reklama


Mazda RX-8 - Rotace

Mazda RX-8 - Rotace

 
 

Celá Mazda RX-8 je jedním velkým popřením mnoha skeptických hlasů. Koncepce čtyřdveřového kupé zní na papíře jako nesmysl, v podání RX-8 s proti sobě otevíranými dveřmi je však sportovní švih karoserie i využitelnost zadních sedadel v překvapivé rovnováze.

Kdo by ještě před pár lety vsadil na to, že se do sériové výroby dostane čtyřdveřové kupé s futuristickým designem a motorem s rotačními písty? A kdo by odhadoval, že to celé vypustí do světa pod názvem RX-8 právě Mazda? A kdo by této kombinaci hádal dopředu úspěch? Všechno se to splnilo a marketéři u konkurence mohou tlouct hlavou do zdi.

Celá Mazda RX-8 je jedním velkým popřením mnoha skeptických hlasů. Už jen koncepce čtyřdveřového kupé zní na papíře jako nesmysl,obrázek [350 x 253] v podání Mazdy bez B-Sloupků a s proti sobě otevíranými dveřmi je však sportovní švih karoserie i využitelnost zadních sedadel v překvapivé rovnováze. Vozu ovšem jednoznačně dominuje příď, kterou opticky rozšiřují vystouplé blatníky a při pohledu zepředu i úzké světlomety.

Nejméně očekávatelný je boční profil, který díky dlouhému rozvoru připomíná spíše klasické sedany. Záď ale naopak nenechá nikoho na pochybách o skutečném účelu vozu například světla svými nezvyklými tvary připomínají spíše studii a je jen dobře, že se prosadila i do sériové výroby. Trojúhelníková mlhovka uprostřed pod nárazníkem zase odkazuje ke tvarům rotačního pístu…

Zážitky, slibované exteriérem, pak pokračují i v kabině. Na přední a díky druhému páru dveří i na zadní sedadla je pohodlný přístup, všechna místa ale trpí malou výškou vozu. Zatímco na zadních sedadlech lze lehké výškové omezení pochopit, vepředu mě s výškou 193 cm zachraňovalo jen otevřené střešní okno(!). Přední sedadla, navíc v kombinaci s příjemným koženým čalouněním, poskytují tělu dobře vyváženou kombinaci pohodlí a tuhosti, trochu silnější vedení v zatáčkách by jim ale určitě neškodilo. Vzhledem k nadprůměrné míře i praktického využití tohoto jinak sportovního vozu jsou ale sedadla optimálním kompromisem.

Celému interiéru dominuje mohutný středový tunel, který mimo jiné přispívá i k větší tuhosti karoserie a přitom nijak nezasahuje do pohodlí posádky. obrázek [350 x 263] Palubní deska včetně přístrojového panelu je kvalitně zpracována, kromě středového panelu s výrazným kruhovým motivem se ale nijak designově neodlišuje od stylu, který známe například z řady Mazda6 nebo 3. Řadicí páka už je ovšem jiná káva – krátká trojúhelníková rukojeť opět odkazuje na specifičnost motoru a její krátké a celkem přesné dráhy řazení dojem jen potvrzují. Volant je oproti tomu seřiditelný pouze výškově a nekonfekčně tvarovaný řidič musí optimální polohu při řízení hledat o něco déle.

Než otočíme klíčkem, který je překvapivě prost odkazů na trojúhelník, neuškodí trochu motorové teorie. Pod kapotou sedí velmi nízko uložený motor typu Wankel, tedy bez klasických válců a pístů a bez klikové hřídele. Díky tomu je agregát o objemu 2x654 ccm nejen prostorově nenáročný, ale díky absenci podélných pohybů i velmi málo vibrující. Výhody jsou nasnadě – nízké těžiště a hmotnost ocení konstruktéři při rozkládání hmotnosti na nápravy a jízdní vlastnosti, nízké vibrace a téměř turbínové chování včetně možnosti vytáčení až do 9200 otáček(!) pak především sportovně založení řidiči. A pro spořivé poslední zpráva – vzhledem k objemu motoru (1308 ccm) se milionové kupé vejde do stejné sazby povinného ručení jako například Felicia 1,3….

Maximálního výkonu 170 kW dosahuje tento specifický motor při 8200 otáčkách, přičemž do cca 4500 otáček se chová jako beránek. Při další akceleraci začne již slušný zátah doprovázet typický vysoký tón (viz video) a pedál plynu lze držet na podlaze až k neuvěřitelným 9200 otáčkám! Chcete-li srovnání, pak do 5000 ot./min se jízda s vozem podobá běžnému dvoulitru, na horní hranici otáček je zážitek téměř srovnatelný s tříapůllitrovým Nissanem 350. Šestistupňová převodovka má pomalou dolní a rychlou horní polovinu stupňů, což v kombinaci s charakteristikou motoru umožňuje velmi citelné zrychlování z klidu a poměrně úspornou jízdu ve vysokých rychlostech. Vůz subjektivně „přidává“ na rychlosti, takže když už se po vás okolí otáčí zcela nepokrytě, motor zpívá ve vysokých otáčkách, auto zrychluje a vy máte téměř závodní pocit, ukáže vám pohled na digitální rychloměr hodnotu 80 km/h. obrázek [350 x 263] Už poměr mezi velikostí otáčkoměru a malých číslic rychlosti ale dostatečně vypovídá o tom, co je pro tohle auto důležitější – a radosti z jízdy nabízí Mazda vrchovatě bez ohledu na absolutní rychlost.

Jízdě je třeba se chvíli učit, už kvůli specifickému vnímání šířky přední části vozu. Řízení je velmi přesné a i díky pohonu zadních kol disponuje RX-8 výborným rejdem. Všechna kola jsou uložena ve víceprvkových závěsech, což v kombinaci se systémem pohonu dává předpoklad k solidním vlastnostem i při extrémních manévrech. Teorie uvedená do praxe se pak záhy potvrzuje – vůz je mimořádně agilní a na pokyny volantu či plynového pedálu reaguje bez zaváhání. Nízko uložený a relativně lehký motor pak pomáhá kupátku držet stopu i při skutečně rychle projížděných zatáčkách. Při vypnutém protiprokluzu je možné se potěšit i jízdou v přetáčivém smyku (viz video). Udržet kontrolu nad vozem ale nebude dělat problém ani méně zkušeným řidičům – Mazda RX-8 je sveze dostatečně dravě a pokud nebudou pokoušet fyzikální zákony, pak i s přiměřenou jistotou. Karosérie je dostatečně tuhá a ani po tisícovce absolvovaných kilometrů všemi druhy cest a jízdních režimů jsme nezaslechli jediný pazvuk. Skvělé a účinné jsou brzdy, jejich výkon jsme ocenili jak v běžném provozu, tak při extrémním simulovaném zatížení z vysokých rychlostí (viz video).

obrázek [450 x 201]

Trochu stranou jsme nechávali spotřebu – mazdě stačí běžný Natural 95 a žíznivost motoru závisí na tom, na které straně značky „začátek obce“ se nacházíte. Zatímco ve městě si vůz řekne i o 16 litrů na 100 km, při poměrně svižné jízdě po dálnici na šestý rychlostní stupeň překvapí osmi- až devílilitrovým průměrem.

Mezi výhody můžeme počítat také slušný zavazadlový prostor o objemu 290 l, který je sice kvůli krátkému víku poněkud hůře přístupný, prakticky však pojme stejně zavazadel než kdejaká hvězda nižší střední třídy. Přidáme-li k tomu všemu celkem rozumnou základní cenu v kombinaci s širokou výbavou, je s ohledem na třídu koupě tohoto výjimečného auta i docela přijatelnou investicí. Mazda RX-8 je vůz, kterému se kromě mnoha inovativních technických řešení podařilo skloubit sportovní potenciál s praktickou využitelností v běžném provozu. Pro ty, kteří považují například zmíněný Nissan 350Z za příliš brutální (test zde), je čtyřsedadlová Mazda ideální volbou. A červená bezpříplatková metalíza tomuhle autu sluší jako máloco.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com

Mazda RX-8 - Rotace

Cena v základní výbavě: 1 099 900 Kč Cena v testované výbavě: 1 199 900 Kč

Základní výbava:ABS+EBD, DSC, xenonové světlomety s ostřikovači, přední mlhové světlomety, přední, boční a okenní airbagy, bezpečnostní pásy s předpínači, úchyty ISOFIX, metalický lak, termoreflexní tónovaná skla, integrovaná anténa v zadním okně, zadní spoiler, 18“ disky kol z lehkých slitin 225/45, kůží obšitý volant a hlavice řadicí páky, výškově stavitelný volant, látkové čalounění sedadel, dálkově ovládané centrální zamykání, automatická klimatizace, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, audiosystém Mazda + zvuk BOSE 9 repro a zesilovač + 6CD changer, ovládání audio na volantu

Výbava testovaného vozu:el. ovládané střešní okno (+40.000,-), kožené čalounění, vyhřívání předních sedadel, el.nastavitelné sedadlo řidiče (+60.000,-)

Hyundai zaparkovala s kampaní v Podolí Hyundai zaparkovala s kampaní v Podolí

Společnost Hyundai spustila novou kampaň, v níž rozdává…

Českého lva bude moderovat Banášová Českého lva bude moderovat Banášová

24. ročník Českého lva, výročních cen České filmové a…

Z čínské CEFC na Pražský hrad. Forejta nahradí Sklenář Z čínské CEFC na Pražský hrad. Forejta nahradí Sklenář

Dlouholetý šéf hradního protokolu Miroslav Sklenář se…

 
Technické údaje
Motor Mazda RX-8 - Rotace
Typ motoru: zážehový
Zdvihový objem (ccm): 1308
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 170 / 8200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 211 / 5500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 235
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.4
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 15.8 / 8.9 / 11.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 290 / -
Objem nádrže (l):61
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1350 / 465
Rozměr pneu:225/45 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4430
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1340
d) rozvor (mm): 2700
e) rozchod vpředu (mm): 1500
f) rozchod vzadu (mm): 1505
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 810 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):980
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1350
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 570
výška opěradla vzadu (mm): 590
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Mazda RX-8 - Rotace
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 10
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 5
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 7
Dojem z řízení: 10
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 7
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 9
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 10
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 7
Variabilita zavazadlového prostoru: 0
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,44
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Skupina B je považována za nejatraktivnější období…

Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

 




Proč zemřel motor Wankel? Připomínáme jeho největší nevýhody i výhody Proč zemřel motor Wankel? Připomínáme jeho největší nevýhody i výhody

Motory s rotačními písty jsou sice od roku 2012, kdy…

Mazda RX-9: Bude to hybrid! Ale s Wankelem... Mazda RX-9: Bude to hybrid! Ale s Wankelem...

Stále přísnější emisní předpisy spolu se sníženou…

 



 
Šéf Seatu: Můžeme být lepší než Škoda!

Šéf Seatu: Můžeme být lepší než Škoda!

Dnes 13:50

Seat věří, že po masivní koncernové investici půjde kupředu lépe, než jeho ambiciózní česká sestra.




Blesk.cz

Exšéf BIS Lang povede Národní úřad pro bezpečnost. Navrátila čeká boj s hackery

Exšéf BIS Lang povede Národní úřad pro bezpečnost.…

Ředitelem Národního bezpečnostního úřadu (NBÚ) se má stát bývalý šéf Bezpečnostní informační služby (BIS) Jiří…

Exministr pro rozpočet podváděl na daních a pral peníze. Do vězení jde i s ženou

Exministr pro rozpočet podváděl na daních a pral…

Francouzský soud ve čtvrtek poslal na tři roky do vězení bývalého ministra pro rozpočet Jéroma Cahuzaka za…

 

iSport.cz

Gerrardův bratranec oslnil Anglii. Válí za City a hattrickem zničil Brazílii

Gerrardův bratranec oslnil Anglii. Válí za City a…

Jeden Gerrard odešel do důchodu a další přichází na scénu. Řeč je o patnáctiletém Bobbym Duncanovi. Bratranci…

Holoubek zůstane trenérem Sparty! Vrba odmítl, klub to brzy potvrdí

Holoubek zůstane trenérem Sparty! Vrba odmítl, klub…

Ani Jindřich Trpišovský, ani Pavel Vrba, vše zůstane tak, jak to už přes dva měsíce funguje. Stejně jako dnes v…

 

Reflex.cz

Forejta nahradí Sklenář, na Hrad přichází z čínské společnosti CEFC

Forejta nahradí Sklenář, na Hrad přichází z čínské…

Dlouholetý šéf hradního protokolu Miroslav Sklenář se vrátil na Pražský hrad. Byl dnes pověřen vedením odboru…

10 míst, která lidé nejčastěji fotí na Instagram

10 míst, která lidé nejčastěji fotí na Instagram

Svět sociálních sítí nikdy nespí. O Instagramu, síti, která je určena na přidávání fotografií, jež jsou…

 
 
reklama