Škoda Octavia III nabídne celkem pět motorů v osmi výkonových verzích
Co tedy uvidíme oficiálně pod kapotami? Všechny jednotky jsou přeplňované, jak velí moderní doba, čtyři spalují benzin a zbylá čtveřice naftu. Rovněž počet válců charakterizuje číslice 4. Zážehové mají přímý vstřik a čtyřventilovou techniku.
Zážehové motory
Nově vyvinutá řada EA 211 s hliníkovým blokem, která nahrazuje předchozí EA111, je kompaktnější (zástavbová délka se zkrátila o 50 mm) a má odlehčenou konstrukci. díky které klesla hmotnost. Lehčí jsou klikový hřídel, ojnice, jejich čepy i písty. Také vnitřní tření pohyblivých částí bylo sníženo. Chladicí systém je dvouokruhový: vysokoteplotní má mechanické vodní čerpadlo, nízkoteplotní prochází mezichladičem stlačeného vzduchu a turbodmychadlem. Kapalina vytápí také interiér a stará se o teplotu výfukových plynů, svod potrubí je integrován v hlavě válců.
Základní motorizaci představuje již zmíněný 1,2 TSI s výkonem 63 kW (86 k). Jeho točivý moment vrcholí hodnotou 160 Nm v rozmezí 1400 až 3500 min-1 a přenáší jej dopředu pětistupňová přímo řazená převodovka. Konzumaci paliva reprezentuje hodnota 5,2 l/100 km (emise CO2 činí 119 g/km). Motor váží jen 97 kg. Silnější varianta 1,2 TSI Green tec dává 77 kW (105 k). Maximálního točivého momentu 175 Nm dosahuje motor v rozsahu 1400 až 4000 min-1. Alternativou k manuálnímu šestistupňovému ústrojí je sedmistupňové dvouspojkové DSG. Green tec disponuje úsporným paketem s tolik proklínaným start-stopem a rekuperací brzdné energie. Je pochopitelně alespoň v laboratorních podmínkách úspornější: kombinovaná spotřeba činí 4,9 l/100 km a emise CO2 114 g/km.
Výkonnější jednotka 1,4 TSI Green tec poskytuje 103 kW (140 k). Největšího točivého momentu 250 Nm dosahuje mezi 1500 a 3500 min-1. Na výběr jsou znovu šestistupňový manuál a sedmistupňová dvouspojková skříň. V kombinaci s prvně jmenovanou převodovkou tato Octavia spálí 5,3 benzinu na 100 km (emise CO2 121 g/km), opět nechybí start-stop. Agregát má 106 kg.
Špičku představuje 1,8 TSI, rovněž pouze s přídomkem Green tec, se 132 kW (180 k). Točivý moment až 250 Nm může řidič využít v pásmu mezi 1250 a 5000 min-1. Standardem je pro něj dvouspojkové ústrojí se sedmi rychlostmi, automobilka udává spotřebu 5,7 l/100 km, na kilometr jízdy vyprodukuje takto motorizovaný vůz 131 g CO2.
Škoda Octavia III – parametry zážehových motorů | ||||
Motor | 1,2 TSI | 1,2 TSI Green tec | 1,4 TSI Green tec | 1,8 TSI |
Převodovka | 5M | 6M (7DS} | 6M (7DS} | 7DS |
Zdvihový objem [cm3] | 1197 | 1197 | 1395 | 1798 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 63/4300-5300 | 77/- | 103/4500-6000 | 132/5100-6200 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | 160/1400-3500 | 175/1400-4000 | 250/1500-3500 | 250/1250-5000 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,2 | 4,9 | 5,3 | 5,7 |
Hmotnost motoru [kg] | 97 | 97 | 106 | - |
Vznětové motory
Rovněž přeplňovaná vznětová „srdce“ z nové konstrukční řady EA288 se spoléhají na přímý vstřik s vysokotlakým systémem Common-Rail a čtyři válce i ventily. Vylepšen byl chladič stlačeného vzduchu, oxidační katalyzátor a filtr pevných částic se přesunuly blíže k motoru. Pro snížení vnitřního tření byly použity pístní kroužky s nižším předpětím a valivá ložiska vačkového hřídele s mimořádně nízkým třením. Také naftové motory fungují s moderním termomanagementem. Během zahřívání jsou blok a hlava chlazeny různými chladícími okruhy. Do provozní teploty se tak agregáty dostanou dříve a vnitřní prostor se v zimě rychleji vytopí.
Paleta turbodieselů začíná motorem 1,6 TDI se 66 kW (90 k), spotřebou nafty 4,1 l/100 km a emisemi CO2 109 g/km. Úspornější je 1,6 TDI Green tec o výkonu 77 kW (105 k) a přímo řazenou pětistupňovou skříní. Ten žádá na 100 km jen 3,8 l/100 km a vypouští do ovzduší 99 g CO2 na km. 250 Nm mezi 1500 a 2750 min-1 může na přední nápravu přenášet i sedmistupňové DSG. Pouze pro verzi GreenLine bude k dispozici třetí varianta vznětové šestnáctistovky s výkonem 81 kW (110 k), která emituje jen 89 g CO2 na kilometr. Tento údaj odpovídá normované kombinované spotřebě 3,4 l/100 km. Manuální ústrojí nepostrádá šestku.
Nejsilnějším naftovým motorem pod kapotou třetí generace Octavia je 2,0 TDI Green tec o výkonu 110 kW (150 koní). Sílu 320 Nm/1750-3000 min-1 jsou schopny zvládat přímo řazená a dvouspojková skříň, obě se šesticí rychlostí. Ve spojení s DSG žádá za své služby pouhých 4,5 l nafty na 100 kilometrů jízdy (emise CO2 119 g/km).
Škoda Octavia III – parametry vznětových motorů | ||||
Motor | 1,6 TDI | 1,6 TDI Green tec | 1,6 TDI GreenLine | 2,0 TDI Green tec |
Převodovka | 5M | 5M (7DS) | 6M | 6M (6DS) |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1598 | 1598 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 66/- | 77/3000-4000 | 81/- | 110/3500-4000 |
Největší toč. mom. [Nm/min-1] | - | 250/1500-2750 | - | 320/1750-3000 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,1 | 3,8 | 3,4 | 4,5 |
Motory budou k dispozici postupně. Přijde i Octavia na zemní plyn a sportovní RS, ale automobilka k nim podrobnosti zatím tají.