8.3. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Slepé uličky vývoje aneb tohle se konstruktérům nepovedlo! (3.díl)

 

Úspěšný technický seriál se rozrůstá o další díl. Hlavně díky vám! Inspiraci k třetímu dílu jsme totiž našli v diskuzích.

Ve třetím vydání se zaměříme na motory s lichým počtem ventilů, manuální převodovky se samočinnou, případně polosamočinnou spojkou a dále na neobvyklá řešení související s karoseriemi vozidel. A také na koncepci coupé-cabrio, tedy vozy s pevnou stahovací střechou, která je, zdá se, už překonaná.

Manuální převodovka se samočinnou/polosamočinnou spojkou

Před nástupem dvouspojkových převodovek, automatizovaných manuálních skříní či variátorů zkoušeli automobilový výrobci ledacos, aby usnadnili obsluze vozidla práci. Vznikly konstrukce převodovek s klasickou řadicí pákou a tedy schématem řazení „H“, avšak bez spojkového pedálu.

Poloautomatickou spojku znají naši motoristé už z dob dávno před listopadem 1989. Východoněmecký Trabant nabízel kromě klasického převodového systému také verzi převodovky se spojkou Hycomat. Nejen ve své době šlo o poměrně sofistikované zařízení. Spojka byla ovládána tlakem hydraulické kapaliny. Ten generovalo čerpadlo hnané od klikového hřídele, který byl stejný jako u běžných verzí (s výjimkou přidaného „kolíčku“ v dutině kliky). Právě přes něj motor poháněl čerpadlo ovládání spojky, a to skrz dutý hřídel převodovky, neboť čerpadlo se nacházelo až za ní. Takto vybavený Trabant měl označení 601-H, přičemž celý systém byl primárně navržen pro moped Babeta a zamýšlen pro invalidní motoristy. I vozy se spojkou Hycomat však měly spojkový pedál, pouze jiného tvaru. Pokud systém pracoval správně, byl pedál trvale u podlahy vozidla, tedy sešlápnutý. V případě selhání systému bylo možné spojku vypínat normálně pedálem.

Čistě dvou-pedálové ovládání manuální převodovky přinesli rovněž Němci, avšak ti z druhé strany železné opony. Jde o zařízení WSK (Wandler Schaltkupplung). Jedná se o produkt známé firmy Fichtel-Sachs, přičemž v samotném označení systému se přímo ukrývá hlavní konstrukční znak. Tím je použití třecí spojky a hydrodynamického měniče, běžně používaného u samočinných planetových převodovek. K ovládání spojky se tady využíval tlakový spád mezi podtlakem vytvářeným motorem a atmosférickým tlakem. Pokyn k rozepnutí spojky dával elektrický kontakt na řadicí páce.

V 90. letech pak narazíme hned na dva systémy se samočinnou spojkou. Jednak Renault Easytronic, známý z Twinga Easy, a také Saab Sensonic, používaný na druhé generaci řady 900.

Renault Easytronic pracoval na elektrohydraulické bázi. Snímač na řadicí páce dal pokyn elektrickému čerpadlu hydrauliky. Samotná lamela spojky byla ovládána klasicky hydraulicky jako u manuálních převodovek a to přes proporcionální ventily, které řídily velikost tlaku kapaliny přiváděné do pracovního válce spojky. Současně tady byl snímač polohy pístu pracovního válce, jenž byl v roli zpětného signálu řídicí jednotce systému. Saab Sensonic pracoval poněkud odlišně. I v tomto případě byla jednokotoučová suchá spojka, respektive její lamela, ovládána hydraulicky. Tlak kapaliny generoval elektromotor, jenž otáčel vačkou, a ta pohybovala pístem ovládacího válce. V něm generovaný tlak kapaliny přímo ovládal píst pracovního válce spojky. Sensonic měl i vlastní 32bitovou řídicí jednotku, která se nacházela ve společném tělese s akčním členem (tedy elektromotorem s vačkou). Jednou ze vstupních hodnot byla rovněž teplota spojky.

Technika: Slepé uličky aneb tohle se konstruktérům nepovedlo! (1.díl)

Saab s Renault ale nebyli jediní, kdo podobné řešení v 90. letech nabízel. Také VW Golf Ecomatic se chlubil kromě systémem stop-start také samočinným ovládáním spojky. Asi nejpokrokovější bylo zařízení EKM (Elektronisches Kuplungs-Management) od specializované firmy LuK (Lamellen und Kuplungsbau). Také systém EKM pracoval na elektrohydraulickém principu ovládání spojky.

Dnes se tyto systémy ve spojení s manuální převodovkou nepoužívají. V 90. letech se však zdály docela nadějné. Sami výrobci uváděli jako přednosti zejména „blbuvzdornost“ při řízení vozidla. Třeba nebylo možné spustit motor, pokud řidič nevyřadil do neutrálu. Také pokud řidič chybně zařadil, třeba z trojky by místo čtyřky dal dvojku, dokázalo samočinné ovládání spojky maximálně vyhladit vzniklý ráz, který dost namáhá rozvody motoru. V extrému může dojít i k jeho selhání. Firma LuK v souvislosti s EKM uváděla další přednosti. Třeba řazení, při němž není nutné ubírat plyn či fakt, že motor nemůže chybným rozjezdem zhasnout.

A nedostatky? Zejména složitost systému ovládání spojky. Dnes toto existuje výhradně ve spojení s automatizovanými manuálními převodovkami a faktem je, že i při stavu současné techniky, kdy se běžně používají datové sběrnice, či multiplexní elektrické rozvody, máme k řazení těchto převodovek neustálé výhrady.

1/5 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Seznam loni zvýšil čistý zisk o devět procent na 1,1 miliardy korun Seznam loni zvýšil čistý zisk o devět procent na 1,1 miliardy korun

Největší tuzemská internetová firma Seznam.cz loni…

Majoritní podíl ve výrobě letounů CSeries firmy Bombardier získal evropský Airbus Majoritní podíl ve výrobě letounů CSeries firmy Bombardier získal evropský Airbus

Evropský výrobce letadel Airbus získal kontrolní podíl v…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Slepé uličky vývoje aneb tohle se…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 





 
Wankelův rotační motor: Nepoháněl pouze Mazdy. Kde všude se objevil?

Wankelův rotační motor: Nepoháněl pouze Mazdy. Kde všude se objevil?

Dnes 08:00

S rotačním motorem dle patentu Felixe Wankela je nejvíce spojována japonská Mazda. Jenže přednosti tohoto agregátu okouzlily i tvůrce v jiných odvětvích strojírenství a dopravy.




Blesk.cz

Krajtí tuk, výtažky z želvy nebo antilopy. Češi vozí z dovolených mnohé „bizáry“

Krajtí tuk, výtažky z želvy nebo antilopy. Češi vozí…

Letiště Václava Havla eviduje během hlavního období letošních dovolených u moře nárůst dovozu nelegálních…

Autorka Příběhu služebnice v Česku: Atwoodová převezme Cenu Franze Kafky

Autorka Příběhu služebnice v Česku: Atwoodová…

Cenu Franze Kafky v úterý v Praze převezme kanadská spisovatelka Margaret Atwoodová. Porota jediné mezinárodní…

 

iSport.cz

Bývalý kouč sjel Chilany: Vidal myslí jen na alkohol, Alexis je samotář

Bývalý kouč sjel Chilany: Vidal myslí jen na…

Ještě loni vyhráli turnaj Copa América pro nejlepší tým Jiží Ameriky, letos si můžou lámat hlavy nad tím, jak se…

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma zazněla také kritika

Pokleknutí hráčů Herthy? Ohlas po světě, doma…

Bundesligový zápas ještě nezačal a už z něj byla celosvětová událost. Fotbalisté Herthy Berlín se rozhodli před…

 

Reflex.cz

Goodbye Prague: Slavný skladatel Ennio Morricone se velkolepě rozloučil s pražským publikem

Goodbye Prague: Slavný skladatel Ennio Morricone se…

Slavný italský filmový hudební skladatel Ennio Morricone dnes popáté za doprovodu Českého národního symfonického…

Výprava do nitra Nové Guiney: Za lidojedy do korun stromů

Výprava do nitra Nové Guiney: Za lidojedy do korun stromů

Dusno, bláto až po pás, prodírání se pralesem zalitým vodou a těžké mraky, které vypouštějí provazy deště. Tak…