reklama


8.3. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Slepé uličky vývoje aneb tohle se konstruktérům nepovedlo! (3.díl)

 

Úspěšný technický seriál se rozrůstá o další díl. Hlavně díky vám! Inspiraci k třetímu dílu jsme totiž našli v diskuzích.

Ve třetím vydání se zaměříme na motory s lichým počtem ventilů, manuální převodovky se samočinnou, případně polosamočinnou spojkou a dále na neobvyklá řešení související s karoseriemi vozidel. A také na koncepci coupé-cabrio, tedy vozy s pevnou stahovací střechou, která je, zdá se, už překonaná.

Manuální převodovka se samočinnou/polosamočinnou spojkou

Před nástupem dvouspojkových převodovek, automatizovaných manuálních skříní či variátorů zkoušeli automobilový výrobci ledacos, aby usnadnili obsluze vozidla práci. Vznikly konstrukce převodovek s klasickou řadicí pákou a tedy schématem řazení „H“, avšak bez spojkového pedálu.

Poloautomatickou spojku znají naši motoristé už z dob dávno před listopadem 1989. Východoněmecký Trabant nabízel kromě klasického převodového systému také verzi převodovky se spojkou Hycomat. Nejen ve své době šlo o poměrně sofistikované zařízení. Spojka byla ovládána tlakem hydraulické kapaliny. Ten generovalo čerpadlo hnané od klikového hřídele, který byl stejný jako u běžných verzí (s výjimkou přidaného „kolíčku“ v dutině kliky). Právě přes něj motor poháněl čerpadlo ovládání spojky, a to skrz dutý hřídel převodovky, neboť čerpadlo se nacházelo až za ní. Takto vybavený Trabant měl označení 601-H, přičemž celý systém byl primárně navržen pro moped Babeta a zamýšlen pro invalidní motoristy. I vozy se spojkou Hycomat však měly spojkový pedál, pouze jiného tvaru. Pokud systém pracoval správně, byl pedál trvale u podlahy vozidla, tedy sešlápnutý. V případě selhání systému bylo možné spojku vypínat normálně pedálem.

Čistě dvou-pedálové ovládání manuální převodovky přinesli rovněž Němci, avšak ti z druhé strany železné opony. Jde o zařízení WSK (Wandler Schaltkupplung). Jedná se o produkt známé firmy Fichtel-Sachs, přičemž v samotném označení systému se přímo ukrývá hlavní konstrukční znak. Tím je použití třecí spojky a hydrodynamického měniče, běžně používaného u samočinných planetových převodovek. K ovládání spojky se tady využíval tlakový spád mezi podtlakem vytvářeným motorem a atmosférickým tlakem. Pokyn k rozepnutí spojky dával elektrický kontakt na řadicí páce.

V 90. letech pak narazíme hned na dva systémy se samočinnou spojkou. Jednak Renault Easytronic, známý z Twinga Easy, a také Saab Sensonic, používaný na druhé generaci řady 900.

Renault Easytronic pracoval na elektrohydraulické bázi. Snímač na řadicí páce dal pokyn elektrickému čerpadlu hydrauliky. Samotná lamela spojky byla ovládána klasicky hydraulicky jako u manuálních převodovek a to přes proporcionální ventily, které řídily velikost tlaku kapaliny přiváděné do pracovního válce spojky. Současně tady byl snímač polohy pístu pracovního válce, jenž byl v roli zpětného signálu řídicí jednotce systému. Saab Sensonic pracoval poněkud odlišně. I v tomto případě byla jednokotoučová suchá spojka, respektive její lamela, ovládána hydraulicky. Tlak kapaliny generoval elektromotor, jenž otáčel vačkou, a ta pohybovala pístem ovládacího válce. V něm generovaný tlak kapaliny přímo ovládal píst pracovního válce spojky. Sensonic měl i vlastní 32bitovou řídicí jednotku, která se nacházela ve společném tělese s akčním členem (tedy elektromotorem s vačkou). Jednou ze vstupních hodnot byla rovněž teplota spojky.

Technika: Slepé uličky aneb tohle se konstruktérům nepovedlo! (1.díl)

Saab s Renault ale nebyli jediní, kdo podobné řešení v 90. letech nabízel. Také VW Golf Ecomatic se chlubil kromě systémem stop-start také samočinným ovládáním spojky. Asi nejpokrokovější bylo zařízení EKM (Elektronisches Kuplungs-Management) od specializované firmy LuK (Lamellen und Kuplungsbau). Také systém EKM pracoval na elektrohydraulickém principu ovládání spojky.

Dnes se tyto systémy ve spojení s manuální převodovkou nepoužívají. V 90. letech se však zdály docela nadějné. Sami výrobci uváděli jako přednosti zejména „blbuvzdornost“ při řízení vozidla. Třeba nebylo možné spustit motor, pokud řidič nevyřadil do neutrálu. Také pokud řidič chybně zařadil, třeba z trojky by místo čtyřky dal dvojku, dokázalo samočinné ovládání spojky maximálně vyhladit vzniklý ráz, který dost namáhá rozvody motoru. V extrému může dojít i k jeho selhání. Firma LuK v souvislosti s EKM uváděla další přednosti. Třeba řazení, při němž není nutné ubírat plyn či fakt, že motor nemůže chybným rozjezdem zhasnout.

A nedostatky? Zejména složitost systému ovládání spojky. Dnes toto existuje výhradně ve spojení s automatizovanými manuálními převodovkami a faktem je, že i při stavu současné techniky, kdy se běžně používají datové sběrnice, či multiplexní elektrické rozvody, máme k řazení těchto převodovek neustálé výhrady.

1/5 Pokračovat ve čtení

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Ministr Ludvík: Valorizaci za pojištěnce předložím i bez souhlasu Babiše Ministr Ludvík: Valorizaci za pojištěnce předložím i bez souhlasu Babiše

Ministr zdravotnictví Miloslav Ludvík (ČSSD) hodlá návrh…

Gotthardský železniční tunel byl plně zprovozněn, je nejdelší na světě Gotthardský železniční tunel byl plně zprovozněn, je nejdelší na světě

Nejdelší a nejhlubší železniční tunel na světě,…

Češi si oblíbili drahé kovy, nakupují jich o desítky procent více Češi si oblíbili drahé kovy, nakupují jich o desítky procent více

Zájem o nákup drahých kovů mezi Čechy vzrostl během…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol Ikonický Dodge Challenger dostal pohon všech kol

Tradiční zástupce segmentu amerických muscle cars si nyní…

Test ojetiny: Mercedes třídy R je komfortní. Servis ale stojí desetitisíce. Test ojetiny: Mercedes třídy R je komfortní. Servis ale stojí desetitisíce.

Mercedesu třídy R těžko přijdete na chuť pohledem. Svezte…

 






 
Olejový okruh motoru: Kudy všude motorem putuje? A co všechno maže?

Olejový okruh motoru: Kudy všude motorem putuje? A co všechno maže?

Dnes 13:11

Bez oleje motor nepoběží. Nebo možná poběží, ale jen velmi krátkou dobu. Co všechno v motoru olej maže a jakým způsobem?




Blesk.cz

Zapomeňte na zlato, stříbro, ocel a drahokamy. Nicole vám vyrobí šperky z odpadu!

Zapomeňte na zlato, stříbro, ocel a drahokamy.…

Narodila se v Mnichově, ze studií šperku a kovů na univerzitě v Oregonu má diplom. Šperkařka Nicole Taubinger…

Na věřící se zřítil kostel. Při bohoslužbě zemřelo nejméně 160 lidí

Na věřící se zřítil kostel. Při bohoslužbě zemřelo…

Přes 160 lidí v sobotu zahynulo při neštěstí v jižní Nigérii, kde se na věřící zřítila střecha nedostavěného…

 

iSport.cz

Ligové hvězdy na odchodu: Michal Škoda si může vydělat, řeší se i Konaté

Ligové hvězdy na odchodu: Michal Škoda si může…

Za fotbalovým podzimem sotva dopadla opona a Sparta už má první posilu. Z Dukly na Letnou zamířil ofenzivní…

Skvělé gesto Koukalové! Sestřelila soupeřku, v cíli ji pustila před sebe

Skvělé gesto Koukalové! Sestřelila soupeřku, v cíli…

Startovala jako sedmá a chtěla útočit na přední místa, pět chyb při střelbě ale Gabrielu Koukalovou odsoudilo ve…

 

Reflex.cz

Španělům se nechce do kostela, z hříchů je vyzpovídá kněz pomocí mobilní aplikace

Španělům se nechce do kostela, z hříchů je vyzpovídá…

Touhu vyzpovídat se ze svých hříchů mají lidé poměrně často. Co ale s tím, když do kostela dnes chodí pravidelně…

ISIS opět ovládl antickou Palmýru

ISIS opět ovládl antickou Palmýru

Islámští radikálové z takzvaného Islámského státu se opět zmocnili starobylého města ve středu Sýrie.…

 
 
reklama