Škoda Octavia 1.4 MPI (59 kW) – Nejslabší bez padáku

Škoda Octavia 1.4 MPI (59 kW) – Nejslabší bez padáku

 
 

Po čtyřech letech se vracíme k testu základní motorizace škodovácké nižší střední třídy. Jak si vede motor 1.4 MPI v Octavii?

Doba se změnila. Čert vem facelift, na tvaru předních světlometů v low-endové části nabídky stejně nesejde. To podstatné se totiž odehrálo v ceníku: zatímco ještě počátkem roku 2008 se za Octavii liftback s touto motorizací a výbavou Classic platilo 424.900,- Kč, dnes auto pořídíte o 75 tisíc levněji, nehledě na to, že v Boleslavi zazvonil dříve dušený budík a i do základní verze začali montovat bez příplatku například elektricky ovládaná přední okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, ale také boční a hlavové airbagy a ESP!!! Jinými slovy, tlak konkurence a koupěschopnosti udělal i ze základní motorizace důstojně vypravený vůz s cenovkou, která už nevyvolává smích od Koreje po Francii. Tleskáme.

Zajímavým a z pohledu bezpečnosti kontroverzním, i když pro českou kapsu určitě lákavým počinem je nabídka verze Octavia Prima, která za cenu nižší oproti verzi Classic o 20 tisíc nabízí zdarma klimatizaci výměnou za absenci ESP.

obrázek [555 x 283]  

To, že jsme si před dům přivezli základ všech základů, je na voze znát jen decentně. Červený bezpříplatkový lak je důstojný dost a 15“ litá kola za 13.400,- Kč se vzhledem vozu také pozitivně zacvičí. Označení motoru na víku zavazadlového prostoru zcela chybí, takže jedinými připomínkami počátku cenového žebříčku jsou jen černá madla dveří a kryty zpětných zrcátek. Vydržet se to dá.

Také v interiéru se nezměnilo nic podstatného – jen vše kovové či chromové bylo nahrazeno plastem. Příkladem budiž černé vnitřní kliky dveří, o jejichž životnost máme lehké, ale doufáme že neopodstatněné obavy. Absenci palubního počítače vyřešil výrobce jednoduše – mezi rychloměrem a otáčkoměrem prostě trvale svítí údaj o vnější teplotě. Nicméně, a tady je to téměř na famfáry, na excesy typu nezakrytá díra do palubní desky u Fabie Junior blahé paměti zapomeňte.

Pod kapotou buší čtyřválec 1.4, který od našeho posledního testu prodělal chvályhodný upgrade na maximální výkon 59 kW a točivý moment 132 Nm. V kombinaci s pětistupňovou převodovkou a 1210 kg pohotovostní hmotnosti nelze pochopitelně čekat zázraky, ale i tak nás týdenní soužití s papírově podprůměrným motorem spíše potěšilo. Proč? Třeba zvuk motoru, který nám na počátku testu připadal protivně silný a vysoký, jsme se naučili korigovat časnějším řazením nahoru. Po zahřátí a při plynulé jízdě je i tento motor hlukově snesitelný, trvalou jízdu vyššími rychlostmi než dálniční limit ale nedoporučujeme – auto sice nějak pojede, ale dobrý pocit z toho nebude mít motor, převodovka, zbytek posádky a ani ti blázni v rádiu, kteří budou zkoušet to vše překřičet.

obrázek [555 x 342]  

Zvykli jsme si rychle. Druhdy vysmívaný motor totiž táhne sice přiměřeně slabě, ale v celém spektru otáček stejně. Pokud řidič zrovna nemá touhu oblepovat zadní okno folií No Fear a adekvátně tomu lechtat plynem podlahu, vyjde mu vstříc přesné řazení v krátkých drahách spolu s rozumně měkkou spojkou. Pokud je tedy cílem řidiče provézt pověstnou babičku i s platem vajec pražským provozem co možná nejplynuleji, jde to s tímto autem náramně. Klobouk k řízení netřeba.

Omezenější prostor pro kolena vzadu a obří zavazadlový prostor pochopitelně zůstaly zachovány, tradičně jisté jízdní vlastnosti jsou kombinovány i s přijatelným komfortem na horších cestách – to je ale také zásluha pneumatik s „balónovějším“ profilovým číslem. Lehký motor nestrhává vůz tak často k nedotáčivému smyku, kotoučové brzdy na všech kolech jsou dostatečně silné a dobře dávkovatelné a průměrná spotřeba 7,2 litru ještě v hranicích rozumnosti. Ku cti historické hodnotě motoru je třeba připočítat i možnost krmení benzínem s oktanovým číslem 95 i 91.

Brutální změnou bojové strategie na kolbišti cena x výbava dosáhla Škoda stavu, kdy se dříve jen marketingový model (cena od…) stal skutečně konkurenceschopným vozem. Pokud odhlédneme od stáří motoru, je zbytek nejlevnější octavie překvapivě vyvážený. Pro toho, kdo hledá solidního a prostorného pomocníka bez velkých nároků na rychlé dlouhé přesuny, jde o naprosto racionální volbu. Škoda se poučila.

obrázek [555 x 322]  
První cena vozu329.900,- Kč (1.4 MPI 59 kW Prima)
První cena vozu s testovanou motorizací329.900,- Kč (1.4 MPI 59 kW Prima)
Základní cena testovaného vozu349.900,- Kč (1.4 MPI 59 kW Classic)
Cena testovaného vozu vč. příplatků417.400,- Kč (1.4 MPI 59 kW Classic)

Plusy

  • Jisté jízdní vlastnosti
  • Nadprůměrný zavazadlový prostor
  • ESP a šest airbagů ve standardu
  • Kvalitní zpracování

Minusy

  • Slabý tah motoru ve vyšších rychlostech
  • Vysoká hlučnost ve vyšších otáčkách
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia 1.4 MPI (59 kW)

Cena v základní výbavě: 349 900 Kč Cena v testované výbavě: 417 400 Kč

Základní výbava:Boční ukazatele směru integrované do vnějších zpětných zrcátek, airbagy řidiče, spolujezdce, boční a hlavové, deaktivace airbagu spolujezdce, ESP včetně ABS+EBV+MSR+ASR+EDS+HBA+DSR+ESBS, halogenové světlomety s DE-modulem a směrovým ukazatelem, štítek s VIN kódem a čárovým kódem, ISOFIX na vnějších zadních sedadlech, přední opěrky hlavy WOKS, signalizace nezapnutého bezp. pásu řidiče, zapnutí výstražných světel při panickém brzdění, držák na parkovací lístky, 4 sklopná stropní madla, zadní s věšáčky, jednotónová houkačka, make-up zrcátka ve slunečních clonách, nekuřácký paket, obložení nákladové hrany, odkládací kapsy na zadní straně opěradel předních sedadel, odkládací schránka u řidiče (vlevo pod volantem), odkládací schránka v horní části přístrojové desky uprostřed – otevřená, odkládací schránka v přístrojové desce u spolujezdce (bez osvětlení a klimatizace), odkládací schránky s držáky 1l lahví ve výplních předních dveří, osvětlení (1 lampička) a upínací oka v zavazadlovém prostoru, otáčkoměr s digitálními hodinami, přední stěrače AERO (s cyklovačem a volbou frekvence), sada na opravu pneumatik (bez rezervního kola, zvedáku kol a klíče na kola), servořízení (elektromechanický posilovač řízení), síťový program, stropní lampička vpředu, středová konzola se zásuvkou 12V, držáky nápojů a odkládací přihrádkou, zadní sedadlo nedělené, sklopné, zvuková signalizace nevypnutých světel, centrální zamykání (SAFE systém), el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el. ovládání oken vpředu, radiopříprava se 4 reproduktory, topení s mechanickou regulací, vnitřní cirkulace vzduchu (pylový filtr), výškově nastavitelné sedadlo řidiče.

Výbava testovaného vozu:Alarm a dálkové ovládání centrálního zamykání (9.000,-), boční ochranné lišty v barvě vozu (1.200,-), Classic Plus (manuální klimatizace) (10.000,-), kola z lehké slitiny 15“ (13.400,-), prodloužená záruka na 4 roky (5.500,-), přední mlhové světlomety (4.900,-), autorádio Blues s CD a MP3 (8.300,-), tónovaná skla (4.900,-), tkané koberce (1.300,-), výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederními opěrami (3.500,-), zadní sedadlo dělené, sklopné (2.800,-), zadní stěrač (2.700,-).

Řecko prodává další obří přístav. Zájem mají Němci, Filipínci a Arabové Řecko prodává další obří přístav. Zájem mají Němci, Filipínci a Arabové

Řecko obdrželo tři závazné nabídky na většinový podíl v…

Blíží se nástupce Concordu? Nadzvukové letectví se znovu vrací Blíží se nástupce Concordu? Nadzvukové letectví se znovu vrací

Od prvního letu legendárního nadzvukového letounu…

Eurokomisařka chce zavést jednotné mýtné v celé EU Eurokomisařka chce zavést jednotné mýtné v celé EU

Violeta Bulcová, eurokomisařka pro dopravu, vyzvala k…

Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa

Odhodlání pokračovat v Evropě společně i po odchodu Velké…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia 1.4 MPI (59 kW)
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 59 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 132 / 3800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 173
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.6 / 5.6 / 7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 580 / 1620
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1210 / 660
Rozměr pneu:195/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4569
b) šířka (mm): 1769
c) výška (mm): 1462
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1514
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 820 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Škoda Octavia 1.4 MPI (59 kW)
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 5
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 4
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 6
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,77
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Prodloužili jsme převody u Octavie 1.6 MPI: Snížila se spotřeba? A co dynamika? Prodloužili jsme převody u Octavie 1.6 MPI: Snížila se spotřeba? A co dynamika?

Jednou z cest ke snížení spotřeby paliva může být…

Těžká nehoda Škody Octavia na D2. Vůz zastavil jen kousek od stojanu benzinky! Těžká nehoda Škody Octavia na D2. Vůz zastavil jen kousek od stojanu benzinky!

K těžké nehodě došlo včera ráno na dálnici D2 směrem na…

 



 
Vrátí se povinný příspěvek nepojištěných? A kolik nás to bude stát?

Vrátí se povinný příspěvek nepojištěných? Kolik nás to bude stát?

Dnes 15:17

Skupina poslanců navrhla obnovit příspěvek za každý den bez povinného ručení. Vymáhání má dostat lidštější tvář a aspoň nějaké mantinely. V lecčems ale přitvrdí. A proč vlastně?




Blesk.cz

Unie slaví 60 let. Lídři 27 zemí, včetně Sobotky, chtějí její pokračování

Unie slaví 60 let. Lídři 27 zemí, včetně Sobotky,…

Odhodlání pokračovat v Evropě společně i po odchodu Velké Británie dnes v Římě potvrdili vrcholní představitelé…

Masoodovu malou dceru zmrzačilo auto. Zvolil si proto k teroru vůz?

Masoodovu malou dceru zmrzačilo auto. Zvolil si…

Khalid Masood (†52), který ve středu vraždil v centru Londýna, býval dobrým a oblíbeným studentem. Štěstí měl i…

 

iSport.cz

Za tohle divadlo zaplatíš! Lakatoš přijde za přihraný pád o část platu

Za tohle divadlo zaplatíš! Lakatoš přijde za…

Útočník hokejistů Liberce Dominik Lakatoš přijde o deset procent ze základního měsíčního platu kvůli přihranému…

Další zářez kouče Růžičky: Mám tady chlapy, kteří vydrží hodně

Další zářez kouče Růžičky: Mám tady chlapy, kteří…

Viděl tu svoji partu vousatých, šťastných a vyšťavených Pirátů a musel před ní smeknout: „Jsem na kluky pyšný.…

 

Reflex.cz

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Tábor republikánů v americkém Kongresu se dnes vzpamatovává z šoku po páteční prohře ve Sněmovně reprezentantů,…

V New Yorku se prodává úžasný byt legendární herečky Grety Garbo. S původním vybavením a za 150 milionů

V New Yorku se prodává úžasný byt legendární herečky…

Nádherný byt Grety Garbo (1905 – 1990), jedné z nejslavnějších hereček všech dob, se v New Yorku vůbec poprvé…