5.3. 2016 Leoš Káňa

Škoda Superb Combi Greenline – Vysoká liga úspor

 

Škoda Superb Greenline slibuje spotřebu 3,7 l/100 km a na jednu plnou nádrž dojezd 1780 km. Vyzkoušíme, zda je to v běžném provozu reálné.

Tradiční označení Greenline pro šetřivé modely se line celým výrobním programem mladoboleslavské automobilky. Posledním přírůstkem do společenství vozidel s nízkou spotřebou je velký superb v obou karosářských verzích. S proklamovaným průměrem 3,7 l/100 km jde o nejspořivější kombi ve střední třídě. A my jsme samozřejmě vyzkoušeli, zda apetit turbodieselu 1.6 TDI 88 kW bude v běžném provozu odpovídat údajům výrobce.

Skryté i viditelné úpravy

Určitě k tomu má nejlepší předpoklady. Superb Greenline je totiž první škodovkou, u které vznětová šestnáctistovka dostala selektivní katalytickou redukci pro snižování oxidů dusíku využívající AdBlue – takzvanou močovinu. Do běžné verze 1.6 TDI se tato technologie ještě nedostala, i když například největší výkon 88 kW a maximum točivého momentu 250 N.m dostupné od 1600 otáček se u obou agregátů shodují.

Zlepšila se také aerodynamika vozu. Prodloužený spoiler, absence podélných střešních nosičů, zakrytování podvozku a podlahy nebo snížení světlé výšky o 15 mm se zasloužily o pokles součinitele odporu vzduchu cx z 0,285 u běžného Superbu Combi na 0,275. A na „zelené“ škodovce jsou úpravy viditelné na první pohled. Připadá nám jako natažený nízký jezevčík. Malá kola se v karoserii ztrácejí, větší než 17palcová totiž mít nemůže.

Spotřeba po jednotlivých úsecích
Praha – Litoměřice 54 km 5,4 l/100 km
Litoměřice – Mladá Boleslav 101 km 4,6 l/100 km
Mladá Boleslav – Dobřenice 84 km 4,3 l/100 km
Dobřenice – Praha 98 km 4,9 l/100 km
Celkem 337 km 4,8 l/100 km

Dálniční koráb

Uvnitř se nezměnilo nic. Kabina nabízí nadprůměrný prostor a kufr se standardním objemem 660 litrů už ani nemůže být větší. Pod jeho podlahou na nás čekalo milé překvapení. Greenline má od výbavy Ambition ve standardu dojezdovou rezervu, za kterou se musí u všech jiných motorizací připlácet. Zapovězena je pro něj naopak mezipodlaha v zavazadelníku, sklopné tažné zařízení nebo paket pro špatné cesty.

Plníme nádrž po okraj, nulujeme palubní počítač, přepínáme volbu jízdního režimu do módu Eco – Drive Select Mode je součástí příplatkového paketu Advance za 22.000 Kč – a vyrážíme z Holešovic po D8 do Litoměřic. V rychlé konstantní jízdě si superb libuje. Při 130 km/h točí 2200 otáček. Je to přibližně stejně jako u běžné vznětové šestnáctistovky, přestože poskládání šestistupňové manuální převodovky je rozdílné. Greenline má kratší pětku a šestku, ale zase delší stálý převod. Díky lepší aerodynamice zvládne maximální rychlost 206 km/h, což je o 2 km/h více než Superb Combi s běžnou vznětovou šestnáctistovkou. Po ujetých 54 km máme na sjezdu z dálnice spotřebu 5,4 l/100 km.

Nahoru a dolů

Další část naší testovací trasy vede po silnici první třídy přes Doksy do Mladé Boleslavi. Cesta je plná zatáček, kopců a obcí, takže musíme častěji řadit. Turbodiesel zabírá až od 1500 otáček a delší první čtyři převody nás nutí motor víc vytáčet, odstupy mezi nimi jsou totiž větší než u standardního superbu. Ve městě při padesátce je jízda na čtyřku na limitu, protože motor točí 1300 ot./min. Jakákoliv snaha o zrychlení nás nutí podřadit. Greenline nemá příliš v lásce ani kopce. Při delším stoupání mu dělá problém udržet na šestku konstantních 90 km/h. Plyn máme sešlápnutý až na podlahu, ale stále zpomalujeme a po chvilce nám šipky radí podřadit. Aktuální spotřeba přitom nepřekročila 9,5 l. Že by byl příčinou mód Eco? Po jeho vypnutí motor ožije, s příkrým svahem si lehce poradí, ale na palubním počítači na nás svítí i dvacítka. Vracíme se tedy do ekonomického režimu a na pěkných zatáčkovitých silničkách si užíváme výbornou přilnavost standardního sportovního podvozku – při úsporné jízdě se z kopce nebrzdí. V Mladé Boleslavi si zapisujeme 101 km a 4,6 l/100 km.

Oběti na úkor úspory

Po krátké občerstvovací přestávce vyrážíme směr Jičín a Hořice. Profil trasy ani kvalita vozovky se prakticky nezměnily a my si užíváme příjemné plynulé cestování – spousta kamionů nám stejně nedovoluje dravější styl. Za Hořicemi odbočujeme na okresku směrem na Nechanice. Krásná hladká silnice se okamžitě promění v tankodrom. Greenline má najednou co dělat, aby všechny výmoly, hrboly, propadliny a praskliny odfiltroval. Moc mu to však nejde. Tvrdý sportovní podvozek nás řádně naklepává. Normální superb je výrazně komfortnější i s mnohem většími koly. Alespoň že tady není téměř žádný provoz, takže můžeme zvolit tempo a styl jízdy přesně podle našich představ.

Třetí, 84 km dlouhý úsek jsme nakonec zvládli se spotřebou 4,3 l/100 km. Posledních 98 km jedeme po dálnici D11 a po pražském okruhu. U čerpací stanice, kde jsme testovací jízdu odstartovali, ukazuje palubní počítač dílčí spotřebu 4,9 l/100 km a konečnou hodnotu 4,8 l/100 km při průměrné rychlosti 80 km/h. Pro pořádek jsme superb dotankovali. Do nádrže se vešlo 16,57 l, což odpovídá údajům z počítače.

Závěrečné zúčtování

Naše výsledná spotřeba je sice o 1,1 l/100 vyšší, než kolik pro Superb Combi Greenline stanovila Škodovka, ale i tak jsme spokojeni. Na plnou 66litrovou nádrž bychom ujeli 1375 km. V poklidném tempu mimo dálnice by to bylo ještě mnohem více, protože by se spotřeba dala srazit těsně nad čtyři litry.

Pokud se na provedení Greenline podíváme z ekonomického hlediska, jsme naopak lehce na rozpacích. Cena kombíku startuje na 661.900 Kč. Je tedy o 16.000 Kč dražší než běžná vznětová šestnáctistovka, a přitom má spotřebu na 100 km o půl litru nižší – jak podle výrobce, tak i podle našich zkušeností. Při ceně nafty 25,90 Kč se návratnost investice vrátí po ujetí 123.552 km. Pro někoho je to moc, ale obchodní cestující nebo vytížení manažeři jsou schopni tolik najezdit za dva roky.

Plusy

  • Spotřeba paliva
  • Prostorná kabina
  • Velký kufr
  • Atraktivní design

Minusy

  • Nižší komfort odpružení
  • Pouze bez střešních ližin
  • Pomalá návratnost vyšší investice

Technické údaje
Motor a převodové ústrojí Vznětový řadový čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem a uložený vpředu napříč
Zdvihový objem 1598 cm3
Rozvod DOHC
Válce/ventily4/4
Výkon 88 kW při 3600-4000 ot./min
Točivý moment 250 N.m při 1600-3250 ot./min.
Pohon Předních kol
PřevodovkaManuální šestistupňová
Nejvyšší rychlost 206 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 11,1 s
Emise CO2 97 g/km
Spotřeba město/mimo město 4,3/3,3 l/100 km
Kombinovaná spotřeba3,7 l/100 km
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Rozvor náprav 2841 mm
Délka x šířka x výška4856 x 1864 x 1462 mm
Rozchod vpředu/vzadu 1457/1494 mm
Provozní/užitečná hmotnost 1505/640 kg
Objem palivové nádrže 66 l
Pneu 215/55 R17
Objem kufru 660/1950 l
ZÁRUKY A CENY Celková záruka 2 roky, 3 roky na lak, 12 let na neprorezavění karoserie
Cena testovaného vozu 890.700 Kč (provedení Style 776.900 Kč, paket Style plus s interiérem alcantara/kůže 20.000 Kč, paket Advance s adaptivním tempomatem, rozeznáváním únavy řidiče nebo volbou jízdního režimu 22.000 Kč, paket Comfort s bezdotykovým otevíráním pátých dveří, zadní parkovací kamerou či vyjímatelným vakem Unibag 15.000 Kč, paket Multimedia s navigací Columbus, 8palcovou obrazovkou, Wi-Fi, digitálním radiopříjmem nebo rozpoznáváním dopravních značek 35.000 Kč, vnitřní osvětlení LED 3500 Kč, Park Assist 14.300 Kč, bílý lak Candy 4000 Kč).
Základní cena661.900 Kč

Spolupracujeme s TipCars.com
Příprava nové přistávací dráhy na Letišti Václava Havla může pokračovat, rozhodl soud Příprava nové přistávací dráhy na Letišti Václava Havla může pokračovat, rozhodl soud

Nejvyšší správní soud (NSS) zamítl kasační stížnost…

Nejlépe placená britská šéfka si opět polepšila, ročně si vydělá miliardy korun Nejlépe placená britská šéfka si opět polepšila, ročně si vydělá miliardy korun

Spolumajitelka sázkařské webové stránky Bet365 Denise…

Opozice: Rozhodnutí ČSSD je alibismus a čistokrevná zbabělost Opozice: Rozhodnutí ČSSD je alibismus a čistokrevná zbabělost

Opoziční strany mluví v souvislosti s rozhodnutím ČSSD…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení? Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení?

Premiéra třetí řady motoristického pořadu The Grand Tour…

Škoda Scala při pořádné akci! Na Nürburgringu jí nikdo nic nedaroval Škoda Scala při pořádné akci! Na Nürburgringu jí nikdo nic nedaroval

Zatímco nás škodovka pomalu krmí upoutávkami na novou…

 






 
Auto roku 2019 v ČR: Vyzkoušeli jsme všechny finalisty. Kdo má šanci vyhrát?

Auto roku 2019 v ČR: Vyzkoušeli jsme všechny finalisty. Kdo má šanci vyhrát?

Dnes 18:51

Ve finálové pětce letošní ankety o nejlepší auto v ČR je luxusní SUV, crossover, dva kompakty a stylovka střední třídy. Šanci na vítězství má každý.




Blesk.cz

Epicentrum: Bezdomovci v zimě trpí nejvíc. Využívají nocleháren?

Epicentrum: Bezdomovci v zimě trpí nejvíc. Využívají…

Zima už klepe na dveře a s tím stoupá ohrožení bezdomovců. Ti často v mrazech velmi trpí. Pomoc jim nabízejí jak…

Chudák Vondráčková: Po rozpadu manželství a ostudě s filmem přišla další rána!

Chudák Vondráčková: Po rozpadu manželství a ostudě s…

Jako kdyby katastrof, dopadajících na blonďatou hlavu sympatické zpěvačky Lucie Vondráčkové (38), nebylo dost.…

 

iSport.cz

Koho shání Baník? Útočníka za dobrou cenu, univerzála a pravého beka

Koho shání Baník? Útočníka za dobrou cenu,…

Během poloviny této sezony nasbírali fotbalisté Baníku téměř tolik bodů (27), co za celý uplynulý ročník (31).…

Stoch ve Slavii podepsal smlouvu do roku 2022. Odměna za práci, řekl

Stoch ve Slavii podepsal smlouvu do roku 2022.…

Slovenský fotbalový reprezentant Miroslav Stoch podepsal novou tříletou smlouvu s pražskou Slavií.…

 

Reflex.cz

Chrám lidu: Šílená sekta, která bude stát život více než 900 lidí, podívejte se

Chrám lidu: Šílená sekta, která bude stát život více…

Před 40 lety, přesně 18. listopadu 1978, se v džunglích Guyany odehrála nejmasovější sebevražda v moderních…

Bohumil Pečinka: Vítězové a poražení 17. listopadu aneb Restaurační síly v Česku

Bohumil Pečinka: Vítězové a poražení 17. listopadu…

Na otázku, kdo jsou vlastně vítězové a poražení sametové revoluce, nejde 29 let poté jednoznačně odpovědět.…