28.4. 2015 Jan Mička Jan Mička

Škoda FUNstar: Unikátní koncept studentů pro letošní sraz u Wörthersee

 

Když něco končí, něco nového začíná. V případě studentů Škoda Akademie v Mladé Boleslavi se jedná o zcela nový showcar FUNstar.

Video

Když jsme loni v dubnu přijížděli do mladoboleslavského muzea automobilky Škoda za účelem představení unikátního konceptu Škoda Citijet, čekali jsme mnohé. Mimo jiné obrovský zápal studentů, kteří se do vývoje vozu zapojili na vlastní žádost a ve svém volném čase, a také úspěch, pramenící z podpory zkušených mentorů. Citijet měl obrovský úspěch a byla škoda na něj nenavázat.

Tak se také stalo, a proto jsem se do Mladé Boleslavi vydali znova. Zcela nový tým studentů složený ze dvou mladých žen a jednadvaceti mladých mužů pracoval od listopadu loňského roku na vlastní vizi unikátního vozu, který dokončili teprve v průběhu minulého týdne. Jmenuje se FUNstar, je postaven na základu nové generace Škody Fabia, a světe div se – je to pořádně „vytuněný“ pick-up.

Studenti Středního odborného učiliště strojírenského, konkrétně předloni založené Akademie Škoda, zprvu nevěděli, co čeho jdou. První myšlenky o vývoji nového konceptu pro letošní, 34. ročník srazu milovníků Volkswagenů Golf GTI u jezera Wörthersee, totiž vznikly ještě před představením nové generace Škody Fabia. Ta se logicky stala základem, protože tou dobou byla nejmladším vozem celé nabídky. A to byl teprve začátek stovek hodin tvrdé dřiny…

Škoda Citijet: Řídili jsme Citigo bez střechy

Studenti si pro svůj koncept vybrali to nejlepší – pod kapotou dřímá zážehová přeplňovaná dvanáctistovka TSI o výkonu 81 kW, která spolupracuje se sedmistupňovou převodovkou DSG. Návrhy možné podoby si sami nastínili, přičemž ze třech nejlepších skic se vybrala ta nejlepší. Dále bylo na seznamu barevné provedení, které studenti zkombinovali na základě analýzy několika předešlých srazů u Wörthersee. Nejčastěji se prý objevovala černá, a proto nebylo žádoucí, aby se v záplavě upravených vozů FUNstar ztratil. Šedý odstín z Octavie RS byl proto ideální volbou, navíc zvýrazněný světle zelenou, která je rovněž hlavní barvou automobilky Škoda.

Škoda FUNstar je ryzí pick-up s pořádnou ložnou plochou „vystlanou“ otěruvzdorným hliníkem. Kvůli tomu se studenti rozloučili s posledním sloupkem karoserie, prostřední sloupek se musel prodloužit, a zbylo vymyslet, jak vyřešit přepážku oddělující dvoumístnou kabinu. To byl také podle členů týmu jeden z největších problémů. Nikdo z nich totiž není čalouník a Akademie ani takový obor nenabízí, proto se muselo improvizovat s koženkou. A nutno podotknout, že se zadařilo.

Že je FUNstar vytvořen opravdu poctivě, dokládá i ryzí smysl pro detail. Zadní svítilny jsou například sestaveny ručně z 320 diod, žárovky v předních světlometech byly nahrazeny moduly, a samozřejmě nechybí ani zelené podsvícení podvozku. Vše se podařilo vyladit do takové míry, že bychom výsledek spíše tipovali na práci jedné z věhlasných společností zabývající se tuningem. A motorový prostor? Jen se sami podívejte – nezůstal totiž kámen na kameni.

Pochopitelně se nezapomnělo ani na interiér, který má s barevným sladěním i té nejdražší sériové Fabie pramálo společného. Zůstala snad pouze bílá dekorační lišta přístrojové desky a středový tunel, výplně dveří nebo třeba zelné plošky na sportovním tříramenném volantu s plochou spodní částí navrhovali samotní studenti. Sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami poskytla standardní Fabia, a jak jsme se v minulosti již několikrát přesvědčili, v zatáčkách skutečně podrží.

Správné auto musí také pořádně znít, přičemž ozvučení zažilo doslova revoluci. Zatímco Škoda Citijet, první studentský koncept z loňského roku, disponoval celkovým výkonem zhruba 300 Wattů, FUNstar posunul hranice o dalších 1100 Wattů. Autorádio je plně sériové, doplňuje jej však zesilovač a subwoofer z nové generace Superbu.

Vůz stojí na osmnáctipalcových kolech Gemini ze Škody Octavia RS. Toto řešení se neobešlo bez zásahu do podvozku, proto je jejich rozchod vymezen distančními podložkami. V souvislosti s přerodem Fabie hatchback v pick-up navíc došlo na změnu rozdělení hmotnosti mezi nápravami, což si vyžádalo instalaci měkčích zadních pružin, a aby bylo auto více „přikrčené“, byly navíc o poznání zkráceny.

Studenti nicméně zatím přesně neví, jak FUNstar jezdí, protože vzhledem k časové tísni stihli provést pouze nutné testování uvnitř mladoboleslavské továrny. Zvuk je však díky instalaci rezonátoru do výfukové soustavy fantastický, auto se od jediné chromované koncovky výfuku nestydí pořádně zastřílet, a vzhledem k tomu, že bude výkon standardního 1.2 TSI v nejbližší budoucnosti ještě zvýšen na přibližně 90 kW, máme se skutečně nač těšit.

Poté, co FUNstar po premiéře u rakouského jezera dorazí zpátky do Česka, se s ním totiž krátce svezeme.

Spolupracujeme s TipCars.com
 

Přidat názorDiskuse: Škoda FUNstar: Unikátní koncept studentů…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



Racing 21 na Barum Rallye 2017: Když oheň ničí Racing 21 na Barum Rallye 2017: Když oheň ničí

Vrcholnou českou Barum Czech Rallye Zlín letos Klokočka…

Škoda slaví. Od roku 1999 vyrobila 4.000.000 Fabií. Prohlédněte si všechny její generace Škoda slaví. Od roku 1999 vyrobila 4.000.000 Fabií. Prohlédněte si všechny její generace

Aktuálně je na trhu třetí generace malého modelu Škoda…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Dnes 18:50

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

Jermanová „zařízla“ koalici: Středočeské ANO vypovědělo smlouvu Starostům a ODS

Jermanová „zařízla“ koalici: Středočeské ANO…

Hnutí ANO vypovědělo ve Středočeském kraji koaliční smlouvu svým partnerům. Pakt ANO, STAN, ODS a Nezávislých…

 

iSport.cz

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se tu bránit, říká

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se…

Po turbulentním začátku to vypadá, že sezona Tomáše Koubka se začíná v dobrém slova smyslu ustalovat.…

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude chybět několik týdnů

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude…

Fotbalisté Sparty se budou muset v nejbližších zápasech obejít bez útočníka Václava Kadlece, který si v úvodu…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…