TEST Škoda Octavia RS TDI: Jízdní dojmy
Automobilka Škoda prezentuje novou generaci Octavie RS ve velkém stylu. Výstavní premiéra proběhla na slavném Festivalu rychlosti v Goodwoodu, české ceny zveřejnila u příležitosti Rallye Bohemia a nyní pozvala novináře do Rumunska, kde jsme si automobil pořádně osahali.
Pravda, Rumunsko je neobvyklou lokací pro jízdní testy, ve skutečnosti je ale ideální volbou. Povrch silnic je tu podobný jako v Česku – hladký povrch často střídá hrbolatá cesta, navíc se tu nachází nejlepší silnice v Evropě – Transfagarasan, tedy alespoň podle názoru britského Top Gearu.
Jízdy na Transfagarasanu, kterému se rovněž přezdívá Ceausescova dálnice, nás čekají až ve středu, v úterý jsme zatím Octavii RS provětrali na cestě z Bukurešti do Sibiu, na trase dlouhé přes 300 kilometrů. Celkem nás čeká více než 500 testovacích kilometrů, což je u takovéto akce nadmíru dost. Sama automobilka přiznává, že tak dlouhou testovací štreku novinářům ještě nenabídla. My k tomu dodáváme: s výjimkou jízdy z Moskvy do Vladivostoku v rámci akce Scout Experience v roce 2007...
Během úterní cesty jsme usedli do kombi Škoda Octavie RS s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 135 kW a točivém momentu 380 N.m, který spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou. O takovou variantu je mezi zákazníky zájem, u minulé generace byl poměr mezi naftovým a zážehovým motorem asi 50:50, přičemž 90 % automobilů bylo vybaveno manuálem.
Představitelé fimy při prezentaci auta uvedli, že při vývoji měly být splněny tři požadavky: Octavia RS má proti předchůdcům více sázet na emoce, má být výkonnější a lehčí a ve srovnání s dalšími nabízenými verzemi má být stejně praktická. Jak se vývojářům podařilo tyto úkoly splnit?
Více emocí
Náš exemplář byl lakován červeným odstínem Corrida. Ten ukazuje, že nová Octavia RS umí ukázat různou tvář. V červené karoserii totiž vypadá agresivně a sportovně a dává jako extrovert najevo, že se nejedná o běžnou Octavii, což je ještě výraznější u žlutého (lak Sprint) nebo metalicky zeleného (lak Rallye) exempláře. To modré nebo šedé RS je decentnějším autem, které svoji tvář více schovává. Minulé generace však v tomto ohledu byly výrazně konzervativnější.
Zatímco přední nárazník, maska chladiče s logem RS a 21 vertikálními lamelami, červeně lakované brzdové třmeny, spoiler na zádi a zadní difuzor zvenku nejen znalcům naznačují, o jakou verzi se jedná, vnitřek je bližší běžnějším variantám. V první řadě je tu nový volant s logem RS, který se parádně drží. Má silnější věnec, jak se sluší a patří, a navíc jeho povrch neklouže. Nové jsou také sedačky, ty jsou pohodlné i na dlouhé cestě a nabízejí dobré boční vedení, které posádku dobře udrží v zatáčkách. Ještě by to chtělo nějaký zajímavý dekor na palubní desku a byla by kabina na jedničku.
skoda octavia jizdnidojmy novemodely nizsistredni
Po nastartování je samozřejmě slyšet zvuk známý z automobilů se vznětovým motorem pod kapotou. Stačí však přepnout do režimu Sport a i naftová Octavia nabídne více než zajímavý zvuk, který posádku bude bavit. Je to díky speciálnímu rezonátoru mezi kabinou a motorem, který podle otáček vytváří vibrace a s nimi spojené více či méně hluboké dunění. Samozřejmě, zpívající dvanáctiválec z Aventadoru to není, Octavia RS má blíže k brumlajícím osmiválcům. Ale zní krásně...
Co však emoce za volantem? S těmi už je to poněkud horší, naftová Octavia RS je 90 procent času prostě rychlým vznětovým kombíkem, zkrátka hot-kombi, nikoli hot-hatch. Pokud však cesta řidiče dovede na zatáčkovitou trať, dokáže Octavia RS s 2.0 TDI pod kapotou vyvolat mírný úsměv - funguje dobře.
Výkonnější motor
První úkol – více emocí – nová generace Octavie RS splňuje. Druhý úkol – vyšší výkon – se jí také daří. Motor modelové řady EA288 má proti předchůdci o 10 kW a 30 N.m více. Jedná se o velice pružný motor, s minimální prodlevou turbodmychadla, který se až nečekaně žene do otáček. Odstupňování převodů je poměrně dlouhé. Na třetí stupeň automobil jde okolo 140 km/h, na čtyřku atakuje 200 km/h. Při dálniční jízdě a zařazené šestce motor točí 2250 min-1.
Mladoboleslavská značka tvrdí, že dvoulitrový vznětový čtyřválec je proti předchůdci o 19 procent úspornější, čemuž napomáhá systém start-stop, elektronická regulace chladicího okruhu nebo modifikovaná hlava válců s integrovaným chlazením výfukových plynů a kombinovaným přímým a nepřímým vstřikováním. Naše spotřeba během testu při průměrné rychlosti 60 km/h činila 7,6 litru na 100 kilometrů. Řízení s proměnlivým převodem je kolem středu vcelku ostré a přesné. Podvozek má logicky tvrdší naladění, to k tomuhle autu patří. Počítejte však s hlukem od valících se kol. Uvidíme, jak na nás bude RS působit, až ho protáhneme po našich obvyklých cestách...
Neseděl by Octavii RS také pohon všech kol? Zřejmě ano, podle vyjádření zodpovědných zástupců z marketingového oddělení by však byl pro zákazníky příliš drahý a takovou RS by si nekoupili. Vývojáři však přiznávají, že pokud by byl výkon Octavie ještě vyšší, už se bude muset přistoupit k pohonu všech kol. Tak se třeba dočkáme u Octavie RS IV...
Praktičnost na jedničku
Již výchozí Octavia je praktickým automobilem, což se u vrcholného provedení nijak nezměnilo, také RS disponuje mnoha „simply clever“ řešeními. Ať jde o škrabku na led ve víčku nádrže, síťový program v zavazadelníku nebo držák na parkovací lístek na čelním skle. Zavazadelník kombi nabízí 610 litrů objemu, což je stejně jako u výchozího auta. Nic se v tomto směru nezměnilo, jen se člověk musí stále ptát, zda je tak velký kufr u takto zaměřeného vozu opravdu třeba.
Nová naftová Octavie RS je dobrým autem. Škoda od ní chtěla, aby byla výkonnější, lehčí a nabitá více emocemi než předchůdce, zároveň však měla zůstat praktickým autem. Tyto úkoly až na výjimky splňuje – přece jenom by to chtělo více emocí za volantem a „zajímavější“ kabinu. Na výkon nebo praktičnost si stěžovat nemůžeme, Octavia RS převeze prakticky všechno a pěkně rychle.
skoda octavia jizdnidojmy novemodely nizsistredni
Až samotní zákazníci ukážou, zda Škoda dobře věděla, co od Octavie RS žádají. Minulé generace se mimochodem na českém trhu prodalo solidních 2.700 exemplářů. Octavia RS tak u nás byla úspěšnější než předchůdce, která na svém kontě měla jen asi 800 prodaných kusů.