Škoda Fabia 1,4 16V Elegance

Škoda Fabia 1,4 16V Elegance

 
 
24.6. 2000

Dva poměrně podrobné testy nového modelu mladoboleslavské automobilky jsme vám již nabídli k přečtení. Šlo v podstatě o první dojmy z krátkých testů v , kde byla první "předváděčka" nové Fabie. V druhém případě jsme vám popsali, jaká je . Jelikož je v těchto testech vše víceméně dostatečně popsáno (doporučuji k nahlédnutí) nebudu dlouze opakovat již známá fakta, ale jen je připomenu....

Dva poměrně podrobné testy nového modelu mladoboleslavské automobilky jsme vám již nabídli k přečtení. Šlo v podstatě o první dojmy z krátkých testů v Algarve, kde byla první "předváděčka" nové Fabie. V druhém případě jsme vám popsali, jaká je Fabia SDI. Jelikož je v těchto testech vše víceméně dostatečně popsáno (doporučuji k nahlédnutí) nebudu dlouze opakovat již známá fakta, ale jen je připomenu. Podrobněji se budu věnovat spíše novým postřehům a motoru 1,4 16V.

Testovaná Fabia měla výbavu Elegance, tedy tu nejvyšší a pochopitelně i nejdražší. Seznam výbavy je však velmi dlouhý () a splňuje takřka všechny nároky na moderní vůz své třídy. Otázkou je zda vzhledem k ceně, která atakuje hranici půl milionu korun, není takový vůz u nás v České republice prakticky neprodejný (směrem na západ to asi takový problém nebude). Samozřejmě je možné vybrat si například verzi Comfort, která je o 65 tisíc levnější, ale například klimatizaci zde již mít nebudete... Co mě spíše zaráží je fakt, že ani v nejvyšší výbavě Elegance není sériově ABS. Holt budete sice "elegantní", ale na ledě vám to bude houby platné.

Interiér Elegance má atraktivní černo-béžovou kombinaci plastů a béžové potahy sedadel a výplně dveří. Kombinace je to velmi pěkná (na rozdíl od strohých černo-šedých levnějších verzí), ale samozřejmě je náchylná na zašpinění. Tady asi nejednoho kupujícího zklame fakt, že barevné kombinace interiéru není možné kombinovat s různými pakety výbav. Tady už ale kritizuji poněkud nad rámec třídy tohoto automobilu, protože u většiny vozů této třídy je "na výběr" jen jedno barevné provedení interiéru.

Potěšující je příkladná kvalita zpracování interiéru, kde prakticky není možné najít chyby např. ve slícování plastů. Navíc použité plasty vypadají hodnotně a kvalitně. Vrzání plastů v interiéru za jízdy je prakticky neznámým jevem. Něco se však přeci jen našlo. Něco mi při jízdě klapalo za levým uchem. Po chvíli zkoumání jsem zjistil, že je to úchyt bezp. pásu na sloupku. Vzhledem k tomu, že úchyt na straně spolujezdce neklepe bude to snad vyjímka. Druhou chybičkou na kráse interiéru je dolní "roh" střední konzoly, který při určitém posunutí sedadla řidiče nepříjemně tlačí do pravé nohy. Upozorňuji však, že jde jen o vyjímečné případy (kombinace určité výšky řidiče a posunu sedadla).

Řízení Fabie je velmi snadné díky výborným jízdním vlastnostem, minimálnímu naklánění v zatáčkách a kombinaci elektrohydraulického posilovače řízení s lehce jdoucí spojkou. Toto předurčuje tento vůz pro jemné ženské ruce (a nohy)... Horší je to s plynovým pedálem, kdy vazbu mezi plynem a motorem zajišťuje elektronika (škrtící klapka je ovládána elektromotorkem). Odezva na sešlápnutí plynu je pomalá a jízda s tímto "zařízením" je dosti nezábavná. Představte si například toto: chci předjíždět a naplno zmáčknu plyn, ale hned poté si to rozmyslím (auto v protisměru). Stane se to, že v okamžiku, kdy plyn je už opět povolen, tak motor na chvilku zabere... prostě reakce motoru mají přibližně půl sekundy zpoždění. Obzvláště nepříjemné je toto v městském provozu, kdy je práce s plynem velmi častá a měla by být pokud možno rychlá a přesná. Pokud se jede mimo město je tento jev, vcelku pochopitelně, mnohem méně znát. Jsem zvědav, zda na kritiku (prakticky ve všech médiích) plynového pedálu ve Fabii bude výrobce nějak reagovat.

Moderní šestnáctiventilový motor 1,4 16Vmá kultivovaných chod a je dobře odhlučněn. Bohužel však výkon i nejvyšší hodnotu točivého momentu poskytuje až ve vysokých otáčkách, takže technika jízdy se tomu musí uzpůsobit. Do 2500 ot/min je projev motoru zcela nenápadný - bez výraznějšího tahu naopak od čtyřech tisíc otáček motor výrazně ožije. Z toho vyplývá, že se dá s tímto motorem jezdit poměrně svižně, ale pouze ve vyšších otáčkách. Spotřeba se dá udržet na rozumné úrovni 7,5 l/100 km. Řazení manuální pětistupňové převodovky jde lehce a přesně.

Škoda Fabia je přes některé nedostatky kvalitním automobilem s výborným zpracováním, jízdními vlastnostmi a relativně prostorným interiérem. Cena Fabie 1,4 16V však také těmto kvalitám plně odpovídá.

pylový mikrofiltr, předpínače bezp. pásů, airbag řidiče, airbag spolujezdce, palubní počítač, imobilizer, centrální zamykání s dálk. ovládáním, el. okna vpředu i vzadu, výškově stavitelné sedadlo řidiče, výškově i podélně stavitelný volant, posilovač řízení, stěrač zadního okna, přední mlhová světla, nárazníky v barvě vozu, zpětná zrcátka v barvě vozu, tónovaná skla, úložný prostor pod sedadlem spolujezdce, příprava pro uchycení dvou dětských sedaček ISOFIX, dělená zadní sedadla, zvuková signalizace nevypnutých světel, signalizace otevřených dveří, varovné světlo v předních dveřích, osvětlení zavazadlového prostoru, otevírání víka palivové nádrže z místa řidiče, hliníková kola 14 palců, ukazatel nedostatku kapaliny v nádobce ostřikovačů, odkládací síť pod krytem zavazadlového prostoru, odkládací kapsy ve výplních zadních dveří, výsuvná kapsa pod rádiem, vyhřívaná přední sedadla, el. vyhřívané trysky ostřikovače skla, klimatizace automatická s chlazením schránek u řidiče a spolujezdce

ABS (+21.400,-), kola z lehkých slitin 15'' (+7.500,-), rádio MS402 (+8.300,-), 4 reproduktory navíc (+1.300,-), ostřikovače světel (+2.600,-), střešní okno (+16.000,-)

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 444 900 Kč Cena v testované výbavě: 509 500 Kč

Základní výbava:pylový mikrofiltr, předpínače bezp. pásů, airbag řidiče, airbag spolujezdce, palubní počítač, imobilizer, centrální zamykání s dálk. ovládáním, el. okna vpředu i vzadu, výškově stavitelné sedadlo řidiče, výškově i podélně stavitelný volant, posilovač řízení, stěrač zadního okna, přední mlhová světla, nárazníky v barvě vozu, zpětná zrcátka v barvě vozu, tónovaná skla, úložný prostor pod sedadlem spolujezdce, příprava pro uchycení dvou dětských sedaček ISOFIX, dělená zadní sedadla, zvuková signalizace nevypnutých světel, signalizace otevřených dveří, varovné světlo v předních dveřích, osvětlení zavazadlového prostoru, otevírání víka palivové nádrže z místa řidiče, hliníková kola 14 palců, ukazatel nedostatku kapaliny v nádobce ostřikovačů, odkládací síť pod krytem zavazadlového prostoru, odkládací kapsy ve výplních zadních dveří, výsuvná kapsa pod rádiem, vyhřívaná přední sedadla, el. vyhřívané trysky ostřikovače skla, klimatizace automatická s chlazením schránek u řidiče a spolujezdce

Výbava testovaného vozu:ABS (+21.400,-), kola z lehkých slitin 15'' (+7.500,-), rádio MS402 (+8.300,-), 4 reproduktory navíc (+1.300,-), ostřikovače světel (+2.600,-), střešní okno (+16.000,-)

Podnikatelé si pro peníze chodí hlavně do bank, ukazuje průzkum Podnikatelé si pro peníze chodí hlavně do bank, ukazuje průzkum

Nákup strojů a vybavení, posílení cash flow a nákup…

Plaťme jen to, co chceme, říká anarchokapitalista Urza Plaťme jen to, co chceme, říká anarchokapitalista Urza

Je stát legalizovanou mafií? Programátor a…

Sinčák končí ve vedení ČSA. Zůstávají po něm mnohem menší, ale ziskové aerolinky Sinčák končí ve vedení ČSA. Zůstávají po něm mnohem menší, ale ziskové aerolinky

Předseda představenstva Českých aeroliní Sinčák po pěti…

Ryanairu poprvé po pěti letech klesl zisk, na hospodaření se podepsaly i stávky Ryanairu poprvé po pěti letech klesl zisk, na hospodaření se podepsaly i stávky

Irské nízkonákladové letecké společnosti Ryanair Holdings…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 126 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.6 / 5.7 / 7.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 260 / 1016
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1081 / 505
Rozměr pneu:195
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3960
b) šířka (mm): 1646
c) výška (mm): 1451
d) rozvor (mm): 2462
e) rozchod vpředu (mm): 1419
f) rozchod vzadu (mm): 1408
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,30
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat? V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat?

Pořídit dnes nové auto se zárukou za méně než 200.000…

Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je

Oficiální představení čeká novou generaci Volkswagenu…

 






 
To nejlepší od mrtvých značek: Oldsmobile – Průkopník v technice i designu

To nejlepší od mrtvých značek: Oldsmobile – Průkopník v technice i designu

Dnes 08:00

Oldsmobile měl ve své dlouhé historii řadu zajímavých modelů. Nejvíce pozornosti k této značce přitahují modely, které vynikaly svým designem či netradiční koncepcí.




Blesk.cz

Vyšší důchody i více peněz pro marody! Jaké jsou další novinky? Na Horké lince Blesku odborníci z ČSSZ

Vyšší důchody i více peněz pro marody! Jaké jsou…

Tápete a marně sháníte informace? Nevíte, odkdy se vám zvýší důchod, zda máte šanci na otcovskou dovolenou a…

Nemocnice na Bulovce nakoupila léky a implantáty za 800 milionů bez výběrového řízení, ukázal audit

Nemocnice na Bulovce nakoupila léky a implantáty za…

Nemocnice na Bulovce zadala bez výběrového řízení zakázky za více než 800 milionů, a to v letech 2016 a…

 

iSport.cz

Kolář o střetu: Bolelo to fakt hodně. Mikula hned věděl, že dostane kartu

Kolář o střetu: Bolelo to fakt hodně. Mikula hned…

Dostal ránu do hlavy, zdálo se, že je po něm. Slávistický brankář Ondřej Kolář ale nakonec vypjaté utkání v…

Rittich výkonem kariéry oslnil New York, Kämpf poprvé v sezoně skóroval

Rittich výkonem kariéry oslnil New York, Kämpf…

SOUHRN | Brankář David Rittich se v nedělním utkání NHL vyznamenal 44 zákroky, kterými pomohl Calgary k výhře…

 

Reflex.cz

Vrozené a naučené: Stále nevíme, která z těchto vlastností víc ovlivňuje naše chování

Vrozené a naučené: Stále nevíme, která z…

Spor o rozhodující vliv vrozeného či v průběhu života získaného chování zůstává zatím stále bez vítěze.

Hinduističtí kněží odmítají pustit do chrámu v Indii ženy v menstruačním věku, vyvolalo to nepokoje

Hinduističtí kněží odmítají pustit do chrámu v Indii…

Závažný náboženský a společenský spor se vede už mnoho let kolem velmi významné hinduistické svatyně Sabarimala…