TEST Škoda Superb III: Jízdní dojmy s 2.0 TDI/110 kW DSG (+video)
Pokud si porovnáme základní technická data turbodieselu 2.0 TDI s výkonem 110 kW se včera zkoušenou čtrnáctistovkou TSI, dostáváme až na točivý moment velmi podobné hodnoty. Výkonově jsou na tom oba čtyřválce naprosto stejně, oba umí nový Superb rozjet na maximální rychlost okolo 220 km/h, a dokonce ani ve zrychlení z 0-100 km/h není skoro žádný rozdíl – v obou případech nezabere více než 9 sekundy.
Turbodiesely si ale kupujeme především díky citelnějšímu zátahu od nižších otáček a lepší spotřebě paliva, byť se musíme smířit s vyšší cenou ve srovnání s adekvátně výkonným turbomotorem. V případě agregátu 1.4 TSI/110 kW se bavíme o základní ceně 599.900 Kč a vznětový čtyřválec stojí o 41.000 Kč více. Vyplatí se ale sáhnout po dražší, byť úspornější alternativě?
Abychom byli důslední, v druhé části testování jsme vyzkoušeli turbodiesel 2.0 TDI/110 kW ve spojení a dvouspojkovou převodovkou DSG, k základní ceně 640.900 Kč si tedy připočítejme 65.000 Kč a nezapomeňme ani na spotřebu, kterou šestistupňový automat s dvojicí mokrých spojek zvedá na výsledných 4,4 l/100 km (o 0,4 l/100 km více než u manuálu). Tak či tak se jedná o spotřebu tabulkovou, se kterou nemá smysl v reálném provozu moc počítat.
V rámci mezinárodní prezentace jsme se se Superbem 2.0 TDI/110 kW dostali na 6,1 l/100 km, přičemž je třeba brát v potaz ostřejší jízdní styl a zhruba půlhodinové postávání v zácpě u letiště. Se čtrnáctistovkou TSI jsme absolvovali podobnou testovací trasu a dosáhli spotřeby 7,1 l/100 km. Pravdou ale zůstává, že je turbomotor mnohem náchylnější na jízdní styl – čím rychleji pojedete, tím více zaplatíte (jde to i za 11 l/100 km), zatímco u TDI v jednu chvíli dosáhnete stropu okolo 9 l/100 km, který překonáte jen stěží.
Škoda Superb III - srovnání motorů 2.0 TDI a 1.4 TSI | ||
Motor | 2.0 TDI | 1.4 TSI ACT |
Zdvihový objem [cm3] | 1968 | 1395 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 110/3500-4000 | 110/5000-6000 |
Točivý moment [N.m/min] | 340/1750-3000 | 250/1500-3500 |
Převodovka | 6M (6A) | 6M (7A) |
Maximální rychlost [km/h] | 220 (218) | 220 (220) |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,8 (8,9) | 8,6 (9,0) |
Kombinovaná spotřeba[l/100 km] | 4,0 (4,4) | 4,8 (4,9) |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1485 (1500) | 1395 (1425) |
Cena [Kč] | 640.900* | 599.900* |
*Údaje v závorkách platí pro převodovku DSG za 65.000 Kč |
Škoda Superb se vznětovým motorem je minimálně o 90 kilogramů těžší než základní zážehová čtrnáctistovka, což se podepisuje na jízdních vlastnostech. Automobil v zatáčkách působí zavalitějším dojmem, je citelně těžší „na čumák“, ale nedá se říci, že by nám na něm bylo něco nepříjemné. Zaznamenali jsme častější zásahy XDS+ na přední nápravě, ale především houpavější charakter podvozku, který je do jisté míry stále přijatelný.
Ono se sice řekne, že by se měly všechny Superby chovat velmi podobně, větší zátěž na přední nápravě má ale podíl na větší setrvačnosti při vertikálních kmitech a karoserie se při komfortním nastavení tlumičů pohupuje více než u dříve zkoušeného exempláře 1.4 TSI. Pokud se na silnici různé nerovnosti a vlnky moc často neopakují, je všechno v pořádku, v opačném případě jsme ale občas ztráceli půdu pod koly a raději nechali tlumiče trochu „přitáhnout“. To lze provést velmi rychle stisknutím tlačítka Sport na displeji multimediálního systému, mnohem více jsme si však zamilovali individuální nastavení, ve kterém jsme řízení, převodovku DSG a motor uvedli do polohy Normal a tlumiče na úroveň Sport.
Vůz po tomto zásahu neztratí nic ze svého komfortu, v přímce i v zatáčkách však působil citelně jistějším dojmem. Sami uznejte, zda je kladem či záporem, že neumí tlumiče při uvolněném stylu jízdy na Sport decentně změknout, jako to umí například systémy vozů Mercedes-Benz. Pro nás byl u Superbu 2.0 TDI tužší mód jasnou volbou.
Ani s motorem 2.0 TDI o výkonu 110 kW v rozmezí 3500-4000 otáček za minutu není nový Superb vyloženě trhač asfaltu, díky točivému momentu 340 N.m (1750-3000min-1), který citelně zabírá již lehce nad volnoběhem, však takový pocit čas od času nabudete. Zajímavostí agregátu je, že pokud pohání pouze přední kola, vystačí si pro plnění emisní normy Euro 6 bez vstřikování močoviny. Vůz s pohonem 4x4, ke kterému se váže manuální šestistupňová převodovka, se už totiž bez čtrnáctilitrové nádrže na AdBlue neobejde.
„Ekologicky“ zpřevodovaná dvouspojková skříň na povel pedálu plynu při rozjezdu odpovídá s mírným zpožděním, po dosažení potřebného tempa je ale její práce neznatelná, jemná, a promyšlená. Motor nežene do zbytečně vysokých otáček, což zamezuje „skokovému“ nárůstu točivého momentu a naopak přispívá ke skvělému komfortu cestování.
Dovedeme si představit, že bychom za volantem vznětového Superbu strávili stovky kilometrů bez jediného zastavení, což je ostatně technicky možné. Palivová nádrž se totiž mezigeneračně zvětšila na 66 litrů (dříve 60 litrů), což vám v běžném jízdním režimu dovoluje akční rádius přes 1100 kilometrů.
Škoda Superb III - srovnání motoru 2.0 TDI s konkurencí | ||||
Model | Škoda Superb | Ford Mondeo | Mazda 6 | Volkswagen Passat |
Motor | 2.0 TDI | 2.0 TDCi | 2.2 Skyactiv-D | 2.0 TDI |
Zdvihový objem [cm3] | 1968 | 1997 | 2191 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 110/3500-4000 | 110/3500 | 110/4500 | 3500-4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 340/1750-3000 | 350/2000-2500 | 380/2000 | 340/1750-3000 |
Převodovka | 6A | 6A | 6A | 6A |
Maximální rychlost [km/h] | 218 | 213 | 204 | 206 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 8,9 | 9.9 | 9.8 | 8.7 |
Kombinovaná spotřeba[l/100 km] | 4,4 | 4.8 | 4.8 | 4.6 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1500 | 1581 | 1420 | 1501 |
Cena [Kč] | 705.900 | 701.990 | 799.900* | 793.900 |
*Cena platí pro prostřední výbavu Attraction, se základní Emotion se nenabízí |