reklama


28.4. 2015 Jan Mička Jan Mička

Škoda FUNstar: Unikátní koncept studentů pro letošní sraz u Wörthersee

 

Když něco končí, něco nového začíná. V případě studentů Škoda Akademie v Mladé Boleslavi se jedná o zcela nový showcar FUNstar.

Video

Když jsme loni v dubnu přijížděli do mladoboleslavského muzea automobilky Škoda za účelem představení unikátního konceptu Škoda Citijet, čekali jsme mnohé. Mimo jiné obrovský zápal studentů, kteří se do vývoje vozu zapojili na vlastní žádost a ve svém volném čase, a také úspěch, pramenící z podpory zkušených mentorů. Citijet měl obrovský úspěch a byla škoda na něj nenavázat.

Tak se také stalo, a proto jsem se do Mladé Boleslavi vydali znova. Zcela nový tým studentů složený ze dvou mladých žen a jednadvaceti mladých mužů pracoval od listopadu loňského roku na vlastní vizi unikátního vozu, který dokončili teprve v průběhu minulého týdne. Jmenuje se FUNstar, je postaven na základu nové generace Škody Fabia, a světe div se – je to pořádně „vytuněný“ pick-up.

Studenti Středního odborného učiliště strojírenského, konkrétně předloni založené Akademie Škoda, zprvu nevěděli, co čeho jdou. První myšlenky o vývoji nového konceptu pro letošní, 34. ročník srazu milovníků Volkswagenů Golf GTI u jezera Wörthersee, totiž vznikly ještě před představením nové generace Škody Fabia. Ta se logicky stala základem, protože tou dobou byla nejmladším vozem celé nabídky. A to byl teprve začátek stovek hodin tvrdé dřiny…

Škoda Citijet: Řídili jsme Citigo bez střechy

Studenti si pro svůj koncept vybrali to nejlepší – pod kapotou dřímá zážehová přeplňovaná dvanáctistovka TSI o výkonu 81 kW, která spolupracuje se sedmistupňovou převodovkou DSG. Návrhy možné podoby si sami nastínili, přičemž ze třech nejlepších skic se vybrala ta nejlepší. Dále bylo na seznamu barevné provedení, které studenti zkombinovali na základě analýzy několika předešlých srazů u Wörthersee. Nejčastěji se prý objevovala černá, a proto nebylo žádoucí, aby se v záplavě upravených vozů FUNstar ztratil. Šedý odstín z Octavie RS byl proto ideální volbou, navíc zvýrazněný světle zelenou, která je rovněž hlavní barvou automobilky Škoda.

Škoda FUNstar je ryzí pick-up s pořádnou ložnou plochou „vystlanou“ otěruvzdorným hliníkem. Kvůli tomu se studenti rozloučili s posledním sloupkem karoserie, prostřední sloupek se musel prodloužit, a zbylo vymyslet, jak vyřešit přepážku oddělující dvoumístnou kabinu. To byl také podle členů týmu jeden z největších problémů. Nikdo z nich totiž není čalouník a Akademie ani takový obor nenabízí, proto se muselo improvizovat s koženkou. A nutno podotknout, že se zadařilo.

Že je FUNstar vytvořen opravdu poctivě, dokládá i ryzí smysl pro detail. Zadní svítilny jsou například sestaveny ručně z 320 diod, žárovky v předních světlometech byly nahrazeny moduly, a samozřejmě nechybí ani zelené podsvícení podvozku. Vše se podařilo vyladit do takové míry, že bychom výsledek spíše tipovali na práci jedné z věhlasných společností zabývající se tuningem. A motorový prostor? Jen se sami podívejte – nezůstal totiž kámen na kameni.

Pochopitelně se nezapomnělo ani na interiér, který má s barevným sladěním i té nejdražší sériové Fabie pramálo společného. Zůstala snad pouze bílá dekorační lišta přístrojové desky a středový tunel, výplně dveří nebo třeba zelné plošky na sportovním tříramenném volantu s plochou spodní částí navrhovali samotní studenti. Sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami poskytla standardní Fabia, a jak jsme se v minulosti již několikrát přesvědčili, v zatáčkách skutečně podrží.

Správné auto musí také pořádně znít, přičemž ozvučení zažilo doslova revoluci. Zatímco Škoda Citijet, první studentský koncept z loňského roku, disponoval celkovým výkonem zhruba 300 Wattů, FUNstar posunul hranice o dalších 1100 Wattů. Autorádio je plně sériové, doplňuje jej však zesilovač a subwoofer z nové generace Superbu.

Vůz stojí na osmnáctipalcových kolech Gemini ze Škody Octavia RS. Toto řešení se neobešlo bez zásahu do podvozku, proto je jejich rozchod vymezen distančními podložkami. V souvislosti s přerodem Fabie hatchback v pick-up navíc došlo na změnu rozdělení hmotnosti mezi nápravami, což si vyžádalo instalaci měkčích zadních pružin, a aby bylo auto více „přikrčené“, byly navíc o poznání zkráceny.

Studenti nicméně zatím přesně neví, jak FUNstar jezdí, protože vzhledem k časové tísni stihli provést pouze nutné testování uvnitř mladoboleslavské továrny. Zvuk je však díky instalaci rezonátoru do výfukové soustavy fantastický, auto se od jediné chromované koncovky výfuku nestydí pořádně zastřílet, a vzhledem k tomu, že bude výkon standardního 1.2 TSI v nejbližší budoucnosti ještě zvýšen na přibližně 90 kW, máme se skutečně nač těšit.

Poté, co FUNstar po premiéře u rakouského jezera dorazí zpátky do Česka, se s ním totiž krátce svezeme.

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Škoda FUNstar: Unikátní koncept studentů…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 




Mikkelsen pojede s Fabií R5 Rally Monte Carlo! Mikkelsen pojede s Fabií R5 Rally Monte Carlo!

Norský soutěžák se znovu posadí za volant Škodovky, s…

Racing 21 po Pražském Rally Sprintu: Stupně vítězů, to je paráda! (+video) Racing 21 po Pražském Rally Sprintu: Stupně vítězů, to je paráda! (+video)

Klokočka Škoda Czech National Team skončil ve své první…

 



 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

 

iSport.cz

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála kvalifikaci

Olympijské šampionce to v USA jezdí! Samková vyhrála…

Eva Samková vyhrála v americkém Solitude kvalifikaci na sobotní závod Světového poháru ve snowboardcrossu.…

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak zkáza na sedmé hodině

Puskarčíková jako kulomet! Palba za 19 sekund, pak…

Vybílit pět černých placek a mohla si utíkat za vítězstvím. Biatlonistka Eva Puskarčíková ovšem po třech…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama