Škoda Octavia 1.4 MPI (59 kW) – Nejslabší bez padáku

Škoda Octavia 1.4 MPI (59 kW) – Nejslabší bez padáku

 
 

Po čtyřech letech se vracíme k testu základní motorizace škodovácké nižší střední třídy. Jak si vede motor 1.4 MPI v Octavii?

Doba se změnila. Čert vem facelift, na tvaru předních světlometů v low-endové části nabídky stejně nesejde. To podstatné se totiž odehrálo v ceníku: zatímco ještě počátkem roku 2008 se za Octavii liftback s touto motorizací a výbavou Classic platilo 424.900,- Kč, dnes auto pořídíte o 75 tisíc levněji, nehledě na to, že v Boleslavi zazvonil dříve dušený budík a i do základní verze začali montovat bez příplatku například elektricky ovládaná přední okna, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, ale také boční a hlavové airbagy a ESP!!! Jinými slovy, tlak konkurence a koupěschopnosti udělal i ze základní motorizace důstojně vypravený vůz s cenovkou, která už nevyvolává smích od Koreje po Francii. Tleskáme.

Zajímavým a z pohledu bezpečnosti kontroverzním, i když pro českou kapsu určitě lákavým počinem je nabídka verze Octavia Prima, která za cenu nižší oproti verzi Classic o 20 tisíc nabízí zdarma klimatizaci výměnou za absenci ESP.

obrázek [555 x 283]  

To, že jsme si před dům přivezli základ všech základů, je na voze znát jen decentně. Červený bezpříplatkový lak je důstojný dost a 15“ litá kola za 13.400,- Kč se vzhledem vozu také pozitivně zacvičí. Označení motoru na víku zavazadlového prostoru zcela chybí, takže jedinými připomínkami počátku cenového žebříčku jsou jen černá madla dveří a kryty zpětných zrcátek. Vydržet se to dá.

Také v interiéru se nezměnilo nic podstatného – jen vše kovové či chromové bylo nahrazeno plastem. Příkladem budiž černé vnitřní kliky dveří, o jejichž životnost máme lehké, ale doufáme že neopodstatněné obavy. Absenci palubního počítače vyřešil výrobce jednoduše – mezi rychloměrem a otáčkoměrem prostě trvale svítí údaj o vnější teplotě. Nicméně, a tady je to téměř na famfáry, na excesy typu nezakrytá díra do palubní desky u Fabie Junior blahé paměti zapomeňte.

Pod kapotou buší čtyřválec 1.4, který od našeho posledního testu prodělal chvályhodný upgrade na maximální výkon 59 kW a točivý moment 132 Nm. V kombinaci s pětistupňovou převodovkou a 1210 kg pohotovostní hmotnosti nelze pochopitelně čekat zázraky, ale i tak nás týdenní soužití s papírově podprůměrným motorem spíše potěšilo. Proč? Třeba zvuk motoru, který nám na počátku testu připadal protivně silný a vysoký, jsme se naučili korigovat časnějším řazením nahoru. Po zahřátí a při plynulé jízdě je i tento motor hlukově snesitelný, trvalou jízdu vyššími rychlostmi než dálniční limit ale nedoporučujeme – auto sice nějak pojede, ale dobrý pocit z toho nebude mít motor, převodovka, zbytek posádky a ani ti blázni v rádiu, kteří budou zkoušet to vše překřičet.

obrázek [555 x 342]  

Zvykli jsme si rychle. Druhdy vysmívaný motor totiž táhne sice přiměřeně slabě, ale v celém spektru otáček stejně. Pokud řidič zrovna nemá touhu oblepovat zadní okno folií No Fear a adekvátně tomu lechtat plynem podlahu, vyjde mu vstříc přesné řazení v krátkých drahách spolu s rozumně měkkou spojkou. Pokud je tedy cílem řidiče provézt pověstnou babičku i s platem vajec pražským provozem co možná nejplynuleji, jde to s tímto autem náramně. Klobouk k řízení netřeba.

Omezenější prostor pro kolena vzadu a obří zavazadlový prostor pochopitelně zůstaly zachovány, tradičně jisté jízdní vlastnosti jsou kombinovány i s přijatelným komfortem na horších cestách – to je ale také zásluha pneumatik s „balónovějším“ profilovým číslem. Lehký motor nestrhává vůz tak často k nedotáčivému smyku, kotoučové brzdy na všech kolech jsou dostatečně silné a dobře dávkovatelné a průměrná spotřeba 7,2 litru ještě v hranicích rozumnosti. Ku cti historické hodnotě motoru je třeba připočítat i možnost krmení benzínem s oktanovým číslem 95 i 91.

Brutální změnou bojové strategie na kolbišti cena x výbava dosáhla Škoda stavu, kdy se dříve jen marketingový model (cena od…) stal skutečně konkurenceschopným vozem. Pokud odhlédneme od stáří motoru, je zbytek nejlevnější octavie překvapivě vyvážený. Pro toho, kdo hledá solidního a prostorného pomocníka bez velkých nároků na rychlé dlouhé přesuny, jde o naprosto racionální volbu. Škoda se poučila.

obrázek [555 x 322]  
První cena vozu329.900,- Kč (1.4 MPI 59 kW Prima)
První cena vozu s testovanou motorizací329.900,- Kč (1.4 MPI 59 kW Prima)
Základní cena testovaného vozu349.900,- Kč (1.4 MPI 59 kW Classic)
Cena testovaného vozu vč. příplatků417.400,- Kč (1.4 MPI 59 kW Classic)

Plusy

  • Jisté jízdní vlastnosti
  • Nadprůměrný zavazadlový prostor
  • ESP a šest airbagů ve standardu
  • Kvalitní zpracování

Minusy

  • Slabý tah motoru ve vyšších rychlostech
  • Vysoká hlučnost ve vyšších otáčkách
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia 1.4 MPI (59 kW)

Cena v základní výbavě: 349 900 Kč Cena v testované výbavě: 417 400 Kč

Základní výbava:Boční ukazatele směru integrované do vnějších zpětných zrcátek, airbagy řidiče, spolujezdce, boční a hlavové, deaktivace airbagu spolujezdce, ESP včetně ABS+EBV+MSR+ASR+EDS+HBA+DSR+ESBS, halogenové světlomety s DE-modulem a směrovým ukazatelem, štítek s VIN kódem a čárovým kódem, ISOFIX na vnějších zadních sedadlech, přední opěrky hlavy WOKS, signalizace nezapnutého bezp. pásu řidiče, zapnutí výstražných světel při panickém brzdění, držák na parkovací lístky, 4 sklopná stropní madla, zadní s věšáčky, jednotónová houkačka, make-up zrcátka ve slunečních clonách, nekuřácký paket, obložení nákladové hrany, odkládací kapsy na zadní straně opěradel předních sedadel, odkládací schránka u řidiče (vlevo pod volantem), odkládací schránka v horní části přístrojové desky uprostřed – otevřená, odkládací schránka v přístrojové desce u spolujezdce (bez osvětlení a klimatizace), odkládací schránky s držáky 1l lahví ve výplních předních dveří, osvětlení (1 lampička) a upínací oka v zavazadlovém prostoru, otáčkoměr s digitálními hodinami, přední stěrače AERO (s cyklovačem a volbou frekvence), sada na opravu pneumatik (bez rezervního kola, zvedáku kol a klíče na kola), servořízení (elektromechanický posilovač řízení), síťový program, stropní lampička vpředu, středová konzola se zásuvkou 12V, držáky nápojů a odkládací přihrádkou, zadní sedadlo nedělené, sklopné, zvuková signalizace nevypnutých světel, centrální zamykání (SAFE systém), el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el. ovládání oken vpředu, radiopříprava se 4 reproduktory, topení s mechanickou regulací, vnitřní cirkulace vzduchu (pylový filtr), výškově nastavitelné sedadlo řidiče.

Výbava testovaného vozu:Alarm a dálkové ovládání centrálního zamykání (9.000,-), boční ochranné lišty v barvě vozu (1.200,-), Classic Plus (manuální klimatizace) (10.000,-), kola z lehké slitiny 15“ (13.400,-), prodloužená záruka na 4 roky (5.500,-), přední mlhové světlomety (4.900,-), autorádio Blues s CD a MP3 (8.300,-), tónovaná skla (4.900,-), tkané koberce (1.300,-), výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederními opěrami (3.500,-), zadní sedadlo dělené, sklopné (2.800,-), zadní stěrač (2.700,-).

G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump G7 došla ke shodě, ochraně klimatu ale brání Trump

Lídři nejvyspělejších zemí světa ze skupiny G7 se na úvod…

USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit USA neomezí protiruské sankce. Chtějí je naopak ještě zpřísnit

Spojené státy neusilují o omezení západních sankcí proti…

První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ První klubová pojišťovna nevydělává a čeká na druhou kapitálovou injekci od RSJ

Pionýr na trhu vzájemného pojištění na svou chvíli teprve čeká.

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia 1.4 MPI (59 kW)
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 59 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 132 / 3800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 173
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.6 / 5.6 / 7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 580 / 1620
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1210 / 660
Rozměr pneu:195/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4569
b) šířka (mm): 1769
c) výška (mm): 1462
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1514
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 820 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Hodnocení Škoda Octavia 1.4 MPI (59 kW)
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 7
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 5
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 4
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 6
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 9
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,77
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Prodloužili jsme převody u Octavie 1.6 MPI: Snížila se spotřeba? A co dynamika? Prodloužili jsme převody u Octavie 1.6 MPI: Snížila se spotřeba? A co dynamika?

Jednou z cest ke snížení spotřeby paliva může být…

Těžká nehoda Škody Octavia na D2. Vůz zastavil jen kousek od stojanu benzinky! Těžká nehoda Škody Octavia na D2. Vůz zastavil jen kousek od stojanu benzinky!

K těžké nehodě došlo včera ráno na dálnici D2 směrem na…

 



 
Technika Škody Karoq v porovnání s předchůdcem: Bude opravdu lepší než yeti?

Technika Škody Karoq: Bude opravdu lepší než yeti?

Dnes 08:00

I když se škodováci snaží tvrdit, že karoq není přímým nástupcem yetiho, bude srovnáván právě s ním. Kam se vlastnosti SUV posunou?




Blesk.cz

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi fandí i jeho panelák

Pobláznil celou Bystrc: Novému nájemníkovi Kajínkovi…

Ještě v úterý sledovala většina z tří desítek partají panelového domu v Brně-Bystrci propuštění Jiřího Kajínka v…

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Chat s odborníkem: Biokódování proti kouření

Vyzkoušeli jste už všechno možné a pořád se vám s kouřením nedaří skoncovat? Možná budete potřebovat nějakou…

 

iSport.cz

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u Šuláka rozhodne kemp

Šance nových Čechů v NHL? Šimek se může chytit, u…

Zámořská NHL zažívá nebývalý příliv hráčů z Evropy. Kluby tlačí na skauty a agenty, aby jim dohazovali ze…

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to poslední možnost, říká brankář

Vaclík odejde za lepším, tvrdí Švýcaři. Je to…

Získal třetí ligový titul v řadě, poprvé s klubem triumfoval ve Švýcarském poháru a v létě vyrazí jinam? Česká…

 

Reflex.cz

Vientiane: Hlavní město Laosu láká stále více turistů

Vientiane: Hlavní město Laosu láká stále více turistů

Pradávný princ Thattaradtha musel být muž velikých zásluh. Vzdal se trůnu a opustil prosperující království.…

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí propagace islámu ve školách. Občansky se braňte!

Václav Klaus ml.: Rada rodičům, kterým vadí…

Václav Klaus mladší dnes ve své páteční Pětce kritizuje platby do fondů EU, rozpočtovou politiku Andreje Babiše…