Seriál Zapomenuté supersporty: Znáte francouzský Mega Track (1992-1995)?

 

Francouzská Mega dnes vyrábí převážně lehounká rozvážková minivozítka. V devadesátých letech minulého věku tomu ale bylo jinak...

Značku Mega vytvořil Aixam v roce 1992 jako sportovní divizi, navíc potřeboval rozšířit svoje portfolio o větší auta. Sám od třiaosmdesátého vyráběl motorizovaná „přibližovadla“k jejichž řízení nebylo tenkrát potřeba ani příslušné oprávnění. Vlastně převzal zkrachovalou firmu Arola, která se jejich produkcí zabývala předtím. Dnes stačí AM na padesátku do 45 km/h, aixamy se prodávají také u nás.

Ale zpátky k odnoži. Během své necelé čtvrtstoletí trvající existence Mega postavila řadu velmi zajímavých kreací, hlavně zpočátku. Jmenujme sympaticky hranaté víceúčelovky Club/Ranch s plastovými karoseriemi na základě Citroënu AX. Ty si coby siluety možná pamatujete z ledové Trophée Andros, François Chauche vyhrál celkově ročník 1994. Nebo z Dakaru, kde byly celkem úspěšné hlavně na přelomu milénia. Sériovek řady Concept 1 vznikla necelá tisícovka. Nástupcem se stal Concept 2 se střevy Saxa. V novém tisíciletí se Mega vrhla na lehounká rozvážková minivozítka s naftovými motory a elektropohonem, která nabízí dodnes.

Megasupersport do terénu

Na počátku všeho bylo ale něco jiného. Gigantický supersport na podvozku vhodném do terénu. Parcour od Italdesignu, případně Nanuk s logem Audi, oba z roku 2013, nebyly v tomto směru zdaleka první, kdepak! Různá moderní čtyř-, vlastně pětidveřová SUV-kupé pak ve srovnání s autem, které dostalo do vínku jméno Track, působí až směšně. Exot od Megy byl totiž opravdu klasickým dvoudveřovým kupé, navíc pěkně rychlým a nevyvedla jej z míry byť jen trochu mokrá louka. Žádné marketingové řečičky o zakládání nových pseudokategorií...

Tohle auto, které debutovalo na autosalonu v Paříži 1992, bylo výjimečné ve všech ohledech. Obrovské, vždyť na délku měřilo 5,08 m a do šířky pomalu jako náklaďák, 2,25 m. Mohlo jezdit po asfaltu včetně okruhů, ale i v terénu. Pro použití mimo zpevněné cesty mělo nastavitelnou světlost v rozmezí celých deseti centimetrů, výška se tedy pohybovala od 1,4 do 1,5 m... Podvozek disponoval mamutím rozvorem 3,12 m, ale i v nejnižší poloze pod ním zbývalo dvacet centimetrů volného místa.

Karoserii se součinitelem odporu vzduchu nejméně 0,39 upekli z kompozitů, avšak žádných uhlíkových vláken, nýbrž kevlaru, sklolaminátu a epoxidové pryskyřice. Spočívala na tradičním rámu z ocelových trubek a profilů, všechna kola byla zavěšena nezávisle, s vinutými pružinami a stabilizátory.

Hvězda pod kapotou

Atmosférický vidlicový dvanáctiválec od Mercedesu, se ukrýval za čtveřicí (!) sedadel, pochopitelně podélně. Z šestilitrového (5987 cm3) objemu dával 290 kW (395 k)/5200 min-1. Celohliníkový agregát DOHC měl rozvody poháněné řetězem, proměnné časování ventilů (na každý válec čtyř) a dvojité elektronické vstřikování LH-Jetronic od Bosche. Logicky, motor M120 pocházel z nejluxusnějších stuttgartských vozů, poháněl třeba „mamuta“ W140.

Vzhledem k určení nechyběl stálý pohon všech kol včetně středového planetového diferenciálu a viskózní spojky. Do aut se montovaly měničové automaty se čtyřmi rychlostmi, které měli už „medvědi“. Zdroje sice hovoří i o manuálním pětikvaltu (u prototypu) a samočinné převodovce, taktéž pětistupňové, ale ty berme s rezervou. Je pravdou, že S 600 druhou možností disponovaly. Skříně se vždy staraly o přenos 570 N.m v maximálních 3800 otáčkách, 34 % putovalo dopředu, zbylých 66 dozadu. Track si tedy zachovával tradiční jízdní vlastnosti této koncepce.

Krocení elektronikou

Dokázal se rozjet až na 250 km/h, stovky docílil za 5,8 s a kilometr s pevným startem zvládl během necelé půlminuty, konkrétně 28 s. Že nešlo o pravý supersport, protože neuměl 300? Záleží na úhlu pohledu, stopku v rozletu totiž tomuhle gigantovi s pohotovostní hmotností 2280 kg vystavil až elektronický omezovač.

Mastodont potřeboval pořádné brzdy, vrtané kotouče s průměrem 376 mm. Ne, vzadu nebyly menší... Dvacetipalcová kola obouvala zakázkové pneumatiky od Michelinu s rozměry 285/55, respektive 325/50. Ano, velké tu bylo opravdu všechno! I stodesetilitrová palivová nádrž. Objemu se nelze divit, při rychlé jízdě terénem vyschla po 220 kilometrech...

Dětské nemoci

Track se stavěl pouze na objednávku. Pozdější exempláře měly výkon lehce zvýšený na 408 k (300 kW). Podle všech dostupných pramenů bylo do poloviny 90. let ručně postaveno pět aut a žádné další už nevzniklo, ačkoli některé prameny uvádějí konec produkce v roce 2000 a ještě jeden existující kus. Samozřejmě jde o naprostého exota, správně okřídleného a o původu zadních světel nemůže být pochyb, darovalo je Audi 80. Dvě monstra dokonce zůstala doma v Aix-les-Bains, na jihovýchodě Francie u Grenoblu. Nedivme se, sedmimístná cenovka začínající dvojkou, samozřejmě ve francouzských francích, byla šílená a za tyhle peníze megu nikdo nechtěl.

Komerční propadák jak Brno. Track navíc trpěl dětskými nemocemi s přenosem ohromného výkonu a točivého momentu, které se nikdy nepodařilo uspokojivě vyřešit. Proto byl projekt definitivně po osmi letech ukončen, za tu dobu navíc auto kapánek zastaralo.

Francouzský pidikoncern s roční produkcí v řádu tisícovek na něm samozřejmě prodělal kalhoty, ale nějaké zisky určitě ani nepředpokládal. Mega také převzala monackého výrobce supersportů Monte Carlo, původně MCA. Ale o jeho zajímavé a dosti pohnuté historii zase někdy jindy. Pokud byste tuhle francouzskou bestii s germánskými geny chtěli potkat naživo, při troše štěstí se vám to může stát právě v miniknížectví, nebo na Azurovém pobřeží obecně.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Dušana Šrámka: Zmatek ve stavebním zákoně Komentář Dušana Šrámka: Zmatek ve stavebním zákoně

Do sněmovny se vrací ze Senátu novela stavebního zákona.…

Na veřejné zakázky šlo o sto miliard méně. Ekonomika může mít systémový problém Na veřejné zakázky šlo o sto miliard méně. Ekonomika může mít systémový problém

Za loňský propad trhu veřejných zakázek mohou zčásti…

České dráhy nechtějí prodat Masarykovo nádraží správě železnic České dráhy nechtějí prodat Masarykovo nádraží správě železnic

České dráhy už nechtějí prodat pražské Masarykovo nádraží…

Mosty na Vltavě povyrostou. Vejdou se pod ně větší lodě, i s odpadky Mosty na Vltavě povyrostou. Vejdou se pod ně větší lodě, i s odpadky

Vltavská vodní cesta od Prahy k soutoku s Labem projde v…

 
Zdroj: Jalopnik, Wiki, AR98, SC.net

Štítky Mercedes-Benz Kupé Supersport Crossover

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

Richard Hammond na videu testuje svůj elektrický vozík. Sám si jej vylepšil Richard Hammond na videu testuje svůj elektrický vozík. Sám si jej vylepšil

Richard Hammond se rychle uzdravuje a rozhodně neztratil…

 






 
Elektromechanická parkovací brzda. Jak funguje brzda na tlačítko?

Elektromechanická parkovací brzda. Jak funguje brzda na tlačítko?

Dnes 08:00

Elektrika a elektronika je v automobilech zastoupena stále více. Od počátku minulé dekády tak již neovládá pouze okna, zrcátka, sedačky či zámky dveří, ale také parkovací brzdu. Jak systém funguje a čím se jednotlivé verze liší?




Blesk.cz

Silvia Šuvadová z Kolji: Z vychrtlé kostry sexy dračicí!

Silvia Šuvadová z Kolji: Z vychrtlé kostry sexy dračicí!

Sice je extrémně hubená, umí být ale i za dračici. Herečka z Kolji Silvia Šuvadová (44) se oblékla do sexy…

Nechte na hlavě, ale ne lupy! 5 tipů, jak se jich zbavit

Nechte na hlavě, ale ne lupy! 5 tipů, jak se jich zbavit

Trápí vás malé bílé šupinky, které se vám »práší« z hlavy? Jsou nepříjemné, nevzhledné a ve společnosti…

 

iSport.cz

Zlín v krizi! Zkrouhnul platy na polovinu, nemá Lešku, ani Čajánka

Zlín v krizi! Zkrouhnul platy na polovinu, nemá…

Hokeji ve Zlíně je zle. Bývalý útočník Petr Leška čerstvě rezignoval na funkci v představenstvu, Jiří Marušák…

Slováci přiznali: Chtěli jsme jiný systém na EURO, velké země byly proti

Slováci přiznali: Chtěli jsme jiný systém na EURO,…

Slovenští fotbalisté do 21 let už se vrátili z mistrovství Evropy v Polsku, ale jejich naštvání a zklamání stále…

 

Reflex.cz

Německo zachvátila pandománie. Dočká se toho i Praha? Stojí to ale stovky milionů

Německo zachvátila pandománie. Dočká se toho i…

Když v sobotu přistál na berlínském letišti speciální let společnosti Lufthansa LH8415 a přivezl čínský pár Meng…

Senátor Veleba: Je premiér svině? Zeman má pravdu, Sobotka je křivák a pokrytec

Senátor Veleba: Je premiér svině? Zeman má pravdu,…

Poslední výpad prezidenta Miloše Zemana na adresu Bohuslava Sobotky opět rozvířil debatu o hrubém slovníku…