28.4. 2015 Jan Mička Jan Mička

Škoda FUNstar: Unikátní koncept studentů pro letošní sraz u Wörthersee

 

Když něco končí, něco nového začíná. V případě studentů Škoda Akademie v Mladé Boleslavi se jedná o zcela nový showcar FUNstar.

Video

Když jsme loni v dubnu přijížděli do mladoboleslavského muzea automobilky Škoda za účelem představení unikátního konceptu Škoda Citijet, čekali jsme mnohé. Mimo jiné obrovský zápal studentů, kteří se do vývoje vozu zapojili na vlastní žádost a ve svém volném čase, a také úspěch, pramenící z podpory zkušených mentorů. Citijet měl obrovský úspěch a byla škoda na něj nenavázat.

Tak se také stalo, a proto jsem se do Mladé Boleslavi vydali znova. Zcela nový tým studentů složený ze dvou mladých žen a jednadvaceti mladých mužů pracoval od listopadu loňského roku na vlastní vizi unikátního vozu, který dokončili teprve v průběhu minulého týdne. Jmenuje se FUNstar, je postaven na základu nové generace Škody Fabia, a světe div se – je to pořádně „vytuněný“ pick-up.

Studenti Středního odborného učiliště strojírenského, konkrétně předloni založené Akademie Škoda, zprvu nevěděli, co čeho jdou. První myšlenky o vývoji nového konceptu pro letošní, 34. ročník srazu milovníků Volkswagenů Golf GTI u jezera Wörthersee, totiž vznikly ještě před představením nové generace Škody Fabia. Ta se logicky stala základem, protože tou dobou byla nejmladším vozem celé nabídky. A to byl teprve začátek stovek hodin tvrdé dřiny…

Škoda Citijet: Řídili jsme Citigo bez střechy

Studenti si pro svůj koncept vybrali to nejlepší – pod kapotou dřímá zážehová přeplňovaná dvanáctistovka TSI o výkonu 81 kW, která spolupracuje se sedmistupňovou převodovkou DSG. Návrhy možné podoby si sami nastínili, přičemž ze třech nejlepších skic se vybrala ta nejlepší. Dále bylo na seznamu barevné provedení, které studenti zkombinovali na základě analýzy několika předešlých srazů u Wörthersee. Nejčastěji se prý objevovala černá, a proto nebylo žádoucí, aby se v záplavě upravených vozů FUNstar ztratil. Šedý odstín z Octavie RS byl proto ideální volbou, navíc zvýrazněný světle zelenou, která je rovněž hlavní barvou automobilky Škoda.

Škoda FUNstar je ryzí pick-up s pořádnou ložnou plochou „vystlanou“ otěruvzdorným hliníkem. Kvůli tomu se studenti rozloučili s posledním sloupkem karoserie, prostřední sloupek se musel prodloužit, a zbylo vymyslet, jak vyřešit přepážku oddělující dvoumístnou kabinu. To byl také podle členů týmu jeden z největších problémů. Nikdo z nich totiž není čalouník a Akademie ani takový obor nenabízí, proto se muselo improvizovat s koženkou. A nutno podotknout, že se zadařilo.

Že je FUNstar vytvořen opravdu poctivě, dokládá i ryzí smysl pro detail. Zadní svítilny jsou například sestaveny ručně z 320 diod, žárovky v předních světlometech byly nahrazeny moduly, a samozřejmě nechybí ani zelené podsvícení podvozku. Vše se podařilo vyladit do takové míry, že bychom výsledek spíše tipovali na práci jedné z věhlasných společností zabývající se tuningem. A motorový prostor? Jen se sami podívejte – nezůstal totiž kámen na kameni.

Pochopitelně se nezapomnělo ani na interiér, který má s barevným sladěním i té nejdražší sériové Fabie pramálo společného. Zůstala snad pouze bílá dekorační lišta přístrojové desky a středový tunel, výplně dveří nebo třeba zelné plošky na sportovním tříramenném volantu s plochou spodní částí navrhovali samotní studenti. Sedadla s integrovanými hlavovými opěrkami poskytla standardní Fabia, a jak jsme se v minulosti již několikrát přesvědčili, v zatáčkách skutečně podrží.

Správné auto musí také pořádně znít, přičemž ozvučení zažilo doslova revoluci. Zatímco Škoda Citijet, první studentský koncept z loňského roku, disponoval celkovým výkonem zhruba 300 Wattů, FUNstar posunul hranice o dalších 1100 Wattů. Autorádio je plně sériové, doplňuje jej však zesilovač a subwoofer z nové generace Superbu.

Vůz stojí na osmnáctipalcových kolech Gemini ze Škody Octavia RS. Toto řešení se neobešlo bez zásahu do podvozku, proto je jejich rozchod vymezen distančními podložkami. V souvislosti s přerodem Fabie hatchback v pick-up navíc došlo na změnu rozdělení hmotnosti mezi nápravami, což si vyžádalo instalaci měkčích zadních pružin, a aby bylo auto více „přikrčené“, byly navíc o poznání zkráceny.

Studenti nicméně zatím přesně neví, jak FUNstar jezdí, protože vzhledem k časové tísni stihli provést pouze nutné testování uvnitř mladoboleslavské továrny. Zvuk je však díky instalaci rezonátoru do výfukové soustavy fantastický, auto se od jediné chromované koncovky výfuku nestydí pořádně zastřílet, a vzhledem k tomu, že bude výkon standardního 1.2 TSI v nejbližší budoucnosti ještě zvýšen na přibližně 90 kW, máme se skutečně nač těšit.

Poté, co FUNstar po premiéře u rakouského jezera dorazí zpátky do Česka, se s ním totiž krátce svezeme.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump se pokusil usmířit s demokraty. Marně Trump se pokusil usmířit s demokraty. Marně

Kvůli rozpočtové krizi klesá popularita prezidenta i v…

Labouristé chystají návrh na odklad brexitu, tvrdí britská média Labouristé chystají návrh na odklad brexitu, tvrdí britská média

Vedení opozičních labouristů zvažuje podporu návrhu…

Miloš Zeman v rozhovoru pro Blesk: Blbci u Palacha, vyhazov za šikanu a odhalený důchod Miloš Zeman v rozhovoru pro Blesk: Blbci u Palacha, vyhazov za šikanu a odhalený důchod

Český prezident Miloš Zeman byl už po 16. hostem pořadu S…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda FUNstar: Unikátní koncept studentů…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště? The Grand Tour je zpět! Jaký byl první díl? A na co se můžeme těšit příště?

Jedenáct dlouhých měsíců. Tak dlouho jsme čekali na…

Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody Škoda Scala má české ceny. Stojí od 394.900 Kč, má pro to dobré důvody

Šéf českého zastoupení Škody Auto nám v rámci prezentace…

 



Nová Škoda Fabia R5 spatřena při testech: Facelift i pro soutěžáka! Nová Škoda Fabia R5 spatřena při testech: Facelift i pro soutěžáka!

Modernizace se na rallyovém speciálu projevila s mírným…

Škoda Fabia R5: Dvojice modelů řádí v mladoboleslavské továrně Škoda Fabia R5: Dvojice modelů řádí v mladoboleslavské továrně

Škodovka jede na plné obrátky ve výrobě i v motoristickém…

 



 
Volkswagen Golf osmé generace odhazuje kamufláž, je opět spíš evolucí

Volkswagen Golf osmé generace odhazuje kamufláž, je opět spíš evolucí

Včera

Golf VIII už vlastně nemá co skrývat. Po tovární skice i sérii špionážních snímků a videí jsou tu další fotky bez maskování. Populární kompakt se odhaluje v takřka celé své kráse.




Blesk.cz

Napětí mezi vévodkyněmi: Meghan se drsně pohádala s Kate kvůli princezně Charlotte

Napětí mezi vévodkyněmi: Meghan se drsně pohádala s…

Mezi britskými vévodkyněmi to vře! Těhotná Meghan (37) se drsně pohádala s Kate (37). Důvodem není nic menšího…

Nejsem zlatokopka, říká buddhistická pornoherečka. Rozvádí se se staříkem a hledá zámožného muže

Nejsem zlatokopka, říká buddhistická pornoherečka.…

V žádném případě není zlatokopka, ale u svého potenciálního nápadníka chce vidět zůstatek na jeho kontě. Bývalá…

 

iSport.cz

Liberec si pojistil mladého brankáře z Belgie. Plánuje ještě dvě posily

Liberec si pojistil mladého brankáře z Belgie.…

Ještě před odletem na soustředění do Turecka oznámil Slovan Liberec, že podepsal dlouhodobou smlouvu s brankářem…

SESTŘIHY: Plzeň skolila Oceláře, Kometa padla. Pardubice vyhrály 6:2!

SESTŘIHY: Plzeň skolila Oceláře, Kometa padla.…

SOUHRN | Po skaplu rozjetého Mountfieldu si smlsli i na lídrovi soutěže. Plzeňští hokejisté v rámci 37. kola…

 

Reflex.cz

Miloš Zeman před rokem: Budu pokornější a vstřícnější. Výsledek? Přesný opak

Miloš Zeman před rokem: Budu pokornější a…

Miloš Zeman s oblibou tvrdí, že „jen idiot nemění názory“. A důsledně to dodržuje. Například loni v lednu po…

Karel Steigerwald: Mistrovský dialog kancléře Mynáře se soudcem si zaslouží potlesk

Karel Steigerwald: Mistrovský dialog kancléře Mynáře…

Přečetl jsem si dialog kancléře Mynáře s panem předsedou Nejvyššího správního soudu z dob, kdy tím předsedou…