Škoda Fabia 1,9 TDI

Škoda Fabia 1,9 TDI

 
 

Model Fabia si koupilo teprve několik tisíc zájemců a automobilka Škoda hovoří o očekávaném úspěchu. Nakolik je zvýšená poptávka po tomto voze důsledkem zvědavosti po novém modelu a nakolik důsledkem nezaujatého porovnání s konkurencí? I my jsme byli zvědaví, jak se běžný test sériové Fabie bude lišit od prvních dojmů z tohoto vozu, nasbíraných při krátkém novinářském představování na podzim v...

Model Fabia si koupilo teprve několik tisíc zájemců a automobilka Škoda hovoří o očekávaném úspěchu. Nakolik je zvýšená poptávka po tomto voze důsledkem zvědavosti po novém modelu a nakolik důsledkem nezaujatého porovnání s konkurencí? I my jsme byli zvědaví, jak se běžný test sériové Fabie bude lišit od prvních dojmů z tohoto vozu, nasbíraných při krátkém novinářském představování na podzim v portugalském Algarve.

Škoda Fabia je na první pohled nezaměnitelná s jakýmkoli svým předchůdcem, či jiným vozem koncernu. Po nekonečných úvahách, zda je Felicia jen zakulaceným Favoritem, tak designéři nastartovali zcela novou kapitolu značky. Fabia klame tělem, i díky rychle se svažující kapotě a zaoblené spodní linii světlomety-maska chladiče, vypadá opticky menší než Felicia. Fakticky ale Fabia ve všech rozměrech narostla a k užitku zákazníka nejen ve vnějších rozměrech.

Karosérii charakterizují zaoblené linie a dobré dílenské zpracování. Typickým znakem jsou nezvykle šikmé přechody mezi blatníky a nárazníky. Opticky to auto zkracuje a uvidíme, zda bude toto uspořádání užitečné při drobných haváriích, při kterých asi bude poškozen nejen nárazník.

Interiér vozu je zajímavým kompromisem mezi estetikou a funkčností. Na rozdíl od Felicie působí rovná palubní deska z černošedého plastu nezvykle, nikoli však lacině. Přístroje jsou pak zapuštěny v ostře vystupující "kapličce" známé už z novějších verzí modelu Octavia. Poměrně stroze působí přechod mezi okraji přístrojové desky a dveřmi, který však dává vzpomenout na naprosto rovné dveře modelu Favorit. Standardní jsou koncernem používané ovladače skel a zrcátek, zapuštěné v opěrkách na předních dveřích. Snad jen prohlubeň pro loketní opěrku je poněkud malá a při delší jízdě nepohodlná.

Přední sedačky s příjemně dlouhými sedáky lze hodnotit jako pohodlné. Žlutozelené čalounění pak vnitřní prostor v autě ještě opticky zvětšuje. Řidič má ale i tak místa dost. Kromě všestranně nastavitelných sedadel si může ve dvou osách přizpůsobit polohu volantu (standardní výbava), přičemž míra komfortu (vzdálenost pedál plynu-hrana opěradla) je stejná jako u Octavie (!)

Ovládací prvky najde řidič na obvyklých místech. Výhrady lze mít pouze k relativně tenkému věnci volantu a také originální rádio Škoda má poměrně dlouhou odezvu na všechny funkce ovládané tlačítky. Ovládání teploty interiéru a ventilace je umístěno dost nízko.

Klimatizaci pojmenoval výrobce jako poloautomatickou, tedy manuálně regulovatelnou. Je to sice pravda, ale na otočném ovladači jsme výrazně postrádali údaje o požadované teplotě ve stupních Celsia. Ovládání klimatizace tak navenek působí jako u nejjednodušší verze, tedy pouze se stupni vypnuto/zapnuto a optimální teplotu je třeba hledat na více pokusů.

Na zadních sedadlech je dost místa pro dvě dospělé osoby. Tři místa se dají využít jen na kratší vzdálenosti. Překvapivě chybí prostřední opěrka hlavy a zřejmě i proto výrobce nemontuje prostřední tříbodový pás. Podélný prostor pro sezení mají cestující vzadu dostatečný.

Zavazadlový prostor byl kritizován pro malý objem 260 l (Felicia 272 l). Využitelné litry jsou sice objektivní hodnota, nám se ale v testu nezdál rozdíl mezi Felicií a Fabií v tomto ohledu nijak významný. Opticky je rozdíl nepostřehnutelný a prakticky se projevuje pouze u Fabie méně zasahujícími podběhy. Nízká nakládací hrana, velký vstupní otvor a pohodlně otevíratelné páté dveře (elektrické odjištění z místa řidiče) tak představují slušný komfort i pro ty, kteří si do tohoto vozu chtějí brát více zavazadel. Sklopná zadní sedadla pak využitelnost tohoto prostoru ještě zvyšují.

Už při prvním seznámení překvapila Fabia svými jízdními vlastnostmi - a tento dojem zůstal i po delším testu. Vůz je totiž v porovnání s ostatními modely značky i v porovnání mezi konkurencí v dané třídě skutečně mimořádně stabilní. Relativně měkké odpružení poskytuje dostatečný komfort pro posádku, ale zároveň nebrání dobrému držení stopy. V zatáčkách se Fabia naklání překvapivě málo a i velmi nešetrné zacházení s volantem podvozek jakoby sám korigoval. Fabia se dokonce dlouho odmítla dostat do smyku pomocí ruční brzdy. Při vysokých rychlostech je vůz velmi stabilní a citlivost na boční vítr lze hodnotit jako přijatelnou. Hluk se přenáší do interiéru minimálně - příčné nerovnosti překonává Fabia bez problémů a rozkývání. Také vrzání plastových dílů v interiéru Fabia nezná.

Řízení Fabie lze i z ohledem na bohatou základní výbavu hodnotit jako snadné. Díky standardnímu posilovači řízení mohou vůz bezpečně ovládat i ženy - posilovač přitom nijak neztěžuje ovládání vozu ve vyšších rychlostech. Řazení rychlostí je sice směrově přesné, ale často s stává, že se řadicí páka zastaví o cca centimetr dříve na jakémsi "polodorazu" a vzápětí se z převodovky ozvou zuby... Pokud je řidič zvyklý řadit méně razantně, je opakovaně nepříjemně překvapován. Touto nectností trpí hlavně 3. stupeň a testovaná Fabia není jediná, u které jsme tuto vlastnost pozorovali.

Námi testovaný vůz byl vybaven koncernovým dieselovým motorems přímým vstřikováním paliva 1,9 l s nejvyšším výkonem 47 kW. Největším kladem této pohonné jednoty je beze sporu spotřeba. I při maximálním využívání výkonu jsme se zastavili u hodnoty 6,6 litru/100km a při rozumné, nikoli pomalé jízdě není problém dosahovat spotřeby okolo pěti litrů nafty.

To, že je Fabia poháněna právě tímto motorem, je však znát od prvního nastartování. Zvláště nyní v zimním období je zvuk motoru prvních pět minut po startu velmi "tvrdý" a poté se hluk mírně sníží, ale narozdíl od TDI motoru například v Octavii, je SDI stále dosti slyšet v interiéru. U dieselu je ale uživatel na vyšší hladinu hluku přece jen připraven. Tah motoru není příliš výrazný. Jde samozřejmě o subjektivní dojem ale nevýrazná křivka točivého momentu dokládá, že tenhle motor bude lahodit spíše peněžence, než motoristickému srdci.

Při menším zatížení je rozjíždění s Fabií plně srovnatelné s ostatními vozy dané třídy, ale například zrychlování od osmdesátky výš už vyžaduje delší dobu. Zkušební zatížení až na maximální povolenou nosnost dynamické vlastnosti překvapivě zhoršilo pouze minimálně. Vůz byl ochoten zrychlovat jen o málo pomaleji než poloprázdný. Každopádně je nutné držet motor ve vyšších otáčkách a nechávat si tak alespoň minimální rezervu pro nečekané situace.

Fabia je nové auto, a test několik měsíců po jeho uvedení na trh potvrdil první dojmy. Spolu s motorem SDI představuje dobré řešení pro ty, kteří hledají velmi slušně vybavený malý vůz s vynikajícími jízdními vlastnostmi a úsporným motorem. Pokud se automobilce podaří vyřešit nepříjemný problém s řazením, bude Fabia skutečně na špičce své třídy.

Vyšší cena Fabie SDI ji však na domácím trhu posouvá do jiného zákaznického segmentu. Je tedy otázkou, zda bude u nás, pro toto jinak velmi vydařené auto, dostatek zájemců.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 374 900 Kč Cena v testované výbavě: 455 800 Kč

Základní výbava:pylový mikrofiltr, předpínače bezp. pásů, airbag řidiče, airbag spolujezdce, palubní počítač, imobilizer, centrální zamykání, el. okna vpředu, výškově stavitelné sedadlo řidiče, výškově i podélně stavitelný volant, posilovač řízení, stěrač zadního okna, přední mlhová světla, nárazníky v barvě vozu, zpětná zrcátka v barvě vozu, tónovaná skla, úložný prostor pod sedadlem spolujezdce, příprava pro uchycení dvou dětských sedaček ISOFIX, dělená zadní sedadla, zvuková signalizace nevypnutých světel

Výbava testovaného vozu:klimatizace automatická s chlazením schránek u řidiče a spolujezdce (+35.000,-), ABS (+17.900,-), vyhřívání sedadel (+4.900,-), el. ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka (+4.000,-), kola z lehkých slitin 14'' (+10.800,-), rádio MS402 (+8.300,-)

Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard

Nejvyšší nabídku 231,9 milionu eur (6,2 miliardy Kč) na…

Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží

Firemní úvěry mají své dno za sebou, čeká je výrazné…

Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá

Pražské letiště se bude od příštího roku pyšnit další…

Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony

Nové varhany pro svatovítskou katedrálu postaví španělská…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 47 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 125 / 1600 - 2800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 154
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 18.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.2 / 4 / 4.8
Emise CO2:130
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 260 / 1016
Objem nádrže (l):45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1173 / 485
Rozměr pneu:185
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4960
b) šířka (mm): 1646
c) výška (mm): 1451
d) rozvor (mm): 2462
e) rozchod vpředu (mm): 1419
f) rozchod vzadu (mm): 1408
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 10
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 5
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 10
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,40
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model Volvo už má v Česku první kusy nové XC60. Je to úplně nejdůležitější model

Minulé generace vozu XC60 se v České republice prodalo od…

 




Brisk RS 01 WRC: Neslavný osud pětisetkoňové fabie. Proč nikdy pořádně nejela? Brisk RS 01 WRC: Neslavný osud pětisetkoňové fabie. Proč nikdy pořádně nejela?

Před bezmála deseti lety se zrodilo soutěžní kupé na…

Idiot ve Fabii blokoval hasičskou cisternu. Naschvál, nebo ji jenom neviděl? Idiot ve Fabii blokoval hasičskou cisternu. Naschvál, nebo ji jenom neviděl?

Sami všichni dobře víte, co dělat, když ve zpětném…

 



 
Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Včera

V minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?




Blesk.cz

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí dát rodiče svým dětem

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí…

Na matrikách za poslední roky přibývají zcela nová a velmi ojedinělá jména. Na Slovensku kvůli tomu při…

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Když se začnou beze stopy ztrácet mladé ženy, nemůže to věstit nic dobrého. Naštěstí je tu bývalý detektiv Frank…

 

iSport.cz

"Straky" zpátky v Premier League. Po Brightonu…

Fotbalisté Newcastlu se po roce vracejí do Premier League. V utkání 44. kola druhé anglické ligy doma zvítězili…

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi elitu, titul i problémy

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi…

I přes nedělní výhru nad Českými Budějovicemi (1:0) prožívají hokejisté Karlových Varů velký smutek. Klub totiž…

 

Reflex.cz

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do dokonalé nahoty

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do…

Co je nejlepší? Peníze, sláva, moc? F. M. Dostojevskij řekl, že jedna krásná vzpomínka z dětství je cennější než…

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své spojence dožluta

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své…

Americký prezident Donald Trump během návštěvy prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga na Floridě…