Škoda oficiálně zahájila výrobu motoru 1,2 TSI
Čtyřválcový agregát má objem 1197 cm3, ze kterého dává největší výkon 77 kW (105 k) při 5000 min-1. Blok motoru je z hliníkové slitiny, což přispívá k velmi nízké hmotnosti celé pohonné jednotky – ta váží jen 89,5 kg.
Jen osm ventilů, dva na každý válec, ovládá jeden vačkový hřídel, což pozitivně ovlivňuje třecí ztráty v motoru. Handicap menších průtočných průřezů pouze dvou ventilů dokáže vyvážit přímé vstřikování (v této objemové kategorii dosud neobvyklé) a zejména přeplňování výfukovým turbodmychadlem. Točivý moment vrcholí hodnotou 175 Nm, odpovídající možnostem atmosférického motoru 1,8 l, která je ale k dispozici v optimálním rozmezí 1500-3500 min-1 (resp. až 4100 min-1, podle verze).
Nový motor se objeví například ve Škodě Yeti, Volkswagenech Polo, Golf a Golf Plus, SEATu Ibiza nebo Audi A3. Počítá se však s jeho nasazením i v dalších modelech skupiny Volkswagen. Postupně by měl nahradit velmi rozšířený atmosférický čtyřválec s objemem 1,6 l.
V roce 2008 vyrobil závod na výrobu agregátů v Mladé Boleslavi 270.875 tříválcových atmosférických motorů 1,2 HTP a 538.069 převodovek MQ 200.
Nový motor bude v Mladé Boleslavi nejen montován, ale bude zde i odléván blok motoru a obráběny některé důležité díly. Díky tomuto projektu bude rozšířena celková kapacita závodu výroby motorů ve Škodě Auto.
„Pro firmu půjde o jeden z nejdůležitějších motorů a jsme proto velmi rádi, že se nám podařilo jeho výrobu alokovat do našeho závodu,“ uvedl Milan Staněk, vedoucí výroby agregátů společnosti Škoda Auto.
Výroba agregátů Škoda Auto nedávno získala také výrobu nových převodovek MQ 100.
Automobilka včera oslavila 110 let nepřetržité výroby motorů v Mladé Boleslavi. Tomuto výročí se budeme věnovat podrobněji zítra.
Výroba agregátů ve Škoda Auto, a.s. [ks] | ||||
Rok | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 |
Motor 1,2 HTP | 301 796 | 282 564 | 306 783 | 270.875 |
Převodovka MQ 200 | 407 093 | 457 314 | 519 135 | 538.069 |