Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu?

Martin Vaculík
Diskuze (53)
Přes dva měsíce jsme jezdili Fabií Combi 1.4 16V minulé generace přestavěnou na CNG a ověřovali, zda s tlakovou nádobou v kufru skutečně bude jezdit za polovinu.

Fabii na zemní plyn zatím sama Škoda Auto nikdy neudělala a v dohledné době se ani nechystá. Jde o projekt společnosti Havex Auto, která s ním zvítězila v tendru Státního úřadu inspekce práce na roční pronájem mobilních kanceláří úředníkům, kteří s nimi jezdili po firmách a kontrolovali, zda se nedopouštějí například takzvaného „švarc systému“. Na celou věc poskytla dotaci Evropská unie a podmínkou bylo, že vozy bude pohánět stlačený zemní plyn, který EU protěžuje. A jak to tak v podobných případech bývá, i tato zakázka byla podle našich informací napsána rovnou na míru očekávanému vítězi: originálnímu Volkswagenu Touran EcoFuel. Lidem z Havexu se však podařilo přestavbou fabie dostat na o tolik nižší cenu, že to nebylo možné ignorovat. A 150 vozů na rok pronajali státnímu úřadu právě oni. Po roce se vracejí jako velmi atraktivní ojetiny. První várka už je rozprodána, ale v průběhu ledna se vrátí dalších osmdesát. Předpokládaná cena za vozy s většinou jen 8000 km by neměla překročit 218.000 Kč. A to je tak zajímavá nabídka, že nám už stála za důkladný test.

Maximálně 260 km

Převzali jsme auto, které Havexu sloužilo jako předváděcí celého projektu, a proto mělo za sebou již 20 273 km. Během dvou měsíců jsme přidali dalších přesně 6251 km, přičemž jsme všem řidičům zakázali jezdit po vyčerpání plyn na benzin. Trasy jsme zkrátka plánovali tak, aby nám to k některé z plnicích stanic vždy vyšlo. Znamenalo to vyřídit si speciální kartu od RWE pro placení u rychloplnicích stanic, neboť jen nemnohé z nich umožňují placení kartami CCS a bankovními či přímo hotovostí. A samozřejmě to prodlužovalo cestovní časy. Nejde ani o samotné plnění, které dle typu stanice trvá od jedné do tří minut, ale o to, že ač je jich již přes šedesát, mnohdy nejsou přímo na trase. Tedy zatímco klasické benzínky byly vždy předně budovány tam, kde jezdí hodně aut (dálnice, hlavní tahy), plnicí stanice na CNG bývají třeba v areálech plynáren (u takové jsme tankovali v Mladé Boleslavi) či technických služeb (v takové se „krmí“ pražské kukavozy). Čili v naprosté většině případů musíte kvůli plnění sjet z trasy. Již při úvodním plnění zcela prázdné nádrže jsme nenabrali celých teoretických 12 kg, ale jen 11,2 kg. Takové množství stačí fabii, která za celou dobu našeho testu spotřebovávala průměrně 4,2 kg CNG na 100 km, maximálně na 260 km. Jelikož jsme nechtěli, aby nám plyn na cestách došel, zajížděli jsme k plnicím stanicím častěji: před dlouhou cestou často „do foroty“ s poloplnou nádrží. V průměru každých 182 km. Právě časté souboje s plnicí pistolí a čekání v místech, kde se nesmí ani kouřit, nezvyšovaly oblibu vozu u redakčního týmu.

EKONOMICKÉ VÝSLEDKY TESTU
Ujeto za celý test (km) 6251
Doplněno CNG celkem (kg) 262,47
Průměrná spotřeba CNG (kg/100 km) 4,20
Průměrná cena CNG (Kč/kg) 27,10
Celkem za CNG (Kč) 7112,90
Doplněno benzinu celkem (l) 26,28
Průměrná spotřeba benzinu (l/100 km) 0,42
Průměrná cena benzinu (Kč/l) 36,20
Celkem za benzin (Kč) 951,30
Náklady na palivo celkem (Kč) 8064
Náklady na kilometr (Kč/km) 1,29
Náklady při jízdě čistě na benzin (Kč/km) 2,35*
Ušetřili jsme na každý km (Kč) 1,06
Ušetřili jsme za celý test (Kč) 6644,80
* Při průměrné spotřebě benzinu 6,5 l/100 km vycházející z našich zkušeností s vozem tohoto typu

Při přepnutí skáče

O sníženém výkonu za jízdy na zemní plyn jsme psali už úvodu dlouhodobého testu. Odměřili jsme, že čtrnáctistovka s udávanými 63 kW a 132 N.m na válcové zkušebně dává celých 74 kW (a 140 N.m), když jede na benzin, a 58,5 kW (a 113 N.m), pokud přepnete na plyn. A takový rozdíl už je hodně cítit. Zdráhali bychom se však říci, že zmíněných 58,5 kW je výkon nedostatečný, ale předjíždění musíte dobře naplánovat a ideálně si nechat odstup a pořádně se rozjet.

Ještě víc cítit bylo samotné přepnutí z benzinu na plyn. Ač se CNG nepotřebuje odpařit (plynné už je), auto jede po každém studeném startu na benzin, a to až dva kilometry. Přepnutí pak provázelo citelné zakolísání tahu, lidově zaškubání. Když k němu došlo při ustálené jízdě, ještě se s tím dalo žít. Všimla si toho posádka, ne auta kolem. Bohužel často se jednotka rozhodla přepnout paliva poté, co jsme chvíli stáli na volnoběh a pak přidali plyn. Tedy typicky při rozjezdu v křižovatce. A to nepochopitelně nejedoucí fabii leckdo vytroubil, párkrát nám totiž motor úplně zhasl. Fyzikální podstatou jevu byla příliš bohatá směs, protože do válců už začal proudit plyn, ale z ventilů a sacího potrubí se ještě odpařoval benzin. Při dalších jízdách v průběhu dne, kdy už se v teplých sacích kanálech vrstva benzinu nesráží, probíhalo přepnutí hned po startu, navíc skoro neznatelně.

Na „přepínací cukaturu“ jsme si postěžovali Tomáši Hanzlovi z firmy TC 101, který platí za jednoho z největších odborníků u nás. „Moderní italské či holandské řídicí jednotky proto přepínají pozvolna. Tedy jeden válec po druhém nebo chvíli paliva řízeně mixují. Ve vašem autě máte jednodušší zařízení, při jeho stavbě byla holt prioritní cena,“ říká a vysvětluje, že vyměnit řídicí jednotku za dokonalejší by možné bylo, ale připlatili bychom 8000 Kč. Tyto peníze doporučujeme připočítat ke 27 000 Kč, o nichž jsme mluvili minule. Za ně získáte dvojici nádrží o stejném objemu, které se vejdou pod podlahu zavazadelníku a neomezí praktickou využitelnost malého kombi. Že už je to hodně peněz? Možná, ale jak jsme si ověřili, pořád se to vyplatí.

Šlo to i za 0,99 l/100 km

Za 6251 km jsme spotřebovali celkem 262,47 kg plynu, spotřebu benzinu při studených startech jsme sečetli na 26,28 l. Každý kilometr nás tak vyšel na 1,29 Kč. Kdybychom jezdili čistě na benzin se spotřebou 6,5 l/100 km, kterou jsme fabiím s tímto motorem v našich testech naměřili, zaplatili bychom za každý kilometr 2,35 Kč, tedy o 1,06 Kč více. Navíc ekojezdci přizpůsobující styl jízdy výkonu motoru mají šanci i na podstatně lepší plynový výsledek. Konkrétně Leoš Káňa odjel hned několik cest Praha – Přelouč a zpět za 1,10 Kč na každý kilometr, a to si to po dálnici D11 ve čtyřčlenném obsazení svištěl stotřicítkou. Matouš Jelínek pak zvládl trať Praha – Brno a zpět dokonce za 0,99 Kč/km, ale jel sám, v mírném provozu a nepřekračoval 115 km/h. Tedy ač nám v průměru za celý test fabia nejezdila úplně za půlku, jak reklama Havexu slibuje, vícekrát dokázala,

že možné to s ní je.

Co se výkonu motoru týče, trochu jsme sázeli na takzvaný variátor předstihu. Zemní plyn má totiž vyšší oktanové číslo (místo 95 u benzinu celých 130), takže nemá sklony k detonačnímu spalování ani při zvýšení předstihu. A když palivo zapálíte dřív, začne hořet blíž horní úvrati a za pracovní zdvih stihne odevzdat více energie. Zvýší se tak účinnost motoru. Jednoduché zařízení za necelé dva tisíce korun však nakonec na našem voze nefungovalo, ač fabie a roomstery se zdánlivě shodnou motorizací 1.4 16V/63 kW jej běžně a úspěšně používají. Nás vůz už totiž neměl motor s kódem BUD ani BXW, ale variantu Euro 5 s označením CGGB, která se používá od konce roku 2009. „Tato verze posunutý předstih časem odhalí a zase si jej upraví zpět,“ vysvětlil nám nakonec specialista Jan Kieslich z firmy JK Product.

Nechci slevu zadarmo

Známé heslo „nechci slevu zadarmo“ platí skoro vždy. Tedy všechny alternativy proti čistě benzinovému pohonu jsou v něčem méně komfortní. I nafta umí třeba v zimě zamrznout. V každém případě za necelých 220.000 Kč nekoupíte nic, co by bylo skoro nové a jezdilo tak levně. V tom fabia obstála bez otazníků.

Základní fakta o CNG

Atmosférické motory poháněné zemním plynem mívají nižší výkon, než když spalují benzin. Lidové mínění hospodské to zdůvodňuje nižší výhřevností plynu. To je přitom pravý opak pravdy, zemní plyn (metan) má totiž ze všech uhlovodíků nejvyšší výhřevnost, konkrétně 50 MJ/kg (benzin 43 MJ/kg). Skutečnou příčinou, proč točivý moment motoru na plyn poklesne minimálně o deset procent, je směšovací poměr. Na každý díl benzinu potřebujete 14,7 dílu vzduchu, zatímco na ideální spálení plynu už 17,2. A atmosférický motor nemá jak další vzduch do válců dostat, jeho výkon limituje hltnost. Řešením je turbodmychadlo, které potřebný vzduch skrz sací ventily protlačí – na něj sázejí všechna nová „fabrická“ vozidla CNG.

O ten samý argument (tedy domnělou nižší výhřevnost plynu) se opírá nižší dojezd plynových aut na jedno naplnění. I zde za tím však hledejme spíš jen „neskladnost“ plynu. Do nádrže s objemem 70 l natankujete 70 l benzinu, což znamená 52,5 kg. Přepočteno na energii je to 2257,5 MJ. Plynu se při tlaku 210 atmosfér vejde do 70 l nádoby jen 12 kg, a to je 600 MJ, tedy skoro čtyřikrát méně. A vzniká zde další problém: nádrž na kapalná paliva může mít různě protáhlý, nepravidelný tvar a většinou doslova vyplňuje prolis v podlaze pod zadní sedačkou. Tlakové nádoby mají tvar daný fyzikálně, tedy musí mít podobu válce s oblými konci. Do auta se tak „ukrývají“ mnohem obtížněji než nádrže na klasická paliva.

Servisní prohlídka: Olej měňte častěji

Fabii jsme vrátili se stavem 26.358 najetých kilometrů. Pár dní před tím začala volat po servisu . Z výroby měla nastavený variabilní interval až 30.000 km. Upozornění se ozvalo zřejmě proto, že vypršel maximální časový interval (dva roky od uvedení do provozu).

skoda fabia cng svetmotoru skoda fabia cng svetmotoru

Udělali jsme si kapkovou zkoušku a její výsledek nás nepotěšil. Nejenže barva oleje byla proti očekávání citelně tmavší, ale tmavší a zubaté okraje ukazovaly na přítomnost vody i paliva. A zaznamenali jsme i jisté množství nečistot propuštěných přesluhujícím filtrem sání. Zkrátka ne nadarmo radíme, abyste s vozy, které se mají dožít konce leasingu v provozuschopném stavu, jezdili na servis každých 15.000 km. Originální plynová Octavia G-Tec to tak má dokonce povinně – výrobce argumentuje vyšší teplotou spalování při provozu na plyn.

skoda fabia cng svetmotoru skoda fabia cng svetmotoru

Servis předepsaný výrobcem vozidla (výměna oleje, čištění zadních bubnových brzd) by vyšel zhruba na 3500 Kč. Kdybychom měli vozidlo užívat dále, přiobjednali bychom si dezinfekci klimatizace a výměnu předních stěračů dohromady zhruba za 1300 Kč. U aut s pohonem na LPG či CNG je každý rok ze zákona předepsána plynová revize. Havex nás překvapil tím, že na tyto práce má vyškolené vlastní dílny. Nemuseli bychom tudíž jet ke specialistům. Za plynovou revizi (zejména kontrolu těsnosti a seřízení bohatosti přes lambda integrátory vyčtené z řídicí jednotky) by nám naúčtovali 500 Kč.

skoda fabia cng svetmotoru skoda fabia cng svetmotoru

Martin Vaculík
Diskuze (53)
24. 1. 2015 17:32
CNG ano!
Celkem mě baví, kolik "odborníků" se tu fundovaně vyjadřuje k CNG a zatracuje ho, když většina z nich ho viděla možná tak z vlaku >:D Já vlastním 3 auta - jedno na LPG, druhé na CNG a třetí turbodiesel. A tím prvním a třetím už jezdím jen z nostalgie...
16. 12. 2014 11:44
Re: VÝSTAVBU CNG STANIC BY VLÁDA MĚLA DÁT ŠKODĚ AUTO ZA POVI
jj
VÝSTAVBU CNG [odkaz] STANIC BY VLÁDA MĚLA DÁT ŠKODĚ AUTO ZA POVINNOST a 50% cng produkci taky.
Plynovody jsou na každým rohu týdle země a ŠKODOVKA ELEKTROMOBILY STEJNAK NEDĚLÁ [odkaz] TAK ABY ASPON NĚCO POŘÁDNÝHO PRO TUDLE ZEMI UDĚLALA >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[] >:-[]
16. 12. 2014 08:09
Re: Pane Vaculík - dotaz
Nemáš někde odkaz? Rád bych si to přečetl.
Avatar - jozephko
15. 12. 2014 13:53
LPG je asi vhodnejšie
Ja mám v Octávke 80 litrovú nádrž na LPG a v pohode mi to stačí na 600 km. Raz za mi podarilo spraviť 700 km.
Plus k tomu samozrejme štandardnú nádrž na benzín.
15. 12. 2014 12:15
Re: Spotřeba
A té ropy je více než zemního plynu? A toho odpadního produktu z ní bude logicky kolik? Blik-cvak-bingo Ronault se zase ztrapnil.