28.2. 2018 Jiří Baborský

Škoda Vision X a její unikátní CNG hybridní pohon. Exkluzivně o něm víme vše!

 

Koncept Vision X nakonec není jen předobrazem nového škodováckého crossoveru, ale představí ještě jednu významnou novinku. V Mladé Boleslavi totiž vyvinuli CNG hybrid, který výhledově dostane většina malých a kompaktních modelů koncernu Volkswagen.

Přímo ve vývojovém centru Škody v Mladé Boleslavi nám pohon blízké budoucnosti představili jeho autoři v čele s Martinem Hrdličkou, vedoucím vývoje podvozku a agregátu domácí automobilky.

Předně se rozvyprávěl o motivaci k hledání nové cesty. Asi tušíte, že za vším stojí čím dál přísnější emisní normy. Zatímco letos se musejí značky vejít do flotilového průměru CO2 130 g/km, za dva roky to bude už 95 g, v roce 2025 jen 80,75 g a pro rok 2030 už legislativa vyžaduje 66,5 g/km. A co že to je ten flotilový průměr? Jednoduše se sečtou emise CO2 všech prodaných aut dané značky za rok a vydělí se počtem prodaných kusů v relevantním období. Každý gram navíc znamená pokutu 95 euro za každé prodané auto. Škoda plánuje pokořit milionovou hranici, takže jediný gram CO2 nad limit by ji stál 95 milionů eur. A pak se divme rozmachu tříválců, hybridů, plug-in hybridů a elektroaut. Jinak to zkrátka nejde.

Čeští inženýři se rozhodli hledat co možná nejméně trnitou, přesto dostatečně efektivní cestu pro masově prodávané modely. A našli ji v něčem, čemu říkají mild hybrid plus. Vpředu přeplňovaný spalovací čtyřválec 1.5 G-Tec 96 kW a 250 Nm, tedy nový motor 1.5 TSI upravený pro spalování stlačeného zemního plynu CNG. Přes samočinnou převodovku pohání přední kola a řemenem je s ním spojený elektrický startér generátor schopný rekuperovat kinetickou energii při brzdění nebo plachtění. Celkem známá a dnes už běžná věc.

Škoda odhalila kompletní menu ženevského autosalonu

To nové se odehrává vzadu. Zadní náprava je totiž osazena malým elektromotorem o výkonu 20 kW a točivém momentu 70 Nm, který točí až 20 000 min-1. Elektřina vyrobená generátorem se ukládá do ion-lithiového akumulátoru o kapacitě 1,5 kWh a využívá se k pohonu zadních kol, když je to potřeba. Tedy při rozjezdu, kdy elektromotor pomůže svým točivým momentem v nízkých otáčkách, při akceleraci nebo tehdy, když je zapotřebí trakce všech čtyř kol. Chápete správně, jde vlastně o připojitelný pohon 4x4 bez spojky a kardanu, kde jsou hnací motory spojené pouze dráty. Navíc jako bonus dokáže auto jet i čistě na elektřinu jako zadokolka – točivý moment na kolech (neplést s momentem samotného motoru) má hodnotu 1200 Nm, pro srovnání současná Octavia 4x4 má na zadku maximum 3100 Nm. Bavíme se o elektrickém dojezdu asi 2 km při rychlostech do 50 km/h, což využijete třeba na parkovišti, při městském popojíždění nebo plynulé jízdě po okresce, kdy zvládnete projet celou obec čistě elektricky.

Suma sumárum tak umí být tohle auto předokolka na CNG, zadokolka na elektriku nebo čtyřkolka při zapojení obou pohonů.

Obdobný systém si možná pamatujete od peugeotu, který měl ale pod kapotou diesel. Stejně tak můžeme připomenout třeba Lexus RX – ten má vpředu tradiční hybrid a navrch další elektrickou jednotku pro zadní pohon. V tomto případě jde ale o vysokonapěťový systém, k jehož servisu potřebujete mechanika se zkouškami na silnoproud. Škodovácký systém pracuje s napětím 48 V, takže jej lze servisovat u běžných opravců.

Martin Hrdlička vše shrnul výstižně. Využili jsme osvědčený pohon na CNG s nízkými emisemi a s pomocí zadního elektromotoru přidali několik bonusů: mild hybridní funkci, tedy jakýsi výkonový boost + schopnost krátkodobé jízdy čistě na elektriku + pohon všech kol. A co když budu mít zrovna prázdné baterky a budu potřebovat vyjet ze sněhu, zaznělo okamžitě z davu. I na to se myslelo. Když řídicí jednotky vyhodnotí, že je potřeba pohon 4x4 a baterky jsou právě na nule, začne startér generátor vyrábět elektřinu a pošle ji rovnou do zadního motoru. V praxi by vše mělo fungovat stejně rychle a neznatelně jako dnešní čtyřkolky s mezinápravovou spojkou. Ve srovnání s nimi má být novinka lehčí – elektromotor s integrovanou dvoustupňovou převodovkou váží kolem 40 kg, 10 kg má mít baterie. Cena nové motorizace by mohla v praxi zhruba odpovídat příplatku za CNG a 4x4, ale to už hodně předbíháme. Mimochodem taková kombinace momentálně není v koncernu Volkswagen teď možná, protože čtyřkolka s hnacím hřídelem, mezinápravovou spojkou a zadním diferenciálem se spolu s nádobami na CNG pod auto prostě nevejde. Tím se dostáváme k tomu, pro jaká auta je vlastně škodovácký systém vyvinutý.

Pro vozy na platformě MQB A0, A a B výhradně s víceprvkovým zadním zavěšením. Snadno z toho dovodíme, že se CNG hybridu nedočká Fabia, Ibiza ani Polo, ani jejich SUV deriváty - sériový Vision X, Arona nebo T-Cross. Ty všechny mají zadní nápravu vlečenou. Jedinými prcky s víceprvkem budou Audi – u nich připadá mild hybrid plus v úvahu. A potom u všech octavií, karoqů, superbů a kodiaqů, golfů, passatů, tiguanů, leonů, atec, tarrac a Audi A3 a odvozených SUV. Tedy u aut, která dělají či budou dělat koncernu největší prodejní čísla.

Aby toho nebylo málo, skládačka logických dílků pokračuje. Možná si vzpomenete, že Audi před časem představilo koncept výroby syntetického CNG. Zjednodušeně šlo o to, že vodní a větrné elektrárny vyrábějí energii, která se používá na elektrolýzu vody. Vzniklý vodík lze použít pro pohon aut s palivovými články nebo sloučit s nežádoucím CO2 z atmosféry a vytvořit CH4, tedy metan, což je vlastně CNG. Tato „fabrika“ už v Německu funguje a získává syntetický zemní plyn ekologickou cestou nezávisle na těžbě ropy. Sázka koncernu na CNG tak v dlouhodobém horizontu dává zase o něco větší smysl.

Známe tajemství Škody Vision X: Má hodně netradiční pohon!

Boleslavští inženýři se právem pyšní tím, že nápad pochází z jejich hlav, proto také byli pověřeni vedením celého tříletého projektu. Z hlediska principu a odladění je hotovo, plně funkční systém jsme viděli zabudovaný v Karoqu, který už najíždí testovací kilometry. Teď už záleží jen na koncernu, kterým modelům a v jakém pořadí nový pohon nadělí. Podle toho se budou odvíjet konkrétní provozní vlastnosti a zástavbové detaily jako je třeba velikost tlakových lahví na CNG.

Co se týče ženevského konceptu Škoda Vision X, ten má dojezd na plyn a nouzovou benzinovou zásobu 650 km. Z 0 na 100 km/h se rozjede za 9,3 sekundy a jede až 200 km/h, to vše při kombinovaných emisích CO2 89 g/km.

Mimochodem jak si můžete všimnout na schematické kresbě, studie má dva akumulátory v podlaze pod předními sedadly. Pro sériovou výrobu se ale počítá s jednou baterií pod podlahou kufru a prý bylo myšleno i na možnou zástavbu rezervního kola.

Spolupracujeme s TipCars.com
Bohumínská organizace ČSSD je jasně proti vládě s ANO Bohumínská organizace ČSSD je jasně proti vládě s ANO

Ve městě, kde si sociální demokracie v roce 1995…

Zničili jsme centrum pro testování jaderných zbraní, ohlásili Severokorejci Zničili jsme centrum pro testování jaderných zbraní, ohlásili Severokorejci

Severní Korea za přítomnosti zahraničních novinářů…

Gazprom pokutu platit nebude. Evropská komise ukončila vyšetřování Gazprom pokutu platit nebude. Evropská komise ukončila vyšetřování

Evropská komise (EK) se dohodla na vyřešení sporu s…

NÁVOD: Jak se vyhnout likvidačním pokutám a vyzrát na GDPR NÁVOD: Jak se vyhnout likvidačním pokutám a vyzrát na GDPR

Pokud budete chtít nadále po 25. květnu 2018 posílat…

 

Štítky Škoda CNG Technika

 

Přidat názorDiskuse: Škoda Vision X a její unikátní CNG…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč Škoda Fabia po faceliftu má české ceny. Podražila až o 23.000 Kč

Ke zlevnění modernizované Škody Fabia došlo pouze v…

Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny Nový Ford Focus už se vyrábí. Podívejte se do upravené německé továrny

Příchod každého nového modelu si žádá prázdniny pro…

 





 
Tento Jeep Wagoneer se jen tváří jako model z roku 1965, ale skutečnost je trochu jiná

Tento Jeep Wagoneer se jen tváří jako model z roku 1965, ale skutečnost je trochu jiná

Dnes 12:54

Společnost Icon již více než dvacet let nabízí proměny klasických vozů v nádherné stroje s moderní technikou.




Blesk.cz

Podívaná jako z pekla: Havajské ulice hoří kvůli lávě modrými plameny

Podívaná jako z pekla: Havajské ulice hoří kvůli…

Už téměř měsíc žijí obyvatelé havajského ostrova ve strachu z vybuchující sopky Kilauea. Ta nadále chrlí…

„Exemplárně potrestat!“ Poslankyně poslala policii na karikaturistu, nakreslil o ní vtip

„Exemplárně potrestat!“ Poslankyně poslala policii…

Soustem pro ruský bulvár se stal skandál kolem poslankyně Natalje Poklonské, bývalé krymské prokurátorky,…

 

iSport.cz

Fanoušci bulharského týmu po sestupu žádají: Nechte nás hrát v Makedonii

Fanoušci bulharského týmu po sestupu žádají: Nechte…

Příznivci bulharského fotbalového klubu Pirin Blagoevgrad po pondělním sestupu z první ligy požádali svazové…

Pernica: Pelta se z vězení vrátil silnější. Co si myslí o Šádkovi?

Pernica: Pelta se z vězení vrátil silnější. Co si…

S Jabloncem prožíval pohádkové jaro, ale zároveň mačkal palce Plzni, aby doklopýtala k titulu a obdržela lístek…

 

Reflex.cz

Babiš tu nebude navěky, nechtěně ale může zničit demokracii, říká politolog Lebeda

Babiš tu nebude navěky, nechtěně ale může zničit…

Chce tu vůbec někdo vládnout? ptá se politolog Tomáš Lebeda při pohledu na vyjednávání mezi hnutím ANO a ČSSD.…

Fotograf mizejícího světa Péter Korniss: Komunisté ho vyhodili z práv, ale zato získal Pulitzera

Fotograf mizejícího světa Péter Korniss: Komunisté…

Fotografa lidských příběhů a kronikáře života východoevropského venkova Pétera Kornisse známe také jako váženého…