reklama


Škoda 120 s předním pohonem? Vážně existuje – a my jsme ji řídili

 

Na první pohled je to normální stodvacítka z konce 70. let. Jenže pozor, tenhle unikátní prototyp má motor vpředu a k tomu i pohon předních kol. A jezdí více než parádně...

Bílý sedan je po čerstvé renovaci, takhle nablýskanou a vyvoněnou Škodu 120 LS byste v roce 1978 neměli šanci vidět ani na prodejní ploše mototechny. Tím, jak klasické škodovky mizejí z našich silnic, ztrácíme paměť – subtilní přední a středové sloupky, celkově úzká stavba, ocelové nárazníky či archaicky působící stírače nám vše připomenou. Ano, to je auto, na které stáli lidé fronty. Navíc „eleso“ se čtyřmi světlomety vpředu, silnějším motorem, chladičem oleje a pár prvky v interiéru navíc. Ale pozor, tady něco nesedí, tohle auto je o dost vyšší, mezery mezi koly a podběhy jsou jako u nivy, navíc kola jsou k nábojům chycena jen na tři šrouby... A zadní víko je zaříznuté do čela... A hrome, místo olejové vany kouká dole zpod vozu plechový kryt rezervy!

Před námi je jeden ze čtyř vozů, které vznikly v roce 1978 ve vývojovém středisku mladoboleslavské Škody, tehdy nesoucí jméno AZNP (Automobilové závody, národní podnik). Vývoj, kterému místní po desítky let neřeknou jinak než Česana, byl místem velmi zajímavých událostí. Hlad po autech byl tehdy velký, schopnosti průmyslu zemí RVHP omezené, na moderní techniku a technologii chyběly valuty, a tak se improvizovalo ve vládě i „dole“ přímo ve výrobě a konstrukci. Když zkrachovaly naděje na společnou produkci aut s NDR, zůstal Škodovce ve výrobě typ Š 742 s motorem vzadu a pohonem zadních kol, a to ve verzích 105 a 120. Nejen z ohlasu zahraničních trhů bylo jasné, že koncepčně nevyhovuje, k favoritu bylo v té době ale ještě hodně daleko. Peníze na tolik potřebné investice navíc tekly nikoli do zastaralých linek v Mladé Boleslavi a vývoje zbrusu nového moderního modelu, nýbrž na bezedné staveniště Bratislavských automobilových závodů, v rámci federální rovnoprávnosti a zastydlé snahy o industrializaci Slovenska.

V roce 1978 ale přišlo zadání přímo z vlády, údajně od samotného předsedy Lubomíra Štrougala: „Zkuste vytvořit alternativy ke Š 742, s maximem identických komponentů.“ A tak v Česaně vznikly čtyři zajímavé prototypy: dva vozy Klasik (též Ortodox nebo Cinklfous podle příjmení dvou techniků stavějících prototypy Stanislava Cinkla a Miroslava Fouska) s motorem uloženým v prodloužené přídi a s pohonem zadních kol, jeden Transaxle s motorem vpředu a převodovkou u poháněné zadní nápravy a jeden Obrtlík – což je právě bílá škodovka, která čeká na náš test ve škodováckém muzeu. Oficiálně má jméno Š 742 P...

Začínáme statickou prohlídkou. Na svou dobu slušně prostorný interiér nezklame ani dnes, to samé platí i pro pohodlná přední sedadla, byť absence opěrek už člověku na klidu nepřidá. Zadní sedadla měly stodvacítky sklopná, za nimi se skrýval dodatečný prostor pro pár tašek a třeba i akumulátor. Nic z toho u Obrtlíku neplatí. Po sklopení opěradel na nás zírá velký zavazadelník, jehož objem lze odhadnout na 400 litrů. Díky velkému víku s „výkusem“ do zadního čela je k němu snadný přístup, i u prototypu s nedotaženým zakrytím bočnic je jasné, že tohle by byl sen rodinných dovolených k Balatonu – nebo pro ty šťastnější na Jadran. A co teprve takové kombi, které by se při této koncepci uspořádání pohonného řetězce přímo nabízelo...

Kapota se vyklápí dopředu, nikoli doleva jako u sériové stodvacítky. A pod ní – světe div se, klasická dvanáctistovka. Aby se nemuselo sáhnout k nákladným úpravám, zvolila se zástavba s původní převodovkou a rozvodovkou, jen celek je proti výchozímu typu otočený kolem svislé osy o 180°. Sériové auto mělo motor za zadní nápravou, prototyp jej má před předními koly – proto i přezdívka Obrtlík. Před blokem už ale nezbylo místo na chladič, který se musel posunout až za motor. Na pohled nezvyklé řešení, ale v té době ne zcela výjimečné, měly jej třeba wartburgy. A navíc funkční, z hlediska dlouhodobého provozu možná více než standardní řešení s motorem vzadu, chladičem vpředu a desítkami metrů nekvalitních a puchřejících hadic mezi nimi. Zavěšení předních kol, jejich středy, disky, poloosy, to vše pochází z bouraného Renaultu 12, rozvor se nezměnil a činí 2400 mm.

Je čas na zkušební jízdu. V chladném ránu si vybavujeme práci se sytičem mezi sedadly, ale motor naskočí na druhé protočení startéru. Interiér prostoupí typický zvuk škodováckého OHV, je ale o dost tlumenější, než když motor pulsoval hned za zadními sedadly. Řazení jde trochu ztuha, zato spojka zabírá měkce a my se rozjíždíme hladce a svižně. S hmotností 890 kg si motor o výkonu 43 kW poradil s přehledem, a už zahýbáme na zvlněnou okresku. Chvilka sžívání se s řízením bez posilovače a nevycházíme z údivu. Bílý sedan perfektně tlumí nerovnosti a s ladností zvládne i hrbolatý železniční přejezd, při jízdě v přímém směru je zcela stabilní, není třeba jej dořizovat. V zatáčkách se sice více naklání, ale moc pěkně drží stopu, na výjezdu se s volantem není nutné prát, z klidu jej nevyvede ani provokování smyku. A k tomu je v interiéru docela ticho. Tohle že má být polotovar, vyrobený v Česaně na koleně? Znovu nás napadá, co by za takovéhle auto dali v roce 1978 zákazníci, a to nejen ti českoslovenští...

Zkoušíme pevný start, přední kola na zvlhlém asfaltu zahrábnou a kolemjdoucí padesátník se zastavuje na chodníku - něco mu na téhle bílé stodvacítce nesedí... Věčná škoda, že se takovýhle koncept nepovedlo dovést do výroby, už kvůli snadné diverzifi kaci karoserie na kombi či pick-up. Na druhou stranu pokračující ustrnutí produkce nakonec samo vytvořilo tlak, který po pár letech i ve zkostnatělém socialismu dal vzniknout profesionálně pracujícímu týmu pod vedením Petra Hrdličky a modelu konečně plně schopnému srovnání s konkurencí – Škodě Favorit.

Spolupracujeme s TipCars.com
Rozhovor s ředitelkou závodu LEGO: Češi mají podobný smysl pro humor jako Dánové Rozhovor s ředitelkou závodu LEGO: Češi mají podobný smysl pro humor jako Dánové

Snad každé dítě v Česku zná stavebnici LEGO. V továrně…

Trump: Americké automobilky by měly zvýšit výrobu Trump: Americké automobilky by měly zvýšit výrobu

Americký prezident Donald Trump dnes jednal se zástupci…

Škola nejbohatšího Čecha na Evropské třídě bude mít i vlastní hvězdárnu Škola nejbohatšího Čecha na Evropské třídě bude mít i vlastní hvězdárnu

Nejbohatší Čech Petr Kellner významně pokročil v projektu…

Německá vláda chystá bič na protiústavní strany, nedostanou příspěvky Německá vláda chystá bič na protiústavní strany, nedostanou příspěvky

Německá vláda chce ještě do zářijových parlamentních…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda 120 s předním pohonem? Vážně…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

 




Škoda 120: 40 let od premiéry. Zastaralá byla už tehdy Škoda 120: 40 let od premiéry. Zastaralá byla už tehdy

Automobily s motorem vzadu a poháněnou zadní nápravou…

Škoda 120 L V8: Závodní bestie z Nového Zélandu s osmiválcem Rover Škoda 120 L V8: Závodní bestie z Nového Zélandu s osmiválcem Rover

Přestavby starých Škodovek se silnými motory v útrobách…

 



 
Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...

Takto vypadalo handsfree z roku 1988. V Nissanu...

Dnes 17:55

Telefonování v autě se za desítky let změnilo. Už v roce 1988 se ovšem dal přístroj ovládat na volantu...




Blesk.cz

Tajemství opuštěného sídla striptýzového magnáta: Zmizel on i jeho žena, jejich dům je rájem vandalů

Tajemství opuštěného sídla striptýzového magnáta:…

Za velice neobyčejný se dá označit dům, který v roce 1972 postavil Billy Hull. Jako majitel několika…

Zázrak v pohřbeném italském hotelu: Záchranáři vytáhli nečekané přeživší, tři chlupatá štěňátka

Zázrak v pohřbeném italském hotelu: Záchranáři…

Roztomilé překvapení, které dalo záchranářům naději, čekalo pod troskami italského hotelu zavaleného lavinou…

 

iSport.cz

Obhájce má smůlu! Pobřeží slonoviny i se slávistou Delim končí ve skupině

Obhájce má smůlu! Pobřeží slonoviny i se slávistou…

Fotbalisté Pobřeží slonoviny jako obhájci titulu skončili na mistrovství Afriky překvapivě už v základní…

VIDEO: Vítkovice zdolaly Spartu i počtvrté, Hradec vyhrál v Olomouci

VIDEO: Vítkovice zdolaly Spartu i počtvrté, Hradec…

Hokejisté Hradce Králové zvítězili v dohrávce 36. kola hokejové Tipsport extraligy na ledě Olomouce 4:1 a…

 

Reflex.cz

Dnešní právní úprava ohledně zbraní je dostačující, nedělejme z Česka „Divoký východ“

Dnešní právní úprava ohledně zbraní je dostačující,…

Ministerstvo vnitra údajně chce do měsíce předložit vládě návrh ústavního zákona, podle něhož by se mělo povýšit…

Vypjaté emoce, nekonečná párty i vtipné momentky. Podívejte se na nejkrásnější svatební fotografie roku 2016

Vypjaté emoce, nekonečná párty i vtipné momentky.…

Mezinárodní společnost profesionálních svatebních fotografů (ISPWP) vybrala 80 nejlepších fotografií pořízených…

 
 
reklama