Škoda Fabia - dobrá práce škodováci

Škoda Fabia - dobrá práce škodováci

 
 

V atraktivním prostředí na rozhraní Evropy a Atlantického oceánu v portugalském Algarve jsme dnes měli možnost otestovat tři motorové varianty nové Fabie.

Jednalo se o dva zážehové motory 1,4/50 kW, 1,4/74 kW a jeden vznětový s přímým vstřikováním paliva 1,9 SDI/47 kW. Tyto motory budou jako první k dispozici při prosincovém zahájení prodeje.

Trasa pro testovaní vozů obsahovala prakticky všechny druhy asfaltu, od úplně nového, až po velmi rozbitý. Potěšující je, že Fabia úspěšně vzdorovala aniž by v interiéru něco rezonovalo. Podvozek je dobře odladěn a přes slušné jízdní vlastnosti, úspěšně tlumí i již zmíněné nerovnosti. V zatáčkách dochází k minimálnímu naklánění. Brzdy mají výborný účinek a ve spolupráci s ABS zajišťují i při intenzivním brždění z vysoké rychlosti dobrou směrovou stabilitu.

Interiéru vévodí dvoubarevná, na první pohled poměrně strohá přístrojová deska (horní část vždy černá, spodní šedá nebo béžová, dle výbavy). Podle mého názoru je však podstatně povedenější než u konkurenčních vozů, kde se designéři dali cestou křivek. Přední sedadla takříkajíc nemají chybu. Obzvláště potěší velmi vysoké opěradlo s výborným bočním vedením. Volant je podobně jako u Octavie seříditelný ve dvou osách. Moderní elektrohydraulický posilovač řízení má ideální účinek, navíc pokud se nezatáčí neubírá motoru výkon, jako je běžné u klasických posilovačů.

Pozoruhodným prvkem jsou dvě chlazené schránky (jedna vlevo pod volantem, druhá klasická před spolujezdcem), do kterých je možné vložit například plechovku s nápojem nebo například čokoládu, která se v létě obvykle rychle rozpustí. Chlazení je samozřejmě plně funkční jen v případě, že je Fabia vybavena klimatizací. Nastavení klimatizace je dalším zajímavým prvkem v interiéru. Výrobce ji nazývá "automatickou", z důvodu možného nastavení otočným knoflíkem ve stupních celsia, ale žádný displej řidiče, jak bývá u automatických klimatizací obvyklé, o přesném nastavení neinformuje...

Prostor vzadu má jeden plus a jeden mínus. Nad hlavou je místa dost (výška na zadních sedadlech: Fabie 930 mm, Felicie 900 mm), pro nohy je však místa méně než ve Felicii (Fabia 570 - 810 mm, Felicia 620 - 860 mm). Tříbodové pásy vzadu jsou jen dva a dvě jsou také opěrky hlav. Konstruktéři evidentně příliš s obsazením pěti cestujícími nepočítají - škoda. Výhled dozadu z místa řidiče je poměrně dobrý.

Porovnání šířky interiéru ve výši loktů je následující (vpředu / vzadu) - Fabia 1390 / 1390 mm, Felicia 1410 / 1400 mm. Jak je vidět z tohoto porovnání, je Felicia na šířku větší, ale tento malý rozdíl v praxi nehraje roli.

Zavazadlový prostor je kompletně čalouněn a samozřejmě je možné jej zvětšit sklopením dělených opěradel. Opěrky hlav, které je nutné v tomto případě vyjmout, je možné zasunout do předpřipravených otvorů.

Moderní šestnáctiventilový motor 1,4 s výkonem 74 kW jsme testovali jako první. Bohužel má velmi lehké zpřevodování, což má za následek vysoké otáčky zvláště při rychlejší jízdě po dálnici. Příklad: při 100 km/h motor "točí" 3000 ot/min a při 130 km/h již 4000 otáček! Přes dobré odhlučnění Fabie (nesrovnatelné např: s Felicií) je již hluk při těchto otáčkách vyšší nemluvě o zvýšené spotřebě. Výkon motoru je dobrý, ale ne překvapivý.

Lépe dopadla testovací jízda s trošku podceňovaným osmiventilovým motorem 1,4/50 kW, který vychází z motoru který dobře známe z Felicie. Zpřevodování v tomto případě počítá spíše s níže položeným točivým momentem 120 Nm při 2500 ot/min (1,4 16V/74 kW - 126/4400) a to se ukázalo jako velmi dobré řešení. Porovnání s 1,4/74 kW při stejných rychlostech je výmluvné - 100 km/h = 2800 ot/min, 130 km/h = 3600 ot/min. Motor se ochotně vytáčí až k 6000 otáček, takže i rychlejší svezení je možné. Hluk v interiéru (od tohoto motoru) je nízký, plně srovnatelný s modernějším 1,4/74 kW.

U obou zážehových motorů je však nepříjemná větší odezva na zmáčknutí plynu (pokud je motor ve volnoběžných otáčkách), například při rozjíždění. Odezva u 1,4/74 kW je cca 3/4 sekundy (!) u 1,4/50 kW je to o něco lepší. Je to zřejmě způsobeno elektronickým ovládáním plynu (tzv. E-gas), kdy vazbu mezi plynem a motorem zajišťuje elektronika. Škrtící klapka je ovládána elektromotorkem. Na tuto "funkci" je prostě nutné si zvyknout...

Vznětový diesel s přímým vstřikováním paliva 1,9 SDI/47 kW přinesl také lepší dojem než jsem čekal. Je výborně odhlučněn a pohodu v interiéru rozhodně neruší více než zážehové motory. Jeho výhodou je pochopitelně předpokládaná nízká spotřeba (okolo 6 l/100 km) a relativně slušný výkon, přestože postrádá turbodmyachadlo. Zpřevodování, podobně jako u 1,4/50 kW počítá s dobrým točivým momentem, který je u SDI produkován v nízkých otáčkách. 100 km/h = 2250 ot/min, 130 km/h = 2900 ot/min.

Zajímavou novinkou je nový údaj v palubním počítači, který má oproti Octavii navíc i údaj o dojezdu na aktuální stav paliva v nádrži.

První dojmy jsou tedy veskrze kladné. Výborné je slícování dílů karosérie i precizně vyrobený interiér. Také povedený vnější i vnitřní design je pořádným soustem pro konkurenci. Připočteme-li k plusům moderní technologie výroby, které jsou při výrobě Fabie použity, máme před sebou špičkový automobil, navíc za přijatelnou cenu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Technické údaje
Motor 1,4 16V 74kW1,4 50kW1,9 SDI
Typ motoru: zážehovýzážehovývznětový
Válce / ventily: 4 / 44 / 24 / 2
Zdvihový objem (ccm): 139013971896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 74 / 600050 / 500047 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 126 / 4400120 / 2500125 / 1600 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 185162154
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.515.418.7
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 9.5 / 5.5 / 79.4 / 5.5 / 6.96.2 / 4 / 4.8
Emise CO2:168166130
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 260 / 1016260 / 1016260 / 1016
Objem nádrže (l):454545
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1073 / 4951074 / 4951133 / 495
Rozměr pneu:185/65 R14185185/65 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 396039603960
b) šířka (mm): 164616461646
c) výška (mm): 145114511451
d) rozvor (mm): 246224622462
e) rozchod vpředu (mm): 143514351435
f) rozchod vzadu (mm): 142414241424
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1100890 / 1100890 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 810570 / 810570 / 810
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 101010101010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930930930
k) šířka vpředu (mm): 139013901390
l) šířka vzadu (mm): 139013901390
místo vzadu pod předním sedadlem: anoanoano
Hodnocení 1,4 16V 74kW 1,4 50kW 1,9 SDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 10 10 10
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10 10 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7 7 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8 8 8
Odkládací plochy: 9 9 9
Dojem z řízení: 9 9 9
Výhled vpřed: 9 9 9
Výhled vzad: 8 8 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8 8 8
Tah v nižších otáčkách: 8 8 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 9 8 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 9 9 9
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8 8 8
Spotřeba: 0 0 0
Odstupňování převodovky: 6 9 9
Snadnost řazení: 10 7 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9 9 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9 9 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8 8 8
Přenos hnací síly na vozovku: 8 8 8
Účinnost brzd: 10 10 10
Velikost zavazadlového prostoru: 7 7 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8 8 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8 8 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9 9 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,52 8,50 8,60
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue




Idiot ve Fabii blokoval hasičskou cisternu. Naschvál, nebo ji jenom neviděl? Idiot ve Fabii blokoval hasičskou cisternu. Naschvál, nebo ji jenom neviděl?

Sami všichni dobře víte, co dělat, když ve zpětném…

Trocha nostalgie. Pamatujete si ještě tyto reklamy na Škodovky? Trocha nostalgie. Pamatujete si ještě tyto reklamy na Škodovky?

Těžko se tomu věří, ale Škodě Fabia první generace bude…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Tady žije Facebook. Hluboko ve švédských lesích!

Tady žije Facebook. Hluboko ve švédských lesích!

Jeden z nejnavštěvovanějších webů světa v roce 2013 otevřel první datové centrum mimo USA a to v mrazivém…

Dva lvi utekli z výběhu. Zoo v Lipsku musela jednoho z nich zastřelit

Dva lvi utekli z výběhu. Zoo v Lipsku musela jednoho…

Dva lvi utekli ve čtvrtek ze svého výběhu v zoologické zahradě v saském Lipsku. Jednoho z nich se podařilo před…

 

iSport.cz

Sparta má zpět svého trenéra. Myslel jsem na ni neustále, říká Kalous

Sparta má zpět svého trenéra. Myslel jsem na ni…

Spartě se vrátil šéf týmu a jeho jednotka hned zabrala. Trenér Jiří Kalous po příletu z Toronta ze Světového…

Sparta – Inter Milán 3:1. Velké oživení na Letné, Kadlec se trefil dvakrát

Sparta – Inter Milán 3:1. Velké oživení na Letné,…

Z krize k nečekanému výsledku! Fotbalisté Sparty v druhém utkání základní skupiny Evropské ligy porazili…

 

Reflex.cz

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím vrcholu si majitel postavil luxusní penthouse

Zapomenuté tajemství Eiffelovy věže: Na jejím…

Se stavbou současného symbolu Paříže se začalo v roce 1887 a přesně podle plánů konstruktéra Alexandra Gustava…

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě neohrožení vlastenci? Dokážou za svobodu umírat?

Otázky u filmu Anthropoid: Dokážou být Češi ještě…

V sále číslo 11 multikina na pražském Andělu se po úterní české premiéře filmu Anthropoid rozhostilo ticho.…