Škoda Fabia - dobrá práce škodováci

Škoda Fabia - dobrá práce škodováci

 
 
8.10. 1999

V atraktivním prostředí na rozhraní Evropy a Atlantického oceánu v portugalském Algarve jsme dnes měli možnost otestovat tři motorové varianty nové Fabie.

Jednalo se o dva zážehové motory 1,4/50 kW, 1,4/74 kW a jeden vznětový s přímým vstřikováním paliva 1,9 SDI/47 kW. Tyto motory budou jako první k dispozici při prosincovém zahájení prodeje.

Trasa pro testovaní vozů obsahovala prakticky všechny druhy asfaltu, od úplně nového, až po velmi rozbitý. Potěšující je, že Fabia úspěšně vzdorovala aniž by v interiéru něco rezonovalo. Podvozek je dobře odladěn a přes slušné jízdní vlastnosti, úspěšně tlumí i již zmíněné nerovnosti. V zatáčkách dochází k minimálnímu naklánění. Brzdy mají výborný účinek a ve spolupráci s ABS zajišťují i při intenzivním brždění z vysoké rychlosti dobrou směrovou stabilitu.

Interiéru vévodí dvoubarevná, na první pohled poměrně strohá přístrojová deska (horní část vždy černá, spodní šedá nebo béžová, dle výbavy). Podle mého názoru je však podstatně povedenější než u konkurenčních vozů, kde se designéři dali cestou křivek. Přední sedadla takříkajíc nemají chybu. Obzvláště potěší velmi vysoké opěradlo s výborným bočním vedením. Volant je podobně jako u Octavie seříditelný ve dvou osách. Moderní elektrohydraulický posilovač řízení má ideální účinek, navíc pokud se nezatáčí neubírá motoru výkon, jako je běžné u klasických posilovačů.

Pozoruhodným prvkem jsou dvě chlazené schránky (jedna vlevo pod volantem, druhá klasická před spolujezdcem), do kterých je možné vložit například plechovku s nápojem nebo například čokoládu, která se v létě obvykle rychle rozpustí. Chlazení je samozřejmě plně funkční jen v případě, že je Fabia vybavena klimatizací. Nastavení klimatizace je dalším zajímavým prvkem v interiéru. Výrobce ji nazývá "automatickou", z důvodu možného nastavení otočným knoflíkem ve stupních celsia, ale žádný displej řidiče, jak bývá u automatických klimatizací obvyklé, o přesném nastavení neinformuje...

Prostor vzadu má jeden plus a jeden mínus. Nad hlavou je místa dost (výška na zadních sedadlech: Fabie 930 mm, Felicie 900 mm), pro nohy je však místa méně než ve Felicii (Fabia 570 - 810 mm, Felicia 620 - 860 mm). Tříbodové pásy vzadu jsou jen dva a dvě jsou také opěrky hlav. Konstruktéři evidentně příliš s obsazením pěti cestujícími nepočítají - škoda. Výhled dozadu z místa řidiče je poměrně dobrý.

Porovnání šířky interiéru ve výši loktů je následující (vpředu / vzadu) - Fabia 1390 / 1390 mm, Felicia 1410 / 1400 mm. Jak je vidět z tohoto porovnání, je Felicia na šířku větší, ale tento malý rozdíl v praxi nehraje roli.

Zavazadlový prostor je kompletně čalouněn a samozřejmě je možné jej zvětšit sklopením dělených opěradel. Opěrky hlav, které je nutné v tomto případě vyjmout, je možné zasunout do předpřipravených otvorů.

Moderní šestnáctiventilový motor 1,4 s výkonem 74 kW jsme testovali jako první. Bohužel má velmi lehké zpřevodování, což má za následek vysoké otáčky zvláště při rychlejší jízdě po dálnici. Příklad: při 100 km/h motor "točí" 3000 ot/min a při 130 km/h již 4000 otáček! Přes dobré odhlučnění Fabie (nesrovnatelné např: s Felicií) je již hluk při těchto otáčkách vyšší nemluvě o zvýšené spotřebě. Výkon motoru je dobrý, ale ne překvapivý.

Lépe dopadla testovací jízda s trošku podceňovaným osmiventilovým motorem 1,4/50 kW, který vychází z motoru který dobře známe z Felicie. Zpřevodování v tomto případě počítá spíše s níže položeným točivým momentem 120 Nm při 2500 ot/min (1,4 16V/74 kW - 126/4400) a to se ukázalo jako velmi dobré řešení. Porovnání s 1,4/74 kW při stejných rychlostech je výmluvné - 100 km/h = 2800 ot/min, 130 km/h = 3600 ot/min. Motor se ochotně vytáčí až k 6000 otáček, takže i rychlejší svezení je možné. Hluk v interiéru (od tohoto motoru) je nízký, plně srovnatelný s modernějším 1,4/74 kW.

U obou zážehových motorů je však nepříjemná větší odezva na zmáčknutí plynu (pokud je motor ve volnoběžných otáčkách), například při rozjíždění. Odezva u 1,4/74 kW je cca 3/4 sekundy (!) u 1,4/50 kW je to o něco lepší. Je to zřejmě způsobeno elektronickým ovládáním plynu (tzv. E-gas), kdy vazbu mezi plynem a motorem zajišťuje elektronika. Škrtící klapka je ovládána elektromotorkem. Na tuto "funkci" je prostě nutné si zvyknout...

Vznětový diesel s přímým vstřikováním paliva 1,9 SDI/47 kW přinesl také lepší dojem než jsem čekal. Je výborně odhlučněn a pohodu v interiéru rozhodně neruší více než zážehové motory. Jeho výhodou je pochopitelně předpokládaná nízká spotřeba (okolo 6 l/100 km) a relativně slušný výkon, přestože postrádá turbodmyachadlo. Zpřevodování, podobně jako u 1,4/50 kW počítá s dobrým točivým momentem, který je u SDI produkován v nízkých otáčkách. 100 km/h = 2250 ot/min, 130 km/h = 2900 ot/min.

Zajímavou novinkou je nový údaj v palubním počítači, který má oproti Octavii navíc i údaj o dojezdu na aktuální stav paliva v nádrži.

První dojmy jsou tedy veskrze kladné. Výborné je slícování dílů karosérie i precizně vyrobený interiér. Také povedený vnější i vnitřní design je pořádným soustem pro konkurenci. Připočteme-li k plusům moderní technologie výroby, které jsou při výrobě Fabie použity, máme před sebou špičkový automobil, navíc za přijatelnou cenu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Pardubické letiště bude na dva měsíce mimo provoz Pardubické letiště bude na dva měsíce mimo provoz

Pardubické mezinárodní letiště bude kvůli opravám…

Hamé se potýká s neúrodou zeleniny, zřejmě zdraží část výrobků Hamé se potýká s neúrodou zeleniny, zřejmě zdraží část výrobků

Potravinářská společnost Hamé se sídlem v Kunovicích na…

Thajsko patří ke špičce medicínské turistiky. Turisté sem jezdí pro nová prsa i klouby Thajsko patří ke špičce medicínské turistiky. Turisté sem jezdí pro nová prsa i klouby

Turisté už nejezdí do Thajska jen za sluncem a mořem, ale…

 
Technické údaje
Motor 1,4 16V 74kW1,4 50kW1,9 SDI
Typ motoru: zážehovýzážehovývznětový
Válce / ventily: 4 / 44 / 24 / 2
Zdvihový objem (ccm): 139013971896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 600050 / 500047 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 126 / 4400120 / 2500125 / 1600 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185162154
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.515.418.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.5 / 5.5 / 79.4 / 5.5 / 6.96.2 / 4 / 4.8
Emise CO2:168166130
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 260 / 1016260 / 1016260 / 1016
Objem nádrže (l):454545
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1073 / 4951074 / 4951133 / 495
Rozměr pneu:185/65 R14185185/65 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 396039603960
b) šířka (mm): 164616461646
c) výška (mm): 145114511451
d) rozvor (mm): 246224622462
e) rozchod vpředu (mm): 143514351435
f) rozchod vzadu (mm): 142414241424
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1100890 / 1100890 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 810570 / 810570 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 101010101010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930930930
k) šířka vpředu (mm): 139013901390
l) šířka vzadu (mm): 139013901390
místo vzadu pod předním sedadlem: anoanoano
Hodnocení 1,4 16V 74kW 1,4 50kW 1,9 SDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10 10 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10 10 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7 7 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8 8 8
Odkládací plochy: 9 9 9
Dojem z řízení: 9 9 9
Výhled vpřed: 9 9 9
Výhled vzad: 8 8 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8 8 8
Tah v nižších otáčkách: 8 8 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9 8 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9 9 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8 8 8
Spotřeba: 0 0 0
Odstupňování převodovky: 6 9 9
Snadnost řazení: 10 7 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9 9 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9 9 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8 8 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8 8 8
Účinnost brzd: 10 10 10
Velikost zavazadlového prostoru: 7 7 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8 8 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8 8 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9 9 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,52 8,50 8,60
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nový Mercedes GLE Coupé natočen při testování. Vyzve X6 do druhého kola Nový Mercedes GLE Coupé natočen při testování. Vyzve X6 do druhého kola

Druhá karosářská verze Mercdesu GLE nebude chybět ani v…

Jedno z dvaceti Lamborghini Murciélago v edici Versace je na prodej Jedno z dvaceti Lamborghini Murciélago v edici Versace je na prodej

Slavná módní značka se před 11 lety podílela na speciální…

 






 
Nový motor PSA 1.5 BlueHDi je nabitý nejnovějšími technologiemi. Projdeme si je všechny!

Nový motor PSA 1.5 BlueHDi je nabitý nejnovějšími technologiemi

Dnes 12:53

Nový vznětový motor PSA 1.5 BlueHDi, který od začátku splňuje emisní normu Euro 6.2., technicky vychází ze starší šestnáctistovky, avšak změn je celá řada.




Blesk.cz

Adam Mišík narazil, drahá kára ani slavný obličej mu u policistky nepomohl

Adam Mišík narazil, drahá kára ani slavný obličej mu…

Tak to mu nevyšlo. Rozmanitý Adam Mišík (21) měl v plánu zaparkovat v centru Prahy se svým luxusním bourákem za…

Muž bez obličeje se bál vycházet z domu: Zázračná operace mu změnila život!

Muž bez obličeje se bál vycházet z domu: Zázračná…

Dlouhé roky strávil Kanaďan Maurice Desjardins (64) ve svém příbytku. Téměř odtud nevycházel. Trpěl neustále…

 

iSport.cz

Malík: Shodli jsme se rychle. Berbr chtěl nejprve Poborského, vše změnilo Rusko

Malík: Shodli jsme se rychle. Berbr chtěl nejprve…

Po prohře s Ukrajinou byl pro Fotbalovou asociaci ČR jako nástupce Karla Jarolíma první variantou Karel…

Šilhavý přebírá reprezentaci, chce stabilizovat kádr. Asistentem i Galásek

Šilhavý přebírá reprezentaci, chce stabilizovat…

Nástupcem Karla Jarolíma ve funkci trenéra fotbalové reprezentace se podle očekávání stal Jaroslav Šilhavý.…

 

Reflex.cz

Lékaře nedělám, protože jsem se nenechal vydírat. Praha se zastavila, říká kandidát na primátora Hřib

Lékaře nedělám, protože jsem se nenechal vydírat.…

MUDr. Zdeněk Hřib. Právě toto jméno s titulem z medicíny opanovalo kandidátku Pirátů do pražského…

Příručka moderního fotra: Typologie rodičů dětí ze školky. Kam patříte vy?

Příručka moderního fotra: Typologie rodičů dětí ze…

Jelikož už čtvrtým rokem doprovázím každý den syna do školky (syn opakoval první ročník, bohužel se nezadařilo),…