Škoda Rapid: První test a velká fotogalerie (171&nbspfotek)

Škoda Rapid: První test a velká fotogalerie (171 fotek)

 
 

Nový model Škody se v exkluzivní předpremiéře odhalil ve Vídni. Jako jediná česká internetová redakce jsme byli u toho.

AKTUALIZOVÁNO 26. 6. 17:27 Přidána rozsáhlá fotogalerie z testování

26. 6. 2012 11:50 Přidán odkaz na samostatný článek s přehledem motorů pro Škodu Rapid.

Škoda Rapid je bez jakýchkoliv pochyb největší automobilovou novinkou letošního roku – alespoň z pohledu českého trhu. Postupnému odhalování je konec, i když do výstavní premiéry na autosalonu v Paříži ještě zbývá čtvrt roku. Přesně týden po zveřejnění první sady oficiálních fotografií vám totiž můžeme rovnou nabídnout rozsáhlý redakční materiál včetně prvních jízdních dojmů. Oficiální dynamická prezentace pro česká média se přitom odehraje až začátkem července.

Vezměme to ale hezky popořadě, od techniky. Díky informacím, které jsme vám přinesli už před rokem, nejspíš víte, že Rapid vznikl obdobným způsobem jako MPV Roomster. Ačkoliv to není oficiálně potvrzeno, není pochyb o tom, že přední část skeletu pochází z Fabie, zatímco robustní a prostorově nenáročná zadní vlečená náprava datuje svůj původ k první generaci Octavie.

Vývoj jde dál, a tak nelze hovořit o naprosté shodě. Sama automobilka ústy svých konstruktérů mluví o modulech (neplést s modulární platformou MQB), které se účelově přebírají a upravují z jiných modelů.

Rapid poměrně rafinovaně míří mezi segmenty malých vozů a nižší střední třídy. Tomu nebude odpovídat jen cenová politika, ale i výběr motorů. Celkem sedmero pohonných jednotek pokrývá pásmo od 55 do 90 kW. Podrobnosti zjistíte v následujícím článku:

Škoda Rapid: Přehled motorů a technické údaje

Karoserie a interiér

Karoserie dlouhá 4483 mm stojí na rozvoru 2602 mm. To je více, než má nejen Fabia, ale i současná Octavia. Přesto zůstává prostor pro 550 litrů zavazadel, nejvíc v dané kategorii. Jak je už u Škody tradicí, přístup do zavazadelníku zajišťují velké výklopné dveře.

V interiéru úhledné horizontální linie kopírují styl, který tým Jozefa Kabaně uplatňuje i na exteriéru. Výsledkem je palubní deska ne nepodobná Superbu. Rapid navíc dostal pohlednější design volantu a s pozitivním přijetím se jistě setká nové řešení středového panelu, které ponechává podstatně více místa v úrovni kolen.

Zklamáním jsou pouze tvrdé plasty na palubní desce a výplních dveří. Ubylo také ozdobných elementů. Patrné je to hlavně u dekoru, který je ze strukturovaného plastu v barvě palubní desky. V posledních letech jsme si zvykli na víc, ze strany Škody jde ale o promyšlený tah. Většina zákazníků Rapidu by prý hodnotnější provedení nedokázala ocenit.

Prostorové poměry jsou podobné jako v Octavii. Rapid má relativně užší kabinu, konkrétně se 142 cm napříč, výměnou za to ale nabízí dostatek prostoru v podélném směru, a to i v zadní straně sedadel. Jedinou výraznější slabinou jsou relativně krátké přední sedáky (43 cm). Dlouháni si pak mohou stěžovat na nižší strop nad zadními sedadly, ačkoliv Škoda tvrdí, že proti konkurenci nabízí v tomto ohledu nejvíc místa.

Mladoboleslavští se chlubí devatenácti simply clever řešeními. Některé z nich jsou dobře známé (držák na parkovací lístek), některé vcelku nové (síťka na pití z boční strany předních sedadel) a jiné zcela originální. Konkrétně jde o škrabku na led, která je chytře schovaná pod víčkem palivové nádrže, oboustranný koberec v zavazadlovém prostoru a odpadkový koš ve dveřích.

 [600×381]

Jízda

K prvnímu seznámení s Rapidem jsme zvolili dieselový motor 1,6 TDI. Úsporný čtyřválec ve své nejsilnější verzi nezklamal. Předvádí důrazný zátah v nízkých otáčkách a plynule gradující charakteristiku napříč celým spektrem otáček.

Těchto vlastností naplno využívá převodovka, která má velké přeskoky. Na pětku motor při dálničních 130 km/h točí 2350 min-1, dlouhé jsou ale všechny převody. Třeba městská padesátka znamená většinou jízdu na trojku.

Pod kapotou je čtyřválec docela slyšet, to je ale daň za nízkou hmotnost auta a orientaci na dostupnou cenu. Odvděčí se ale nízkou spotřebou: my jsme v kombinaci městského, dálničního a mimoměstského provozu jezdili za pět litrů. Ostřejší zacházení na okreskách pak s častým vytáčením motoru přineslo průměr 6,5 l/100 km.

A rychlá jízda v zatáčkách Rapidu opravdu není cizí. Naladění podvozku se věnovala velká pozornost. Výsledkem je tuhé výchozí nastavení, vhodně zvolené tlumiče ale stíhají překonávat nerovnosti, a tak auto ani na rozbité cestě neznervózní.

Stabilitě v přímém směru pomáhá relativně dlouhý rozvor. V zatáčkách pak Rapid dobře sedí i díky fintě s širším rozchodem zadní nápravy. Dobrá ovladatelnost je i u rodinného auta základní kámen aktivní bezpečnosti. Škoda v tomto ohledu nezklamala a míří na špičku segmentu.

 [600×346]

Na českých silnicích už v říjnu

Oficiální světová premiéra Rapidu proběhne na podzim na autosalonu v Paříži. Široká veřejnost se s novou Škodou poprvé seznámí na přelomu září a října, hned v říjnu ale bude zahájen i prodej (konkrétně ve 41. kalendářním týdnu). V prvním sledu se Rapid začne prodávat v Česku a vybraných zemích (např. Německo), všechny evropské země se pak dočkají v roce 2013.

Foto: Jiří Káš, Svět motorů

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Cena bitcoinu nestojí na ničem jiném než náladě investorů, tvrdí studie Cena bitcoinu nestojí na ničem jiném než náladě investorů, tvrdí studie

U vývoje ceny kryptoměn nelze hledat souvislost s…

Protest proti Babišovi: do ulic vyšly stovky lidí se zalepenou pusou Protest proti Babišovi: do ulic vyšly stovky lidí se zalepenou pusou

Několik stovek lidí v úterý se zalepenou pusou…

Marná snaha. Pětina vytříděných PET lahví skončí na skládce Marná snaha. Pětina vytříděných PET lahví skončí na skládce

Češi vyhodili předloni do žlutých kontejnerů 39 100 tun…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Rapid: První test a velká…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

 






 
Citroën Méhari (1968-1987): Dromedárovi na čtyřech kolech je padesát

Citroën Méhari (1968-1987): Dromedárovi na čtyřech kolech je padesát

Včera

Všestranný, jednoduchý, levný a spolehlivý. Přesně takový byl Citroën Méhari, který slaví kulaté jubileum.




Blesk.cz

Komentář: Drama v ČSSD rozhodne o Babišovi. Pomůže vláda straně z „předpeklí“?

Komentář: Drama v ČSSD rozhodne o Babišovi. Pomůže…

Inspirovaná německými sociálními demokraty uchýlila se i ČSSD k referendu o vstupu do menšinové vlády s ANO,…

Konec smluv po telefonu a podomního prodeje. Stát chce utnout „šmejdy“ v energetice

Konec smluv po telefonu a podomního prodeje. Stát…

Změnu legislativy, která by měla pomoci v boji proti nekalým praktikám v energetice, oznámili v pondělí na…

 

iSport.cz

Machovský o Detroitu: Ztracený rok! Marně chodil také za Fischerem

Machovský o Detroitu: Ztracený rok! Marně chodil…

Za oceán odlétal plný nadějí a snů o nejlepší hokejové lize světa. Realita však byla pro brankáře Matěje…

Švýcarský brankář Genoni: po stříbru se chystá smlouva, která zlomí rekord

Švýcarský brankář Genoni: po stříbru se chystá…

Být Kevin Fiala přesnější, houpalo by se brankáři Leonardu Genonimu i dalším Švýcarům na krku senzační zlato.…

 

Reflex.cz

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si na férovku přiznat, že už nebude nikdy

Festival Trutnoff letos opět nebude. Je na čase si…

Hudební festival Trutnoff, který patřil mezi nejstarší akce svého druhu v Česku, se ani v letošním roce na…

Naučte se číst v lidech. Takhle to dělají v FBI

Naučte se číst v lidech. Takhle to dělají v FBI

Máte pocit, že lidem občas nerozumíte? Pokud jim toužíte vidět do hlavy, zkuste použít několik technik, které s…