režimu se totiž řídicí jednotka snaží o maximální točivý moment na úkor účinnosti – u zážehových motorů používá například obohacení směsi.

2. Zpomalení či zastavení – Neplýtvejte energií

Když už musíte zastavit či zpomalit, snažte se využít maximum z kinetické energie k ujetí další vzdálenosti. Tedy daleko před cedulí Stop či omezením rychlosti vyřaďte na neutrál a plachtěte. Pokud potřebujete zastavit rychleji, brzděte motorem. Maříte sice energii, ale alespoň nespotřebováváte další na volnoběžný chod motoru. Brzdy používejte, jen když to situace v provozu vyžaduje.

3. Účinnost – Držte motor v nízkých otáčkách

Ve starých učebnicích pro řidiče najdete informaci, že nejnižší měrnou spotřebu a nejvyšší účinnost má motor obvykle v otáčkách maximálního točivého momentu. To však platí jen během plného zatížení. Při částečném bývá měrná spotřeba (a tedy i schopnost motoru měnit energii z paliva na mechanickou práci) přímo závislá na otáčkách. Čím jsou nižší, tím klesne i spotřeba. Jezděte proto v co nejnižších otáčkách na co nejvyšší převod, ale tak, aby agregát běžel plynule a nenamáhal zbytek hnacího řetězce vibracemi.

 [600×453] 4. Na dálnici – Lepší je zrychlit než zpomalit

Defenzivně jezdící motorista v hustém agresivním a netolerantním provozu často řeší problém: v pravém pruhu jedou kamiony osmdesát, v levém služební passaty 160 km/h. Co dělat, když se zezadu blíží xenony a vpředu překáží nákladní souprava? Je lepší zabrzdit, nebo na to šlápnout a xenonům ujet? Rozhodně to druhé!

Akcelerace vás sice bude stát palivo, ale naberete kinetickou energii a můžete pak třeba pár set metrů plachtit na neutrál. Jestliže však zabrzdíte, pouze zmaříte kinetickou energii a palivo budete potřebovat jen k tomu, abyste vůbec obnovili původní tempo. Pokud jsou moderní motory schopné razantní akcelerace již z nízkých otáček, prudké zrychlení není takový hřích jako v dobách marného vytáčení kouřící Škody 105.

5. Klesání – Vyřazujte z kopce rychlost!

Při jízdě vozu z kopce se polohová energie mění na kinetickou, která nás i dole může ještě kus dovézt či pomoci zdolat následující stoupání. Snažte se proto v každém klesání nechat vozidlo jet tak rychle, jak samo na neutrál chce. Pokud potřebujete z důvodu bezpečnosti či rychlostního omezení zpomalit (vzácnou kinetickou energii prostě ztratit musíte), nejdřív brzděte motorem.

Okamžitá spotřeba klesne na nulu a snížíte opotřebení brzd, vyvarujete se také jejich přehřátí v dlouhých klesáních. Použití brzd bez zařazení rychlosti (na neutrál) nemá energetickou logiku – kinetickou energii beztak ztrácíte a další potřebujete k udržení agregátu v chodu. „Naměřené výsledky definitivně potvrdily, že vyřazováním lze ušetřit. Proti první jízdě jsme uspořili 1,2 litru, vyjádřeno finančně to v době testu (při ceně 36,20 Kč za litr Naturalu 95) znamenalo 43,44 Kč," upozorňuje Vaculík.

Svět Motorů 01/2012: Škoda Citigo vs. Kia Picanto

Další čtyři překvapivé tipy pro úspornější jízdu (zatáčky, stoupání, rychlost, vypínání motoru), reportáž z měřicích jízd včetně naměřených výsledků a také fyzikální zdůvodnění, proč je vyřazování na neutrál šetrnější, najdete ve Světě motorů 1/2012 – na stáncích od 3. do 8. ledna.

Anketa

Jsou pro vás tyto rady užitečné?
  • Ano, dozvěděl jsem se mnoho nového

    10,2

    Hlasovat

     
  • Ano, pár drobností jsem nevěděl

    48,6

    Hlasovat

     
  • Ne, všechno už znám

    21,5

    Hlasovat

     
  • Ne, vyřazovat se stejně nechystám

    19,7

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka Česko se možná připojí k žalobě na německé mýto, uvedl Sobotka

Zavedení mýtného pro osobní auta v Německu od roku 2019,…

Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace Ministerstvo průmyslu chce zrychlit internet, vypíše výzvu na dotace

Ministerstvo průmyslu a obchodu by mělo do konce března…

Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard Jaderná energetika srazila Westinghouse, bankrot vyjde na stovky miliard

Japonský konglomerát Toshiba informoval své hlavní…

Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za…

 
 

Přidat názorDiskuse: Chcete jezdit úsporněji? Vyřazujte na neutrál!







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Tatra 813, která se proslavila jako Kolos a Drtikolka, vyjela před 50 lety

Dnes 12:50

Kořeny vývoje těžkého nákladního vozidla Tatra 813 sahají do přelomu padesátých a šedesátých let, ale první exemplář, jímž byla zahájena výroba tohoto modelu byl dokončen v pátek 24. března roku 1967.




Blesk.cz

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné smoothie!

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné…

Smoothie je nápojem dneška. Nejde však jen »obyčejný« džus. Kromě šťávy jsou ve smoothie rozmixované celé kusy…

Vrah a hrdina z Londýna umírají pár metrů od sebe: Mrazivé záběry z kamer

Vrah a hrdina z Londýna umírají pár metrů od sebe:…

Pět mrtvých a čtyři desítky zraněných. Takový je výsledek středečního řádění britského učitele angličtiny…

 

iSport.cz

Ztráty pro reprezentaci. Do San Marina neletí Schick ani nemocný Sýkora

Ztráty pro reprezentaci. Do San Marina neletí Schick…

Česká fotbalová reprezentace poletí na důležitou kvalifikaci o světový šampionát v Rusku do San Marina (neděle,…

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme trénovali, asi to byla chyba

Darida srovnává kouče: EURO 2016? Moc jsme…

V reprezentaci je pátým rokem, zažil tři trenéry. Vladimír Darida má mandát srovnávat. Byl Michal Bílek opravdu…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli zeleným fanatikům ve vedení města

Václav Klaus ml.: Byty se v Praze nestaví kvůli…

Pravidelná páteční rubrika, ve které Václav Klaus ml. odpovídá na otázky šefredaktora časopisu Reflex Marka Stoniše.

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na světě stejná práva jako lidé

Posvátná řeka na Novém Zélandu dostala jako první na…

Více než 140 let trval boj místních Maorů na Severním ostrově na Novém Zélandu, aby úřady uznaly jejich…