Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Laurin & Klement GR4: Nový přírůstek v továrním muzeu Škoda Auto

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Muzeum Škoda Auto do své expozice tento týden zařadilo skutečný unikát. Tím je jeden ze dvou dochovaných vozů Laurin & Klement typu G.

Současně se jedná o jediný automobil značky Laurin & Klement s originální karoserií phaeton Roi des Belges, který přežil do současnosti.

Pojmenování tohoto druhu automobilových šatů znamená v překladu belgický král. Vzniklo podle Leopolda II., který si vůz v tomto provedení koupil jako první. Od běžných velkých otevřených automobilů s plátěnou střechou té doby se liší zvýšenými zadními sedadly.

“Vystavený Laurin & Klement GR4 je výjimečně zachovalý a originální automobil s překrásnou romantickou karoserií. Odhaduji, že je vyrobený v roce 1909. Přesný rok výroby se zatím nepodařilo určit,“ vysvětluje Eva Ticová, vedoucí restaurátorských dílen Škoda Auto.

Vůz není majetkem automobilky, do expozice muzea jej zapůjčil pan Vladimír Hoferek. “Automobily, zvláště historické a závodní, mě fascinovaly od malička. Jsou mým zaměstnáním a koníčkem zároveň. Tento Laurin & Klement GR4 jsem nejdříve zahlédl ve filmu Dobrý voják Švejk Karla Steklého z roku 1956. Asi po patnácti letech hledání se mi jej podařilo nalézt a koupit na maďarsko-rumunském pomezí. Myslím, že tento vůz přesně ztělesňuje výjimečnost a vyhlášenou kvalitu automobilů Laurin & Klement a každý, kdo jej zhlédne, pocítí zvláštní kouzlo a potřebu vyjádřit uznání a respekt umění našich předků,” doplnil majitel vozu.

Typ G vyráběla továrna v Mladé Boleslavi v letech 1908-1911. Původně měl pod přední kapotou řadový čtyřválec s postranními ventily o objemu 1555 cm3, který dával nejprve 9 kW, zanedlouho byl pak výkon o 2 kW zvýšen. Palivo dodával do válců karburátor vlastní výroby. Výkon a točivý moment přenášela na zadní kola třístupňová převodovka. Konstrukce podvozku byla pochopitelně ortodoxní, obě tuhé nápravy byly odpruženy listovými pery. Kratší šasi s rozvorem 2260 mm používaly dvoumístné voituretty a jejich sportovní modifikace. Na delších, které měly vzdálenost mezi nápravami 2600 mm, se stavěly čtyřmístné otevřené phaetony, landaulety, uzavřené limuzíny, ale i užitkové verze včetně sanitních a dodávkových. Dvoumístná provedení vážila pouhých 650 kg, ostatní karosářské varianty měly minimálně o 100 kg více.

V roce 1909 byl zvětšen zdvih z původních 88 na 100 mm, vrtání válců zůstalo shodné – 75 mm. Objem čtyřválcového motoru tak narostl na 1767 cm3, výkon se ustálil na hodnotě 13 kW, tedy 17 koní. Ostatní údaje zůstaly shodné, vícemístné osobní verze byly schopny dosáhnout šedesátikilometrové rychlosti, lehké sportovní jely až 75 km/h.

Za tři roky bylo postaveno celkem 308 kusů, 102 vozů bylo v původním provedení s motorem o objemu 1,6 litru, zbytek měl silnější osmnáctistovku. Druhý dochovaný exemplář modelu G se nachází v soukromém a veřejně nepřístupném muzeu pana Aloise Samohýla ve Zlíně.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
28. 10. 2008 12:32
Re: Jo jo...
Ale tenhle kousek má nejspíš tovární karosérii...alespoň nikdo netvrdil, že by byla vyrobena jinde. Ale to taky šlo, když byl člověk dostatečně při penězích, prostě zavolal do fabriky a řekl chci tenhle podvozek a postavte mi na něj tohle... :-) To už dneska dělá akorát brunejský sultán a pár dalších - viz Ferrari P4/5 nebo Zagatova dílka z poslední doby. Jenže....to je hypermoderna, byť už dnes se sběratelskou hodnotou....
Avatar - Special-line
27. 10. 2008 21:49
Jo jo...
Jo to byla doba koupit si podvozek a nechat si na něj udělat na zakázku karoserii. Všechno samozřejmě ruční práce. :yes: