Škoda Fabia 1,9 TDI

Škoda Fabia 1,9 TDI

 
 

Model Fabia si koupilo teprve několik tisíc zájemců a automobilka Škoda hovoří o očekávaném úspěchu. Nakolik je zvýšená poptávka po tomto voze důsledkem zvědavosti po novém modelu a nakolik důsledkem nezaujatého porovnání s konkurencí? I my jsme byli zvědaví, jak se běžný test sériové Fabie bude lišit od prvních dojmů z tohoto vozu, nasbíraných při krátkém novinářském představování na podzim v...

Model Fabia si koupilo teprve několik tisíc zájemců a automobilka Škoda hovoří o očekávaném úspěchu. Nakolik je zvýšená poptávka po tomto voze důsledkem zvědavosti po novém modelu a nakolik důsledkem nezaujatého porovnání s konkurencí? I my jsme byli zvědaví, jak se běžný test sériové Fabie bude lišit od prvních dojmů z tohoto vozu, nasbíraných při krátkém novinářském představování na podzim v portugalském Algarve.

Škoda Fabia je na první pohled nezaměnitelná s jakýmkoli svým předchůdcem, či jiným vozem koncernu. Po nekonečných úvahách, zda je Felicia jen zakulaceným Favoritem, tak designéři nastartovali zcela novou kapitolu značky. Fabia klame tělem, i díky rychle se svažující kapotě a zaoblené spodní linii světlomety-maska chladiče, vypadá opticky menší než Felicia. Fakticky ale Fabia ve všech rozměrech narostla a k užitku zákazníka nejen ve vnějších rozměrech.

Karosérii charakterizují zaoblené linie a dobré dílenské zpracování. Typickým znakem jsou nezvykle šikmé přechody mezi blatníky a nárazníky. Opticky to auto zkracuje a uvidíme, zda bude toto uspořádání užitečné při drobných haváriích, při kterých asi bude poškozen nejen nárazník.

Interiér vozu je zajímavým kompromisem mezi estetikou a funkčností. Na rozdíl od Felicie působí rovná palubní deska z černošedého plastu nezvykle, nikoli však lacině. Přístroje jsou pak zapuštěny v ostře vystupující "kapličce" známé už z novějších verzí modelu Octavia. Poměrně stroze působí přechod mezi okraji přístrojové desky a dveřmi, který však dává vzpomenout na naprosto rovné dveře modelu Favorit. Standardní jsou koncernem používané ovladače skel a zrcátek, zapuštěné v opěrkách na předních dveřích. Snad jen prohlubeň pro loketní opěrku je poněkud malá a při delší jízdě nepohodlná.

Přední sedačky s příjemně dlouhými sedáky lze hodnotit jako pohodlné. Žlutozelené čalounění pak vnitřní prostor v autě ještě opticky zvětšuje. Řidič má ale i tak místa dost. Kromě všestranně nastavitelných sedadel si může ve dvou osách přizpůsobit polohu volantu (standardní výbava), přičemž míra komfortu (vzdálenost pedál plynu-hrana opěradla) je stejná jako u Octavie (!)

Ovládací prvky najde řidič na obvyklých místech. Výhrady lze mít pouze k relativně tenkému věnci volantu a také originální rádio Škoda má poměrně dlouhou odezvu na všechny funkce ovládané tlačítky. Ovládání teploty interiéru a ventilace je umístěno dost nízko.

Klimatizaci pojmenoval výrobce jako poloautomatickou, tedy manuálně regulovatelnou. Je to sice pravda, ale na otočném ovladači jsme výrazně postrádali údaje o požadované teplotě ve stupních Celsia. Ovládání klimatizace tak navenek působí jako u nejjednodušší verze, tedy pouze se stupni vypnuto/zapnuto a optimální teplotu je třeba hledat na více pokusů.

Na zadních sedadlech je dost místa pro dvě dospělé osoby. Tři místa se dají využít jen na kratší vzdálenosti. Překvapivě chybí prostřední opěrka hlavy a zřejmě i proto výrobce nemontuje prostřední tříbodový pás. Podélný prostor pro sezení mají cestující vzadu dostatečný.

Zavazadlový prostor byl kritizován pro malý objem 260 l (Felicia 272 l). Využitelné litry jsou sice objektivní hodnota, nám se ale v testu nezdál rozdíl mezi Felicií a Fabií v tomto ohledu nijak významný. Opticky je rozdíl nepostřehnutelný a prakticky se projevuje pouze u Fabie méně zasahujícími podběhy. Nízká nakládací hrana, velký vstupní otvor a pohodlně otevíratelné páté dveře (elektrické odjištění z místa řidiče) tak představují slušný komfort i pro ty, kteří si do tohoto vozu chtějí brát více zavazadel. Sklopná zadní sedadla pak využitelnost tohoto prostoru ještě zvyšují.

Už při prvním seznámení překvapila Fabia svými jízdními vlastnostmi - a tento dojem zůstal i po delším testu. Vůz je totiž v porovnání s ostatními modely značky i v porovnání mezi konkurencí v dané třídě skutečně mimořádně stabilní. Relativně měkké odpružení poskytuje dostatečný komfort pro posádku, ale zároveň nebrání dobrému držení stopy. V zatáčkách se Fabia naklání překvapivě málo a i velmi nešetrné zacházení s volantem podvozek jakoby sám korigoval. Fabia se dokonce dlouho odmítla dostat do smyku pomocí ruční brzdy. Při vysokých rychlostech je vůz velmi stabilní a citlivost na boční vítr lze hodnotit jako přijatelnou. Hluk se přenáší do interiéru minimálně - příčné nerovnosti překonává Fabia bez problémů a rozkývání. Také vrzání plastových dílů v interiéru Fabia nezná.

Řízení Fabie lze i z ohledem na bohatou základní výbavu hodnotit jako snadné. Díky standardnímu posilovači řízení mohou vůz bezpečně ovládat i ženy - posilovač přitom nijak neztěžuje ovládání vozu ve vyšších rychlostech. Řazení rychlostí je sice směrově přesné, ale často s stává, že se řadicí páka zastaví o cca centimetr dříve na jakémsi "polodorazu" a vzápětí se z převodovky ozvou zuby... Pokud je řidič zvyklý řadit méně razantně, je opakovaně nepříjemně překvapován. Touto nectností trpí hlavně 3. stupeň a testovaná Fabia není jediná, u které jsme tuto vlastnost pozorovali.

Námi testovaný vůz byl vybaven koncernovým dieselovým motorems přímým vstřikováním paliva 1,9 l s nejvyšším výkonem 47 kW. Největším kladem této pohonné jednoty je beze sporu spotřeba. I při maximálním využívání výkonu jsme se zastavili u hodnoty 6,6 litru/100km a při rozumné, nikoli pomalé jízdě není problém dosahovat spotřeby okolo pěti litrů nafty.

To, že je Fabia poháněna právě tímto motorem, je však znát od prvního nastartování. Zvláště nyní v zimním období je zvuk motoru prvních pět minut po startu velmi "tvrdý" a poté se hluk mírně sníží, ale narozdíl od TDI motoru například v Octavii, je SDI stále dosti slyšet v interiéru. U dieselu je ale uživatel na vyšší hladinu hluku přece jen připraven. Tah motoru není příliš výrazný. Jde samozřejmě o subjektivní dojem ale nevýrazná křivka točivého momentu dokládá, že tenhle motor bude lahodit spíše peněžence, než motoristickému srdci.

Při menším zatížení je rozjíždění s Fabií plně srovnatelné s ostatními vozy dané třídy, ale například zrychlování od osmdesátky výš už vyžaduje delší dobu. Zkušební zatížení až na maximální povolenou nosnost dynamické vlastnosti překvapivě zhoršilo pouze minimálně. Vůz byl ochoten zrychlovat jen o málo pomaleji než poloprázdný. Každopádně je nutné držet motor ve vyšších otáčkách a nechávat si tak alespoň minimální rezervu pro nečekané situace.

Fabia je nové auto, a test několik měsíců po jeho uvedení na trh potvrdil první dojmy. Spolu s motorem SDI představuje dobré řešení pro ty, kteří hledají velmi slušně vybavený malý vůz s vynikajícími jízdními vlastnostmi a úsporným motorem. Pokud se automobilce podaří vyřešit nepříjemný problém s řazením, bude Fabia skutečně na špičce své třídy.

Vyšší cena Fabie SDI ji však na domácím trhu posouvá do jiného zákaznického segmentu. Je tedy otázkou, zda bude u nás, pro toto jinak velmi vydařené auto, dostatek zájemců.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 374 900 Kč Cena v testované výbavě: 455 800 Kč

Základní výbava:pylový mikrofiltr, předpínače bezp. pásů, airbag řidiče, airbag spolujezdce, palubní počítač, imobilizer, centrální zamykání, el. okna vpředu, výškově stavitelné sedadlo řidiče, výškově i podélně stavitelný volant, posilovač řízení, stěrač zadního okna, přední mlhová světla, nárazníky v barvě vozu, zpětná zrcátka v barvě vozu, tónovaná skla, úložný prostor pod sedadlem spolujezdce, příprava pro uchycení dvou dětských sedaček ISOFIX, dělená zadní sedadla, zvuková signalizace nevypnutých světel

Výbava testovaného vozu:klimatizace automatická s chlazením schránek u řidiče a spolujezdce (+35.000,-), ABS (+17.900,-), vyhřívání sedadel (+4.900,-), el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka (+4.000,-), kola z lehkých slitin 14'' (+10.800,-), rádio MS402 (+8.300,-)

Nemají na jídlo, ničí je exekuce. V Česku roste armáda předlužených důchodců Nemají na jídlo, ničí je exekuce. V Česku roste armáda předlužených důchodců

Bezmála 88 tisíc českých seniorů má v současné době…

Podívejte se na život v komunismu. Tentokrát jen v muzeu Podívejte se na život v komunismu. Tentokrát jen v muzeu

Pražské Muzeum komunismu se v nové expozici zaměřilo na…

Akcie, měny & názory Jana Mihulky: Neslábnoucí lesk žlutého kovu Akcie, měny & názory Jana Mihulky: Neslábnoucí lesk žlutého kovu

Sílící přesvědčení o tom, že akciové trhy jsou překoupené…

Stát nebude mít peníze na zvýšení platů státních zaměstnanců, varuje Pilný Stát nebude mít peníze na zvýšení platů státních zaměstnanců, varuje Pilný

Návrh státního rozpočtu na rok 2018 za současné situace…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 47 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 125 / 1600 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 154
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 18.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.2 / 4 / 4.8
Emise CO2:130
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 260 / 1016
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1173 / 485
Rozměr pneu:185
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4960
b) šířka (mm): 1646
c) výška (mm): 1451
d) rozvor (mm): 2462
e) rozchod vpředu (mm): 1419
f) rozchod vzadu (mm): 1408
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 5
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,40
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled

K exkluzivním automobilkám patří také vlastní studio…

 






 
McQueenovo filmové Porsche 917K se konečně vydražilo. A přišlo na pořádný balík!

McQueenovo filmové Porsche 917K se konečně vydražilo. A přišlo na pořádný balík!

Dnes 18:53

Napodruhé už se aukce kultovního závoďáku s bohatou historií uskutečnila a nejvyšší příhoz přesáhl tři sta milionů korun. Vzhledem k vzácnosti vozu to ale nikoho nepřekvapilo.




Blesk.cz

Vendula Pizingerová v slzách: Vzpomíná na mrtvou dceku Klárku Svobodovou (†5)

Vendula Pizingerová v slzách: Vzpomíná na mrtvou…

I když žije Vendula Pizingerová (45) spokojený život s mladším manželem Josefem (29) a synem Jakubem Svobodou…

Barrandovský most stavěli 10 let. Už tehdy s ním pomáhaly počítače

Barrandovský most stavěli 10 let. Už tehdy s ním…

V 70. letech minulého století stála rozrůstající se Praha před další výzvou. V rámci vzniku Městského okruhu…

 

iSport.cz

Špatný vstup do boje o MS, volejbalistky padly v tie-breaku s Belgií

Špatný vstup do boje o MS, volejbalistky padly v…

České volejbalistky vstoupily do baráže o postup na mistrovství světa prohrou s Belgií 2:3 po setech 22:25,…

Sivok se zatím necítí, Kliment by byl v týmu i se Schickem, řekl Jarolím

Sivok se zatím necítí, Kliment by byl v týmu i se…

Už není cesty zpět. České fotbalisty čekají dva klíčové zápasy kvalifikace  MS 2018 v Rusku, když doma přivítají…

 

Reflex.cz

Drogy, alkohol a disco: Legendární newyorský klub Studio 54 přežil jen tři roky

Drogy, alkohol a disco: Legendární newyorský klub…

Od otevření kultovního nočního klubu v New Yorku uběhly již čtyři desítky let. A během této doby se z historek o…

Cesta za kmenem Pygmejů do srdce Afriky: Konečně lovci

Cesta za kmenem Pygmejů do srdce Afriky: Konečně lovci

Bambutiové po tisíciletí žili v souladu s přírodou a jejími přirozenými zákony. Zdrojem duchovna i obživy byl…