8.3. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Slepé uličky vývoje aneb tohle se konstruktérům nepovedlo! (3.díl)

 

Úspěšný technický seriál se rozrůstá o další díl. Hlavně díky vám! Inspiraci k třetímu dílu jsme totiž našli v diskuzích.

Ve třetím vydání se zaměříme na motory s lichým počtem ventilů, manuální převodovky se samočinnou, případně polosamočinnou spojkou a dále na neobvyklá řešení související s karoseriemi vozidel. A také na koncepci coupé-cabrio, tedy vozy s pevnou stahovací střechou, která je, zdá se, už překonaná.

Manuální převodovka se samočinnou/polosamočinnou spojkou

Před nástupem dvouspojkových převodovek, automatizovaných manuálních skříní či variátorů zkoušeli automobilový výrobci ledacos, aby usnadnili obsluze vozidla práci. Vznikly konstrukce převodovek s klasickou řadicí pákou a tedy schématem řazení „H“, avšak bez spojkového pedálu.

Poloautomatickou spojku znají naši motoristé už z dob dávno před listopadem 1989. Východoněmecký Trabant nabízel kromě klasického převodového systému také verzi převodovky se spojkou Hycomat. Nejen ve své době šlo o poměrně sofistikované zařízení. Spojka byla ovládána tlakem hydraulické kapaliny. Ten generovalo čerpadlo hnané od klikového hřídele, který byl stejný jako u běžných verzí (s výjimkou přidaného „kolíčku“ v dutině kliky). Právě přes něj motor poháněl čerpadlo ovládání spojky, a to skrz dutý hřídel převodovky, neboť čerpadlo se nacházelo až za ní. Takto vybavený Trabant měl označení 601-H, přičemž celý systém byl primárně navržen pro moped Babeta a zamýšlen pro invalidní motoristy. I vozy se spojkou Hycomat však měly spojkový pedál, pouze jiného tvaru. Pokud systém pracoval správně, byl pedál trvale u podlahy vozidla, tedy sešlápnutý. V případě selhání systému bylo možné spojku vypínat normálně pedálem.

Čistě dvou-pedálové ovládání manuální převodovky přinesli rovněž Němci, avšak ti z druhé strany železné opony. Jde o zařízení WSK (Wandler Schaltkupplung). Jedná se o produkt známé firmy Fichtel-Sachs, přičemž v samotném označení systému se přímo ukrývá hlavní konstrukční znak. Tím je použití třecí spojky a hydrodynamického měniče, běžně používaného u samočinných planetových převodovek. K ovládání spojky se tady využíval tlakový spád mezi podtlakem vytvářeným motorem a atmosférickým tlakem. Pokyn k rozepnutí spojky dával elektrický kontakt na řadicí páce.

V 90. letech pak narazíme hned na dva systémy se samočinnou spojkou. Jednak Renault Easytronic, známý z Twinga Easy, a také Saab Sensonic, používaný na druhé generaci řady 900.

Renault Easytronic pracoval na elektrohydraulické bázi. Snímač na řadicí páce dal pokyn elektrickému čerpadlu hydrauliky. Samotná lamela spojky byla ovládána klasicky hydraulicky jako u manuálních převodovek a to přes proporcionální ventily, které řídily velikost tlaku kapaliny přiváděné do pracovního válce spojky. Současně tady byl snímač polohy pístu pracovního válce, jenž byl v roli zpětného signálu řídicí jednotce systému. Saab Sensonic pracoval poněkud odlišně. I v tomto případě byla jednokotoučová suchá spojka, respektive její lamela, ovládána hydraulicky. Tlak kapaliny generoval elektromotor, jenž otáčel vačkou, a ta pohybovala pístem ovládacího válce. V něm generovaný tlak kapaliny přímo ovládal píst pracovního válce spojky. Sensonic měl i vlastní 32bitovou řídicí jednotku, která se nacházela ve společném tělese s akčním členem (tedy elektromotorem s vačkou). Jednou ze vstupních hodnot byla rovněž teplota spojky.

Technika: Slepé uličky aneb tohle se konstruktérům nepovedlo! (1.díl)

Saab s Renault ale nebyli jediní, kdo podobné řešení v 90. letech nabízel. Také VW Golf Ecomatic se chlubil kromě systémem stop-start také samočinným ovládáním spojky. Asi nejpokrokovější bylo zařízení EKM (Elektronisches Kuplungs-Management) od specializované firmy LuK (Lamellen und Kuplungsbau). Také systém EKM pracoval na elektrohydraulickém principu ovládání spojky.

Dnes se tyto systémy ve spojení s manuální převodovkou nepoužívají. V 90. letech se však zdály docela nadějné. Sami výrobci uváděli jako přednosti zejména „blbuvzdornost“ při řízení vozidla. Třeba nebylo možné spustit motor, pokud řidič nevyřadil do neutrálu. Také pokud řidič chybně zařadil, třeba z trojky by místo čtyřky dal dvojku, dokázalo samočinné ovládání spojky maximálně vyhladit vzniklý ráz, který dost namáhá rozvody motoru. V extrému může dojít i k jeho selhání. Firma LuK v souvislosti s EKM uváděla další přednosti. Třeba řazení, při němž není nutné ubírat plyn či fakt, že motor nemůže chybným rozjezdem zhasnout.

A nedostatky? Zejména složitost systému ovládání spojky. Dnes toto existuje výhradně ve spojení s automatizovanými manuálními převodovkami a faktem je, že i při stavu současné techniky, kdy se běžně používají datové sběrnice, či multiplexní elektrické rozvody, máme k řazení těchto převodovek neustálé výhrady.

1/5 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Na Barrandově shořely kulisy k seriálu, škoda sto milionů Na Barrandově shořely kulisy k seriálu, škoda sto milionů

Kvůli požáru kulis k seriálu Knightfall zasahovalo v…

Špinavé peníze a úplatky: Brazilská policie doporučila obvinit exprezidenta Špinavé peníze a úplatky: Brazilská policie doporučila obvinit exprezidenta

Brazilská policie doporučila prokuratuře obvinit bývalého…

Most Selima I. Hrozného. Turci slavnostně otevřeli třetí cestu přes Bospor Most Selima I. Hrozného. Turci slavnostně otevřeli třetí cestu přes Bospor

S velkou pompou, za zvuků národní hymny a slov z koránu…

Steinmeier: Musíme přestat s Ruskem soutěžit ve zbrojení, OBSE navrhnu jak Steinmeier: Musíme přestat s Ruskem soutěžit ve zbrojení, OBSE navrhnu jak

Bezpečnost v Evropě je ohrožena, pokud Rusko a Západ…

 

Štítky Technika

 






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Lada Xcode není zdaleka vše. Podívejte se, co Lada přivezla do Moskvy Lada Xcode není zdaleka vše. Podívejte se, co Lada přivezla do Moskvy

Hlavní hvězdou moskevského autosalonu je pro automobilku…

Jeremy Clarkson a 10 nejhorších aut: Je mezi nimi i Škoda Superb Jeremy Clarkson a 10 nejhorších aut: Je mezi nimi i Škoda Superb

Jeremy Clarkson proslul především svými neotesanými…

 




Související články
Konec pro automobilové hackery? Harman tvrdí, že zná řešení Konec pro automobilové hackery? Harman tvrdí, že zná řešení

Automobilům stále více hrozí, že je napadne hacker a…

Honda netroškaří. Její automat nabídne jedenáct stupňů. A tři spojky... Honda netroškaří. Její automat nabídne jedenáct stupňů. A tři spojky...

Růst počtu převodů v automatických převodovkách má jediný…

 



 
The Grand Tour se blíží, známe nové detaily o Clarksonově nové show

The Grand Tour se blíží, známe nové detaily o nové show Clarksona

Včera

Nová show Clarksona a spol. bude s Top Gearem bojovat na několika frontách. Na natáčení nechybí právníci, aby se The Grand Tour ani v nejmenším detailu nepodobal pořadu BBC.




Blesk.cz

Skrillex to drtil v Praze: Diktát přísných wobblů dopadl na jedničku

Skrillex to drtil v Praze: Diktát přísných wobblů…

Král nefalšovaného brostepu, úderných wobblů, lámaných beatů a koketa s popmusic dorazil do Prahy. Jakmile…

Sobotka pro euroarmádu získal Orbána. Ten se na tiskovce poškleboval Merkelové

Sobotka pro euroarmádu získal Orbána. Ten se na…

Bezpečnost vnějších hranic je pro Evropu prioritu, shodli se premiéři Visegradu s německou kancléřkou Angelou…

 

iSport.cz

VIDEO: Espanyol ztratil výhru s Málagou, La Coruňa urvala bod na Betisu

VIDEO: Espanyol ztratil výhru s Málagou, La Coruňa…

Fotbalisté Betisu nedokázali napravit debakl 2:6 z Barcelony a ve 2. kole La Ligy doma pouze remizovali s…

Jarolím přišel o reprezentanta. Rada si vážně poranil koleno

Jarolím přišel o reprezentanta. Rada si vážně poranil koleno

Trenér fotbalové reprezentace Karel Jarolím zřejmě přijde po Bořku Dočkalovi o druhého nominovaného hráče. Jakub…

 

Reflex.cz

Fašista, fanatička, kurva, lhář aneb Americké prezidentské volby

Fašista, fanatička, kurva, lhář aneb Americké…

Jestli se vám nelíbí úroveň voleb v mladé české demokracii, nezoufejte, Amerika, vzorová demokracie, na tom…

V Dubaji bez polibků, v Budapešti jen za tmy aneb Největší zajímavosti o sexu na dovolené

V Dubaji bez polibků, v Budapešti jen za tmy aneb…

Letní dovolená v zahraničí se stává pro Čechy čím dál dostupnější. Pro většinu je to období plné netradičních…