Škoda Fabia 1,4 16V Elegance

Škoda Fabia 1,4 16V Elegance

 
 
24.6. 2000

Dva poměrně podrobné testy nového modelu mladoboleslavské automobilky jsme vám již nabídli k přečtení. Šlo v podstatě o první dojmy z krátkých testů v , kde byla první "předváděčka" nové Fabie. V druhém případě jsme vám popsali, jaká je . Jelikož je v těchto testech vše víceméně dostatečně popsáno (doporučuji k nahlédnutí) nebudu dlouze opakovat již známá fakta, ale jen je připomenu....

Dva poměrně podrobné testy nového modelu mladoboleslavské automobilky jsme vám již nabídli k přečtení. Šlo v podstatě o první dojmy z krátkých testů v Algarve, kde byla první "předváděčka" nové Fabie. V druhém případě jsme vám popsali, jaká je Fabia SDI. Jelikož je v těchto testech vše víceméně dostatečně popsáno (doporučuji k nahlédnutí) nebudu dlouze opakovat již známá fakta, ale jen je připomenu. Podrobněji se budu věnovat spíše novým postřehům a motoru 1,4 16V.

Testovaná Fabia měla výbavu Elegance, tedy tu nejvyšší a pochopitelně i nejdražší. Seznam výbavy je však velmi dlouhý () a splňuje takřka všechny nároky na moderní vůz své třídy. Otázkou je zda vzhledem k ceně, která atakuje hranici půl milionu korun, není takový vůz u nás v České republice prakticky neprodejný (směrem na západ to asi takový problém nebude). Samozřejmě je možné vybrat si například verzi Comfort, která je o 65 tisíc levnější, ale například klimatizaci zde již mít nebudete... Co mě spíše zaráží je fakt, že ani v nejvyšší výbavě Elegance není sériově ABS. Holt budete sice "elegantní", ale na ledě vám to bude houby platné.

Interiér Elegance má atraktivní černo-béžovou kombinaci plastů a béžové potahy sedadel a výplně dveří. Kombinace je to velmi pěkná (na rozdíl od strohých černo-šedých levnějších verzí), ale samozřejmě je náchylná na zašpinění. Tady asi nejednoho kupujícího zklame fakt, že barevné kombinace interiéru není možné kombinovat s různými pakety výbav. Tady už ale kritizuji poněkud nad rámec třídy tohoto automobilu, protože u většiny vozů této třídy je "na výběr" jen jedno barevné provedení interiéru.

Potěšující je příkladná kvalita zpracování interiéru, kde prakticky není možné najít chyby např. ve slícování plastů. Navíc použité plasty vypadají hodnotně a kvalitně. Vrzání plastů v interiéru za jízdy je prakticky neznámým jevem. Něco se však přeci jen našlo. Něco mi při jízdě klapalo za levým uchem. Po chvíli zkoumání jsem zjistil, že je to úchyt bezp. pásu na sloupku. Vzhledem k tomu, že úchyt na straně spolujezdce neklepe bude to snad vyjímka. Druhou chybičkou na kráse interiéru je dolní "roh" střední konzoly, který při určitém posunutí sedadla řidiče nepříjemně tlačí do pravé nohy. Upozorňuji však, že jde jen o vyjímečné případy (kombinace určité výšky řidiče a posunu sedadla).

Řízení Fabie je velmi snadné díky výborným jízdním vlastnostem, minimálnímu naklánění v zatáčkách a kombinaci elektrohydraulického posilovače řízení s lehce jdoucí spojkou. Toto předurčuje tento vůz pro jemné ženské ruce (a nohy)... Horší je to s plynovým pedálem, kdy vazbu mezi plynem a motorem zajišťuje elektronika (škrtící klapka je ovládána elektromotorkem). Odezva na sešlápnutí plynu je pomalá a jízda s tímto "zařízením" je dosti nezábavná. Představte si například toto: chci předjíždět a naplno zmáčknu plyn, ale hned poté si to rozmyslím (auto v protisměru). Stane se to, že v okamžiku, kdy plyn je už opět povolen, tak motor na chvilku zabere... prostě reakce motoru mají přibližně půl sekundy zpoždění. Obzvláště nepříjemné je toto v městském provozu, kdy je práce s plynem velmi častá a měla by být pokud možno rychlá a přesná. Pokud se jede mimo město je tento jev, vcelku pochopitelně, mnohem méně znát. Jsem zvědav, zda na kritiku (prakticky ve všech médiích) plynového pedálu ve Fabii bude výrobce nějak reagovat.

Moderní šestnáctiventilový motor 1,4 16Vmá kultivovaných chod a je dobře odhlučněn. Bohužel však výkon i nejvyšší hodnotu točivého momentu poskytuje až ve vysokých otáčkách, takže technika jízdy se tomu musí uzpůsobit. Do 2500 ot/min je projev motoru zcela nenápadný - bez výraznějšího tahu naopak od čtyřech tisíc otáček motor výrazně ožije. Z toho vyplývá, že se dá s tímto motorem jezdit poměrně svižně, ale pouze ve vyšších otáčkách. Spotřeba se dá udržet na rozumné úrovni 7,5 l/100 km. Řazení manuální pětistupňové převodovky jde lehce a přesně.

Škoda Fabia je přes některé nedostatky kvalitním automobilem s výborným zpracováním, jízdními vlastnostmi a relativně prostorným interiérem. Cena Fabie 1,4 16V však také těmto kvalitám plně odpovídá.

pylový mikrofiltr, předpínače bezp. pásů, airbag řidiče, airbag spolujezdce, palubní počítač, imobilizer, centrální zamykání s dálk. ovládáním, el. okna vpředu i vzadu, výškově stavitelné sedadlo řidiče, výškově i podélně stavitelný volant, posilovač řízení, stěrač zadního okna, přední mlhová světla, nárazníky v barvě vozu, zpětná zrcátka v barvě vozu, tónovaná skla, úložný prostor pod sedadlem spolujezdce, příprava pro uchycení dvou dětských sedaček ISOFIX, dělená zadní sedadla, zvuková signalizace nevypnutých světel, signalizace otevřených dveří, varovné světlo v předních dveřích, osvětlení zavazadlového prostoru, otevírání víka palivové nádrže z místa řidiče, hliníková kola 14 palců, ukazatel nedostatku kapaliny v nádobce ostřikovačů, odkládací síť pod krytem zavazadlového prostoru, odkládací kapsy ve výplních zadních dveří, výsuvná kapsa pod rádiem, vyhřívaná přední sedadla, el. vyhřívané trysky ostřikovače skla, klimatizace automatická s chlazením schránek u řidiče a spolujezdce

ABS (+21.400,-), kola z lehkých slitin 15'' (+7.500,-), rádio MS402 (+8.300,-), 4 reproduktory navíc (+1.300,-), ostřikovače světel (+2.600,-), střešní okno (+16.000,-)

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 444 900 Kč Cena v testované výbavě: 509 500 Kč

Základní výbava:pylový mikrofiltr, předpínače bezp. pásů, airbag řidiče, airbag spolujezdce, palubní počítač, imobilizer, centrální zamykání s dálk. ovládáním, el. okna vpředu i vzadu, výškově stavitelné sedadlo řidiče, výškově i podélně stavitelný volant, posilovač řízení, stěrač zadního okna, přední mlhová světla, nárazníky v barvě vozu, zpětná zrcátka v barvě vozu, tónovaná skla, úložný prostor pod sedadlem spolujezdce, příprava pro uchycení dvou dětských sedaček ISOFIX, dělená zadní sedadla, zvuková signalizace nevypnutých světel, signalizace otevřených dveří, varovné světlo v předních dveřích, osvětlení zavazadlového prostoru, otevírání víka palivové nádrže z místa řidiče, hliníková kola 14 palců, ukazatel nedostatku kapaliny v nádobce ostřikovačů, odkládací síť pod krytem zavazadlového prostoru, odkládací kapsy ve výplních zadních dveří, výsuvná kapsa pod rádiem, vyhřívaná přední sedadla, el. vyhřívané trysky ostřikovače skla, klimatizace automatická s chlazením schránek u řidiče a spolujezdce

Výbava testovaného vozu:ABS (+21.400,-), kola z lehkých slitin 15'' (+7.500,-), rádio MS402 (+8.300,-), 4 reproduktory navíc (+1.300,-), ostřikovače světel (+2.600,-), střešní okno (+16.000,-)

Marchionne skončil kvůli zdraví v čele Fiatu. Nahradí ho Manley z Jeepu Marchionne skončil kvůli zdraví v čele Fiatu. Nahradí ho Manley z Jeepu

Generální ředitel automobilky Fiat Chrysler Automobiles…

Německou armádu trápí nedostatek vojáků, chce rekrutovat i cizince Německou armádu trápí nedostatek vojáků, chce rekrutovat i cizince

Německá armáda zvažuje možnost přijímání cizinců ze zemí…

Babiš se Zemanem odmítli návrh růstu platů o deset procent pro hasiče a policisty Babiš se Zemanem odmítli návrh růstu platů o deset procent pro hasiče a policisty

 Prezident Zeman se shodl s premiérem Andrejem Babišem a…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 126 / 4400
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.6 / 5.7 / 7.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 260 / 1016
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1081 / 505
Rozměr pneu:195
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3960
b) šířka (mm): 1646
c) výška (mm): 1451
d) rozvor (mm): 2462
e) rozchod vpředu (mm): 1419
f) rozchod vzadu (mm): 1408
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,30
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte! Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte!

Kluci z ruského Youtube kanálu Garage 54 se opět…

Opel Corsa GSi má českou cenu. Jednu z nejnižších v rámci rychlých hatchbacků Opel Corsa GSi má českou cenu. Jednu z nejnižších v rámci rychlých hatchbacků

Corsa se stejně jako Insignia vrací k označení GSi. A…

 






 
12 největších skandálů, které zahýbaly automobilovým světem

12 největších skandálů, které zahýbaly automobilovým světem

Dnes 18:37

Jako ve všech odvětvích, i v automobilovém se občas objeví nějaký skandál, který zamává výsledky značky a někdy ji i celou potopí.




Blesk.cz

Novinky v Google Pay: ukládání palubních lístků a přímé posílání peněz

Novinky v Google Pay: ukládání palubních lístků a…

Americký gigant začíná uvolňovat aktualizaci aplikace Google Pay, která přináší spoustu novinek.     

Britská muzea se rvou o nafukovačku „Mimina Trumpa“, autoři chystají turné

Britská muzea se rvou o nafukovačku „Mimina Trumpa“,…

Karikaturu amerického prezidenta Donalda Trumpa v podobě balonu znázorňujícího šéfa Bílého domu jako mimino v…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Příbram - Teplice 1:1. Parádní gól a první bod pro ligového nováčka

SESTŘIH: Příbram - Teplice 1:1. Parádní gól a první…

Fotbalisté Příbrami se vrátili do první ligy domácí remízou 1:1 s Teplicemi. Nováčka poslal brzy do vedení Roman…

Jeřábek o potížích, budoucnosti v NHL, české partě i mentalitě v Montrealu

Jeřábek o potížích, budoucnosti v NHL, české partě i…

Je to jako hra o poslední židli. Je jich o jednu méně než hráčů a postupně ubývají. Otevření letního…

 

Reflex.cz

Colours Veroniky Bednářové: Všechny barvy Polívků

Colours Veroniky Bednářové: Všechny barvy Polívků

Vedro. Slunce. Pot. Je brzké odpoledne a rytíř divadelní alternativy BOLESLAV POLÍVKA i jeho krásný, stále…

Třetí den Colours objektivem Marka Douši: Bezprostřední Rottrová, legrační Polívkové a varující Hruška

Třetí den Colours objektivem Marka Douši:…

V pátek se v Ostravě vyjasnilo, alespoň na obloze, přibylo návštěvníků, odjel kolega, který doposud připravoval…