8.3. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Slepé uličky vývoje aneb tohle se konstruktérům nepovedlo! (3.díl)

 

Úspěšný technický seriál se rozrůstá o další díl. Hlavně díky vám! Inspiraci k třetímu dílu jsme totiž našli v diskuzích.

Ve třetím vydání se zaměříme na motory s lichým počtem ventilů, manuální převodovky se samočinnou, případně polosamočinnou spojkou a dále na neobvyklá řešení související s karoseriemi vozidel. A také na koncepci coupé-cabrio, tedy vozy s pevnou stahovací střechou, která je, zdá se, už překonaná.

Manuální převodovka se samočinnou/polosamočinnou spojkou

Před nástupem dvouspojkových převodovek, automatizovaných manuálních skříní či variátorů zkoušeli automobilový výrobci ledacos, aby usnadnili obsluze vozidla práci. Vznikly konstrukce převodovek s klasickou řadicí pákou a tedy schématem řazení „H“, avšak bez spojkového pedálu.

Poloautomatickou spojku znají naši motoristé už z dob dávno před listopadem 1989. Východoněmecký Trabant nabízel kromě klasického převodového systému také verzi převodovky se spojkou Hycomat. Nejen ve své době šlo o poměrně sofistikované zařízení. Spojka byla ovládána tlakem hydraulické kapaliny. Ten generovalo čerpadlo hnané od klikového hřídele, který byl stejný jako u běžných verzí (s výjimkou přidaného „kolíčku“ v dutině kliky). Právě přes něj motor poháněl čerpadlo ovládání spojky, a to skrz dutý hřídel převodovky, neboť čerpadlo se nacházelo až za ní. Takto vybavený Trabant měl označení 601-H, přičemž celý systém byl primárně navržen pro moped Babeta a zamýšlen pro invalidní motoristy. I vozy se spojkou Hycomat však měly spojkový pedál, pouze jiného tvaru. Pokud systém pracoval správně, byl pedál trvale u podlahy vozidla, tedy sešlápnutý. V případě selhání systému bylo možné spojku vypínat normálně pedálem.

Čistě dvou-pedálové ovládání manuální převodovky přinesli rovněž Němci, avšak ti z druhé strany železné opony. Jde o zařízení WSK (Wandler Schaltkupplung). Jedná se o produkt známé firmy Fichtel-Sachs, přičemž v samotném označení systému se přímo ukrývá hlavní konstrukční znak. Tím je použití třecí spojky a hydrodynamického měniče, běžně používaného u samočinných planetových převodovek. K ovládání spojky se tady využíval tlakový spád mezi podtlakem vytvářeným motorem a atmosférickým tlakem. Pokyn k rozepnutí spojky dával elektrický kontakt na řadicí páce.

V 90. letech pak narazíme hned na dva systémy se samočinnou spojkou. Jednak Renault Easytronic, známý z Twinga Easy, a také Saab Sensonic, používaný na druhé generaci řady 900.

Renault Easytronic pracoval na elektrohydraulické bázi. Snímač na řadicí páce dal pokyn elektrickému čerpadlu hydrauliky. Samotná lamela spojky byla ovládána klasicky hydraulicky jako u manuálních převodovek a to přes proporcionální ventily, které řídily velikost tlaku kapaliny přiváděné do pracovního válce spojky. Současně tady byl snímač polohy pístu pracovního válce, jenž byl v roli zpětného signálu řídicí jednotce systému. Saab Sensonic pracoval poněkud odlišně. I v tomto případě byla jednokotoučová suchá spojka, respektive její lamela, ovládána hydraulicky. Tlak kapaliny generoval elektromotor, jenž otáčel vačkou, a ta pohybovala pístem ovládacího válce. V něm generovaný tlak kapaliny přímo ovládal píst pracovního válce spojky. Sensonic měl i vlastní 32bitovou řídicí jednotku, která se nacházela ve společném tělese s akčním členem (tedy elektromotorem s vačkou). Jednou ze vstupních hodnot byla rovněž teplota spojky.

Technika: Slepé uličky aneb tohle se konstruktérům nepovedlo! (1.díl)

Saab s Renault ale nebyli jediní, kdo podobné řešení v 90. letech nabízel. Také VW Golf Ecomatic se chlubil kromě systémem stop-start také samočinným ovládáním spojky. Asi nejpokrokovější bylo zařízení EKM (Elektronisches Kuplungs-Management) od specializované firmy LuK (Lamellen und Kuplungsbau). Také systém EKM pracoval na elektrohydraulickém principu ovládání spojky.

Dnes se tyto systémy ve spojení s manuální převodovkou nepoužívají. V 90. letech se však zdály docela nadějné. Sami výrobci uváděli jako přednosti zejména „blbuvzdornost“ při řízení vozidla. Třeba nebylo možné spustit motor, pokud řidič nevyřadil do neutrálu. Také pokud řidič chybně zařadil, třeba z trojky by místo čtyřky dal dvojku, dokázalo samočinné ovládání spojky maximálně vyhladit vzniklý ráz, který dost namáhá rozvody motoru. V extrému může dojít i k jeho selhání. Firma LuK v souvislosti s EKM uváděla další přednosti. Třeba řazení, při němž není nutné ubírat plyn či fakt, že motor nemůže chybným rozjezdem zhasnout.

A nedostatky? Zejména složitost systému ovládání spojky. Dnes toto existuje výhradně ve spojení s automatizovanými manuálními převodovkami a faktem je, že i při stavu současné techniky, kdy se běžně používají datové sběrnice, či multiplexní elektrické rozvody, máme k řazení těchto převodovek neustálé výhrady.

1/5 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Dušana Kütnera: Polský týden Zápisník Dušana Kütnera: Polský týden

Polští sousedé nemají zrovna šťastné období. V Izraeli si…

Moneta Money Bank snižuje nabídku na Air Bank a Home Credit Moneta Money Bank snižuje nabídku na Air Bank a Home Credit

Společnost Moneta Money Bank se rozhodla snížit nabídku…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Slepé uličky vývoje aneb tohle se…







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kamiq odhaluje své LED světlomety. Nepřipomínají vám něco? Škoda Kamiq odhaluje své LED světlomety. Nepřipomínají vám něco?

Třetí a nejmenší SUV od Škodovky jsme zatím mohli vidět…

Škoda Octavia byla na odpis. Ve Stalinově bunkru z ní udělali nové auto Škoda Octavia byla na odpis. Ve Stalinově bunkru z ní udělali nové auto

Rusko si většinou spojujete s legračními kompilacemi z…

 





 
Škoda Kamiq se opět poodhaluje. Tohle jsou detaily nejmenšího boleslavského SUV

Škoda Kamiq se opět poodhaluje. Tohle jsou detaily nejmenšího boleslavského SUV

Dnes 09:05

Stěžejní novinkou na stánku Škodovky v Ženevě bude městské SUV Kamiq. Už teď se poodhaluje na sérii oficiálních snímků.




Blesk.cz

Tučná pokuta pro Billu a Penny Market: Za zneužití síly mají platit 164 milionů

Tučná pokuta pro Billu a Penny Market: Za zneužití…

Obchodní řetězce Billa a Penny Market ze skupiny Rewe dostaly od antimonopolního úřadu pokutu 164 milionů za…

Japonci slaví kosmický úspěch. Jejich sonda vysála vzorky z asteroidu

Japonci slaví kosmický úspěch. Jejich sonda vysála…

Japonská kosmická sonda Hajabusa 2 v noci na pátek českého času úspěšně odebrala vzorky z asteroidu Ryugu…

 

iSport.cz

Vrána o svém největším derby: Trenér Varaďa? Dělá to podobně jako hráč

Vrána o svém největším derby: Trenér Varaďa? Dělá to…

Zahrál si v NHL, v Rusku i ve Švédsku, ale jako největší derby má stále pod kůží zaryté bitvy Vítkovic s…

ONLINE: Slavia vyhlíží soupeře! Přemožitel Plzně, giganti i čeští brankáři

ONLINE: Slavia vyhlíží soupeře! Přemožitel Plzně,…

Cesta Slavie Evropskou ligou pokračuje dál! Pražané zvládli odvetu na hřišti belgického Genku a po vítězství 4:1…

 

Reflex.cz

Severní Korea žádá OSN o potravinovou pomoc, hladoví téměř polovina obyvatel

Severní Korea žádá OSN o potravinovou pomoc, hladoví…

Severokorejský režim požádal mezinárodní humanitární organizace o potravinovou pomoc, jejíž nutnost vyvolala…

Caracas se stává městem duchů, prchají i lidé ze slumů. Podívejte se na ten nejznámější

Caracas se stává městem duchů, prchají i lidé ze…

Pobyt v krachující Venezuele je těžký i pro ty obyvatele, pro které byl život v chudobě denní rutinou. Podle…